CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 3., pĂ©ntek, Tímea, Irma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  

A szabadságharc bukása a nép emlékezetében

A szabadságharc bukása a nép emlékezetében

A világosi fegyverletétel

A szabadságharc bukásához kapcsolódó két fő esemény, a világosi fegyverletétel és az aradi vértanúk kivégzése, mély nyomot hagyott a népi emlékezetben.

Az 1849. augusztus 13-ai világosi fegyverletétel szívszorító eseményét Horváth Mihály, szabadságharcunk történetírója 1865-ben így írja le Genfben:

„Görgey rövid párbeszéd után Rüdrigerrel a hadtestparancsnokokat némi rendeletekkel visszaküldé, s a fegyverek lerakása négy óra tájban az egész seregnél megkezdődött. Sokan a kétségbesés dühében fegyvereiket eltörték; mások forró könnyek közt csókkal illették a hideg vasat; míg mások szitkozódva kiabálták, hogy vezettessenek az ellenségre, de ily gyalázattól kíméljék meg őket. Voltak elég számosan, kik önmagukat végezték ki. Tisztek és közvitézek zokogva borulának egymásra s vőnnek egymástól bucsút. Más csapatoknál a közlegénység átkozódva tört ki a tisztek ellen, őket önzésről, árulásról vádolván. Legsiralmasabb volt a huszárok tekintete, kiknek lovaiktól kellett megválniok. (...) Sokan kedves lovukat inkább agybalőtték, vagy leszúrták mintsem hogy más kézre kerüljenek. A szomorú műtétel estenden valahára véget ért. A lőfegyverek zászlóaljanként gulába voltak rakva, melyek közepén a zászló lobogott; a kardok rendetlen halmokba hányva heverének."

A világosi síkon a történetírók szerint mintegy 30 000 főnyi katonaság tette le a fegyvert. Az 1948-as országos néprajzi gyűjtés alkalmával lejegyzett elbeszélésekből, az idézett korabeli szemtanú soraiból megismert hat fő gondolatkör rajzolódik ki:

1. A meglett férfiak, harcedzett és addig győzedelmes katonák szeméből hull a könny a fegyverletétel alatt.

„Sírtak mérgükben és bánatukban… Minden huszár a lova nyakába borult és sírt keservesen"
– emlékeznek vissza a kérdezettek.

2. Az elkeseredésnek ebben a stádiumában a sereg a saját fegyverei ellen fordul; a katonák inkább maguk pusztítják el kardjaikat, puskáikat, semhogy az ellenségnek kiszolgáltassák.

3. Hasonlóan általános motívum a huszárlovak elpusztítása is.

4. Többen önnön kezükkel vetnek véget életüknek. „A tisztek nagyobb része a kardjába dőlt... sok magyar fiú volt olyan, hogy önmagátul a szuronyába ereszkedett."

5. Tragikus momentum, a helység neve (Világos) és az országot ért végzetes tragédia ellentmondása jelenik meg az elbeszélésekben:

„Világosnál lett nekünk sötét és a kutya Görgey fujta el a lámpást."

Népdalszövegekben is fellelhető az ellentmondás:

„Hej Világos, vén sötét Világos, Te miattad a haza oly gyászos" (Vésztő, 1948)

6. A gúlába rakott, fellobogózott fegyverek képe szintén minden nyomatos ábrázoláson és a népdalokban is megtalálható. Ezt a látványt idézi az a több változatban is élő népdal, amelynek itt közölt szövegét a széki Csorba Jánostól ismerjük:

Kis pejlovam megérdemli a zabot
Kétszer kerülte meg Magyar-országot
Harmadikszor is megkerül-te volna
Ha Görgey igaz vezérlett volna
Ha Görgey igaz vezérlett volna
Magyarország német rabjanem volna
De Görgey „piramidet" kiáltott
Szegény magyar azonnal megis állott
S ha Görgey „piramidet" kiáltott
Szegény magyar azonnal megis állott
Lerakta a fegyverét s azászlóját,
Elvesztette örökre sza-badságát.

Egy gondolatsor erejéig érdemes még egy kérdéskörrel foglalkoznunk: a fegyvert letevő főparancsnok, Görgey Artúr személye milyen helyet foglal el az emlékezetben. Az utóbbi 150 évben a közvéleményt napjainkig megosztotta Görgey katonai és politikai megítélése. Mi most a népi emlékezetet vizsgáljuk meg. Az 1948-as centenáriumi gyűjtés során feltett kérdésre – amit reprezentatív mintavételnek is felfoghatunk –, miszerint árulás volt-e Görgey cselekedete, avagy jóhiszeműség, katonai józanság, katonái életét feleslegesen nem kockáztató lépésként ítélik-e meg, az alábbi válaszok érkeztek a 457 megkérdezettől: 204 árulónak tartja (44,64%), 194-en nem árulásnak, hanem józan katonai, hadászati számvetés eredményének tartja (42,25%), további 59 megkérdezett nem tud állást foglalni, bizonytalan (12,91%).

Természetesen a Görgey seregében szolgáló katonák az árulás vádját elvetették, s inkább a katonai tényeket sorolták, miszerint a 25-30 ezres, Görgey által vezetett hadsereg ekkor már mintegy 200 000-es orosz és osztrák haderővel állt szemben. Minden bizonnyal a Görgeyt pozitívan megítélők körében született az a dunántúli névnapköszöntők szerkezetét követő népdal, amelyben a szabadságharc nagy hősei közül Görgey sem maradt ki:

Kossuth Lajos a vezér
Benne van a magyar vér
Éljen a két hazafi
Perczel Mór és Görgey
Perczel Móric kiáltja
Éljen az ő huszárja
Kossuth Lajos virágszál
Éljen míg a világ áll

Túl a Dunán innen is
Éltessen az Isten is
Garibaldi téged is
Veled együtt minket is
Te Görgey téged is
Veled együtt minket is.

A fegyverletétel szomorú emlékezete a népdalokon kívül a sokszorosított képeken, színes, vagy egyszerű kőrajzokon fedezhető fel. Jellemző, hogy a fegyverletétel első ábrázolása már az 1850-ben kiadott, Szilágyi Sándor: „Görgey és fegyverletétele" című pesti könyvecskéjének kiszedhető mellékleteként is megjelenik. Az ábrázolás népszerűségét mutatja, hogy a Vasárnapi Újság még húsz évvel a gyászos események után is időszerűnek látja a névtelenül közölt egykori rajz újraközlését.

A világosi fegyverletétellel kapcsolatos hagyománynak egyik legszebb példája a maga korában népszerű „Honnan jössz te oly leverten jó pajtás..." kezdetű dal, amelynek sok variánsa közül Bartók 1907-es gyergyócsomafalvi gyűjtését mutatjuk be.

Honnan jössz te oly levervebús pajtás
Mért sír egyik szemed jobban, mint a más?
Mért látok orcádon oly nagybánatot,
Mintha elmúlt volna mindenvíg napod?
Szomorúan szól a harang, temetnek,
Sírhalomra gyászkoporsót vitetnek.
Talán sírt még a nagy Isten maga is,
Hogy a földön nem maradt egymagyar is.
Verje meg a három Isten Görgeyt,
Mért adta el a szép magyar nemzetjit.
Ha Görgey igaz vezérlett volna,
Most a magyar német rabja nem volna.

Szabó Zoltán
FolkMAGazin VI. évf. 2. szám 1999. nyár
(Bányavidéki Új Szó - Románia)



1999. oktĂłber 02., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület