Kéjvonat az Adriára
Társasutazásról – legalábbis a szó mai értelmében
– a vasutak szélesebb körű elterjedésétől kezdve beszélhetünk. Nálunk másképpen
alakultak az események: a szabadságharc leverése után még jó néhány évig
nem volt lehetőség társasutazások szervezésére, a rendőri hatalom megakadályozta
volna az efféle próbálkozásokat. Végre az 1860-as
évek elején enyhült a bécsi szigor, s alig egy esztendővel a Buda és Trieszt
közötti vasútvonal megnyitása után meghirdették az első magyar társasutazást.
A déli vaspályatársaság legelső híradásai 1862 májusában
jelentek meg a lapokban. A Pesti Napló június elején a részletes programot
is ismertette. Az érdeklődés minden várakozást felülmúlt. A társaság előbb
– hatszáz személyre számolva – tizenhárom kocsit rendelt, majd utasainak
nagyobb kényelme kedvéért még nyolc kocsit állíttatott ki. Azután, a jelentkezők
számának szaporodását látva bejelentették, hogy néhány perccel az első
után egy második vonatot is elindítanak majd. Nemcsak Budáról és Pestről
jelentkeztek sokan, hanem más településekről is, kiváltképp a vasútvonal
melletti városokból, Székesfehérvárról, Kanizsáról, stb.
Hamarosan megtelt a második vonat. Harmadikra azonban
már nem fogadtak el jelentkezőket.
A Pesti Napló praktikus tanácsokkal látta el az utazókat.
A hölgyeknek egyebeken kívül ezt ajánlotta: “Magukat jól ellássák meleg,
a tenger kigőzölgését felfogó felöltőkkel, plaidekkel, továbbá amennyire
lehet, vízhatlan félczipőkkel (például Calouche) különösen azért, mert
az adelsbergi barlang lege hűvös és talaja nedves…Jól mondja a magyar példabeszéd:
nyáron ruhádat, télen kenyeredet el ne feledd…”
Jó néhány lap tudósítót küldött a vonattal. A Pesti
Naplóban Thaly Kálmán számolt be az utazásról. Az utókor számára főképpen
az ő, két folytatásban megjelenő, terjedelmes tudósításából állítható össze
a kirándulás, “az első magyar kéjvonat” históriája.
Már Laibachban (ma Ljubljana) azt tapasztalhatták
az utasok, hogy a hatalom nem adta fel a vigyázatát. A pályaudvar minden
kapuját megszállta a rendőrség és a csendőrség, nehogy a helybéliek bejussanak
a pályaudvarra, s ott találkozzanak a különvonatok magyarjaival. Néhány
kitartó laibachinak azonban sikerült bejutni az éppen induló szerelvényekhez:
hangos éljenekkel köszöntötték az utazókat.
Eltelt még néhány óra, míg a turisták meglátták az
Adriát. Ha hihetünk a tudósítónak, a fél város ott tolongott a trieszti
állomáson. Nem sokkal később a szállásukra mentek az érkezők: négyszáz
utast szállodában, nyolcszázat magánházakban helyeztek el.
A hajón a Rákóczi induló harsogott.
Másnap városnézéssel, majd sötétedésig tartó tengeri
hajózással folytatódott a kirándulás. Az osztrák Lloyd társaság három gőzösén
magasra csapott a hangulat. Olaszok és magyarok együtt járták a csárdást,
egymás egészségére ürítették poharukat. A tengerről visszatérőket sok ezren
várták a kikötőben. A mólókról leomló görögtűz fénye beragyogta a partot,
egymást követték az “éljen!”– nek és az “evvivá!”-k. A nap
utolsó eseménye Verdi Ernani című operájának az előadása volt. Ami ott
történt, arról idézzük Thaly Kálmánt: “A második felvonás ama
dalát, Siamo fratelli (testvérek vagyunk), irtóztató éljenzés között 6-szor
kellett ismételni, s midőn a rendőrség nem akará a 7-edszeri ismétlést
engedni, s néhány olasz fiatalembert be akartak fogni: roppant zaj támadt,
az olasz és magyar egyének a zártszékre felállva kezdtek szónokolni; a
függönyt a zavarban lebocsáták; egyszerre a la casa! a la casa! (haza!
haza!) kiáltások hangzottak; a kinyomuló tömeg amaz ifjakat kísérőiktől
külön választva ezekkel együtt magával ki-sodorta, s a Corsokon kiáltozások
között vonult végig. Én e jelenetet, hogy jobban lássam, a chinai kabinet
erkélyére felmenve szemlélém.
Egyszerre a szomszéd utczákból szuronyok villantak
meg, mindenfelől erős őrjáratok közelegtek, s a tömeget elszélesztették.”
A következő reggelen a magyarok elbúcsúztak a vendéglátó
várostól. De alig érkeztek meg a legközelebbi úti cél, Adelsberg (ma Postonja)
állomására, befutott egy harmadik szerelvény is: a trieszti fiatalok népes
csoportja különvonattal indult a magyarok után, s folytatódott az olasz-magyar
barátkozás. Együtt keresték fel a harmincezer lánggal, zöld, fehér és piros
mécsekkel kivilágított nevezetes barlangot. Ne feledjük: azokban az években
mindkét ország szabadságszerető fiai érdeklődéssel figyelték a másik államban
történteket, Garibaldi és Kossuth neve – nem egyszer együtt emlegetve –
a szabadság, a felszabadulás, a nemzet föl-emelkedésének jelképe volt…
A triesztiek és a magyarok 22-én este vettek egymástól
végső búcsút. A hazafelé vezető úton minden meg-állóhelyen lelkes tömeg
fogadta a vonatokat. A budai indóháznál pedig húszezernél is többre rúgott
az érdeklődők száma, “aki köze” – mint a krónikás írta – “narancsesőt hullatának
válaszul az üdvözletekre”.
A lapok lelkes híreket közöltek az útról. Csak a
kormányhű Sürgöny hangja volt más: a Pesti Hírlappal szólva “újdonságírója
a trieszti kirándulásról…igen ócsárlólag ír, bizonyára azért, mert a kirándulás
legkevésbé volt hivatalos természetű”. A trieszti “kéjvonat” sikere
hasonlók szervezésére bátorította Hollán Ernőt, a vasúttársaság főügynökét.
Augusztus 15-ére a Balatonhoz hir-detett kirándulást:
“Elindulás Budá-ról reggeli 5 óra 50 percz. – Megérkezés Szántódon 9 óra
40 percz. – Érkezés B. Füreden 11 órakor de. – Az utasok ennélfogva kényelmes
elindulási órával még délelőtt megfürödhetnek a Balatonban, az ebéd közösen
fog szolgáltatni 1 frtért teríték szerint. A délutáni szórakozások, ünnepélyek,
valamint szükséges elszállásokról a füredi fürdőfelügyelőség fog gondoskodni.
Estve fényes táncvigalmat rendeznek, melynek befejezésével reggeli 4 órakor
az utasok haza térnek.”
A közönség érdeklődése – ha lehet – még nagyobb volt,
mint az adriai út előtt. De az indulás előtt öt nappal a vaspályatársaság
arra kényszerült, hogy a lapokban közölje: “A tervezett bfüredi kirándulásnak…közbejött
akadályok miatt el kell maradnia.”
Hogy mi volt az akadály? A hatalmat aggodalomba ejtették
a trieszti kirándulásnak az említett tüntetésbe átcsapó eseményei. Olyannyira,
hogy még a Pest és Kőbánya között vasárnaponként közlekedő “kéjvonatokat”
is betiltották! A félelem lehetett az oka a füredi kirándulás megakadályozásának
is. A vaspályatársaság csak 1866-ban – mikor az önkényuralom ismét engedni
kényszerült a szigorából – hirdethetett megint társasutazást. Akkor újra
az Adria volt az úti cél.
Lovas Gyula
2002. június 02., vasárnap 12:30