Miért áldaná az Örökkévalót, amiért megteremtette Auschwitzot?
Miért áldaná az Örökkévalót, amiért megteremtette Auschwitzot?
Hallgató
világ
Ötvenöt évvel ezelőtt, ezerkilencszáznegyvennégy tavasza... Az
1933. évi náci hatalomátvételkor ezerévesnek kikiáltott Harmadik
Birodalom ekkor, lépett tizenkettedik esztendejébe, és az utolsókat
rúgta. Erőteljes és rettentő gonosz rúgások voltak. Ebben az évben a
német hadak megszállták Magyarországot, és Hitler egyik legbuzgóbb
híve, Eichman irányításával megkezdődött és iszonyatos végkifejlettel
be is fejeződött a zsidók deportálása a magyar
területekről.
Az első gyűjtőtáborokat április közepén éppen Kárpátalján és
Északkelet-Magyarországon hozták létre, amelyhez akkor
Máramarossziget is tartozott. Innen deportálták sokadmagával az akkor
tizenöt esztendős Eliezert, a későbbi Elie Wiesel Nobel Béke-díjas
írót. Negyvennégy tavaszán Birkenauba hurcolták, majd onnan
Auschwitzba, Bunába, Buchenwaldba, fel nem fogható, fel nem mérhető,
szörnyű szenvedések színhelyeire – olvasható az 1958-ban, Francois
Mauriac előszavával Párizsban megjelent, Az éjszaka című, megrázó
Wiesel-regény fülszövegében.
A későbbi író negyvenöt tavaszán élte meg a felszabadulást. Közben
a családját imádó gyermek elvesztette szüleit, testvéreit a mélyen
hívő fiú pedig istenhitét. Ugyan miért áldaná az Örökkévalót? Talán
amiért mindenhatóságában megteremtette Auschwitzot? – tette fel
magának a kérdést vívódva Elie Wiesel. Akár az évekkel később, 1995-
ben megjelent – az előbb említett regény újraírt, újragondolt,
bővített változatának is tekinthető – Minden folyó a tengerbe siet
Primo Levi-je, aki Auschwitz után már csak így képes töprengeni: "Ha
Isten valóban Isten, tehát mindenható, akkor bűnös abban, hogy szabad
kezet adott a gyilkosoknak, ha pedig a hatalma korlátozott, akkor nem
Isten."
Az 55 évvel ezelőtt történt, Elie Wiesel által felidézett
eseményekben talán a legmegdöbbentőbb, hogy a máramarosszigeti
zsidóság teljesen tájékozatlan volt a rá váró eseményeket illetően. A
szabad világ, az amerikai és palesztinai zsidók már 1942 óta tudtak
az "Endlösung"-ról, a "végső megoldás" kialakult működéséről, a
szigeti – és a vidéken élő magyarországi – zsidó közösség tagjai
azonban még 1944 áprilisában, néhány héttel a szövetségesek
normandiai partraszállása előtt is megszokott életüket élték a vidéki
kisváros csöndjében: eljegyzések, esküvők, születések, egyházi
ünnepek és a mindennapi munka körforgásában.
Igaz, nem is nagyon akartak tudni semmiről, ami életük rendjét
veszélybe sodorhatta volna. Még azt a kevés hiteles információt sem
vették komolyan, ami eljutott hozzájuk. Samesz Mojsét, a
templomszolgát – akit, mint külföldit, már '42-ben kiutasítottak az
országból, de csodával határos módon élve megúszta a lengyelországi
kivégzést és viszszatért a városba – bolondnak, őrültnek nézték,
amikor könyörtelen gyilkosokról, legépfegyverezett zsidó foglyokról,
csecsemőkről beszélt.
De a világ is hallgatott. Hallgatott Roosevelt, hallgat Churchill,
hallgattak a politikusok. Senki sem intézett rádiófelhívásokat, senki
sem mondta: "Magyar zsidók, ne hagyjátok magatokat gettóba zárni; ne
szálljatok be a lelakatolt marhavagonokba; fussatok, rejtőzzetek el a
barlangokba, húzódjatok az erdőkbe". Pedig – kérdezhetjük Elie
Wiesellel – vajon hányan megmenekülhettek volna, hányan sokkal inkább
a bujdosást, a túlélést választották volna, ha tudtukra adják, hogy a
gettóból az út a pályaudvarra vezet, a vonatok végállomása pedig
Auschwitz lesz?
Elie Wiesel értetlenül áll a jelenség előtt. Hiszen jól tudja:
népe a századok során éppen a lelkek mélyén élő szolidaritásnak
köszönhette, hogy túlélte az üldöztetéseket, a száműzetést. Most
mégis kénytelen kritikus hangot megütni:
"Mielőtt elítélnénk a bűnösöket és cinkosaikat, ismerjük el saját
hibáinkat, saját nemtörődömségünket. Mi, zsidók sem mozgattunk meg
mindent, hogy megmentsük Európa zsidóságát. A Palmach meneszthetett
volna politikai biztosokat Lengyelországba és Magyarországra, hogy
felkészíthesse a zsidókat a harcra, vagy hogy legalább tájékoztassa
őket... Nem tette meg..." S mire Raoul Wallenberg szabadsága és élete
kockáztatásával otthagyja biztonságos svéd otthonát és megérkezik
Budapestre, ahol ezerszámra menti meg a zsidókat, vagy – tehetjük
hozzá – mielőtt július 6-án Horthy megakadályozza a főváros kb. 200
ezer fős zsidó lakosságának elszállítását "nekünk már minden
szempontból késő volt" – írja Wiesel. – "Feláldozva, elárulva, a
megszálló kénye-kedvére kiszolgáltatva, magunkra maradva, már nem
érdekeltünk senkit, csak az ellenséget. Csak ő foglalkozott velünk. S
minthogy bekényszerített a gettókba, hát mi szépen bementünk...
Együtt a többiekkel."
A marhavagonok pedig zavartalanul gördültek Lengyelország,
Birkenau, Auschwitz felé. 1944. május közepétől július elejéig napi
négy szerelvény indult a haláltáborokba a korabeli Magyarország
területéről, s a deportáltak közül egyes adatok szerint 437 ezer, más
adatok szerint több mint 560 ezer zsidó vallású személy elpusztult. A
világ pedig cinkosan hallgatott; senki sem próbálta a halálvagonokat
megállítani.
Joggal véli Wiesel: "Hogy egyetlen katonai repülő sem akadt,
amelyik szétlője az Auschwitz körüli vasútvonalakat, számomra örökké
szégyenteljes rejtély marad. Ebben az időben Birkenau tízezer zsidót »
kezelt« naponta. Egy éjszakai konvoj késése csak egy éjszakára, akár
néhány órára csupán vajon hány gyermek életét mentette volna meg?
Legalább figyelmeztetés lett volna a németeknek: »Vigyázat! a zsidók
élete számít nekünk!« De az egész szabad világ fütyült rá, hogy a
zsidók élnek-e vagy halnak, hogy ma vesznek oda, vagy holnap. A
lezárt vagonok pedig csak tovább zavarták Európa virágba borult
tájainak csendjét..."
Az éjszaka, ez a megrázó írói mű – ahogyan a szerző Minden folyó a
tengerbe siet című önéletrajzi regénye is –: krónika. Huszadik
századunk sötét éjszakái közül talán a legsötétebbiknek mélységesen
szomorú, fekete krónikája. Amelyet nem árt újra és újra kezünkbe
vennünk. Nem, nem azért, hogy bűntudatot ébresszen bennünk, késői
utódokban. Hanem azért, hogy most, amikor (Magyarországon is) újra
terjedőben az antiszemitizmus, a zsidózás divatja, a nemzeti
kizárólagosságot hirdető európai nacionalizmusok ébredésének idején,
levonhassuk és ne felejtsük – a tanulságokat.
Vásárhelyi D. Miklós (Bányavidéki Új Szó - Románia)
1999. augusztus 15., vasárnap 00:00
|