Mikro-, kis-, és középvállalkozások kereskedelemfejlesztésének
irányai az EU-tükrében
Sopron Megyei Jogú Város Kereskedelmi és Iparkamarája
és a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. Észak-Dunántúli
Regionális Képviselete a Soproni Tavaszi Vásár ideje alatt, ahhoz kapcsolódva
kereskedelmi szemináriumot szervezett a mikro-, kis-, és középvállalkozások
kereskedelemfejlesztésének EU -csatlakozás által meghatározott irányai
témában.
Az előadást a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara
a márciusi EU kiadványokat bemutató – a Gazdasági Minisztériummal közösen
megrendezett – kiállítás és konferencia folytatásának szánta, mintegy a
mikro-, kis-, és középvállalkozások jelenlegi helyzetének bemutatására
és az EU-csatlakozáshoz való segítségnyújtás lehetőségeinek a megteremtésére.
Az előadók között dr. Mészáros Tamás egyetemi
tanár, a Kisvállalkozásfejlesztési Központ igazgatója az EU-tagságra való
felkészülésről, Spányik Péter az ITDH vezérigazgató-helyettese az
ITDH befektetésben és keresekedelem-fejlesztésben betöltött szerepéről,
Grényi Gábor a Vállalkozások EU-integrációs Felkészítését koordináló
Titkárság vezetője az EU integrációs felkészítések átfogó programjáról
tartott előadást. A Széchenyi kártya bevezetésének aktuális kérdéseiről
Kocsi János a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara titkára beszélt.
A magyar vállalkozások uniós csatlakozásra való
felkészülésére irányuló felmérésekből, ezeknek az EU tagországokhoz viszonyított
összehasonlításából nem túl kedvező kép alakult ki. Dr. Mészáros Tamás
előadása során elhangzott, hogy 406 magyar vállalkozás körében végzett
felmérésből kiderült, hogy azoknak mindössze 18,7 %-a használja az internetet;
tény, amely az EU-val összevetve alacsony értéket jelent, akárcsak az,
hogy ugyan a vállalkozók 56 százaléka rendelkezik az információs technológia
valamely eszközével, de csupán minden ötödik tudja azt használni. Magyarországon
egyelőre a nagy cégekkel üzleti kapcsolatot fenntartó kisvállalkozók azok,
amelyek "rákényszerülnek" az internet használatára. Míg az EU-s országokbeli
kisvállalkozók 55 százaléka évi 2-5 millió forintnak megfelelő összeget
költ információs technológiára, addig a magyar vállalkozások 0 -200 ezer
forintot.
A 90-es évek a kis- és középvállalkozások évtizede
volt, amelyek a foglalkoztatásban és innovációban betöltött szerepük révén
hangsúlyosabb gazdasági, társadalmi és politikai szerephez jutottak. Ugyanakkor
a forrás- és információhiány rányomja a bélyegét a magyar vállalkozások
tevékenységére, amely bizonyos-fajta EU- csatlakozással való kompetitívitás hiánya által keltett "félelmet"
is jelent.
Sok hozzászóló soproni kisvállalkozó, használható
ötleteket is adott az előadóknak . Érdekvédelem kérdéskörében "érdekvédelmi
technikákra" is megoldási javaslatok hangzottak el, valamint az,
hogy a kereskedelmi kamaráknak az egyik fő feladata, az, hogy az érdekek
megfogalmazását és védelmét keményebben és határozottabban érvényesítsék.
A képzés területén is érzékelhetővé kell tenni a
folyamatosság fontosságát.
Több, különböző ágazatban érdekelt vállalkozó az
EU-s csatlakozást segítő felkészítés ütemét és módját bírálta. Megfogalmazódott
az is, hogy túl hamar liberalizálódott a kereskedelem. Felülvizsgálatra
szorul a minőségbiztosítás nem megfelelően működő rendszere: Az EU országokban
nem fogadják el a magyar minőségbiztosítást, a magyar vállakozóknak pedig
az EU-követelményeknek megfelelőt nincs joga megcsinálni.
Információ-, tudás-, és tőkehiányban szenvednek
a magyar kisvállalkozások. Meg kell teremteni az információ áramlásának
lehetőségét Ebben a feladatban a mindenkori magyar kormány mindenképpen
számíthat a kamarákra, mondta Kocsi János titkár, aki előadásában a Széchenyi
kártya a kisvállalkozások létkérdéseit megoldó szerepét is hangsúlyozta.
A mikro-, kis-, és középvállalkozásoknak szóló,
az EU-csatlakozásra való megfelelő felkészítésüket, az integráció kérdéseit
átfogó programok megvalósítását segítő hasonló jellegű rendezvények szervezését
a kamara mindenképpen folytatni fogja.
(té)
2002. május 05., vasárnap 01:06