A próféta
- Széchenyi István küldetése lelkész-szemszögből -
Előző rész
5. Próféta az,...
... aki soha nem marad az emlékezésnél, valamint
egyáltalában az elméleti síkon, mint például a hangzatos beszédek és a
tudományos "szörszálhasogatás" szintjén, hanem praktikusan előrelátó módon
gondolkodik, és mindig a gyakorlati megvalósítást nézi. Azaz
mindig a valós élettel áll kapcsolatban, és folyamatosan azt kívánja előrelendíteni,
fejleszteni.
Széchenyit sem csak a tetszetős elméletek vezették.
Nem kedvelte az olyan beszédeket sem, amelyek nem váltak tetté, vagy pedig
nem egy megtett cselekedetből születtek. Szép szónok van akárhány, de
nem látok egyetlen gyakorlati embert se közöttük." - írta naplójába.
Maga is tele volt ugyan hatalmasabbnál hatalmasabb gondolatokkal: régiekkel
és újakkal egyaránt. De minden gondolata az életet akarta értelmesebbé,
az embert pedig alkalmasabbá tenni. Mindegyiknek egy célja volt: a megvalósítás
tette.
Érdekes, hogy a bibliai prófétáknak az egyik legfontosabb
és legkülönlegesebb jellemzője éppen a tett, abból is egy egészen speciális:
a szimbolikus cselekedet. Jeremiás próféta többek között igát vett a nyakába,
hogy ezzel fejezze ki a jövőbeli események alakulását: a nép is így fog
iga alatt, ellenség fogságában, megszállás alatt lenni és rabszolgasorsba
süllyedni. Máskor egy korsót tört össze a földön, hogy ezzel fejezze ki
a nép széttörését, elszakadását, szétesését. Egy másik híres nagypróféta,
Ezékiel pedig például azt is meg merte tenni, hogy mezítelenre vetkőzött,
így játszva el - hol egyik oldalára fordulva, hol a másikra - Jeruzsálem
ostromát és elestét. Valahogy így akarták a leglátványosabb cselekvéssel
felhívni a figyelmet magukra és hirdetett ügyükre. Ezek a tetteik bár megcselekedett
"példázatok" voltak, mégis magától érthető volt a jelentésük.
Széchenyi cselekedetei is olyannyira hihetetlenül
szimbolikusak voltak, hogy az már egyértelművé tette a jelentésüket. Angliában
gyárakat és csodamasinákat tanulmányoz, érdekli a csatornarendszer, a ló-
és selyemhernyó-tenyésztés. Sziklákat robbant, szabályozza a féktelen Tiszát,
Lánchidat építtet, hitelrendezést sürget. Egy évi keresetét ajánlja fel
a nagyon is gyakorlatinak szánt Magyar Tudományos Akadémiának. Az ország
legtanultabb gentleman-jeként nem húz soha kesztyűt, hogy mindent megtapinthasson,
kipróbálhasson, ki- vagy becsavarhasson, és akinek keze ugyanolyan durva
és kérges volt, mint egy napszámosé vagy egy jobbágyé. Magánjogi reformokat
javasol, küzd a sár, a por ellen, fákat ültet, agitál és lobbizik a kömyezetvédelemért.
Kis dolgok voltak ezek önmagukban, mégis az egész ország javulását szolgálták.
A mai napig tartó fejlődést ezzel indította el a gróf.
Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája mindig
az elsők között volt, amikor cselekedni kellett.
6. Próféta az,...
...akinek cselekedetei nemcsak a kötelességteljesítésből
fakadnak, hanem azért is, mert teljes szívvel szereti a népét.
Szereti még akkor is, ha az ezt a szeretetet a nemzet és lakossága nem
érdemli meg. Szereti akkor is, ha tudja, tetteiért soha nem kap köszönetet,
sőt: ott tesznek keresztbe neki, ahol csak tudnak.
Széchenyi egész prófétai lelkét ez töltötte ki és
meggyőződéssé érlelődött benne. Hitt a bibliai szent maradék eszméjében
(Ézsaiás), hogy mindig akadnak az országban némelyek, akik miatt érdemes
dolgozni.
"Szegény hazám, csunyácska vagy, de azért mégis
szívből szeretlek." - írta titkos "szerelmi" vallomásait naplója
számára, és elemi erővel tört fel a szívéből:
"Szeretlek minden hibáddal! ... A legnagyobb
vonzódást érzem e durva néphez, melyet voltakép hőn szeretek, hogy oktatnám,
emelném, emberré nevelném, majd meg látni se kívánom s eltaszítanám magamtól.
Tudatlansága meghat: életemmel szeretnék segíteni rajta s osztoznám vele
együtt szenvedése sorsában. De sokszor elriaszt és felindít vak igazságtalansága,
gőgje és önhittsége."
Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája érdemtelenül
is szerette hazáját, ezt a kis Magyarországot és minden lakóját.
7. Próféta az,...
... aki vállalja azt is, hogy - bár nagyon szereti a
tömegeket -mégsem népszerű.
Széchenyi a túlzott gyakorlatiassága miatt nem volt
egy kitűnő rétor, de annál inkább egy hangosan gondolkodó szónok és író
volt. A töprengései nem öncélúak, hanem megindítóak voltak. Talán ez az
egyik oka annak, hogy nem volt sohasem egy tömegek előtt népszerű ember.
Nemcsak azért, mert a régi tespedésből akart egy országot kimozdítani,
mert gondolatai és tettei sokak elképzeléseit keresztezték, valamint mert
reformjai sokaknak nem tetszettek. Hanem azért, mert sohasem tudott tömegeket
mozgatni, az érzelmeket felkorbácsolni, zengzetesen és nagyhangúan mindenkit
maga mellé állítani.
Söt, talán éppen azért volt bibliai prófétákhoz
hasonló kaliber Széchenyi István, mert a tömeg őt sem értette meg, ahogy
nem értették meg a zsidók sem egykori isteni küldöttjeiket. Hiszen az emberi
butaság olyan gyorsan ragad, szemben a bölcsességgel, amelynek végtelen
és sokszor reménytelenül hosszú utat kell megjárnia az emberi szívig.
Érezhette a Legnagyobb Magyar is, hogy népben az
alantas indulatok mindig elnyomják a nemesebbeket. A tömegek előtt mindig
annak van igaza, aki ösztönösebb és tetszetősebb indulatokat tud felkorbácsolni
és kiváltani. Le Bon fogalmazta ezt így: "a tömegek sohasem szomjúhoznak
az igazságra. A nekik nem tetsző bizonyságok elől elfordulnak s inkább
a tévedést istenítik, ha az őket elkápráztatja. Aki illúziókban ringatja
őket, úr lesz felettük, de áldozatuk az, aki megpróbálja kiábrándítani
őket."
Széchenyinek folyamatosan szembe kellett néznie
a népszerűtlenségével. Mintha Ámosz "fogalom-meghatározása" éppen róla
is szólna: a próféta az emberek szerint az ország ellensége, akinek nem
tűrhetik a beszédeit. (Ám.7,10)
A gróf nem volt olyan közkedvelt, mint politikai
ellenfelei, mint a másképp-gondolkodók, akikkel - mint a próféták a kortársaikkal
- folyamatos harcban állt. A rendkívül népszerű riválisával, Kossuth Lajossal
folytatott gigászi küzdelmében így fogalmazta ezt meg: "Akinek népszerűsége
nincs, az hasonlít a mágnestűhöz, mely a hajónak irányt mutat, de soha
útnak nem indítja. A népszerűség csak azt karolja fel, aki szól és tesz,
azon irányban, amelyet a hazafiság jelöl ki."
Íme, két hatalmas alak, két "igehirdető" egy időben
a magyar történelem színpalettáján, és még sincs összhang. Mert az egyik
népszerűtlen próféta, a másik közkedvelt szónok. Kossuth, a szónok politikus
azt mutatta, hogy merre megy a nép "hajója" az élet tengerén, míg Széchenyi,
a próféta azt, hogy merre kellene tartani. Széchenyi elve: "akarjátok,
ami kell"; Kossuthé: "kell az, amit akartok". A próféta az iránytű, amely
irányt mutat; míg a szónok a hajóvitorla, amely felfogja a kedvező szelet.
Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája még az
ellenszélben is az igazi irányt mutatta, mert meg akarta menteni a haza
"hajóját" a zátonyrafutástól.
8. Próféta az,...
... aki el nem fogadottsága és népszerűtlensége miatt
örök magányosságra van kárhoztatva. A próféta más, mint a
kortársai. Nagyobb és különb náluk a képviselt igazság gondolatával. A
nép tagjai viszont nem tűrik, ha valaki kiemelkedik közülük.
Széchenyi utóda itt is a bibliai prófétáknak. Annak
idején Isten küldöttei is vagy túl korán jöttek - vagy túl későn a nép
közé. Szinte sohasem az emberileg számukra megfelelő időben érkeztek, hanem
mindig akkor, amikor a Mennyei Hatalom azt jónak látta. Az élet igazságait
így mindig akkor tették aktuálissá, amikor még a tömeg kinevette őket ábrándjaik
miatt, mint a hegyen bárkát építő Noét; vagy már eljött a baj és a veszedelem,
és nem volt mit tenni, csak Jeremiás módjára siratni.
A soha el nem ismert és kigúnyolt próféta így minél
inkább kitart az igazság mellett, annál inkább elmagányosodik. A zsidóság
egyik legjelentősebb alakja, akit már egészen nyugodtan prófétának is tarthatunk
és mondhatunk, a népet Egyiptomból kivezető Mózes eképpen panaszkodik Alfred
de Vigny költeményében:
"Bús, magányos díccsel magamat öveztem,
Úgy jártam előttük útmutató mezben.
Gondoltam: e szívnek vágya mire kelhet?
Megnyugtatni fejem súlyos egy kebelnek;
Kéz, melyet érintek, iszonyodva berzeng,
Ajkaimon villám, hangomban vihar zeng;
Nincs egy, ki szeressen, mind félve hajolnak,
Hogy ha karom tárom, térdemhez omolnak..."
Kemény Zsigmond Széchenyi meg-nem-értettségének magányát
így teszi még szemléletesebbé: "Nagyobb martyrium a közvélemény, mint a
hatalom igazságtalanságának üldözöttjének lenni..."
De maga Széchenyi is így látta helyzetét: "Gyermekeink
boldogságán fáradozni s éltök tavaszán elveszíteni őket; olyat imádni,
ki bennünket gyűlöl; hívnek tartott barátban csalatkozni szívrepesztő kín.
De mindez türhetőbb, mint hazánk fiaitól elhagyatva s kárhoztatva lenni."
Naplójába pedig ezeket a keserű sorokat írja le: "...egyedül vagyok, teljesen
elhagyatva, kerülnek az emberek, mint valami bélpoklost."
Széchenyi közel negyedszázadig állt a közélet centrumában;
ezalatt mindent támogatott, amit helyeselt és mindent támadott, amit elítélt;
minden ellenségéből barátja lett és minden barátjából ellensége. Eötvös,
Deák, Wesselényi, Vörösmarty, Kossuth mellett elsikkadt nagyszerűsége.
Talán túl sokan voltak hatalmasok egyazon időben! Ez vezetett addig, amíg
lassan elkezdett lefele csúszni a lejtőn.
Széchenyi megítélését rendkívüli módon jellemzi
egy korabeli anekdota, amely a megőrülése előtti és utáni állapotát így
adta vissza:
Deák Ferenc és Perczel Mór beszélgetett egymással. Perczel a következő
kérdést tette fel a későbbi "Kiegyezőnek":
- Aztán szeretném tudni, Ferenc, te hiszed-e, hogy Széchenyi megbolondult?
- Ilyenek vagytok ti, lássátok! - válaszolt a leginkább a valóságban
élő Deák - Míg helyén volt az esze, mindig azt beszéltétek, hogy bolond.
Most meg, hogy igazán megőrült, nem akarjátok elhinni.
Széchenyi Istvánon, a magyarság és Európa prófétáján
a hozzá hasonló meg-nem-értett zsenik magányos sorsa is beteljesedett.
Noha nem ölték meg ellenfelei, mint sok prófétát a Szentírásban, de egy
bizonyos börtönbe üldözték (ha nem is igazi fogdába, mint Mikeás vagy Jeremiás
prófétákat): a szenvedélyes őrültség "tömlöcébe", a döblingi ház "magánzárkájába".
9. Próféta az,...
...aki még a halálával is bizonyságot tesz, és aki
- ha tényleg igazi isteni küldött volt - minden valószínűség szerint tragikusan
végzi be életét. A legtöbb bibliai próféta; köztük is a Legnagyobb
Próféta: Jézus Krisztus; illetve később az igazi hívő keresztyének mind-mind
mártíriumot voltak kénytelenek vállalni. Megváltó Umnk oly festőien ábrázolja
a próféták tragikus sorsát és üldöztetésüket; majd pedig az egy idő után
szinte automatikusan bekövetkező "post humus" felmagasztaltatásukat Mt.23,37.-ben,
és ehhez hozzáfűzve Mt.23,29.-ben:
"Jeruzsálem, Jeruzsálem, aki megölöd a prófétákat,
és megkövezed azokat, akik hozzád küldettek... és síremlékeket emeltek
a prófétáknak és felékesítitek az igazak sírköveit."
És valóban, a próféták osztályrésze a nép megvetése.
Ha az nem, akkor saját magukat hajszolják bele önnön végzetükbe: hiszen
lassan túlnőnek magukon, és vagy ellenségeik fegyverétől halnak meg, vagy
saját terhük súlya alatt roskadnak úgy össze, hogy felemésztik magukat,
szélsőséges esetben akár még önkezükkel is véget vetnek csalódott életüknek.
Széchenyi ez utóbbi csoporthoz tartozott.
Az ember, aki egymaga támadt meg egy egész világot
az isteni igazság praktikus gondolataival, aki Dávidként vette fel a harcot
a világ "Góliátjai" ellen, csendesen összeomlott idegileg. Szoktak volt
mondani, a zsenit az őrülttől csak egy hajszál választja el. Széchenyinél
megszűnt létezni ez a kis hajszál.
Furcsa kettősség egyazon lélekben: a nép egy életen
át támaszkodhatott rá és terveire, belőle táplálkozhatott minden hazafi,
és közben ő, maga pedig végtelenül unatkozott. Ő volt a világ előtt a nagy
optimista, aki közben az éjszakáit pesszimistán virrasztotta át, mint reménytelenül
küzdő lélek. Aki nappal egy égi küldött, mondhatjuk merészen: angyal volt;
míg éjjel jajgató és kétkedő "Jeremiás". Egy ország figyelt rá, miközben
ő önmagát "minden bűnök irtózatos képének, vérszomjas vadállatnak nevezte".
Testét úgy gyötörte, mint a szerzetes Luther Márton, aki azt gondolta,
így juthat közelebb az Igazsághoz. Beleőrült ebbe a skizoid állapotba.
A szenvedélyes igazsághirdetés már-már olyan méreteket
öltött nála, mint a Kr. e. XI.-X. században élt prófétáknál, akik extatikus
révületben élték le az életüket. A múlt század magyarja talán éppen olyan
felkiáltással illethette Széchenyi megőrülését, mint tették azt a bibliai
zsidók, akik még közmondást is faragtak abból, hogy látták első királyukat
ilyen elvarázsoltságban:
"Hát már Saul is a próféták között van?"
"Hát már Széchenyi is a próféták között van?"
Végül lassan teljesen beleőrült a saját zsenialitásába,
emésztő gondolataiba, folyamatos idegeskedésébe. Sőt, ami a legtragikusabb,
hogy elönti a helytelen következtetés tudata is: hazájának vesztét nem
más, mint éppen ő maga okozta!!!
Összetörve és a konkurenciára is egy kissé irigyen
tekintve fogalmazza meg csalódott gondolatait: "Vér és vér mindenütt. A
testvér a testvért, a népfaj a népfajt fogja mészárolni engesztelhetetlenül
és őrülten. Keresztet rajzolnak a vértől a házakra, melyeket le kell égetni.
Pest odavan. Száguldó csapatok dúlnak fel mindent, mit építénk. Ah, az
én füstbe ment életem. Az ég boltozatán pedig lángbetűkkel vonul végig
a Kossuth neve: flagellum Dei!"
És mégis! Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája
noha őrültként élte le végnapjait, -éveit, de egy-egy tiszta pillanatában
bizonyára az az érzés futhatott végig az agyán és a szívén, amit Hóseás
és Ezékiel próféta így fogalmazott meg:
"Majd megtudják, bolond volt-e a próféta, eszelős volt-e a lélek ember?"
(Hós.9,7) "Eljön az idő, amikor a nép megtudja, hogy próféta volt köztük."
(Ez.33,33)
10. Próféta az,...
... aki népszerűtlensége, magányossága, tragikuma
ellenére mégis megindítja némelyek szívét.
Ézsaiás ugyan már elhivatásakor megtudta, hogy igehirdetése
sikertelen lesz, mert "megkeményedik majd a nép szíve", és mégis akadt,
aki őt hallgatta. Ezékiel is arról számol be, hogy az embereknek "konok
a szíve", de a visszautasítás mellett megtapasztalja a ráfigyelést is.
A sikertelenség és üldözés miatt Illés és Jeremiás is folyamatosan perelnek
hitvallásaikban az Istennel, és mégis akadtak mindkettőnek tanítványai.
El nem fogadottsága ellenére is a nagycenki grófban
volt valami hihetetlenül vonzó képesség. Kemény Zsigmond így írt róla:
"Széchenyi diplomata a szalonokban, kimeríthetetlen ügyességű, ahol egyéneket
kell terveihez csábítani, mester a rábeszélés technikájában, ha a főhivatalnokok
kabinetjében keresi a proselytakat, szeret az irodalom által - hogy az
ő kifejezését használjam - bekapatni valamit a közönséggel: de egy vegyes
és követelő tömeg előtt ritkán tud elég alázatos, vagy ha akarjátok, elég
szerény lenni arranézve, hogy a népkegy árját követni s követve megfordítani
elszánhassa magát."
A 8. pont alatt már említettem egy személyt, aki
rendkívüli tisztelettel tekintett Széchenyire, még akkor is, ha számos
kérdéskörben nem értett vele egyet. Ez az illető nem más volt, mint Deák
Ferenc. Az előbbiekben leírt anekdota mellé most hadd tegyek még egy kis
történetet, amely szemléletesen fejezi ki e két hatalmas magyar egymáshoz
való viszonyát, az egymás iránt érzett megbecsülésüket:
Az 1840-es országgyűlés bezártakor Széchenyi a következőképpen búcsúzott
Deáktól:
- Hazánk vezetése a te kezedben van, Ferenc. "Te vagy Péter, és én
e kősziklára építem fel anyaszentegyházamat!
Mire Deák a következőképpen válaszolt igazi szerénységgel és Széchenyi
iránt érzett tiszteletadással:
- Ezt mondja ma is Krisztus Péternek.
Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája ha tapsvihart
kapott egy-egy beszéde után, azt kérdezte: "Valami rosszat mondtam,
hogy a nép tapsol nekem?"
Összegzés:
10 érv, amely arra mutatott rá, hogy Széchenyi a XIX. század legnagyobb
magyar prófétája volt.
10 érv, amely a bibliai küldöttek rangjára emeli fel őt a magyar szívekben.
10 érv, amely talán egy kicsit más megvilágításba is helyezte a Legnagyobb
Magyart.
Gabnai Sándor
***
A felhasznált irodalom:
- Hornyánszky Gyula: A szó hatalma
- Karasszon Dezső: Előadások az ószövetségi bibliai teológia köréből.
2.rész: A próféták
- Kemény Zsigmond: Gróf Széchenyi István
- Le Bon, G: A tömegek lélektana
- Muntag Andor: Ószövetségi teológia
(Ezzel a dolgozattal a néhány hónapja temetett szeretett teológiai
professzor, minden evangélikus teológus Bandi bácsija előtt is tisztelegni
kivánok. G.S.)
- Ravasz László: Széchenyi hatásának a titka
- Széchenyi István Naplója
***
Kapcsolódó cikkek:
Széchenyi,
a próféta - bevezető gondolatok
A próféta-
Széchenyi István küldetése lelkész-szemszögből - előző rész
2002. május 24., péntek 21:04
|