CyberPress

Horvátországi levelek, 2002
1. rész

Kedves Georgie!

Elnézést kérek, hogy ilyen hosszú ideig nem írtam neked, de ez a vizsgaidőszak több volt, mint megerőltető. Jelen sorokat Horvátországban írom, ahova tegnap érkeztünk meg. Szerda hajnalban indultunk Magyarországról és mire világos lett, már a Karlovac felé tartó autópályán száguldoztunk, ahogyan négy évvel ezelőtt is. A cél ezúttal azonban Starigrad Paklenice volt, egy aranyos kis falucska a Paklenicai Nemzeti Park környékén. Eléggé érdekesek ezek a horvátok, már ami a közlekedési táblák elhelyezését illeti. Először egy hatvanas tábla, majd egy negyvenes, majd feloldja a hatvanast. Hm…
Szállásadónk tök jól beszél németül, és a vacsora után még pálinkára is meghívott. "Orvosság" - bizonygatta. Amolyan családi vállalkozásként űzik, feleségével, fiával és lányával (hogyan lehet egy csaj 13 évesen ilyen helyes?) dolgozik itt, míg egy másik fia egy kb. 4 km-re lévő hasonló apartmant vezet. Három hónap alatt kell megkeresniük az egész éves bevételt, és ez bizony sok munkát jelent. Miután tréfásan felajánlott nekem a lánya kezét, megosztotta velünk egyik életfilozófiáját is: "azért kell a sok gyerek, mert akkor a nők elfoglaltak és nem panaszkodnak". A szerbeket viszont nagyon de nagyon nem csípik, ami érthető is. Elvégre a 90-es évek elején nagy csaták dúltak errefele is.
Jártunk a nemzeti parkban, csodálatos egy vidék, ajánlom neked is. Itt forgatták többek közt a Winettou című filmet is. Kanyon, patak, meredek sziklafalak (rajtuk egy csomó hegymászó), csupasz sziklák - több órán át bolyongtunk a különböző ösvényeken. A több mint 1700 méter magas csúcsot azonban ki kellett hagynunk. Egyébként az útikönyvben írtakkal ellentétben reggel hat és este nyolc között tart nyitva.
Bár a fénypont természetesen az adriai-tengerben való fürdés volt. Tiszta a víz, búvárszemüveggel nagyon jól lehet látni a halakat és a sok-sok tengeri sünt. Húgom lába közelebbről is megismerkedett eggyel…

Starigrad-Seline, Croatia Panzió, 2002. július 4.

A Paklenicai Nemzeti Park

Kedves Georgie!

A múltkor nem írtam a vacsoráról. Nagyon finom a halleves, ajánlom neked is. Érdekes módon egy kis edényben hozták ki és abból öntötték ki a tányérba. Ja, a tulaj lánya terített meg, és közben mindig mosolygott. Ez azonban egy jól begyakorolt műmosoly volt, amit az asztalunk előtt két méterrel bekapcsolt és két méter után levett.
Szombaton azonban távoztunk innen és átmentünk Pag szigetére. Az összekötő útról (egy földnyelvről híd vezet át a szigetre) inkább nem mesélek, csak annyit, hogy a Tómalmon jobb utak vannak, mint az volt. 30-as sebesség fölött már kezdett szétesni a kocsi. Pag városában béreltünk egy apartmant - természetesen ez sem volt élményektől mentes. Már délelőtt odaérkeztünk, s délután kettőre visszarendeltek minket (addig felderítettük a strandot) az utazási irodába. Az ügynöknő egyfolytában aggódott a "polizija" miatt, majd horvátul pampogott nekünk. Szerencsére észbe kapott és átváltott németre. Unott arccal üldögélő segédjének pedig a számolással voltak gondjai: 3 euró helyett 6-ot adott vissza… Aztán megjött a házigazdánk, aki elvezetett minket a házhoz. Csak ott derül ki, hogy enyhe kommunikációs problémáink lesznek. Ugyanis csak egyetlen egy idegen nyelvet beszélt: a horvátot. Szerencsére a parkolóőr tudott angolul és így fordított köztünk.
Este sétáltunk egy kicsit a városban. Na, itt már van élet, igen. Igazi tengerparti kis városka. Egyébként ahogy a parton üldögéltünk, ránk köszöntek azok a hajdúböszörményi magyarok, akikkel még a paklenicai nemzeti parkban futottunk össze. Kicsi a világ, nem? Mi mikor fogunk összefutni?

Pag, 2002. július 6.

Bacsi

Pag kopár szigete - a bora hatása

Kedves Georgie!

Nemrég értünk vissza egy hajótúráról. Szüleim aggódtak, hogy húgom bírni fogja-e, de szerencsére semmi baja sem volt. Rab szigetére látogattunk el. Közel három órás út oda, egy órás városnézés, majd ebéd és strandolás, aztán vissza Pag-ra. Útközben lehetőségem nyílt rácsodálkozni Pag szigetére. Az útikönyv szerint "mintha holdbéli tájon járna az ember", és tényleg. Egyszerűen csupasz. Nincs rajta semmi sem, legalábbis az egyik oldalról. A hegyekből érkező szél, a bora hatására teljesen csupaszon meredeznek a sziklafalak. Ezt öleli körbe a kék tenger, egy kis belső, majdnem teljesen körbezárt öböllel, ahol Pag városa terül el. Festői egy látvány, hidd el. A tenger, a sziklapart, a kék ég… Rab szigetén egy remek idegenvezetőt fogtunk ki, aki választékosan beszélt németül. "Mindig a szabadságról álmodok" - mondta, aztán hozzátette "Bár a turisták szerint egész évben szabadságon vagyok". Nagyon sok történetet mesélt el a rákra emlékeztető szigetről, s Rab városáról is. Itt volt az első nudista strand. Mutatott egy kőépületet, amelynek a falai iszonyú simán volták. Mintha hosszú évtizedeken át csiszolták volna. S ez a kijelentés nem is áll messze a valóságtól: évszázadok alatt az emberek lábai koptatták ilyenre őket. Nemrégiben még az egyik úton feküdtek, aztán jött a modern kor és megjelent az aszfalt - a régi utcakövekből pedig egy kastélyt építettek.
Az ebéd finom volt (a tálalást úgy kezdték, hogy kihoztak egy üveg bort), a strand pedig jó, bár a víz felszínén.gusztustalan összefüggő kosz úszkált…
A hajón utazott egy diákcsoport is, nagy részük végigaludta a visszautat. Viszont volt egy baseballsapkás lengyel csaj, aki nagyon hasonlított Szabinára (tudod, Emi Sopronból). Még a húgom is megjegyezte, szóval tényleg feltűnő volt. (Megkérdeztem és nincsenek lengyel testvérei - mármint Szabinának)...