A színházcsinálók küldetéséről
és felelősségéről
Beszélgetés Piros Ildikóval és Huszti Péter színművészekkel
Piros Ildikó és Huszti Péter, a budapesti Madách Színház
művészeinek előadásában a Soproni Ünnepi Hetek rendezvénysorozat egyik,
legjobb előadását, a Cini, Isten csúzlija összeállítást láthatta a soproni
közönség.
Előadás után színházról, színjátszásról kérdeztük a színész-házaspárt.
- A harmadik évezred elején létezik-e Magyarországon a szó legnemesebb
értelmében vett, igazi színház, színjátszás? Van-e igény a szórakoztatást
nyújtó melletti, egyúttal színvonalas darabokra; van e küldetése a színháznak?
Piros Ildikó: Mi azért vagyunk még mindig színészek, mert hiszünk
benne, hogy van. Én, amióta a pályán vagyok mindig is ezt csináltam, és
hogyha az ebben vetett reményem elmúlna, akkor többet nem lépnék színpadra;
nekünk kell megteremtenünk mindezt, ez a dolgunk.
Huszti Péter: Konkrétan: hogyha irodalmat keresünk a színházban,
akkor annak egy szegmense ez a ma esti előadás – Cini, Isten csúzlija –
de, az elmúlt évi munkáink felsorolása élő példája a szórakoztató és egyben
színvonalas, tartalmas előadásoknak. A Madách Kamarában Miller Alku-ját,
Tennessee Williams Üvegfigurák című darabját rendeztem. (Ez utóbbinak Piros
Ildikó a főszereplője és három tanítványom játszik benne). Nehéz, csodálatos
történet, amely ugyan Amerikában játszódik, de ahogyan a közönség arcát
látom az előadásokon, ők maguk vannak benne a darabban, őróluk is szól
a történet. Ha jól játsszuk, akkor a darabok mind rólunk szólnak: a Hegedűs
a háztetőn – mindannyiunknak vannak gyermekeink, akik elszakadnak tőlünk
és ez fáj – a szellemes, ironikus Bernard Show Sosem lehet tudni című vígjátéka
– amelyben ketten játszunk a Madách Színházban óriási sikerrel –; említhetném
Müller-Tolcsvay Isten pénzé-t. Ha nagyon egyszerűen próbálok fogalmazni:
nagyszerű történeteket kell eljátszani az embereknek; igazi, komoly, mély,
rólunk szóló történeteket, nem hülyeséget, nem ócska, vacak vicceket, nem
tingli-tangli musicaleket. A közönségnek az a jó, ha másképp, – feltöltekezve
– mehetnek ki a színházból, mint ahogyan bejöttek.
Én is azt mondom, hogy én ebben hiszek, mert ha nem hinnék, akkor én
ezt az egészet abbahagynám.
Piros Ildikó: Tudjuk, a színház a legősibb mesterség, ősibb,
mint az írás. A színház ősi gyökereihez való gondolatbeli visszatérés,
a színjátszásba vetett hitet erősíti bennünk, amit tőlünk nem lehet elvenni.
Úgy érezzük, hogy ebben a nagyon rohanó – tévé, Internet meghatározta –világban
a színház – az otthon, a család és az iskola mellett – a harmadik olyan
hely, ahol beszélni lehet mindenről, ami az élethez tartozik, ami igazán
fontos, amiről beszélni szükséges; a színház az a hely, ahol a felnövő
gyermekek egy egész életre való értékeket kaphatnak.
Huszti Péter: A színházról beszélünk: nekünk, színházcsinálóknak
óriási a felelősségünk. De a televízió felelőssége is elmondhatatlanul
nagy, mint ahogyan hatalmasak a bűnei is: a televízió, többnyire, ízlésromboló
moslékot ad az embereknek. Az úgynevezett átkos időkben a televízió minden
héten egy-egy új magyar dráma bemutatóját közvetítette. A fiatalok, azon
nőttek föl. Németh László, Shakespeare-darabokról beszéltek, Szomory, Csehov
erkölcsi tartást megkövetelő darabjait nézték a tévében az emberek. Most
ha szidják is, vagy ha kritizálják is a tévéműsorokat, mégis csak nézik
azokat; a sok vacakot, amit adnak. Ezért a televízió vezetőinek is óriási
a felelőssége.
- Önök mindketten pályájuk csúcsán álló művészek. Visszatekintve
az elmúlt évtizedekre, mi az, amit esetleg másként tennének?
Piros Ildikó: Nagyon múlékony mesterség a miénk. Tényleg, a pillanat
művészete. A színművész ezért, általában nem szeret visszanézni. Mögöttünk
van ez a több, mint harminc év – csak a színházat említve az ötvennél is
több fantasztikus szereppel –, mind gyönyörű sorsok. De a színész, ha igazán
az, akkor abban reménykedik, hogy az esti előadás után a holnapi ismét
jó lesz: mindig a holnappal foglalkozunk.
Egyetlenegyet nem szabad megtennie a színésznek: föladni azt, amire
esküdött, hogyha egyáltalán felesküdött valamire.., azt, hogy következő
generációnak is átadja a játék igazi örömét, hitét; játszanunk kell az
utánunk jövőknek és velük együtt: azt a szellemi játékot, amely a ma esti
előadáson is szóba került, amit soha nem szabad föladnunk, mert csak addig
maradunk életben.
Ha olyan alkatú az ember, és jó pillanatban érkezett a pályára, olyanban,
amikor a nemes dolgokra szükség volt, ha ezeken nevelkedett és ezekben
hitt, amikor elindult – akár vidékről is, mint én magam – akkor újra ugyanahhoz
a gondolathoz érkezik vissza: a játékba vetett hithez.
- Mindketten filmekben is játszottak. Huszti Péter rendez, tanít,
könyvei is jelentek meg. Művészi pályájukon hogyan viszonyulnak egymáshoz
a különböző műfajok?
Piros Ildikó: Én igazából színpadi színésznőnek és nem
filmszínésznőnek vallom magam. Magyarországon nem készült annyi film...
Mégis egy-egy magyar színésznek néha megadatott az...elég volt egyetlen
film, ahhoz, hogy bekerüljön az emberek szívébe: az édes Zenthe Ferenc
a Tenkes kapitányában.
Én több filmben is játszottam. Az Abigél elkészültekor a fiam óvodás
volt; az egész óvoda úgy köszönt nekem: Isten áldásával! És ezt én viszem
magammal egy életen át, és annak ellenére, hogy még sok filmet készítettem,
ez az élmény nekem megmaradt, engem ez fölemel.
Huszti Péter: Visszagondolva eddigi pályámra, én úgy érzem, nem
csinálnék semmit másképpen – és ebbe beletartoznak a sikerek is, a bukások
is egyaránt – hiszen azokban is én vagyok. Az, hogy játszom, hogy rendezek,
hogy sokat filmeztem – amit azért kár, hogy most nem csinálok, mert a mostani
élettapasztalatunkat nem használhatják filmeken – az írás, a tanítás valamiképp
mind a színházhoz kötődnek. A könyvírás pedig, talán valamiféle kényszerből
jött. Talán tudok olyan titkokat, a nagyszerű pályatársaimról, szerepekről,
vagy akár darabokról, amelyeket más nem tudhat, mert csak én láthattam
őket, mert én voltam azokban a helyzetekben. Ezeket a titkokat szeretném
megosztani, részben a színházszerető olvasókkal, részben pedig természetesen,
a tanítványaimmal, akiknek, ennek a múló művészetnek nem csak a szakmai,
hanem az emberi és erkölcsi – szerintem egymástól elválaszthatatlan
– részét szeretném továbbadni.
- Van-e Önök között szakmai féltékenység esetleg a közös munka során
vita?
Piros Ildikó – jóízűen nevetve, ugyanakkor értetlenül-csodálkozva
– kérdi: Ennyi idő után?! Régebbről játszunk együtt, mint ahogy együtt
élünk! A színpad előbb volt az életünknek része.
Mit szeretek jobban, ha a férjemmel játszok, vagy ha rendez? - kérdezte
egy újságíró egyszer tőlem, amire hosszas gondolkodás után válaszoltam,
hogy ma már jobban szeretem, azt, ha rendez. Sok darabban volt partnerem,
de tulajdonképpen amikor ő rendezőként, mint karmester áll lent, amikor
egy pici mozdulatából pontosan érzem, azt amit akar, mondhatni gondolatolvasó
módon, egyetlen apró gesztussal, "áttételesen", is képes irányítani,
az nekem határtalan boldogságot jelent, mert érzem, hogy rábízhatom magam
valakire. Én jobban szeretem, ha rendez, és ha együtt játszunk szintén
örömet jelent, az egy másfajta öröm: egy természetesebb helyzet.
- Internetes keresőbe Huszti Péter nevét beütve, manapság több tíz
találat után is a Nemzeti Színház körüli kálváriát taglaló írásokra bukkan
az ember. Politikát mellőző, szakmai kérdésnek szánom: a magyar színházlátogató
azért remélheti ugye, hogy egyszer csak megszületik a Nemzet Színháza?
Bizonyára vannak színészek is, akiknek feltétlenül ott lenne a helyük.
Huszti Péter: Amíg élünk remélünk. Nem volt időm, hogy pontosan
átgondoljam az egészet, mert annál hamarabb "fölrobbant a dolog". A Nemzeti
Színház megvalósítása egy hosszú és nehéz munka lesz. Én magam, hosszú
rábeszélés után álltam kötélnek és tudtam, hogyha ezt elvállalom, akkor
nekem legalább az elkövetkezendő négy év arra kell, hogy egyáltalán összekovácsoljak
egy társulatot. Nem egyszerűen annyi a feladat, hogy össze kell hívni a
színészeket. Nagyon komoly, egész embert igénylő, alázatos munkáról van
szó, amelyben a legkevésbé fontos az, hogy ki az igazgató.
A Nemzeti Színház nem csak társulat, de szellemiség kérdése is. Színészek
fognak fellépni a színpadon, és rendezők rendeznek majd – mint bárhol a
világon – ám ezúttal egy sokkal fontosabb kérdésre is felelniük kell mindazoknak,
akik a Nemzeti Színház létrehozása kapcsolatában megnyilatkoznak: egy ahhoz
hasonló kérdésre, amit Ön kérdezett az interjú elején:
Hogy mi a feladata 2002-ben, Magyarországon, Budapesten, ebben a furcsa,
viharos időket élő Magyarországon, a Nemzeti Színháznak? Mi a kötelessége?
Mit jelent ma a Nemzeti Színház? Erre a kérdésre kell majd a Nemzeti Színház
szellemi felépítőinek munkájuk révén válaszolniuk. Nekem nem volt sem időm,
sem lehetőségem, hogy erre a kérdésre a választ megadjam.
- Van-e valami, amivel ma a színészeknek meg kell küzdeniük, ami
a színháznak ma "konkurenciát" jelent?
Piros Ildikó: A történelem és a napi hírek. Márai szerint létezik az irodalom,
a színház, a zene, minden más csak napi hír, vagy történelem. Mi jelen
pillanatban a napi hírekben élünk és nem mindig túl jól, pedig valójában
sokat segítene az embereknek, ha legalább egy kissé a hírektől, a mindennapoktól
a színház felé tolódna el az életük.
- Mindkettőjüknek köszönöm a beszélgetést.
Tóth Éva
2002. július 15., hétfő 03:13