CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 27., szombat, Zita napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Vonalátépítés a legkorszerűbb vasútépítési technologiával

    A Közlekedési és Vízügyi Miniszter tulajdonosi döntésével 200 1. december 1-jétől a Sopron-Szombathely vasútvonalat a MÁV Rt kezeléséből a GySEV Rt kezelésébe adta, ami azt jelenti, hogy ezen időponttól kezdve a GySEV üzemelteti a vonalat.
Július 24-én Bükön a vasútvonal korszerűsítéséről tartottak sajtótájékoztatót.

- Nem kellett megvárni az EU csatlakozás megvalósulását, a magyar vasútépítő társaságok több éve közös együttműködéssel hozzák be és alkalmazzák az ország vasúthálózatának magas szintű felújítása érdekében a legújabb, nálunk még fel nem lelhető technikákat - hangsúlyozta köszöntő beszédében – Söptei Józsefné a MÁVÉPCELL Kft. vezetője, aki hosszan sorolta, mindazt, amire szükség volt ahhoz, hogy a Sopron-Bük közötti GySEV vonal átépítése az egyik legkorszerűbb, Európában is alkalmazott technológia alkalmazásával megvalósuljon.
    A MÁV több vasútvonalán 20 évvel ezelőtti kedvező tapasztalatokkal kipróbált Plasser és Theurer technológia alkalmazása, az elmúlt 4 év  MÁV Pályarehabilitációs programja, a két évvel ezelőtti Phare és az egy évvel ezelőtti ISPA – felújítás érdekében elindított – programok mellett a cégvezető a példaszerű összefogásról is szólt. Mint hangsúlyozta, Ausztria legnagyobb vasútépítő társaságával meglévő tíz éves kapcsolatuknak, a segítő közreműködésnek egyaránt köszönhető a MÁVÉPCELL és a többi magyar vasútépítő társaság EU-s tendereken való eredményes szereplése.
    A sajtótájékoztatón bemutatásra került a 22,5 vkm hosszúságú vasúti pálya bontását és az új vágány megépítését egy ütemben megépítő gyors vágányépítő vonat, amely a Plasser Theurer cég által Magyarországon gyártott SMD 80 típusú géppel dolgozik.
    Az eseményen részt vett Dr. Fehérvári László a GySEV Rt. vezérigazgatója, aki szólt a cég jövőbeli feladatairól, különös tekintettel a vasútvonal fejlesztésére.

***

    Az átlagutazót valószínűleg a tulajdonos kilétén túl sokkal inkább az foglalkoztatja, hogy a vasútra szállva kényelmes, biztonságos és pontos lesz-e a célbaérése, az áruszállító a vasúttól – többek között – gyorsaságot, pontosságot és gazdaságosságot vár.
 Vizsgáljuk hát meg, hogyan hat a személy- és áruszállításra a vasútvonal fejlesztése.

Amiért a döntésre sor került
Közismert, hogy az Európai Unió a régióknak nagy jelentőséget tulajdonít, különösen a határon átnyúló régióknak, s ezek fejlesztését támogatja is. A GySEV Rt. a nyugat-dunántúli vasúti forgalomban a szomszédos Burgenland személyforgalmában jelentős szerepet tölt be. A Sopron-Szombathely vasútvonal vonalvezetése sok szempontból ideális. Szerencsés körülmény, hogy a vonal egyenes vonalvezetésű, síkvidéki pálya.

A vasútvonal átvételkor és  jelenleg
A 62 km hosszúságú egyvágányú pályán a vonatok engedélyezett sebessége 60 km/ó volt. Sajnos átvételkor a vonal hosszának több mint 20 %-án, összesen 13 km-n az igen elavult pálya állapota miatt a vonatok biztonsági okokból csak jelentős sebességkorlátozásokkal közlekedhettek.

Itt szót kell ejteni a MÁV-ról, aki korábban üzemeltette a vonalat. Nem irigylésre méltó a MÁV helyzete. Több évtizeden keresztül nem kapta meg a segítséget az államtól, amely lehetővé tette volna a pályák jó karbantartását, felújítását.

Pedig a világon mindenütt kitüntetett szerepe van az államoknak a saját tulajdonukban lévő vasúti pályák építésében, felújításában, karbantartásában. Ez a vonal a MÁV 7300 km hosszúságú vonalhálózatának egy kis része, méghozzá a többihez képest nem is jelentős szakasza. Ez is a miniszteri döntés indokai között volt, hogy talán a GySEV a jelenlegi lényegesen kisebb vonalhossza mellett, nagyobb gondot tud fordítani e vonalrészre.

A vasútvonal fejlesztésének jövője
Mindenek előtt a vasúti pályát olyan állapotba kell hozni, hogy a teljes hosszon legalább a 60 km/ó sebesség biztosítva legyen.
Időközben a pénzügyi és a műszaki lehetőségeket megvizsgálva olyan megoldást találtak, hogy a legzsúfoltabb pályaszakaszon - Bük- Szombathely között - a pályasebességet 80 km/ó sebességre tudják emelni. A pályafelújítás kivitelezése viszont olyan, hogy 100 km/ó sebességű is lehetne, de a korszerű biztosítóberendezés hiánya miatt a hatóság csak a 80 km/ó-t engedélyezi. Ezen a szakaszon a pálya hézagmentes lesz, megszűnik a sínkötések okozta zaj.
A Bük-Szombathely állomások között 2002. július 8-án 24 órás folyamatos vágányzár mellett kezdődött meg a vonalszakasz átépítése.
A vágányzár 2002. augusztus 23-ig tart, így a személyforgalmat vonatpótló buszokkal, a teherforgalmat pedig kerülő útirányon - Szombathely-Csorna- Sopron viszonylatban bonyolítják le.
A GysEV ezúton is kéri az utazóközönség megértését és türelmét.
A Bük-Sopron vonalszakaszon május óta folyamatosan szüntetjük meg a lassújeleket, melyhez a nyílt vonalon mintegy 5200 db tönkrement talpfa helyett vasbetonalj helyben történő cserével kerül beépítésre.
A pálya átépítésével egy időben a villamos felsővezeték is megépül a vonal teljes hosszán.
A villamos felsővezeték építése 2002. április 15-én kezdődött Harka felől éjszakai vágányzárban. A nyílt vonalon - az állomások kivételével - Harka és Bük vonalszakaszon a munkák elkészültek. Augusztus 23. után már csak az állomásokon lesznek felsővezeték építési munkák.

A felsővezeték feszültség alá helyezését 2002. december l5-re tervezik
A felsővezeték építésénél mintegy 1000 db oszlop, 73.000 m felsővezeték és mintegy 3000 m3 beton kerül beépítésre.
A fenti munkákkal egyidejűleg járulékos munkaként 17 db középfeszültségű villamos távvezeték kerül átalakításra és a villamos vontatási áram okozta zavarok kiküszöbölésére mintegy 150 mFt-ért a távközlő és biztosítóberendezések védelmét oldják meg.
A vonal felújítása és a villamosítás 3,2 mdFt beruházási költséggel létesül, amelyből 1,6 mdFt a pálya, 1,4 mdFt a villamosítás költsége.

A beruházás utáni, várható gazdasági eredmények
A pálya felújításával, a villamosítással a vonal átbocsátóképességét növeljük, ezáltal a vonalra nagyobb személy- és áruforgalmat hoznak.
A villamosítással a költségesebb és környezetszennyezőbb dízel vontatást váltják ki korszerű villamos vontatással, melynek energia ellátását a meglévő soproni alállomás biztosítja.

Változások lesznek a személyszállításban
Jelenleg a személyvonati forgalmat a MÁV-tól bérelt Bz motorkocsikkal bonyolítják.
2002. december 15-től a vonatokat V43 sorozatú villamos mozdonyok továbbítják, a személykocsik villamos fűtésű 4 tengelyes személykocsik lesznek. A közvetlen Wiener-Neustadt-Szombathely közötti kocsik IC jellegű, félig klíma berendezéses kocsik.
Új menetrendi szerkezetben közlekednek a vonatok az új menetrend bevezetésétől kezdve.
Az ÖBB, a MÁV illetve vasúttársaságunk tárgyalásokat folytat azzal a céllal, hogy közvetlen, u.n. Euro Régió vonatok közlekedjenek Wiener Neustadt-Sopron-Szombathely között. 5 pár Euro Régió vonat közlekedtetését tervezik. A vonatok igénybevételéhez u.n. Euro Régiós személydíjszabást dolgoznak ki az ÖBB-vel közösen.
A jelenlegi napi 24 vonat db szám 2003-ban 32 vonatra növekszik.
Új vonat összeköttetést jelent a Bük-Sopron-Bp Keleti viszonylatban közlekedő közvetlen vonat.
A jelenlegi személyvonatok menettartama 84 perc, a jövőben ez 67 percre csökken.
Wien-Südbahnhof -Wiener-Neustadt-Szombathely-Sárvár- Keszthely viszonylatban GySEV szerelvénnyel ún. " fürdő vonat " közlekedik szombaton, vasárnap és osztrák munkaszünetes napokon.
A Bük-Szombathely vonalszakasz jelentős utasforgalmát figyelembe véve, cél az, hogy a környéknek a potenciális - elsősorban hivatás forgalom - utasait megnyerhessék vasutuk számára.

Milyen változások várhatók még?
Anyagi lehetőségük szerint tervezik az állomások, megállóhelyek épületeinek felújítását, csinosítását.
Bük állomáson az utas WC-t korszerűsítik, benne mozgássérültek részére is biztosítanak WC helyiséget.
Ugyanakkor kérik egyes települések önkormányzatát, hogy lehetőségeikhez mérten járuljanak hozzá az állomások, megállóhelyek környezetének javításához: parkok, világítás, stb. létesítésével.

Fotó: Németh Béla
Fotó: Plasser et Theurer
 



2002. augusztus 03., szombat 11:02


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület