CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 19., vasárnap, Ivó, Milán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Kéjvonat az Adriára

    Társasutazásról – legalábbis a szó mai értelmében – a vasutak szélesebb körű elterjedésétől kezdve beszélhetünk. Nálunk másképpen alakultak az események: a szabadságharc leverése után még jó néhány évig nem volt lehetőség társasutazások szervezésére, a rendőri hatalom megakadályozta volna az efféle próbálkozásokat.     Végre az 1860-as évek elején enyhült a bécsi szigor, s alig egy esztendővel a Buda és Trieszt közötti vasútvonal megnyitása után meghirdették az első magyar társasutazást.

    A déli vaspályatársaság legelső híradásai 1862 májusában jelentek meg a lapokban. A Pesti Napló június elején a részletes programot is ismertette. Az érdeklődés minden várakozást felülmúlt. A társaság előbb – hatszáz személyre számolva – tizenhárom kocsit rendelt, majd utasainak nagyobb kényelme kedvéért még nyolc kocsit állíttatott ki. Azután, a jelentkezők számának szaporodását látva bejelentették, hogy néhány perccel az első után egy második vonatot is elindítanak majd. Nemcsak Budáról és Pestről jelentkeztek sokan, hanem más településekről is, kiváltképp a vasútvonal melletti városokból, Székesfehérvárról, Kanizsáról, stb.
    Hamarosan megtelt a második vonat. Harmadikra azonban már nem fogadtak el jelentkezőket.

    A Pesti Napló praktikus tanácsokkal látta el az utazókat. A hölgyeknek egyebeken kívül ezt ajánlotta: “Magukat jól ellássák meleg, a tenger kigőzölgését felfogó felöltőkkel, plaidekkel, továbbá amennyire lehet, vízhatlan félczipőkkel (például Calouche) különösen azért, mert az adelsbergi barlang lege hűvös és talaja nedves…Jól mondja a magyar példabeszéd: nyáron ruhádat, télen kenyeredet el ne feledd…”

    Jó néhány lap tudósítót küldött a vonattal. A Pesti Naplóban Thaly Kálmán számolt be az utazásról. Az utókor számára főképpen az ő, két folytatásban megjelenő, terjedelmes tudósításából állítható össze a kirándulás, “az első magyar kéjvonat” históriája.

    Már Laibachban (ma Ljubljana) azt tapasztalhatták az utasok, hogy a hatalom nem adta fel a vigyázatát. A pályaudvar minden kapuját megszállta a rendőrség és a csendőrség, nehogy a helybéliek bejussanak a pályaudvarra, s ott találkozzanak a különvonatok magyarjaival. Néhány kitartó laibachinak azonban sikerült bejutni az éppen induló szerelvényekhez: hangos éljenekkel köszöntötték az utazókat.

    Eltelt még néhány óra, míg a turisták meglátták az Adriát. Ha hihetünk a tudósítónak, a fél város ott tolongott a trieszti állomáson. Nem sokkal később a szállásukra mentek az érkezők: négyszáz utast szállodában, nyolcszázat magánházakban helyeztek el.
    A hajón a Rákóczi induló harsogott.
    Másnap városnézéssel, majd sötétedésig tartó tengeri hajózással folytatódott a kirándulás. Az osztrák Lloyd társaság három gőzösén magasra csapott a hangulat. Olaszok és magyarok együtt járták a csárdást, egymás egészségére ürítették poharukat. A tengerről visszatérőket sok ezren várták a kikötőben. A mólókról leomló görögtűz fénye beragyogta a partot, egymást követték az “éljen!”– nek és az “evvivá!”-k. A nap utolsó eseménye Verdi Ernani című operájának az előadása volt. Ami ott történt, arról idézzük Thaly Kálmánt: “A második felvonás ama dalát, Siamo fratelli (testvérek vagyunk), irtóztató éljenzés között 6-szor kellett ismételni, s midőn a rendőrség nem akará a 7-edszeri ismétlést engedni, s néhány olasz fiatalembert be akartak fogni: roppant zaj támadt, az olasz és magyar egyének a zártszékre felállva kezdtek szónokolni; a függönyt a zavarban lebocsáták; egyszerre a la casa! a la casa! (haza! haza!) kiáltások hangzottak; a kinyomuló tömeg amaz ifjakat kísérőiktől külön választva ezekkel együtt magával ki-sodorta, s a Corsokon kiáltozások között vonult végig. Én e jelenetet, hogy jobban lássam, a chinai kabinet erkélyére felmenve szemlélém.
    Egyszerre a szomszéd utczákból szuronyok villantak meg, mindenfelől erős őrjáratok közelegtek, s a tömeget elszélesztették.”

    A következő reggelen a magyarok elbúcsúztak a vendéglátó várostól. De alig érkeztek meg a legközelebbi úti cél, Adelsberg (ma Postonja) állomására, befutott egy harmadik szerelvény is: a trieszti fiatalok népes csoportja különvonattal indult a magyarok után, s folytatódott az olasz-magyar barátkozás. Együtt keresték fel a harmincezer lánggal, zöld, fehér és piros mécsekkel kivilágított nevezetes barlangot. Ne feledjük: azokban az években mindkét ország szabadságszerető fiai érdeklődéssel figyelték a másik államban történteket, Garibaldi és Kossuth neve – nem egyszer együtt emlegetve – a szabadság, a felszabadulás, a nemzet föl-emelkedésének jelképe volt…

    A triesztiek és a magyarok 22-én este vettek egymástól végső búcsút. A hazafelé vezető úton minden meg-állóhelyen lelkes tömeg fogadta a vonatokat. A budai indóháznál pedig húszezernél is többre rúgott az érdeklődők száma, “aki köze” – mint a krónikás írta – “narancsesőt hullatának válaszul az üdvözletekre”.

    A lapok lelkes híreket közöltek az útról. Csak a kormányhű Sürgöny hangja volt más: a Pesti Hírlappal szólva “újdonságírója a trieszti kirándulásról…igen ócsárlólag ír, bizonyára azért, mert a kirándulás legkevésbé volt hivatalos természetű”. A trieszti “kéjvonat” sikere hasonlók szervezésére bátorította Hollán Ernőt, a vasúttársaság főügynökét.

    Augusztus 15-ére a Balatonhoz hir-detett kirándulást: “Elindulás Budá-ról reggeli 5 óra 50 percz. – Megérkezés Szántódon 9 óra 40 percz. – Érkezés B. Füreden 11 órakor de. – Az utasok ennélfogva kényelmes elindulási órával még délelőtt megfürödhetnek a Balatonban, az ebéd közösen fog szolgáltatni 1 frtért teríték szerint. A délutáni szórakozások, ünnepélyek, valamint szükséges elszállásokról a füredi fürdőfelügyelőség fog gondoskodni. Estve fényes táncvigalmat rendeznek, melynek befejezésével reggeli 4 órakor az utasok haza térnek.”

    A közönség érdeklődése – ha lehet – még nagyobb volt, mint az adriai út előtt. De az indulás előtt öt nappal a vaspályatársaság arra kényszerült, hogy a lapokban közölje: “A tervezett bfüredi kirándulásnak…közbejött akadályok miatt el kell maradnia.”

    Hogy mi volt az akadály? A hatalmat aggodalomba ejtették a trieszti kirándulásnak az említett tüntetésbe átcsapó eseményei. Olyannyira, hogy még a Pest és Kőbánya között vasárnaponként közlekedő “kéjvonatokat” is betiltották! A félelem lehetett az oka a füredi kirándulás megakadályozásának is. A vaspályatársaság csak 1866-ban – mikor az önkényuralom ismét engedni kényszerült a szigorából – hirdethetett megint társasutazást. Akkor újra az Adria volt az úti cél.

Lovas Gyula
 
 



2002. június 02., vasárnap 12:30


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület