Április 22-24: Jazz-fesztivál Kolozsváron!
Ez év júniusában
Jazz-fesztivál
Kolozsváron!
Beszélgetés Vannai István zenetanárral
Vannai István a kolozsvári Gyermekpalota zenetanára, rövid
ideje pedig a Gheorghe Dima Zeneakadémia jazz-modulját is oktatja.
1980-ban nonprofit ökológiával és jazzal foglakozó társaságot
alapított: az Eco-Jazz Napocensist, amelyben 180 egyetemista, diák,
munkás, technikus tevékenykedik. Mintegy másfél évtized
koncertszervezés után sikerült összehozniuk egy nemzetközi
jazzfesztivált Kolozsváron, ahol ilyen sohasem volt korábban.
Mindehhez azt is hozzátette előzményként, hogy a forradalom után
igény alakult ki arra nézve, hogy jobban megismerjük más országok
jazz-realitását.
- Tanár úr, kikből sikerült összetoborozni a rendezvény
segítőit?
- Elsőként említeném a Francia Kultúrközpont volt igazgatóját,
Matthiew Royet urat, aki oroszlánrészt vállalt a szervezésből,
értékes jazz-zenészeket hozott Franciaországból. Felkarolt bennünket
dr. David Millbourn, a West-Virginiai kollégium jazztanára, aki
nemrég gyönyörű jazzpartítúrákkal és stimekkel látott el minket,
aztán szólnék Jürg Soll Thurmann művész úrról Svájcból, aki a Pro
Helvetia Alapítvány támogatását ajánlotta fel, Cambridge-ből pedig
Allen Tongue nevét kell kiemelnem. A kolozsvári Dákművelődési ház
igazgatója pedig a termet biztosítja majd a június hónapban tartandó
nemzetközi jazzfesztivál előadói számára.
- A hazai és külföldi zenekarok közül kik jelezték részvételi
igényüket?
- A String Jazz Quartett együttessel egy görögországi fesztiválon
ismerkedtünk meg, ők, nagy örömünkre, kicsi gázsiért is eljönnének
muzsikálni. Mellettük Franciaországból és Németországból várunk
együtteseket. Az éppen USA-ban koncertező kecskeméti Bohém Raggtime
Jazzband is méltányos gázsiért jön, ismerik a hazai siralmas
helyzetet és tudják, szerény összegért lépnek fel. Harry Tavitian
zenész érdeme, hogy egy tető alá tudta hozni a kolozsvári
Zeneakadámián belül működő Shaba együttes, Garbis Dedeian
együttesének, az Orient Express zenészeinek elképzelését a jazzről.
Fellép még a Gaio Big Band is, amely egyetlen amatőr Big Band
Romániában és maholnap a 20. évfordulóját ünnepli.
- Errefelé számos együttesnek nincsen próbaterme, rengeteg
fiatal szívesen használná fel szabadidejét értelmes dolgokra, de ezt
a tevékenységet hely- és hangszerhiány miatt nem sokan engedhetik meg
maguknak...
- Éppen ilyen körülmények miatt dícséretre méltó a magyarfenesi,
és a szentlászlói ifjúság alkotóműhelye! Egy hónapja foglalkozom az
utóbbiak kultúrotthonának fúvós zenészeivel. Az ottani kultúrélet
nagyon pezsgő. Guttmann Mihályt mindenki nagyon jól ismeri, kitünő
szakember, kórusának meghívásai vannak külföldre. Fiataljai most
tanulnak különféle hangszereken, hogy egy könnyűzene-együttest
alakítsanak, van tánccsoportjuk is, sőt, egy operett-együttesük is.
Balha István a közösség kultúréletét szívügyének tekinti és
rengeteget tesz azért, hogy ez a művelődési élet minél hasznosabb
legyen. Fontos volna hasonló amatőr kultúrmozgalom minden nagyobb
közösségben, városkában. Sajnos, ma a kultúrotthonokat csak
esküvőkre, vagy igénytelen diszkózásra használják. A művelődési
házak, kultúrotthonok azért többre hivatottak, szerepük ennél
sokrétűbb kellene, hogy legyen.
- A könnyűzenei irányzatok az elektronizált "mű-zene" felé
tértek el. Hogy tud az igényes jazz-műfaj a sok "divatvacak" mellett
létezni?
- Úgy, hogy ebből lehetetlen megélni, ez olyan szenvedély, amely
egy életen át végigkíséri a zenészt, és csak igazi odaadással lehet
csinálni. Egyre kevesebbet hallgatunk élő zenét, a szólisták nagy
része az előre felvett zenei megoldásokat részesíti előnyben. Az
eféle zenei kíséretek kizárják azt a lehetőséget, hogy a fiatalok
hangszereken tanuljanak meg játszani. A jazz csak felhasználja az
elektronika adta lehetőségeket, a jazzcsoportok kettéválhatnak
electric- és akusztik banddé. Az elektronikus hangszereknek itt nincs
akkora jelentősége. Nagyon jó dolog, hogy a Yamaha, Casio cégek olyan
elektronikus zongorát készítettek, amellyel lehet jazz-koncerteket
rendezni, könnyen oda szállítható és bérelhető egy ilyen elektronikus
zongora. Mert a jazz-klubbok, művelődési házak zongorái siralmas
állapotban vannak, nem használhatóak. A jazz-zenészek még a
hangerősítéssel sem mennek túlzásba. Az elektonika tehát részben
segít nekünk, de nem tölt be fontos szerepet.
- A techno, a rap, és hasonlók sem szoríthatják ki a jazzt a
zene világából?
- Nem tudják. Tavaly nyáron a korinthosi jazzfesztiválon például
egy görög együttes nagyon érdekes stílust alkalmazott, az ún. "rapp-
jazzt", amely itt Romániában még nem ismert. Nagyon tetszett az új
stílus. Úgy, ahogyan az annak idején kialakult jazz-rocknak is az
volt a célja, hogy a jazzt szerettesse meg a rockrajongókkal. Most a
görög fiatalok a rapperekkel tették meg ezt. A jó értelemben vett
ötvözésre mindig van lehetőség a zenei életben.
Szőcs Andrea Enikő,
Kolozsvár (Románia)
1999. március 19., péntek 00:00
|