CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A próféta
- Széchenyi István küldetése lelkész-szemszögből -
Előző rész

5. Próféta az,...

    ... aki soha nem marad az emlékezésnél, valamint egyáltalában az elméleti síkon, mint például a hangzatos beszédek és a tudományos "szörszálhasogatás" szintjén, hanem praktikusan előrelátó módon gondolkodik, és mindig a gyakorlati megvalósítást nézi. Azaz mindig a valós élettel áll kapcsolatban, és folyamatosan azt kívánja előrelendíteni, fejleszteni.
    Széchenyit sem csak a tetszetős elméletek vezették. Nem kedvelte az olyan beszédeket sem, amelyek nem váltak tetté, vagy pedig nem egy megtett cselekedetből születtek. Szép szónok van akárhány, de nem látok egyetlen gyakorlati embert se közöttük." - írta naplójába. Maga is tele volt ugyan hatalmasabbnál hatalmasabb gondolatokkal: régiekkel és újakkal egyaránt. De minden gondolata az életet akarta értelmesebbé, az embert pedig alkalmasabbá tenni. Mindegyiknek egy célja volt: a megvalósítás tette.
    Érdekes, hogy a bibliai prófétáknak az egyik legfontosabb és legkülönlegesebb jellemzője éppen a tett, abból is egy egészen speciális: a szimbolikus cselekedet. Jeremiás próféta többek között igát vett a nyakába, hogy ezzel fejezze ki a jövőbeli események alakulását: a nép is így fog iga alatt, ellenség fogságában, megszállás alatt lenni és rabszolgasorsba süllyedni. Máskor egy korsót tört össze a földön, hogy ezzel fejezze ki a nép széttörését, elszakadását, szétesését. Egy másik híres nagypróféta, Ezékiel pedig például azt is meg merte tenni, hogy mezítelenre vetkőzött, így játszva el - hol egyik oldalára fordulva, hol a másikra - Jeruzsálem ostromát és elestét. Valahogy így akarták a leglátványosabb cselekvéssel felhívni a figyelmet magukra és hirdetett ügyükre. Ezek a tetteik bár megcselekedett "példázatok" voltak, mégis magától érthető volt a jelentésük.
    Széchenyi cselekedetei is olyannyira hihetetlenül szimbolikusak voltak, hogy az már egyértelművé tette a jelentésüket. Angliában gyárakat és csodamasinákat tanulmányoz, érdekli a csatornarendszer, a ló- és selyemhernyó-tenyésztés. Sziklákat robbant, szabályozza a féktelen Tiszát, Lánchidat építtet, hitelrendezést sürget. Egy évi keresetét ajánlja fel a nagyon is gyakorlatinak szánt Magyar Tudományos Akadémiának. Az ország legtanultabb gentleman-jeként nem húz soha kesztyűt, hogy mindent megtapinthasson, kipróbálhasson, ki- vagy becsavarhasson, és akinek keze ugyanolyan durva és kérges volt, mint egy napszámosé vagy egy jobbágyé. Magánjogi reformokat javasol, küzd a sár, a por ellen, fákat ültet, agitál és lobbizik a kömyezetvédelemért. Kis dolgok voltak ezek önmagukban, mégis az egész ország javulását szolgálták. A mai napig tartó fejlődést ezzel indította el a gróf.
    Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája mindig az elsők között volt, amikor cselekedni kellett.

6. Próféta az,...

    ...akinek cselekedetei nemcsak a kötelességteljesítésből fakadnak, hanem azért is, mert teljes szívvel szereti a népét. Szereti még akkor is, ha az ezt a szeretetet a nemzet és lakossága nem érdemli meg. Szereti akkor is, ha tudja, tetteiért soha nem kap köszönetet, sőt: ott tesznek keresztbe neki, ahol csak tudnak.
    Széchenyi egész prófétai lelkét ez töltötte ki és meggyőződéssé érlelődött benne. Hitt a bibliai szent maradék eszméjében (Ézsaiás), hogy mindig akadnak az országban némelyek, akik miatt érdemes dolgozni.
    "Szegény hazám, csunyácska vagy, de azért mégis szívből szeretlek." - írta titkos "szerelmi" vallomásait naplója számára, és elemi erővel tört fel a szívéből:
    "Szeretlek minden hibáddal! ... A legnagyobb vonzódást érzem e durva néphez, melyet voltakép hőn szeretek, hogy oktatnám, emelném, emberré nevelném, majd meg látni se kívánom s eltaszítanám magamtól. Tudatlansága meghat: életemmel szeretnék segíteni rajta s osztoznám vele együtt szenvedése sorsában. De sokszor elriaszt és felindít vak igazságtalansága, gőgje és önhittsége."
    Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája érdemtelenül is szerette hazáját, ezt a kis Magyarországot és minden lakóját.

7. Próféta az,...

    ... aki vállalja azt is, hogy - bár nagyon szereti a tömegeket -mégsem népszerű.
    Széchenyi a túlzott gyakorlatiassága miatt nem volt egy kitűnő rétor, de annál inkább egy hangosan gondolkodó szónok és író volt. A töprengései nem öncélúak, hanem megindítóak voltak. Talán ez az egyik oka annak, hogy nem volt sohasem egy tömegek előtt népszerű ember. Nemcsak azért, mert a régi tespedésből akart egy országot kimozdítani, mert gondolatai és tettei sokak elképzeléseit keresztezték, valamint mert reformjai sokaknak nem tetszettek. Hanem azért, mert sohasem tudott tömegeket mozgatni, az érzelmeket felkorbácsolni, zengzetesen és nagyhangúan mindenkit maga mellé állítani.
    Söt, talán éppen azért volt bibliai prófétákhoz hasonló kaliber Széchenyi István, mert a tömeg őt sem értette meg, ahogy nem értették meg a zsidók sem egykori isteni küldöttjeiket. Hiszen az emberi butaság olyan gyorsan ragad, szemben a bölcsességgel, amelynek végtelen és sokszor reménytelenül hosszú utat kell megjárnia az emberi szívig.
    Érezhette a Legnagyobb Magyar is, hogy népben az alantas indulatok mindig elnyomják a nemesebbeket. A tömegek előtt mindig annak van igaza, aki ösztönösebb és tetszetősebb indulatokat tud felkorbácsolni és kiváltani. Le Bon fogalmazta ezt így: "a tömegek sohasem szomjúhoznak az igazságra. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak s inkább a tévedést istenítik, ha az őket elkápráztatja. Aki illúziókban ringatja őket, úr lesz felettük, de áldozatuk az, aki megpróbálja kiábrándítani őket."
    Széchenyinek folyamatosan szembe kellett néznie a népszerűtlenségével. Mintha Ámosz "fogalom-meghatározása" éppen róla is szólna: a próféta az emberek szerint az ország ellensége, akinek nem tűrhetik a beszédeit. (Ám.7,10)
    A gróf nem volt olyan közkedvelt, mint politikai ellenfelei, mint a másképp-gondolkodók, akikkel - mint a próféták a kortársaikkal - folyamatos harcban állt. A rendkívül népszerű riválisával, Kossuth Lajossal folytatott gigászi küzdelmében így fogalmazta ezt meg: "Akinek népszerűsége nincs, az hasonlít a mágnestűhöz, mely a hajónak irányt mutat, de soha útnak nem indítja. A népszerűség csak azt karolja fel, aki szól és tesz, azon irányban, amelyet a hazafiság jelöl ki."
    Íme, két hatalmas alak, két "igehirdető" egy időben a magyar történelem színpalettáján, és még sincs összhang. Mert az egyik népszerűtlen próféta, a másik közkedvelt szónok. Kossuth, a szónok politikus azt mutatta, hogy merre megy a nép "hajója" az élet tengerén, míg Széchenyi, a próféta azt, hogy merre kellene tartani. Széchenyi elve: "akarjátok, ami kell"; Kossuthé: "kell az, amit akartok". A próféta az iránytű, amely irányt mutat; míg a szónok a hajóvitorla, amely felfogja a kedvező szelet.
    Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája még az ellenszélben is az igazi irányt mutatta, mert meg akarta menteni a haza "hajóját" a zátonyrafutástól.

8. Próféta az,...

    ... aki el nem fogadottsága és népszerűtlensége miatt örök magányosságra van kárhoztatva. A próféta más, mint a kortársai. Nagyobb és különb náluk a képviselt igazság gondolatával. A nép tagjai viszont nem tűrik, ha valaki kiemelkedik közülük.
    Széchenyi utóda itt is a bibliai prófétáknak. Annak idején Isten küldöttei is vagy túl korán jöttek - vagy túl későn a nép közé. Szinte sohasem az emberileg számukra megfelelő időben érkeztek, hanem mindig akkor, amikor a Mennyei Hatalom azt jónak látta. Az élet igazságait így mindig akkor tették aktuálissá, amikor még a tömeg kinevette őket ábrándjaik miatt, mint a hegyen bárkát építő Noét; vagy már eljött a baj és a veszedelem, és nem volt mit tenni, csak Jeremiás módjára siratni.
    A soha el nem ismert és kigúnyolt próféta így minél inkább kitart az igazság mellett, annál inkább elmagányosodik. A zsidóság egyik legjelentősebb alakja, akit már egészen nyugodtan prófétának is tarthatunk és mondhatunk, a népet Egyiptomból kivezető Mózes eképpen panaszkodik Alfred de Vigny költeményében:

"Bús, magányos díccsel magamat öveztem,
Úgy jártam előttük útmutató mezben.
Gondoltam: e szívnek vágya mire kelhet?
Megnyugtatni fejem súlyos egy kebelnek;
Kéz, melyet érintek, iszonyodva berzeng,
Ajkaimon villám, hangomban vihar zeng;
Nincs egy, ki szeressen, mind félve hajolnak,
Hogy ha karom tárom, térdemhez omolnak..."
    Kemény Zsigmond Széchenyi meg-nem-értettségének magányát így teszi még szemléletesebbé: "Nagyobb martyrium a közvélemény, mint a hatalom igazságtalanságának üldözöttjének lenni..."
    De maga Széchenyi is így látta helyzetét: "Gyermekeink boldogságán fáradozni s éltök tavaszán elveszíteni őket; olyat imádni, ki bennünket gyűlöl; hívnek tartott barátban csalatkozni szívrepesztő kín. De mindez türhetőbb, mint hazánk fiaitól elhagyatva s kárhoztatva lenni." Naplójába pedig ezeket a keserű sorokat írja le: "...egyedül vagyok, teljesen elhagyatva, kerülnek az emberek, mint valami bélpoklost."
    Széchenyi közel negyedszázadig állt a közélet centrumában; ezalatt mindent támogatott, amit helyeselt és mindent támadott, amit elítélt; minden ellenségéből barátja lett és minden barátjából ellensége. Eötvös, Deák, Wesselényi, Vörösmarty, Kossuth mellett elsikkadt nagyszerűsége. Talán túl sokan voltak hatalmasok egyazon időben! Ez vezetett addig, amíg lassan elkezdett lefele csúszni a lejtőn.
    Széchenyi megítélését rendkívüli módon jellemzi egy korabeli anekdota, amely a megőrülése előtti és utáni állapotát így adta vissza:

Deák Ferenc és Perczel Mór beszélgetett egymással. Perczel a következő kérdést tette fel a későbbi "Kiegyezőnek":
- Aztán szeretném tudni, Ferenc, te hiszed-e, hogy Széchenyi megbolondult?
- Ilyenek vagytok ti, lássátok! - válaszolt a leginkább a valóságban élő Deák - Míg helyén volt az esze, mindig azt beszéltétek, hogy bolond. Most meg, hogy igazán megőrült, nem akarjátok elhinni.

    Széchenyi Istvánon, a magyarság és Európa prófétáján a hozzá hasonló meg-nem-értett zsenik magányos sorsa is beteljesedett. Noha nem ölték meg ellenfelei, mint sok prófétát a Szentírásban, de egy bizonyos börtönbe üldözték (ha nem is igazi fogdába, mint Mikeás vagy Jeremiás prófétákat): a szenvedélyes őrültség "tömlöcébe", a döblingi ház "magánzárkájába".

9. Próféta az,...

    ...aki még a halálával is bizonyságot tesz, és aki - ha tényleg igazi isteni küldött volt - minden valószínűség szerint tragikusan végzi be életét. A legtöbb bibliai próféta; köztük is a Legnagyobb Próféta: Jézus Krisztus; illetve később az igazi hívő keresztyének mind-mind mártíriumot voltak kénytelenek vállalni. Megváltó Umnk oly festőien ábrázolja a próféták tragikus sorsát és üldöztetésüket; majd pedig az egy idő után szinte automatikusan bekövetkező "post humus" felmagasztaltatásukat Mt.23,37.-ben, és ehhez hozzáfűzve Mt.23,29.-ben:

    "Jeruzsálem, Jeruzsálem, aki megölöd a prófétákat, és megkövezed azokat, akik hozzád küldettek... és síremlékeket emeltek a prófétáknak és felékesítitek az igazak sírköveit."

    És valóban, a próféták osztályrésze a nép megvetése. Ha az nem, akkor saját magukat hajszolják bele önnön végzetükbe: hiszen lassan túlnőnek magukon, és vagy ellenségeik fegyverétől halnak meg, vagy saját terhük súlya alatt roskadnak úgy össze, hogy felemésztik magukat, szélsőséges esetben akár még önkezükkel is véget vetnek csalódott életüknek.
    Széchenyi ez utóbbi csoporthoz tartozott.
    Az ember, aki egymaga támadt meg egy egész világot az isteni igazság praktikus gondolataival, aki Dávidként vette fel a harcot a világ "Góliátjai" ellen, csendesen összeomlott idegileg. Szoktak volt mondani, a zsenit az őrülttől csak egy hajszál választja el. Széchenyinél megszűnt létezni ez a kis hajszál.
    Furcsa kettősség egyazon lélekben: a nép egy életen át támaszkodhatott rá és terveire, belőle táplálkozhatott minden hazafi, és közben ő, maga pedig végtelenül unatkozott. Ő volt a világ előtt a nagy optimista, aki közben az éjszakáit pesszimistán virrasztotta át, mint reménytelenül küzdő lélek. Aki nappal egy égi küldött, mondhatjuk merészen: angyal volt; míg éjjel jajgató és kétkedő "Jeremiás". Egy ország figyelt rá, miközben ő önmagát "minden bűnök irtózatos képének, vérszomjas vadállatnak nevezte". Testét úgy gyötörte, mint a szerzetes Luther Márton, aki azt gondolta, így juthat közelebb az Igazsághoz. Beleőrült ebbe a skizoid állapotba.
    A szenvedélyes igazsághirdetés már-már olyan méreteket öltött nála, mint a Kr. e. XI.-X. században élt prófétáknál, akik extatikus révületben élték le az életüket. A múlt század magyarja talán éppen olyan felkiáltással illethette Széchenyi megőrülését, mint tették azt a bibliai zsidók, akik még közmondást is faragtak abból, hogy látták első királyukat ilyen elvarázsoltságban:

"Hát már Saul is a próféták között van?"
"Hát már Széchenyi is a próféták között van?"
    Végül lassan teljesen beleőrült a saját zsenialitásába, emésztő gondolataiba, folyamatos idegeskedésébe. Sőt, ami a legtragikusabb, hogy elönti a helytelen következtetés tudata is: hazájának vesztét nem más, mint éppen ő maga okozta!!!
    Összetörve és a konkurenciára is egy kissé irigyen tekintve fogalmazza meg csalódott gondolatait: "Vér és vér mindenütt. A testvér a testvért, a népfaj a népfajt fogja mészárolni engesztelhetetlenül és őrülten. Keresztet rajzolnak a vértől a házakra, melyeket le kell égetni. Pest odavan. Száguldó csapatok dúlnak fel mindent, mit építénk. Ah, az én füstbe ment életem. Az ég boltozatán pedig lángbetűkkel vonul végig a Kossuth neve: flagellum Dei!"
    És mégis! Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája noha őrültként élte le végnapjait, -éveit, de egy-egy tiszta pillanatában bizonyára az az érzés futhatott végig az agyán és a szívén, amit Hóseás és Ezékiel próféta így fogalmazott meg: "Majd megtudják, bolond volt-e a próféta, eszelős volt-e a lélek ember?" (Hós.9,7) "Eljön az idő, amikor a nép megtudja, hogy próféta volt köztük." (Ez.33,33)
10. Próféta az,...

    ... aki népszerűtlensége, magányossága, tragikuma ellenére mégis megindítja némelyek szívét.
    Ézsaiás ugyan már elhivatásakor megtudta, hogy igehirdetése sikertelen lesz, mert "megkeményedik majd a nép szíve", és mégis akadt, aki őt hallgatta. Ezékiel is arról számol be, hogy az embereknek "konok a szíve", de a visszautasítás mellett megtapasztalja a ráfigyelést is. A sikertelenség és üldözés miatt Illés és Jeremiás is folyamatosan perelnek hitvallásaikban az Istennel, és mégis akadtak mindkettőnek tanítványai.
    El nem fogadottsága ellenére is a nagycenki grófban volt valami hihetetlenül vonzó képesség. Kemény Zsigmond így írt róla: "Széchenyi diplomata a szalonokban, kimeríthetetlen ügyességű, ahol egyéneket kell terveihez csábítani, mester a rábeszélés technikájában, ha a főhivatalnokok kabinetjében keresi a proselytakat, szeret az irodalom által - hogy az ő kifejezését használjam - bekapatni valamit a közönséggel: de egy vegyes és követelő tömeg előtt ritkán tud elég alázatos, vagy ha akarjátok, elég szerény lenni arranézve, hogy a népkegy árját követni s követve megfordítani elszánhassa magát."
    A 8. pont alatt már említettem egy személyt, aki rendkívüli tisztelettel tekintett Széchenyire, még akkor is, ha számos kérdéskörben nem értett vele egyet. Ez az illető nem más volt, mint Deák Ferenc. Az előbbiekben leírt anekdota mellé most hadd tegyek még egy kis történetet, amely szemléletesen fejezi ki e két hatalmas magyar egymáshoz való viszonyát, az egymás iránt érzett megbecsülésüket:

Az 1840-es országgyűlés bezártakor Széchenyi a következőképpen búcsúzott Deáktól:
- Hazánk vezetése a te kezedben van, Ferenc. "Te vagy Péter, és én e kősziklára építem fel anyaszentegyházamat!
Mire Deák a következőképpen válaszolt igazi szerénységgel és Széchenyi iránt érzett tiszteletadással:
- Ezt mondja ma is Krisztus Péternek.

    Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája ha tapsvihart kapott egy-egy beszéde után, azt kérdezte: "Valami rosszat mondtam, hogy a nép tapsol nekem?"

Összegzés:

10 érv, amely arra mutatott rá, hogy Széchenyi a XIX. század legnagyobb magyar prófétája volt.
10 érv, amely a bibliai küldöttek rangjára emeli fel őt a magyar szívekben.
10 érv, amely talán egy kicsit más megvilágításba is helyezte a Legnagyobb Magyart.

Gabnai Sándor

***

A felhasznált irodalom:
- Hornyánszky Gyula: A szó hatalma
- Karasszon Dezső: Előadások az ószövetségi bibliai teológia köréből. 2.rész: A próféták
- Kemény Zsigmond: Gróf Széchenyi István
- Le Bon, G: A tömegek lélektana
- Muntag Andor: Ószövetségi teológia
(Ezzel a dolgozattal a néhány hónapja temetett szeretett teológiai professzor, minden evangélikus teológus Bandi bácsija előtt is tisztelegni kivánok. G.S.)
- Ravasz László: Széchenyi hatásának a titka
- Széchenyi István Naplója

***
Kapcsolódó cikkek:

Széchenyi, a próféta - bevezető gondolatok

A próféta- Széchenyi István küldetése lelkész-szemszögből - előző rész



2002. május 24., péntek 21:04


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület