A próféta
- Széchenyi István küldetése lelkész-szemszögből -
Még azok számára is, akik nem éppen jó szemmel tekintenek
ránk, magyarokra, egyértelmű az a tény, hogy kicsi Kárpát-medencei nemzetünknek
voltak Európa-, sőt világmértékű nagyjai.
Nagy magyarok, akik törvényt, alkotmányt, együttélési
lehetőséget adtak e hazának. Nagy magyarok, akik hatalmat alapoztak meg
vagy próbálták azt megőrizni. Nagy magyarok, akik a közoktatásért, a jövő
nemzedékeiért, a leendő generációkért éltek-haltak. Nagy magyarok, akik
vívtak: akár karddal, akár szóval, akár pennával. Nagy magyarok, akik gazdasági,
társadalmi vagy szellemi megújulást hoztak.
És közöttük mégis ott van egyvalaki, aki – még akkor
is, ha a mai hazánkfia az egyik kereskedelmi csatorna által tavaly meghirdetett
történelmi személyek "népszerűségi versenyében" inkább Szent Istvánt tartotta
erre a címre a legméltóbbnak – a legnagyobb magyar:
Széchenyi István gróf.
Számos államférfi lépett a történelem színpadára,
aki zseniálisan oldott meg nehezebbnél nehezebb, aktuális vagy éppen konkrét
kérdéseket, mások pedig talán egy-egy részideát valósítottak meg kitűnően.
Azonban egyikük sem volt olyan, aki egy személyként képes volt minderre,
aki mindenben jelen lett volna, aki a legegyetemesebb gondolatot hordozta
volna magában és aki a legátfogóbb eszményt adta volna át számunkra.
Széchenyi volt egyedül, aki ilyen módon teljesen
eljutott a nemzet lényegéig, egy- és önmagában, életében valósította meg
azt. "Lobogása, diadala, vergődése, szenvedése, kavargó sorsa és tragikus
halála magyar jövő anyaméhe volt." (Ravasz)
Maga pedig így vallott önmagáról: "Érzem, hogy
sokak élete vagyok." Géniusza lett egy nemzedéknek és egy nép történelmének,
mert azzá fejlesztette őt a Teremtő-Gondviselő Hatalom. Nemcsak a Legnagyobb
Magyarrá, de prófétává tette őt az ég.
A XIX. századi magyarok és minden kor magyarjainak
prófétájává.
Ez a cikk legyen főhajtás előtte, és legyen egy
irányított emlékezés híres felajanlásának 175. évfordulójára, amely a Magyar
Tudományos Akadémia megalakulását tette lehetővé, és amelynek napját az
utókor a Magyar Kultúra Napjaként tartja számon.
Ki is valójában a próféta?
Isten azon választott embere, aki meggyőzetett és
meggyőződött valamiről, és mindazt parancsként adja tovább, hirdeti a tömegeknek.
A próféta nem csupán egy bizonyos nép tulajdona,
még csak nem is egy kiemelkedő nemzeti hős, hanem: "állandó világtényező".
A próféta messze több, mint egy szociáletikus; messze több, mint egy isteni
szócső; messze több, mint egy jó lelkipásztor; messze több, mint egy nép
varázslója, orvosa, "sámánja"; messze több, mint egy karizmatikus látnok!
Nem is egy Pythia, aki babérlevelet rágcsálgatva ül a háromlábú székén
a kis barlangürege felett, ahonnan a jósláshoz inspiráló füst száll fel!
A próféta nem egy jövőbelátó Nostradamus!
A próféta tiszte és lényege az, amit már az elnevezése
is mutat: "előre mondó", "előre hirdető". Valaki, aki elhívottként diktál,
előír, normát ad és törvényt hoz. Nem egyszerűen megjósol előre valamit
vagy éppen jóslatot ad - az egyértelműen merő babonaság és okkultizmus
lenne - hanem parancsot hoz, előre vetíti az egyes cselekedetek kiszámolható
következményeit: a lehetséges fejlődést vagy a szomorú bukás lehetőségét,
az életnek pedig mindig egy újabb mozzanatát emeli ki.
Egy szóval: közvetít.
Magát az Istent közvetíti.
Széchenyi ilyen, a bibliai értelembe vett próféta
volt.
Nem csak szónok, nem csak politikus, nem csak államférfi,
nem csak író csupán, hanem mindez együtt és mindezeknél néha messze több
- néha messze kevesebb: próféta. Benne lobbant lángra egy nemzet élniakarása,
amely Muhi és Mohács óta egyre csak kihűlt és elfogyott. Háromszáz év eredménytelensége
kiirtotta magyarságunk hitét, s illúziónak tüntette fel az egyik legfőbb
törekvésünket: a nemzeti és egyéni szabadságvágyat. Ezt a tragikus folyamatot
megállítani választatott ki Széchenyi, hogy ő hirdesse az ősi nemzetideát.
Emberi nagysága így tornyosult a magasba, gondolatai diadalmas vezérszólammá
lettek, eszméi kormányoztak és teremtették kora világát.
A magyar próféta új értelmet adott a hazafiságnak:
"Magyarország, akkor tölti be életparancsát, ha a legmíveltebb lesz, és
mívelt akkor, ha merőben ethikus lesz." Széchenyi így tudta zseniálisan
ötvözni az egyazon nemzethez való tartozást a világkultúrával: a műveltséget
összeolvasztotta a magyarság eszméjével, és mindezek mögé örök erkölcsi
normákat is helyezett.
Széchenyi próféta volt.
A bibliai, főképpen ezen belül is az ószövetségi
prófétakép legalapvetőbb tényezői pontról pontra köszönnek vissza életében.
Melyek tehát azok a jellemző vonások, leegyszerűsítve
az a 10 fejezetpont, amelyek ott vannak mind a szentírási szereplőknél,
mind pedig a Legnagyobb Magyamál?
1. Próféta az,...
... akinek szenvedélye az általa megtapasztalt igazság.
Aki tudja: nem az ember teszi az igazságot, hanem az igazság az embert.
Az isteni küldött csak akkorára nőhet, amekkora voltaképpen a benne lévő
isteni igazság.
Széchenyi alapigazsága egy mondatban hangzik fel
életmottóul:
"Magyarország nem volt, hanem lesz." Ehhez fűzi hozzá buzdító szóként:
"Merjetek nagyok lenni!" Tudta, hogy kicsiny nemzetünkben megannyi
kiaknázatlan kincs hever: "Ne keressétek határaitokon kívül Magyarország
javát és hírét: magatokban hevernek a valódi arany- és ezüstbányák, munkátlan,
nyitatlan, sőt még a legjobb magyarok előtt is ismeretlenül."
Széchenyi ezt az igazságot szajkózta prófétaként
a magyar fülekbe, hogy a kis magyarság nélkül nem teljes Európa és a világ,
illetve hiányos a civilizáció. A Kárpátok népének olyan feladata van, amit
csak ő tölthet be. És mégpedig hogyan? Ha önmaga lesz végre, nem másokat
akar utánozni, hanem saját nemes és egyéni vonásait fejleszti, magyarságát
felhasználja és ezzel tesz szolgálatot a földkerekségnek.
Széchenyi igazsága mélyen vallásos igazság: Istennek
szüksége volt, van és lesz is ránk, magyarokra. Mert a Mennyei Atya szeret
minket, másságunkat, sokszínűségünket, másoktól való különbözőségünket.
Szereti azt az egyéni másságunkban, a felekezeti palettán, a gondolkodásunk
sokféleségében is, mert így tud minket és a többi népet is előrelendíteni,
céljaihoz eszközként felhasználni, a szebb jövőt kialakítani a különféle
vélemények összeütköztetése által.
Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája szenvedélyes
igazságkereső-és továbbadó volt.
2. Próféta az,...
... aki tudja, hogy senkinek sem lehet kitérni
a megtapasztalt isteni igazság elől.
Széchenyi is érezte, hogy az általa hirdetett tények,
isteni kinyilatkoztatások hatalma mérhetetlenül erős. Annyira erős, hogy
a nemzet nem bújhat ki alóla, nem szabadulhat meg tőle, bármennyire is
szeretne. Nem lehet a "szőnyeg alá söpörni" az Ég elvárásait, nem lehet
semmisnek tekinteni Isten parancsait.
De nemcsak a nép, hanem maga a próféta Széchenyi
sem tud kitérni Isten elől, mert a megtapasztalt igazsággal annyira összefonódik
lénye, gondolkodása, hogy ennek az ellenkezőjét nemhogy elfogadni, de még
toleránsan megérteni sem képes. Annyira az egyetlen főkérdésre van összpontosítva,
hogy fikarcnyi helye sincs az ebben való esetleges kételkedésnek. Annyira
kitölti ez a bizonyosság, hogy sem magának, sem másnak nem kell igazságát
bizonyítania, és nem kell az ellenkezőjét cáfolnia, mert mindez magától
érthető. Széchenyi úgy vágott neki minden dolgának, hogy tudta, helyesen
cselekszik és az egyetlen jó utat választja. Előre látta a megvalósuló
eredményeket, amelyekért egyedül érdemes élni-halni.
Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája olyan
igazságot hirdetett, amelynek önfenntartó életereje van.
3. Próféta az,...
. .. aki egyszerre van meggyőződve e prófétai tisztre
való alkalmatlanságáról és ugyanakkor ennek teljes ellentétéről:
csalatkozhatatlanul mégis kitartó elhívatásáról.
Széchenyi Jákobként dulakodik a feladatra és küldetésre
kényszerítő Hatalommal, Jónásként próbál elmenekülni küldetése elől: kitérni
megbízatása elől. Jeremiás próféta módjára kínlódik az Istentől kapott
feladat miatt. Perel, panaszkodik, kimentését kéri, szerénykedik, menekül,
visszavonul, lázad, fél, és mégis...
És mégis: a döntő helyzetben enged a Küldőjének.
Mint Jeremiás:
"Rászedtél, Uram, és én hagytam, hogy rászedj. Azt
gondoltam, nem törődöm vele, nem szólok többé az ő nevében. De perzselő
tűzzé vált szívemben, csontjaimba van rekesztve. Erölködtem, hogy magamban
tartsam, de nincs rajta hatalmam..." (Jer.20.fej.)
Magabiztosan, kitartóan, "mégis megyek" módon elkezdi
beteljesíteni küldetését, tudja, hogy magának sincs hova menekülnie, a
szolgálatára örökérvényű elhívást kapott. Ámosz próféta fogalmazta meg
eképpen ezt az égi kötelességtudatot:
"Ha az oroszlán ordít, ki ne félne? Ha az én Uram,
az Úr szól, ki ne prófétálna?" (Ám.3,8)
Sőt egy idő után már meggyőződésévé is válik az.
Érzi, ezt a dolgot csak ő hajthatja végre: "Eltökéltem magamban...,
hogy én fogom, ha senki más, nemzetünk egykori fényének megvetni alapját
... jóllehet senki sem tekinte mélyebben a szándékát kivitelnek lehetetlenséggel
határos tömkelegébe, mint én." - vallja csökönyös kitartással, s folytatja
így: "Ha megnyírbálják számyaimat, lábaimon fogok jámi; ha lábaimat
levágják, kezeimen fogok jámi; ha ezeket is kitépik, hason fogok csúszni."
A Legnagyobb Magyar hitt abban, hogy a hozzá hasonló prófétákat nem lehet
leverni, mert az örök igazság mindig győzedelmeskedik.
Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája érezte
önmaga kicsiségét és Küldőjének erőt adó nagyságát.
4. Próféta az,...
... akinek egyik fő ellensége a hitetlenségen
vagy az elnyomatáson túl a folyamatos múltbanézés és - siratás.
Gád és Nátán próféta noha rágódhatott volna a múlt
dicsőségén Dávid király udvarában, hajlonghattak volna a dicső uralkodó
évtizedes eredményei előtt, magasztalhatták volna őt és elnézhették volna
a sok-sok múltbeli érdem mellett az egy-egy nemrég elkövetett "baklövését";
de ehelyett inkább nyíltan közölték vele a jelenben elkövetett bűnét: "Te
vagy az az ember!" Ámosz, ha kellett, az évszázados és tradicionális államérdekkel
is szembeszállt. Jeremiás, ha éppen minden rendben volt a birodalomban,
az országban megújulás és reform zajlott, és elégedett volt a vezetéssel
és a néppel; akkor inkább elhallgatott és némaságot fogadott, mintsem a
múlt vétkeit hánytorgassa fel. Az már elmúlt! Annak már vége, minek róla
beszélni, ha egyszer most más van!
A gróf ugyanígy nem a múltnak és a múltból élt,
hanem egyértelműen a jelennek és a jövőnek munkálkodott. Mi vezette erre
az életszemléletre?
Egy élménye. Mégpedig egy rendkívül egyszerű élmény.
Diplomáciai úton volt külföldön. Egészen pontosan
ez az egész életét meghatározó eset Görögországban, ott is az ország fővárosában,
Athénban történt meg vele. Amolyan "mezei turistaként" töltötte egy szabad
délutánját, ellátogatott a legrégibb helyekre, az ókori nevezetességeket
kívánta megtekinteni. Épp Zeus templomát csodálva elmerült a romok nagyszerűségében
és szépségében, amikor a nagy csendben és ábrándozásban egyszerre csak
egy fiatal, bájos görög lány jelent meg az évezredes kövek között. Szépsége,
mosolya és bűbája annyira magával ragadta Széchenyit, hogy egyszerre odalett
gondolatiban a múlt, a történelem, az emlékezés. Innentől kezdve - így
vallotta feljegyzéseiben - csak a jelen és a jövő lett fontos számára:
"a
múlt halál, míg a jelen és a jövő maga az élet." Régi letűnt dicsőségünk
nagyszerű ugyan, de még siratni sem érdemes, mert még az is elvon az igazi
munkától: a jövő építésétől.
Széchenyi, a magyarság és Európa prófétája sohasem
a múltban élt, hanem a jelenben és a jövőért.
Gabnai Sándor
A cikk folytatása
A próféta
- Széchenyi István küldetése lelkész-szemszögből (2. rész)
Kapcsolódó cikk:
Széchenyi,
a próféta - bevezető gondolatok
http://cyberpress.sopron.hu/article.php?id=5382
2002. május 24., péntek 20:53
|