A szabadságharc bukása a nép emlékezetében
A szabadságharc bukása a nép emlékezetében
A világosi
fegyverletétel
A szabadságharc bukásához kapcsolódó két fő esemény, a világosi
fegyverletétel és az aradi vértanúk kivégzése, mély nyomot hagyott a
népi emlékezetben.
Az 1849. augusztus 13-ai világosi fegyverletétel szívszorító
eseményét Horváth Mihály, szabadságharcunk történetírója 1865-ben így
írja le Genfben:
„Görgey rövid párbeszéd után Rüdrigerrel a hadtestparancsnokokat
némi rendeletekkel visszaküldé, s a fegyverek lerakása négy óra
tájban az egész seregnél megkezdődött. Sokan a kétségbesés dühében
fegyvereiket eltörték; mások forró könnyek közt csókkal illették a
hideg vasat; míg mások szitkozódva kiabálták, hogy vezettessenek az
ellenségre, de ily gyalázattól kíméljék meg őket. Voltak elég
számosan, kik önmagukat végezték ki. Tisztek és közvitézek zokogva
borulának egymásra s vőnnek egymástól bucsút. Más csapatoknál a
közlegénység átkozódva tört ki a tisztek ellen, őket önzésről,
árulásról vádolván. Legsiralmasabb volt a huszárok tekintete, kiknek
lovaiktól kellett megválniok. (...) Sokan kedves lovukat inkább
agybalőtték, vagy leszúrták mintsem hogy más kézre kerüljenek. A
szomorú műtétel estenden valahára véget ért. A lőfegyverek
zászlóaljanként gulába voltak rakva, melyek közepén a zászló
lobogott; a kardok rendetlen halmokba hányva heverének."
A világosi síkon a történetírók szerint mintegy 30 000 főnyi
katonaság tette le a fegyvert. Az 1948-as országos néprajzi gyűjtés
alkalmával lejegyzett elbeszélésekből, az idézett korabeli szemtanú
soraiból megismert hat fő gondolatkör rajzolódik ki:
1. A meglett férfiak, harcedzett és addig győzedelmes katonák
szeméből hull a könny a fegyverletétel alatt.
„Sírtak mérgükben és bánatukban… Minden huszár a lova
nyakába borult és sírt keservesen" – emlékeznek vissza a
kérdezettek.
2. Az elkeseredésnek ebben a stádiumában a sereg a saját fegyverei
ellen fordul; a katonák inkább maguk pusztítják el kardjaikat,
puskáikat, semhogy az ellenségnek kiszolgáltassák.
3. Hasonlóan általános motívum a huszárlovak elpusztítása is.
4. Többen önnön kezükkel vetnek véget életüknek. „A tisztek
nagyobb része a kardjába dőlt... sok magyar fiú volt olyan, hogy
önmagátul a szuronyába ereszkedett."
5. Tragikus momentum, a helység neve (Világos) és az országot ért
végzetes tragédia ellentmondása jelenik meg az elbeszélésekben:
„Világosnál lett nekünk sötét és a kutya Görgey fujta el a
lámpást."
Népdalszövegekben is fellelhető az ellentmondás:
„Hej Világos, vén sötét Világos, Te miattad a haza oly
gyászos" (Vésztő, 1948)
6. A gúlába rakott, fellobogózott fegyverek képe szintén minden
nyomatos ábrázoláson és a népdalokban is megtalálható. Ezt a látványt
idézi az a több változatban is élő népdal, amelynek itt közölt
szövegét a széki Csorba Jánostól ismerjük:
Kis pejlovam megérdemli a zabot
Kétszer kerülte meg Magyar-országot
Harmadikszor is megkerül-te volna
Ha Görgey igaz vezérlett volna
Ha Görgey igaz vezérlett volna
Magyarország német rabjanem volna
De Görgey „piramidet" kiáltott
Szegény magyar azonnal megis állott
S ha Görgey „piramidet" kiáltott
Szegény magyar azonnal megis állott
Lerakta a fegyverét s azászlóját,
Elvesztette örökre sza-badságát.
Egy gondolatsor erejéig érdemes még egy kérdéskörrel
foglalkoznunk: a fegyvert letevő főparancsnok, Görgey Artúr személye
milyen helyet foglal el az emlékezetben. Az utóbbi 150 évben a
közvéleményt napjainkig megosztotta Görgey katonai és politikai
megítélése. Mi most a népi emlékezetet vizsgáljuk meg. Az 1948-as
centenáriumi gyűjtés során feltett kérdésre – amit reprezentatív
mintavételnek is felfoghatunk –, miszerint árulás volt-e Görgey
cselekedete, avagy jóhiszeműség, katonai józanság, katonái életét
feleslegesen nem kockáztató lépésként ítélik-e meg, az alábbi
válaszok érkeztek a 457 megkérdezettől: 204 árulónak tartja (44,64%),
194-en nem árulásnak, hanem józan katonai, hadászati számvetés
eredményének tartja (42,25%), további 59 megkérdezett nem tud állást
foglalni, bizonytalan (12,91%).
Természetesen a Görgey seregében szolgáló katonák az árulás vádját
elvetették, s inkább a katonai tényeket sorolták, miszerint a 25-30
ezres, Görgey által vezetett hadsereg ekkor már mintegy 200 000-es
orosz és osztrák haderővel állt szemben. Minden bizonnyal a Görgeyt
pozitívan megítélők körében született az a dunántúli névnapköszöntők
szerkezetét követő népdal, amelyben a szabadságharc nagy hősei közül
Görgey sem maradt ki:
Kossuth Lajos a vezér
Benne van a magyar vér
Éljen a két hazafi
Perczel Mór és Görgey
Perczel Móric kiáltja
Éljen az ő huszárja
Kossuth Lajos virágszál
Éljen míg a világ áll
Túl a Dunán innen is
Éltessen az Isten is
Garibaldi téged is
Veled együtt minket is
Te Görgey téged is
Veled együtt minket is.
A fegyverletétel szomorú emlékezete a népdalokon kívül a
sokszorosított képeken, színes, vagy egyszerű kőrajzokon fedezhető
fel. Jellemző, hogy a fegyverletétel első ábrázolása már az 1850-ben
kiadott, Szilágyi Sándor: „Görgey és fegyverletétele" című pesti
könyvecskéjének kiszedhető mellékleteként is megjelenik. Az ábrázolás
népszerűségét mutatja, hogy a Vasárnapi Újság még húsz évvel a
gyászos események után is időszerűnek látja a névtelenül közölt
egykori rajz újraközlését.
A világosi fegyverletétellel kapcsolatos hagyománynak egyik
legszebb példája a maga korában népszerű „Honnan jössz te oly
leverten jó pajtás..." kezdetű dal, amelynek sok variánsa közül
Bartók 1907-es gyergyócsomafalvi gyűjtését mutatjuk be.
Honnan jössz te oly levervebús pajtás
Mért sír egyik szemed jobban, mint a más?
Mért látok orcádon oly nagybánatot,
Mintha elmúlt volna mindenvíg napod?
Szomorúan szól a harang, temetnek,
Sírhalomra gyászkoporsót vitetnek.
Talán sírt még a nagy Isten maga is,
Hogy a földön nem maradt egymagyar is.
Verje meg a három Isten Görgeyt,
Mért adta el a szép magyar nemzetjit.
Ha Görgey igaz vezérlett volna,
Most a magyar német rabja nem volna.
Szabó Zoltán
FolkMAGazin VI. évf. 2. szám 1999. nyár
(Bányavidéki Új Szó - Románia)
1999. oktĂłber 02., szombat 00:00
|