A gazdálkodó szervezetéknél folyó gyakorlati
képzés
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2001. szeptemberében
adta ki A 200/2001-es tanévben a gazdálkodó szervezetéknél folyó gyakorlati
képzés ellenőrzésének szakmai elemzésének tapasztalatait összegző tanulmányt,
amely tartalmazza a gyakorlati képzések országos összesítését : az ellenőrző
munka módszere, a képzőhelyek által reprezentált szakmastruktúra, a gazdasági
szférához kapcsolódó iskolák, a képzés jogi formái, a szabad képzési kapacitás,
a tárgyi és személyi feltételek, a képzés tevezettsége, a munka minőségére
vonatkozó országos adatokat, valamint a területi kamarák ellenőrző adatfelvételeit
és elemzéseit.
A megyei kamarák elemzései
mellett két városi – Dunaújváros és Sopron – kamara által készített elemzés
külön is megjelenik a kötetben.
Ezúttal a Sopron Városi Kereskedelmi
és Iparkamara gyakorlati szakképző helyeket ellenőrző munkájának elemzését
adjuk közre.
Sopron
I. A szakképzés helyzete
Sopron megyei jogú város közigazgatási
területén három önkormányzati fenntartású szakképző intézményben összesen
683 szakmunkástanuló képzése folyt a 2000-2001-es tanév során. A három
intézmény összesen 17 szakma elsajátítására készíti fel a tanulókat; ezen
belül meghatározó a szolgáltató, az építőipari, a vendéglátó és az idegenforgalmi,
valamint a gépjárműjavító, illetve az informatikai szakmák szerepe.
A szakmák egy részénél évek
óta mutatkozó túlképzés mellett sajátos jelenség, hogy a gazdálkodó szervezetek
által igényelt szakember utánpótlást a tanulni vágyók jelentkezésének hiányában
Sopronban nem lehet biztosítani, például szerszámkészítő, illetve egyéb
műszeripari szakmákban. A soproni szakképzés másik jellemző sajátossága
továbbá, hogy markánsan megfigyelhető: a leendő szakemberek egyre jelentősebb
részét már közvetlenül a nyugat-európai munkaerőpiac számára képzik; ez
utóbbi jelenség különösen a vendéglátó-ipari valamint az építőipari szakmáknál
mutatkozik meg.
Az elmúlt években a szakmunkástanulók
gyakorlati képzését vállaló gazdálkodó szervezetek számának drasztikus
visszaesési folyamata megállni látszik, bár növekedésről sem nagyon beszélhetünk.
Az összes tanulólétszámból 219 fő tanuló gyakorlati képzése folyt gazdálkodó
szervezetnél az időszak során. A képzőhelyek összlétszáma 159 volt, ezen
belül meghatározó mértékű a vendéglátó és az idegenforgalmi vállalkozások
részvétele, hiszen ezen szakmákban minden egyes tanuló valamilyen egyéni
vagy társas vállalkozásnál sajátítja el a gyakorlati ismere-teket. Figyelemre
méltó a Soproni Vas- és Villamosipari SZKI módszere - a nyári gyakorlatra
kihelyezett tanulókat fogadó gazdálkodó szervezeteket szinte kivétel nélkül
sikerült rávenniük, hogy a következő szorgalmi időszakban vállalják a tanulók
gyakorlati képzését. A képzőhelyek között meghatározó a soproni székhelyű
vállalkozások aránya.
II. A 2000-2001-es tanév ellenőrzési munkájának
tapasztalatai
Kamaránk első ízben végezte
önállóan a képzőhelyeknél folyó gyakorlati képzés helyszíni ellenőrzését,
ez a munka azonban nem volt előzmény nélküli Sopronban, hiszen a korábbi
években a Győr-Moson-Sopron megyei Kereskedelmi és Iparkamara nevében és
megbízásából a helyi kamarai szervezetek már eddig is végeztek ilyen tevékenységet.
Így a munka megszervezésében és lebonyolításában már rendelkeztünk bizonyos
tapasztalatokkal.
A felügyeleti tevékenységet
kamaránk nevében minden esetben egy három fős csoport végezte, melynek
tagja volt a kamara által megbízott szakember, az érintett szakképző iskola
képviselője, valamint a kamara szakképzési referense. Ebben a munkában
összesen 11 fő vett részt. Olyan személyeket kértünk fel, akik már eddig
is végeztek hasonló tevékenységet és kellő tapasztalatokkal rendelkeztek,
de volt közöttük néhány új arc is, akikre a jövőben is támaszkodni kívánunk
lelkiismeretes, hozzáértő munkájuk alapján.
A látogatások előkészítését,
megszervezését előzetes telefonon történő időpont-egyeztetést követően
írásbeli értesítés formájában végeztük. A kiértesített gazdálkodó szervezetek
szinte kivétel nélkül kedvezően fogadták a bizottság érkezését, néhány
elhanyagolható kivételtől eltekintve készséggel álltak a kérdezők rendelkezésére.
Megállapítható volt ugyanakkor, hogy a jövőben egy-egy látogatás előkészítésére
az eddigieknél hosszabb szervezési időt kell hagyni. Ki kell emelni az
érintett szakképző intézmények igen rugalmas és segítő hozzáállását - az
ilyen formában végzett közös tevékenységünk vélhetően jótékony hatással
lesz az ellenőrzések során tapasztalt és megoldandó kérdések rendezésére
is.
A szorgalmi időszakban 39
egyéni vállalkozó és társas vállalkozás összesen 39 képzőhelyén, az összefüggő
nyári gyakorlaton pedig 10 vállalkozás 10 képző-helyén végeztünk ellenőrzést.
A felügyeleti látogatások során összesen 10 szak-mában 67 tanulóra vonatkozóan
értékeltük a gyakorlati képzés tapasztalatait. Ez az érintettek 31%-át
teszi ki. Ugyanilyen arányú, tehát szintén 31%-os a gyakorlati képzést
végző gazdálkodó szervezetek elérési szintje is.
A gyakorlati képzés ellenőrzésének tapasztalatai
Az ellenőrzött gazdálkodó szervezetek
közül senki nem állt csőd- vagy felszámolási eljárás alatt. Egy gazdálkodó
szervezet kapott fejlesztési támogatást a szakképzési alapból, amely azt
rendeltetésének megfelelően használta fel.
A tanulói juttatások közül
elfogadhatónak lehet ítélni a tanulók étkezése meg-oldását. Az általunk
ellenőrzött gazdálkodó szervezetek egynegyede természetben biztosítja az
étkezést, de a többiek közül is csak 10% nem ad hozzájárulást. Probléma,
hogy sok helyen a kötelező nyári gyakorlat idejére fizetendő juttatást
nem dokumentálják kellőképpen. Ezekre a hiányosságokra mindenütt felhívtuk
a figyelmet, pótlásukra a következő ellenőrzések során természetesen rákérdezünk.
Szerencsés körülménynek számit, hogy a felelősségbiztosítás Sopron város
területén megoldottnak tekinthető, hiszen a város önkormányzata a helyben
oktatott valamennyi tanulóra egységesen megkötötte a felelősségbiztosítást.
Sőt, nem egy helyen tapasztaltuk, hogy ettől függetlenül a gazdálkodó szervezet
maga is kötött biztosítást tanulójára.
A tisztálkodási eszközök,
a munka- és védőruha biztosításával általában nem volt gond, viszont a
munkaruha juttatás adminisztrációja sok helyütt nincs rendben. Erre a következő
ellenőrzések során vissza kell térni.
A képzőhelyeken rendelkezésre
álló dokumentumok kérdésében meglehetősen nagy a szóródás a képzőhelyek
által alkalmazott gyakorlat terén. Általánosítható tapasztalat, hogy az
elméleti képzést nyújtó iskola ezzel kapcsolatos hozzáállása, segítőkészsége
meghatározó. Jó példaként említhetjük a Handler Nándor SZKI gyakorlatát,
amely intézmény a fodrász szakmára vonatkozóan egységcsomagot állított
össze a szükséges dokumentumokból, és azt minden képzőhelynek eljuttatta.
Az együttműködési megállapodásokat
minden képzőhelyen megtaláltuk. A szakmai és vizsgáztatási követelményeket,
a gyakorlati képzés központi és helyi programját a vizsgált képzőhelyek
mintegy kétharmada tudta csak megmutatni, mintegy egyharmaduk nem rendelkezik
ezen dokumentumokkal. Foglalkozási naplót csak az ellenőrzött képzőhelyek
38%-a vezetett a képzésről.
A tanulók által vezetett munkanaplót
a legtöbb helyen rendben találta az ellenőrzés, de sok helyen fel kellett
hívni a figyelmet az oktató által végzendő rendszeres kontroll fontosságára.
Az ellenőrzött képzőhelyek
20%-ánál nem volt rendben a munkavédelmi nap-ló, ezzel együtt a rendszeres
munka- és tűzvédelmi oktatás dokumentálása. Megfigyeltük, hogy a hatályos
munka- és tűzvédelmi szabályozással sok munkahelyi vezető nincs tisztában.
Ezekre a problémákra mindenhol határozottan felhívtuk a figyelmet, kérve
a hiányosságok utólagos pótlását. Érdekes tapasztalat, hogy a személyi
szolgáltató szakmáknál (kozmetikus, fodrász) általában magas színvonalon
végzik ezt a tevékenységet, ebben a körben adtuk a legtöbb “kiválóan megfelel"
minősítést.
A vizsgált szakképesítés tárgyi
felszereltségét minden képzőhelyen megfelelőnek ítélte a bizottság. Az
eszközlista forrása túlnyomórészt OKJ központi program, illetve korábbi
OSZJ tantervi melléklet.
A tanulókkal foglalkozó oktatók
szakirányú végzettsége és szakmai gyakorlata - egy kivétellel - mindenütt
megfelelt. Pedagógiai vagy szakoktatói végzettséggel senki sem rendelkezett
közülük. Örvendetes tényként is felfogható, hogy viszont az oktatók kerek
50%-a mestervizsga birtokában gyakorolja tevékenységét. Megállapítható,
hogy a gyakorlati képzés színvonalának is előnyére válna, ha a mestervizsga
kötelezettség általánossá tétele újra napirendre kerülne, az új rendszerűi
- emelt szintű - mesterképzés pedagógiai ismeretekre is felkészít.
A gyakorlati képzés tervezését
a legtöbb képzőhelyen az ütemtervnek megfelelőnek ítélte meg a bizottság.
A foglalkozási napló vezetésével kapcsolatosan tapasztalt komoly hiányosságok
miatt viszont felvetődik annak a kérdése, hogy az oktatók felkészítésére
nagyobb hangsúlyt kell fektetni a jövőben. Az ellenőrzés eredményeként
kiderült, hogy a képzőhelyek 63%-ánál nem vezetik a foglalkozási naplót.
A tapasztalt hiányosságok
miatt az ellenőrzött képzőhelyek 13%-ánál meg kell ismételni a látogatást.
Az ismétlési okok között legnagyobb arányban a képzési dokumentumok hiánya,
ebből következően a nem megfelelő tervezés jelentkezett.
A képzőhelyek minősítésénél
is jellemzően a fenti problémák miatt adtunk olyan értékelést, hogy a képzőhely
hiánypótlás után felel meg a követelményeknek. A hiányosságok között döntően
a képzési dokumentumok nem megfelelő voltát, a foglalkozási napló vezetésének
elmaradását, és sok esetben halmozottan a rendszeres munka- és tűzvédelmi
oktatás hiányátjelöltük meg. Egy fodrászüzletben ehhez járult még a megfelelő
személyi feltételek hiánya is, emiatt ezen az egy képzőhelyen “nem megfelelő"
minősítést adtunk ki.
A nyári gyakorlat ellenőrzésének tapasztalatai
10 gazdálkodó szervezetnél
végeztük el az összefüggő nyári gyakorlati képzés helyszíni ellenőrzését.
A megállapítások döntően azonos
jellegűek a szorgalmi időszakra vonatkozóan tett észrevételekkel. Legtöbb
helyen azt rögzítette a bizottság, hogy a nyári gyakorlat idejére a tanulónak
kötelezően fizetendő jutatást mindenütt megadják, sőt általában az előírtnál
többet fízetnek, ennek dokumentálására azonban nem fordítanak gondot. Többen
az ellenőrzést végzőktől hallottak először erről a kötelezettségről.
A hiánypótlásra felszólító
minősítést ezeknél a gazdálkodó szervezeteknél is többnyire a képzési dokumentumok
hiánya, valamint a foglalkozási napló vezetésének elmaradása miatt adtuk
ki.
III. Az ellenőrzések tapasztalatainak összegzése
javaslatok a felügyeleti munka hatékonyságának növelésére
Általános tapasztalatként értékeltük,
hogy a tanulóképzéssel foglalkozó egyéni és társas vállalkozások igen nagy
hányada nincs tisztában a tanulótartással járó törvényi háttérrel, a képzőhely
és a tanuló jogaival illetve kötelezettségeivel. A kamara számára adódik
a feladat: a jövőben a képzésben részt vállaló kamarai tagok felkészítésére
nagyobb figyelmet kell fordítani, de a nem kamarai tagok számára is valamilyen
módon meg kell oldani a rendszeres és folyamatos képzést, tájékoztatást.
Ezzel kapcsolatban kamaránk mindegyik elméleti képzést folytató intézménnyel
is együtt kíván működni a helyzet javítása érdekében.
Különösen fontosnak és szükségesnek
ítéljük a képzés tanulószerződéses formájával kapcsolatos tájékozatlanság
eloszlatását. Ennek érdekében is történt a közelmúltban, hogy a helyi sajtó
felhasználásával a nyilvánosságot PR-cikkben tájékoztattuk a soproni kamara
előtt megkötött első tanulószerződésről.
Végül a tapasztalatok alapján
szükségesnek és indokoltnak tartjuk a városban központilag beszerezhető,
a képzés dokumentálását segítő, egyszerűsítő egység-csomag (foglalkozási
napló, munkanapló, munka- és tűzvédelmi oktatási napló minta stb.) elkészítésének
és kiadásának kezdeményezését.