Ki volt Radu Vasile
A kormány nem ura a helyzetnek
Abszurd színjáték
Bukarestben?
Az elmúlt tíz év Gauss-görbéje lefelé mutat: a gazdaság
mélyrepülése, a politikai élet iránytvesztett vonala, a politikai
szűklátókörűség, a reformfolyamat lassúsága, a tömegmegmozdulások,
sztrájkhullámok fanyar ízeket hagynak a szánkban. Romániában két
személy ragaszkodott foggal-körömmel a bársonyszékhez. 1989
decemberében Nicolae Ceausescu államfő kijelentette, hogy csak a Nagy
Nemzetgyűlés előtt hajlandó nyilatkozni, tíz évvel később pedig Radu
Vasile kormányfő is a parlament előtt ugyanazt a véleményt fejezte
ki, amit a mondabeli román vajda, Alexandru Lapusneanu mondott: "Ha
ti nem akartok engem, én akarlak titeket!" ("Daca voi nu ma vreti, eu
va vreau!")
Az elmúlt év decemberében Emil Constantinescu köztársasági elnök
úgy döntött, hogy a miniszeterelnök képtelenné vált feladatai
ellátására a kormány többségének lemondása következtében, és
felmentette őt posztjából. A Kereszténydemokrata Nemzeti Parasztpárt
három éven át kinevezett miniszterelnökei mind csődöt mondtak,
szükséges volt hát egy újabb próbálkozás: egy párton kívüli kormányfő
jelölése. A kabaréba illő kormányválság precedens nélküli helyzetet
teremett, a Romániában eluralkodó politikai zűrzavar miatt rohamosan
rosszabbodott az ország bel- és külpolitikai megítélése. A sajtó- és
politikai megfigyelők véleménye a furcsa kormányváltástól, hatalmi
harctól, alkotmányellenes lemondatástól a rosszul kivitelezett
puccsig terjedt. Radu Vasile menesztése azonban a Romániát vezető
koalíciós pártok döntése volt és a kormányfő jól tudta, mi készül
ellene. Saját pártja fojtotta meg, ahogy ő tette elődjével Victor
Ciorbeaval.
Eckstein-Kovács Péter kisebbségügyi miniszter állította, a
kormányfő váratlan leváltásával a koalíciós pártok az integráció
folyamatát akarták felgyorsítani, az államfő lépése alkotmányos és
törvényszerű volt. A válság pálfordulatai a Ion Iliescu-féle Román
Társadalmi Demokrácia Párt húzott hasznot (közvéleménykutatások
felmérései szerint nagyot ugrott a párt népszerűsége), és elindította
volna az államfő alkotmánysértés miatt történő felfüggesztésének
parlamenti eljárását, ha Radu Vasile idejében le nem mond.
A sebbel-lobbal összehívott éjszakai tanácskozásokon négy ember
neve merült fel a miniszterelnöki várományosok jegyzékén: Constantin
Dudu Ionescu jelenlegi belügyminiszter, Ulm Spineanu és Radu Ciumara,
a kormánykoalíció fő pártjának két alelnöke; Constantinescu államfő
Radu Sarbu "önjelölt"-nek, az Állami Vagyonalap elnökének a
megválasztását próbálta keresztülvinni. Mugur Isarescut, a Román
Nemzeti Bank kormányzóját, független technokrataként a Nemzeti
Liberális és a Demokrata Párt jelölte. (Nemigen hallani olyan
puccskísérletekről a világban, amelynek kirobbanása előtt a szervezők
még nem döntötték el, ki legyen a leváltandó személy utódja, és az
utolsó pillanatig haboznak).
Mugur Isarescu megválasztásával a politikai felelősség már nem
terheli a parasztpártot, így a párton belüli (a pro-Vasile,valamint a
Ion Diaconescu - Opris vonalat támogató frakciók) kulissza-harcok sem
fognak elfajulni odáig, hogy az ország stabilitását veszélyeztessék.
A kormány szerkezete annyiban módosult, hogy a megállapodás
értelmében öt államminiszter van miniszterelnök-helyettesi rangban:
az RMDSZ részéről Hajdú Gábor egészségügyi miniszter, Mircea Ciumara
(Parasztpárt), Valeriu Stoica igaszságügyi miniszter (Liberális Párt,
ugyanez a párt kárpótlásként megkapta a szenátus elnöki tisztjét,
amely Petre Roman miniszterelnök-helyettes külügyminiszteri
kinevezésével felszabadult), valamint a demokrata-párti Petre Roman.
Jó lett volna elhalasztani a kormányváltást a helsinki Európa-csúcs
utánig, mert ezen a konferencián Romániának bizonyítania kellett
volna és kiegyensúlyozott politikai viszonyokat felmutatnia a
csatlakozási műveletek elkezdése érdekében. Az amerikai törvényhozás
Helsinki Bizottsága néven ismert testülete a Romániaval szembeni
kifogások az emberjogi kérdésekről, az antiszemitizmus
megnyilvánulásairól és az állam által a kommunista időkben elkobzott
vagyonok visszaadásáról, kárpótlásáról szólnak. Az sem elvetendő,
hogy Románia 2001-ben az EBESZ elnöke lesz. Ha vissza is tér minden a
normális kerékvágásba, ha meg is nyugszanak a kedélyek, a váltás
hosszú távra ismét igazolta, hogy ebben az annyira Európa felé
törekvő országban továbbra sincsenek európai megoldások a
legfontosabb problémákra.
Mugur Isarescu szimbolikus személyiség lenne az új kormány
élén, és az igazi vezető szerepét Petre Roman tölti be? Mennyire
valós az alapja ezeknek a híreszteléseknek? A megbízott kormányfő
1955. január 11-én született Bukarestben, nős, két gyermek apja.
Nemzetisége és anyanyelve – a kormány hivatalos internetes honlapja
szerint román, vallása ortodox. Jogi tanulmányait 1978-ban fejezte be
a bukaresti egyetemen, és egészen 1996-ig különböző beosztásokban
oktatói-oktatásszervezői munkát végzett. Munkaügyi miniszterré
történt kinevezése előtt, 1992 és 1996 között pártja listáján lett
országgyűlési képviselő.
A koalíciós pártok jelöltje rekordott döntött, 1990 óta áll a
román központi bank élén, vitathatatlan a szakmai hozzáértése, nagyon
jók a külföldi összeköttetései. Igaz, kiszolgálta Iliescuékat és az
utánuk következő reformistákat is. Vállalta a megbízatást, azzal a
kikötéssel, hogy távozása után visszatérhet a jegybank élére.
Keményebb kezű, realistább, hajthatatlanabb elődeinél, legalábbis
annak bizonyult az adóreform területén. Romániában is bevezették a
személyi adót annak ellenére, hogy a határsávok még nincsenek
kijelölve!
Megválasztásával talán kizökken az ország a holtvágányról, az
ingatag politikai helyzetből (legalábbis a választásokig) vagy ő maga
is rájön arra, hogy a csőd, amit ő olyan ügyesen 9 éven át elkerült,
mégis bekövetkezhet?
Radu Vasile másfél évig volt miniszterelnök, nemcsak
pártelnöki, de költői babérokra is pályázott. Saját pártjának
alelnöke, a kormányfő riválisa, Remus Opris azonban középszerű
politikusnak és költőnek könyvelte el. Ezt a korszakot saját hívein
kívül mindenki kudarcnak könyveli el, annak ellenére, hogy sikerült
úrrá lennie a bányászjáráson, a vasutassztrájkon, a tiltakozó
szakszervezeti megmozdulásokon.
A bukaresti szakemberek véleménye szerint az utóbbi 10 évben a Vasile-
kormány volt az egyetlen, amely híven igyekezett tartani magát az IMF
előírásaihoz.
Kabinetjének azonban (számos volt szocialista ország kormányához
hasonlóan) nem sikerült átalakítani az örökölt gazdasági struktúrát
modern piacgazdaságira, és ezzel párhuzamosan megvédeni a reform
negatív hatásaitól a lakosságot. Érdekes, hogy Emil Constantinescu
aranymondásával ("A reform addig csodálatos, amíg nem kell áldozatot
hozni érte") a politológia, mint tudomány, nem ért egyet. Az Iliescu-
rezsim okozta károkkal (a hét év késedelem, a külföldi
adóságállományok növekedése, a jelenlegi tőke 80%-nak állami kézben
való tartása - "eredeti ország eredeti privatizációja" - a lakosság
nagyon kis hányada szembesül, így nem csoda, hogy ők a
reformfolyamatnak csak a negatív oldalait látják.
A román politika sokat vitatott személyisége sok kérdésben
megalkuvónak bizonyult, egyezkedett, halogatott, ígérgetett az üres
zsebnek, korgó gyomornak, de a lavírozásnak nem volt bajnoka, a
reform megtorpant. Nem sikerült megvalósítania azon tervét sem, hogy
külföldi és hazai szakemberekből "árnyékkormányt" hozzon létre az
ország középtávú gazdaságfejlesztési tervének kidolgozására és
végrehajtására. Vasile, a paradox módon érdekes figura, saját
kivégzését nézte végig.
Tévedés volt a leváltása? Ez a jövő titka marad.
Szőcs Andrea
Enikő
2000. március 19., vasárnap 00:00
|