Visszatekintés
- Becsey Zsuzsa kiállítása
Becsey Zsuzsa sokoldalú alkotó: képzőművész, meseíró,
rajzfilmkészítő.
Középiskolába még Sepsiszentgyörgyön járt; Magyarországra
költözve 1995-ben a Magyar Képzőművészeti Főiskola képgrafika, intermédia
és pedagógia szakán, majd 1997-ben a Magyar Iparművészeti Főiskola animáció
- vizuális kommunikáció szakán diplomázott. 1993-tól tagja a Fiatal Képzőművészek
Stúdiója Egyesületnek, 2000-től a Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesületének;
munkásságát 1993 óta számos díjjal és elismeréssel jutalmazták.
Becsey Zsuzsa ezúttal Sopronban, az Erdélyi Házban
mutatkozik be.
Saját világát fejlesztgető, építgető, maga köré a megszemélyesített
tárgyak különleges társaságát összegyűjtő művész a tárlatnak a Visszatekintés
címet adta, azért mert a még sepsiszentgyörgyi évei (nyolcvanas évek vége)
alatt készült munkái mellett, az egyetemi évek alkotásait és szépen sorban
a később készülteket is mind bemutatja. Így az, egyébként fiatal alkotó
által eddig bejárt pálya pontosan követhető és feltérképezhető.
Egyszerre mindez és minden – a Fövényverem utcai Erdélyi Ház
néhány tíz négyzetméterén – sok, és nem elsősorban
a helyhiány, mintsem
a súlyos, (néha nyomasztó, de mindenképpen komoly) érzelmi-szellemi
töltet miatt, de ugyanakkor, a tárlat a megfontolt, összegző visszatekintésekhez
méltóan a továbblépést is magában hordozza.
Visszatekintés. A gazdátlanul-elhagyottan heverő,
gyermekjátékok által megjelenített kiszolgáltatottság és védtelenség sztereotípiája és az egyén gyermekien őszinte
érzésvilágát megszemélyesítő – a gyermekkor (vágyott?) biztonságát
(annak illuziójával kecsegtető időszakot?) idéző – játék-tárgyai közötti
folyamatos egyensúlymutatványt hajt végre Becsey Zsuzsa. A néző pedig –
amennyiben a többszörös áttételeket megérti – képtők képig haladva, együttérzően figyeli, hogy
sikerül-e a mutatvány és szurkol, hogy ne visszafelé (avagy ne önmagukba
vissza), hanem időben
is előre fussanak a vonalak…
Becsey Zsuzsa vonalai pedig elindulnak és futnak, látszólag
szabadon, legalább is a két jól meghatározott pont között mindenképpen. Alakok, tárgyak egyetlen folyamatos vonallal megrajzoltan – de
nem ez utóbbi okból eredő – esetlenségükben idézik a már említett kiszolgáltatott
riadtságot. A vonal folytonosságában
egymást követően megrajzolt alakok,
sokat mondó és üzenő – nem túl nehezen megfejthető és olvasható
– "titkosírásként",
véget nem érő nyughatatlanságában, zaklatottan kapaszkodnak egymásba. Egyetlen
vonallal, vagy "gondosan" megrajzoltan, nyitottan – átlátható-átjárható állapotban
"hagyott" – elhagyott, vagy esetleg előkapott? – amúgy meg
befejezett figurákkal-tárgyakkal, gyermek-vigasztaló játékszerekkel körülbástyázott
(?) különleges hangulatú – egyértelműen nem gyermekkort idéző – világ tárul
fel a szemlélődőnek. Becsey Zsuzsánál a "talált tárgyak" szándékosan "keresettek",
egymás mellé, mögé, elé, vagy sorba illesztettek.
A szita- és grafikai nyomatokon, rajzokon megmozgatott
figurák ugyanazon felületre kiterített, időbeni vetületeiben meglelt vizuális
folytonosság élménye, a mozgásban való látás vezette a művészt az animáció
felé. (Becsey Zsuzsa animációs munkáiról ezúttal technikai feltételek hiányában
a kiállítás megnyitóban csak szó esett, de azokat megtekinteni nem volt
lehetőség.)
A kiállított művekben viszont egyértelműen felfedezhető
a textil-agyag installációkban folyamatos vonalként futó cérna-fonal-drót
és a grafikai alkotások vég nélküli vonalai közötti szoros összefüggés,
gondolatbeli folytonosság.
Becsey Zsuzsa égetetlen agyagtárgyakat fonallal,
dróttal összevarr, hímez: agyaghímzés. Szokatlan anyaghasználatában színes
vásznak, fém, fa, üveg is helyet kap, a mozgás- "életre-keltés" különleges
viszonyára pedig minduntalan szokatlan technikai és szemléletbeli megoldások
utalnak. A kancsóról a figurák a síkba menetelnek le, a forgástestet díszítő
motívum a tárgy mellett a síkban is megjelenik, a sík felületbe vert szögekre
tekeredő fonal (vonal) rajzolatában visszaköszön a kép fő – éppen szétesésben
összekötözött – motívuma, a képből az alak ( a játékmackó) éppen kiszállni
készül. A vonalak által meghatározott síkbeli figurák világa mellett, a
háromdimenziós szobrokra tekeredő cérnák-fonalak fojtó hínárként fonódnak,
ugyanazok, amelyek ugyanakkor az agyag "domborművek" összetartó anyagaként
a megrepedezett alkotások
– előbbi vagy utóbbi – szétesését előidéző –
láthatóan fölényes – erői ellen küzdenek.
És mindezekkel még mindig nincs vége a Becsey Zsuzsa
művészi
tárházában fellelhető formai és technikai elemeknek, amelyeknek példái
a kávébab formája ihlette – immár égetett agyag-kompozíciói, vagy a mindennapi
egyszerű, kompozíciós egységbe emelt figurái, az emberalakos kisplasztikák.
S hogy Becsei Zsuzsa biztos rajtudása és -készsége,
a karakterábrázolás tehetségével is párosul, bizonyítják Kroki-modellrajz
lefűzött vagy leporello-szerűen bemutatott – a technikát és szemléletet
illetően "leghagyományosabb megfogalmazású" – sorozatai.
Becsey Zsuzsa vizuális világa mellett létezik egy "írott"
– versekben, tanmesékben, mesedrámákban megteremtett – sajátságos világa
is, amely megszületésének annál személyesebb vonatkozásai vannak, mintsem
ezekről külön szólni kellene, annál is inkább, hogy a művész alkotásainak
egy része (majdnem) mindent egyértelművé tesz és – fordítva.
A személyes, dolgok "kiírásának" több évvel ezelőtti
időszaka alatt képzőművészeti alkotások nem hagyták el Becsey Zsuzsa műhelyét,(talán
ezért is egyenrangúnak számítanak a vizuális nyelven megírt "történeteivel").
Bonyolult emberi magatartások, jellemek, változatos (bizonyos szempontból
mindenképpen válságos) élethelyzetekben született megoldások döntések sorozatából
állnak Becsey Zsuzsa meséi, amelyek alapján az első mesetörténet animációs
változata elkészült a Magyar Mozgókép Alapítvány és a Varga Stúdió Minores
Alapítvány támogatásával: Mese nyusziról, azaz átlátszófülesről és a jámbor
farkasoroszlánról a címe.
Becsey Zsuzsa kiállítása, amelyet Sz. Nagy Sándor
festőművész ajánlott a soproniak figyelmébe, augusztus 15-ig látogatható
a Fövényverem utcai Erdélyi Házban, munkanapokon 10-15 óra között.
bté
2002. jĂşlius 16., kedd 23:13
|