Vonalátépítés a legkorszerűbb vasútépítési technologiával
A Közlekedési és Vízügyi Miniszter tulajdonosi döntésével
200 1. december 1-jétől a Sopron-Szombathely vasútvonalat a MÁV Rt kezeléséből
a GySEV Rt kezelésébe adta, ami azt jelenti, hogy ezen időponttól kezdve
a GySEV üzemelteti a vonalat.
Július 24-én Bükön a vasútvonal korszerűsítéséről tartottak sajtótájékoztatót.
- Nem kellett megvárni az EU csatlakozás megvalósulását, a magyar vasútépítő
társaságok több éve közös együttműködéssel hozzák be és alkalmazzák az
ország vasúthálózatának magas szintű felújítása érdekében a legújabb, nálunk
még fel nem lelhető technikákat - hangsúlyozta köszöntő beszédében
– Söptei Józsefné a MÁVÉPCELL Kft. vezetője, aki hosszan sorolta,
mindazt, amire szükség volt ahhoz, hogy a Sopron-Bük közötti GySEV vonal
átépítése az egyik legkorszerűbb, Európában is alkalmazott technológia
alkalmazásával megvalósuljon.
A MÁV több vasútvonalán 20 évvel ezelőtti kedvező tapasztalatokkal
kipróbált Plasser és Theurer technológia alkalmazása, az elmúlt 4 év
MÁV Pályarehabilitációs programja, a két évvel ezelőtti Phare és az egy
évvel ezelőtti ISPA – felújítás érdekében elindított – programok mellett
a cégvezető a példaszerű összefogásról is szólt. Mint hangsúlyozta, Ausztria
legnagyobb vasútépítő társaságával meglévő tíz éves kapcsolatuknak, a segítő
közreműködésnek egyaránt köszönhető a MÁVÉPCELL és a többi magyar vasútépítő
társaság EU-s tendereken való eredményes szereplése.
A sajtótájékoztatón bemutatásra került a 22,5 vkm
hosszúságú vasúti pálya bontását és az új vágány megépítését egy ütemben
megépítő gyors vágányépítő vonat, amely a Plasser Theurer cég által Magyarországon
gyártott SMD 80 típusú géppel dolgozik.
Az eseményen részt vett Dr. Fehérvári László
a GySEV Rt. vezérigazgatója, aki szólt a cég jövőbeli feladatairól, különös
tekintettel a vasútvonal fejlesztésére.
***
Az átlagutazót valószínűleg a tulajdonos kilétén
túl sokkal inkább az foglalkoztatja, hogy a vasútra szállva kényelmes,
biztonságos és pontos lesz-e a célbaérése, az áruszállító a vasúttól –
többek között – gyorsaságot, pontosságot és gazdaságosságot vár.
Vizsgáljuk hát meg, hogyan hat a személy- és áruszállításra a
vasútvonal fejlesztése.
Amiért a döntésre sor került
Közismert, hogy az Európai Unió a régióknak nagy jelentőséget tulajdonít,
különösen a határon átnyúló régióknak, s ezek fejlesztését támogatja is.
A GySEV Rt. a nyugat-dunántúli vasúti forgalomban a szomszédos Burgenland
személyforgalmában jelentős szerepet tölt be. A Sopron-Szombathely vasútvonal
vonalvezetése sok szempontból ideális. Szerencsés körülmény, hogy a vonal
egyenes vonalvezetésű, síkvidéki pálya.
A vasútvonal átvételkor és jelenleg
A 62 km hosszúságú egyvágányú pályán a vonatok engedélyezett sebessége
60 km/ó volt. Sajnos átvételkor a vonal hosszának több mint 20 %-án, összesen
13 km-n az igen elavult pálya állapota miatt a vonatok biztonsági okokból
csak jelentős sebességkorlátozásokkal közlekedhettek.
Itt szót kell ejteni a MÁV-ról, aki korábban üzemeltette a vonalat.
Nem irigylésre méltó a MÁV helyzete. Több évtizeden keresztül nem kapta
meg a segítséget az államtól, amely lehetővé tette volna a pályák jó karbantartását,
felújítását.
Pedig a világon mindenütt kitüntetett szerepe van az államoknak
a saját tulajdonukban lévő vasúti pályák építésében, felújításában, karbantartásában.
Ez a vonal a MÁV 7300 km hosszúságú vonalhálózatának egy kis része, méghozzá
a többihez képest nem is jelentős szakasza. Ez is a miniszteri döntés indokai
között volt, hogy talán a GySEV a jelenlegi lényegesen kisebb vonalhossza
mellett, nagyobb gondot tud fordítani e vonalrészre.
A vasútvonal fejlesztésének jövője
Mindenek előtt a vasúti pályát olyan állapotba kell hozni, hogy a teljes
hosszon legalább a 60 km/ó sebesség biztosítva legyen.
Időközben a pénzügyi és a műszaki lehetőségeket megvizsgálva olyan
megoldást találtak, hogy a legzsúfoltabb pályaszakaszon - Bük- Szombathely
között - a pályasebességet 80 km/ó sebességre tudják emelni. A pályafelújítás
kivitelezése viszont olyan, hogy 100 km/ó sebességű is lehetne, de a korszerű
biztosítóberendezés hiánya miatt a hatóság csak a 80 km/ó-t engedélyezi.
Ezen a szakaszon a pálya hézagmentes lesz, megszűnik a sínkötések okozta
zaj.
A Bük-Szombathely állomások között 2002. július 8-án 24 órás
folyamatos vágányzár mellett kezdődött meg a vonalszakasz átépítése.
A vágányzár 2002. augusztus 23-ig tart, így a személyforgalmat vonatpótló
buszokkal, a teherforgalmat pedig kerülő útirányon - Szombathely-Csorna-
Sopron viszonylatban bonyolítják le.
A GysEV ezúton is kéri az utazóközönség megértését és türelmét.
A Bük-Sopron vonalszakaszon május óta folyamatosan szüntetjük meg a
lassújeleket, melyhez a nyílt vonalon mintegy 5200 db tönkrement talpfa
helyett vasbetonalj helyben történő cserével kerül beépítésre.
A pálya átépítésével egy időben a villamos felsővezeték is megépül a
vonal teljes hosszán.
A villamos felsővezeték építése 2002. április 15-én kezdődött Harka
felől éjszakai vágányzárban. A nyílt vonalon - az állomások kivételével
- Harka és Bük vonalszakaszon a munkák elkészültek. Augusztus 23. után
már csak az állomásokon lesznek felsővezeték építési munkák.
A felsővezeték feszültség alá helyezését 2002. december l5-re
tervezik
A felsővezeték építésénél mintegy 1000 db oszlop, 73.000 m felsővezeték
és mintegy 3000 m3 beton kerül beépítésre.
A fenti munkákkal egyidejűleg járulékos munkaként 17 db középfeszültségű
villamos távvezeték kerül átalakításra és a villamos vontatási áram okozta
zavarok kiküszöbölésére mintegy 150 mFt-ért a távközlő és biztosítóberendezések
védelmét oldják meg.
A vonal felújítása és a villamosítás 3,2 mdFt beruházási költséggel
létesül, amelyből 1,6 mdFt a pálya, 1,4 mdFt a villamosítás költsége.
A beruházás utáni, várható gazdasági eredmények
A pálya felújításával, a villamosítással a vonal átbocsátóképességét
növeljük, ezáltal a vonalra nagyobb személy- és áruforgalmat hoznak.
A villamosítással a költségesebb és környezetszennyezőbb dízel vontatást
váltják ki korszerű villamos vontatással, melynek energia ellátását a meglévő
soproni alállomás biztosítja.
Változások lesznek a személyszállításban
Jelenleg a személyvonati forgalmat a MÁV-tól bérelt Bz motorkocsikkal
bonyolítják.
2002. december 15-től a vonatokat V43 sorozatú villamos mozdonyok továbbítják,
a személykocsik villamos fűtésű 4 tengelyes személykocsik lesznek. A közvetlen
Wiener-Neustadt-Szombathely közötti kocsik IC jellegű, félig klíma berendezéses
kocsik.
Új menetrendi szerkezetben közlekednek a vonatok az új menetrend bevezetésétől
kezdve.
Az ÖBB, a MÁV illetve vasúttársaságunk tárgyalásokat folytat azzal
a céllal, hogy közvetlen, u.n. Euro Régió vonatok közlekedjenek Wiener
Neustadt-Sopron-Szombathely között. 5 pár Euro Régió vonat közlekedtetését
tervezik. A vonatok igénybevételéhez u.n. Euro Régiós személydíjszabást
dolgoznak ki az ÖBB-vel közösen.
A jelenlegi napi 24 vonat db szám 2003-ban 32 vonatra növekszik.
Új vonat összeköttetést jelent a Bük-Sopron-Bp Keleti viszonylatban
közlekedő közvetlen vonat.
A jelenlegi személyvonatok menettartama 84 perc, a jövőben ez 67 percre
csökken.
Wien-Südbahnhof -Wiener-Neustadt-Szombathely-Sárvár- Keszthely viszonylatban
GySEV szerelvénnyel ún. " fürdő vonat " közlekedik szombaton, vasárnap
és osztrák munkaszünetes napokon.
A Bük-Szombathely vonalszakasz jelentős utasforgalmát figyelembe véve,
cél az, hogy a környéknek a potenciális - elsősorban hivatás forgalom -
utasait megnyerhessék vasutuk számára.
Milyen változások várhatók még?
Anyagi lehetőségük szerint tervezik az állomások, megállóhelyek épületeinek
felújítását, csinosítását.
Bük állomáson az utas WC-t korszerűsítik, benne mozgássérültek részére
is biztosítanak WC helyiséget.
Ugyanakkor kérik egyes települések önkormányzatát, hogy lehetőségeikhez
mérten járuljanak hozzá az állomások, megállóhelyek környezetének javításához:
parkok, világítás, stb. létesítésével.
Fotó: Németh Béla
Fotó: Plasser et Theurer
2002. augusztus 03., szombat 11:02
|