A XIII. Országos Érembiennále
díjazottainak tárlata
A soproni Lábasházban a XIII.
Országos Érembiennále díjazottainak kiállítását 2002 június 23-án Kovács
Péter, Széchenyi-díjas művészettörténész nyitotta meg
A kiállítást, amelyen a tavalyi
rangos rendezvény alább felsorolt díjazottjainak munkái találhatók meg
Askercz Éva művészettörténész rendezte.
A 2001-es, XIII. Országos Érembiennále díjazottai
voltak: Ligeti Erika (Ferenczy Béni-dij Győr-Moson-Sopron Megye
Önkormányzatának nagydíja), Soltra E. Tamás (a Nemzeti Kulturális
Örökség Minisztériumának díja), Szöllőssy Enikő (“Civitas fidelissima"
a leghűségessebb város, Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának díja),
Szentirmai Zoltán (a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének
millenniumi különdíja), Kótai József (a Rendezőbizottság díja),
Szabó Virág (a Pro Kultúra Sopron Kht. díja), Sipos Mariann
(a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége Érem szakosztályának
díja), Sipos Barbara (a Magyar Szobrász Társaság díja), Horváth
László (a Magyar Éremművészetért Alapítvány díja), Szabó Imrefia
Béla (Szabó Géza ötvösmester día a legjobb vertérem tervezőjének),
Bohus Áron (Kótai József ötvösművész.díja a legiatalabb alkotók
egyikének), Pucsek Viktor (a Roisz-Alapítvány vásárlási díja).
Kovács Péter Széchenyi-díjas művészettörténész
megnyitó beszéde:
Kovács Péter Széchenyi-díjas művészettörténész
Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Megnyitó Közönség!
A múlt esztendei XIII. Országos
Érembiennálén díjat nyert művészek levegős eleganciával megrendezett kiállításán
gyűltünk össze. A tizenegy alkotó nem idegen a soproni közönség előtt:
a még főiskolás-korú Szabó Virágon kívül mindegyikük visszatérő szereplője
a biennáléknak, sőt nagyobbik részük korábban már részese volt e hagyományos
utókiállításoknak is, merthogy munkáival korábban is nyertese volt valamelyik
díjnak.
Jó találmánya a rendezőknek
ez, a biennálét követő utókiállítás. Jó, mert az ismételt - s ahogy, a
teremben értő szeretettel felsorakoztatott műveket nézem: kényeztető figyelem
- jó a művésznek; de jó a közönségnek is egy másfajta perspektívából visszatekintenie.
és a már ismerős arcokat más oldalról, s talán részletesebben is megismerni.
Az "ujonc" Szabó Virág vadonatúj,
2002-es érmekkel és kis-plasztikákkal jelentkezik, de ezek tematikája is
szerves folytatója a biennálén látott munkáknak.
Lehet, hogy tévedek /akkor annál érdekesebb!/, de most még inkább, mint
egy évvel ezelőtt, úgy érzem, mintha ezeknek a, sorozatoknak Wim Wenders
különös költőiségű filmje, a "Berlin felett az ég ..." meseszerűen naiv
hite lett volna inspirálója.
Szabó Virág: Angyalszárnyak I.
A "régi ismerős" Szöllőssy
Enikő most a tavaly látott "Naplóérem" sorozatának egy néhány évvel korábbi
előzményeként mutatja be az itáliai utazására emlékező, egyszerre játékos
és elgondolkodtatóan pontosan fogalmazó kisplasztikáit - s ehhez árulkodó
szemérmetlenséggel muszáj hozzá tennem: a számomra e kiállítás legkedvesebb
kollekcióját!
Szőllősi Enikő: Itáliai utazás VII. Palermo
Nem először tűnt föl a soproni
biennálékon a fiatal Sipos testvérpár, Barbara és Mariann egyformán szókimondó
é kemény ítélete a világról. Rokonok, rokon az érzésviláguk is,
mégis teljesen önálló és egymástól független a teljesítményük. Sipos Mariann
"éremközeli" /a műfajra nehezen találnék ennél pontosabb kifejezést!/ "Gondolatjáték"-ai
egyszerre intellektuálisak, játékosok és a figyelmes vizsgáló számára egyszerre
valamiféle baljós fenyegetettséget is magukba zárak, A fiatalabb Barbara
kisplasztikái nyers tárgyilagosséggal egy reménytelenül lepusztult világ
törmelékeit tálalják elénk.
Sipos Barbara: Mosdó II.
A hölgyeknél maradva, nem
lehet elegendő melegség nélkül idézni a múlt évi nagydíjas, Ligeti Erika
kisplasztikáinak igazán az érmekről megismert mesélőkedvű és mégis szemérmesen
tartózkodó kedvességét.
Ligeti Erika: Franciasaláta
A középnemzedékhez tartozó
Szabó Imrefia Béla "ortodox" érmészként most sem kirándult másfelé. Majd
hetven bemutatott munkájával gyakorlatilag egész életművének hiteles keresztmetszetét
tárja a látogatók elé.
Soltra E. Tamás a korábban
látott fegyelmezett szerkesztettségű érmek után most egy sorozat csapongó
elevenséggel mintázott kisplasztikát mutat be.
Soltra E. Tamás: Jó szél
Múltba vesző kultúrák üzenetét
hordozzák Szentirmai Zoltán. gondos kivitelű, gazdag anyaghasználatú, egy
kissé mindig bizarr, de mégis megnyugtatóan kiegyensúlyozott hatású munkái.
Szentirmai Zoltán: Páncélos madár
Egészen más világ a Szentirmainál
egy évtizeddel fiatalabb Horváth Lászlóé, aki egykori mestere, Csiky
Tibor szenvtelen konstruktívizmusát látszik vegyíteni valami furcsa,
nosztalgikus romantikával.
Horváth László: Trón I.
Bohus Áron, a biennálé fiataljainak
egyike az idősebb pályatárs, Kótai József díját nyerte el. Bohus évtizednyi
terjedelmű munkásságáról tár elénk egy kis keresztmetszetet. Stílusban,
műfajban és anyagban egyaránt egymástól változatosan különböző tárgyakat,
egy sokoldalú, ígéretes tehetség beszédes bizonyítékait.
A végére maradtam Kótai
József méltatásával, aki azonban az itt egy vitrin sarkában csak jelképesen
meghúzódó Szent Eligius figurája mellett /vagy helyett/ inkább azt a kérését
tolmácsoltatta a rendezőkkel, hogy a látogatók próbáljanak ismerkedni az
itt most kézbevehető írásaival. Kótai írásai egy érzékelhetően új korszak
küszöbén szólnak az alkotó és a szakma gondjairól. -- Az a "bizonyos "másfajta
perspektíva", amelyet szövegünk elején emlegettünk, Kótai írásaival válik
teljessé.
Végül engedjék meg, hogy
mindannyiunk nevében gratuláljak a győztesek csapatának, külön pedig Askercz
Éva művészettörténésznek: a művek igazi megértéséről tanúskodó rendezéséért.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Kérem, tekintsék
meg a kiállítást!
A Soproni Ünnepi Hetek rendezvénysorozat keretében
nyílt kiállítás június 23-tól augusztus 20-ig látogatható, naponta 9-17
óráig. Kedden zárva.
2002. június 23., vasárnap 15:16
|