Élménybeszámoló Chiléből
Levelek a világ végéről… a világ végére
Élménybeszámoló
Chiléből
Levelet kaptunk, méghozzá Dél-Amerikából. VALDMAN ISTVÁN a messzi
Chiléből írt, ahol néhány hónapja egy réz- és aranybányászattal
foglalkozó cégnél dolgozik. Mint írta: "A mindennapi munka mellett
volt alkalmam alaposabban szétnézni ebben a kedves és egzotikus
országban, sőt, nemrég Bolíviát és Perut is
felfedezhettem.
Az írás ötlete tulajdonképpen onnan jött, hogy több erdélyi
barátom, kollégám és ismerősöm is sürgetett, hogy írjak nekik az
itteni emberekről, életkörülményeikről, kultúrájukról stb. Sajnos idő
hiányában nem tudom mindannyiuk igényét maradéktalanul kielégíteni,
másrészt pedig talán a Bányavidéki Új Szó olvasói is érdeklődéssel
olvasnának ilyen leveleket.
Mivel azon a környéken a bányászat (és a geológia) ma is fontos
ágazat, szeretném a geológus szemével bemutatni Chilét általában, de
a chilei geológiát és bányászatot is, annál inkább, mivel ez az
iparág biztosítja a chilei (nem kevés) export több mint egyharmadát.
Bolíviában és Peruban ugyancsak egy különös és egzotikus világgal
találkoztam, remélem, hogy ottani élményeim is érdeklődésre
tarthatnak számot – így a levél.
***
Bemutatkozás...
A Nagykároly melleti Mezőteremen születtem. Nagy László és Benedek
Zoltán földrajztanárok tanítványaként, mint a Nagykárolyi Elméleti
Líceum végzőse, 1970-ben sikerrel felvételiztem a kolozsvári Babes-
Bolyai Tudományegyetem geológia szakára, ahol figyelmem elsősorban az
ásványtan és ércteleptan felé fordult. Tanulmányaim végeztével a
nagybányai Geológiai Kutató és Feltáró Vállalat keretében részt
vettem Borsabánya és Nagybánya környéki érctelepek kutatásában,
feltárásában.
Tanulmányoztam a Kapnikbánya és Erzsébetbánya között fellelhető
ércesedéseket, sőt újakat is sikerült felfedeznem. Több hazai és
nemzetközi értekezleten vettem részt előadásokkal, különböző
szakfolyóiratokban pedig tudományos cikkeim jelentek meg, illetve
állnak megjelenés előtt.
Ilyen előzmények után kaptam '97-ben egy szerződés-ajánlatot a chilei
COEMIN bányatársaságtól, (amelynek főgeológusa szintén nagybányai
származású). Az ajánlat szerint a Copiapo városa közelében található
érctelep feltárásából és kitermeléséből kell részt vállalnom. Nagyon
vonzónak találtam a távoli kontinensre szóló meghívást, amely az
inkák földjének és kultúrájának közvetlen közelről történő
megismerésének lehetőségével kecsegtetett. A geológiai kutatás
területén Chilében már meghonosodott nyugati (amerikai) munkastílus
elsajátításának lehetősége azonban még ennél is jobban vonzott,
hiszen mindaddig, amíg gyökeres szemléletváltás nem történik a
szakmában, a magam részéről eléggé kilátástalannak véltem (és vélem
jelenleg is) a hazai geológia és bányászat helyzetét.
Persze egy ilyen munkavállalásnak az anyagi vonzatai sem
közömbösek, hiszen az ügyvédek és orvosok mellett Chilében a
geológusok a legjobban megfizetett szakemberek! Ami egyébként
érthető, ha figyelembe vesszük a bányászat fontosságát a chilei
gazdaságban és exportban. Időközben a saját bőrömön is
megtapasztaltam, hogy – a hazai helyzettel ellentétben, ahol a
bányászok mögé, a "futottak még" kategóriába sorolnak bennünket –,
Chilében a geológusoknak az erkölcsi megbecsülése is egészen
kivételes.
A frissen aláírt szerződéssel a tarsolyomban elindulhattam a nagy
útra. Természetesen a cég költségén, hiszen a repülőjegy kb. egy évi
romániai keresetemnek megfelelő összegbe került. A Budapest -
Amszterdam - Sao Paolo - Buenos Aires - Santiago de Chile útvonalnál
(amelyet a Holland Királyi Légitársaság, a KLM Boeing 737-es és 747-
es gépein tettem meg) csak a Sidney-i járat hosszabb és drágább. A
repülés kb. 20 órán át tartott. Az óriás Boeing 900-950 km/óra
sebességgel repült, az utazómagasság 10 500-10 900 méter volt.
Európát éjszaka hagytuk el, hajnalban már a brazil partok mentén
repültünk. Mivel a Föld forgásával ellentétes irányba, dél-nyugat
felé haladtunk, az Atlanti-óceán felett percekig gyönyörködhettünk a
szemkápráztató napfelkeltében. (Egy alkalommal, amikor viszszafelé,
azaz keletnek utaztam ugyanezen az útvonalon, a közel 1000 km/óra
sebességgel haladó gép ablakán át szinte robbanásszerűen zúdultak be
a felkelő nap sugarai.)
Buenos Aires után a gép pilótája angol, portugál és spanyol
nyelven hívta fel az utasok figyelmét arra, hogy az Andok gerince
felett fogunk átrepülni. A látvány szédületes volt. A teljesen kopár,
örökké hófödte, 4-5000 m magas csúcsok között néhol egy-egy
tengerszem tükröződött. Jobbra, észak felé, az Aconcagua több mint 6
ezer méter magas csúcsa fehérlett. Alig 4 ezer méterrel repültünk el
felette-mellette, az utasok szeme persze az ablakokra tapadt.
Santiago de Chile-ben a szép, modern Benittez repülőtér amolyan
végállomásféle minden utasszállító gép számára, hiszen – ha az
Antarktiszt nem számítjuk – innen, a világ végéről, már nincs hová
továbbrepülni.
A Dél Keresztje alatt
A címet Boldizsár Iván lebilincselően érdekes és izgalmas
könyvéből vettem át. Annak idején, a 60-as években rendszeresen
hallgattam érdekes útijegyzeteit, amelyeket később könyv alakban
jelentetett meg. Nos, én is a Dél Keresztje alatt élek és
dolgozom.
A megérkezés Santiago de Chile-be izgalmakkal és várakozásokkal
teli. Az első dolog, ami már a leszállni készülő repülőből is
látszik, a város gyönyörű fekvése. Keletről az ún. Metropolitant (a
fővárost és környékét) az Andok 2500-3500 méter magas vonulata zárja
le.
A Mapucho folyó észak-dél irányban szeli át a várost, amelynek
közepén a San Cristobal hegy emelkedik. A hegy tetején óriási méretű
Szűzanya szobor magasodik, óvja és védi a várost. A repülőtér
környékén vadonatúj autópályarendszer van kiépítve, de a
városközpont, régi útjai már alig bírják a terhelést.
Santiago egy teknőszerű mélyedésben fekszik, ezért igen rosszul
szellőzik, többször kibírhatatlan a szmog. Legfőbb közlekedési
útvonala a Mapucho folyóval többnyire párhuzamosan haladó Avenida
Providencia sugárút. Mint Dél-Amerikában általában, ez is rendkívül
széles, tele üzletekkel, bankokkal, 10-20 emeletes irodaházakkal és
kormányzati épületekkel. Központi helyen található a híres La Moneda,
az elnöki palota, ahol az emlékezetes 1973-as események játszódtak. A
városban számos múzeum és kiállítás tekinthető meg, de az európai
ember számára azt hiszem a legérdekesebb a Prekolumbiánus Művészetek
Múzeuma, amely a világon egyedülálló értéket képvisel. Hazai
olvasmányainkat messze meghaladja a közép- és dél-amerikai őslakosok
(mapuchok, araucanok, inkák, aztékok, mayák, stb.) művészetének
fejlettsége, gazdagsága, a különböző tudományokban való jártasságuk.
A Tűzföldet Alaszkával összekötő pánamerikai út természetesen
átszeli a fővárost. Ez Chile legfontosabb szárazföldi közlekedési
útvonala. Santiago-tól északra, egészen a perui határig, Aricaig (az
örök tavasz városáig) a távolság 2000 km, mégsincs vasúti közlekedés,
habár a vasúti hálózat létezik. Ennek magyarázata, hogy a múlt
századi építmény nagyon rossz állapotban van, s az állam nem kívánja
támogatni az újjáépítéséhez szükséges óriási befektetést. A jövőben a
vasút bizonyos szakaszait koncesszionálni fogják.
Egyebként tudni kell, hogy Chilében adták át 1851-ben Dél-Amerika
első vasútvonalát, éppen az Atacama sivatagban. A vasút Caldera
kikötőjét kötötte össze Copiapo városával, mintegy 70 kilométer
hosszúságban, és arra volt hivatott, hogy a Copiapo közelében
található (ma már sajnos teljesen kihalt) Chanarcillo ezüstbányájából
(amely akkoriban a világ talán legnagyobb ilyen bányája volt, de
azóta kimerült) a kikötőig szállítsa a kitermelt ezüstércet.
Chiléről azt tartják, hogy Dél-Amerika legeurópaibb állama. Ez a
megállapítás sok igazságot rejthet magában ha megfigyeljük a lakosság
összetételét, de leginkább a gazdaság szerkezetét és a különböző
állami és társadalmi intézmények felépítését. Rengeteg az európai
bevándorló. Az ország déli (legtermékenyebb) vidékein például, de
leginkább Valdivia város környékén, tömör német kolóniák vannak. A
németek jelenlétének és munkájának előnyeit minden chilei érezheti,
hiszen ez a vidék fedezi az ország élelemszükségletének nagy részét.
Itt fogalomnak számít a németek által meghonosított rend és
munkafegyelem. Nem irigyek a prosperáló németekre, épp ellenkezőleg,
igyekszenek követni őket. Nacionalista érzést sehol nem tapasztaltam,
senki iránt, bármilyen nemzet fia legyen is az illető.
A chilei ember igen közlékeny és barátságos, de egyben szívós és
kemény. Nem sokat vesződik a világ gondjaival, rendkívül rugalmasan
kezeli a mindennapok gondjait és szimpatikusan naiv. Számomra
érdekes, ahogyan (valószínűleg a világosabb színű hajamnak és a kék
szemeimnek köszönhetően) az utcán, üzletekben, bankban stb. azonnal
amerikainak néznek és rögtön angolul próbálnak beszélni hozzám.
Az emberben van egy olyan kényszer, hogy csak azt vegye észre,
vagy azt emelje ki, ami szép, ami pozitív, vagy ami tanulságos.
Chilében a múlt nagyon együtt van a jelennel. Ezt a Santiago-i utcán
úgy lehet észrevenni, hogy a csodálatos épületek mögött az ember
szinte egyből a századelővel, vagy éppen a múlt századdal találkozik.
Ez a jelenség – amint olvasom –, egyébként egész Dél-Amerikára
jellemző. Itt a gazdagok nagyon is gazdagok, a szegények viszont
elkeserítően szegények, annyira, hogy az nálunk talán
elképzelhetetlen. Viszont van egy aránylag nagyszámú középréteg,
amely főleg az elmúlt 15-20 év gazdasági fellendülése közepette nőtt
fel. Ennek a jólszituált középrétegnek jeles képviselői a Coemin cég
tulajdonosai, az idősebb Gomez és fiai, akik határozottan és
sikeresen vezetik a több területen (a bányászatban is) érdekelt
társaságot. Itt szinte státusz-szimbólum, hogy egy magára valamit adó
üzletembernek bányája, sőt, bányái legyenek.
A Gomez családdal való találkozásomkor tudtam, hogy igyekezni
fognak minél jobban megismerni (ez a szándék egyébként kölcsönös
volt), viszont mindenről beszéltünk, csak épp a szakmáról nem. Ez
később már nem tűnt különösnek, amikor az egyik geológus kollégámat
úgy vették fel egy kanadai érdekeltségű bányába főgeológusnak, hogy a
meghallgatáson egyetlen szó sem esett a szakmáról, a munkáról. Máig
sem kérték például az egyetemi oklevelemet. Tudták, hogy geológus
vagyok, a többit úgyis a munkahelyemen kellett bizonyítanom. A
bizonyítás itt kemény dolog, de ha sikerült megnyerni a szakma és a
tulajdonosok bizalmát, akkor ez a bizalom nagyon megnyugtató.
Említettem, hogy otthon, a geológus amolyan megtűrt valaki a
bányászok nagy családjában. A nagy felfedezés számomra itt az volt,
hogy a geológus szava döntően hat a feltárás, s a kitermelés
szakaszában. Itt már rég tudatosodott az emberekben, hogy az
érctelepet legjobban a geológus ismeri, tehát az ő véleménye a
meghatározó, amikor megfelelő tömegű- és minőségű ércet jelöl ki
művelésre. És szerintem ez a kulcspontja az egész tevékenységnek. Itt
dől el, hogyan alakul a cég pénzügyi mérlege. Ugyanis az allami
támogatás ismeretlen fogalom. Szakértelem híján a cégének így komoly
veszteséget okozó mérnököt, vagy geológust egyik napról a másikra
kirúgják. A statisztika azt mutatja, hogy a külföldön dolgozó román
geológusok jó szakemberek és a nyugatiakhoz képest aránylag olcsó
munkaerőt képviselnek. Ennek köszönhető, hogy a nagybányai
szakemberek közül többen Kongóban, Szenegálban, Maliban, Líbiában,
Kanadában és Chilében dolgoznak sikerrel.
Üdvözlettel, Valdman István
(Bányavidéki Új Szó - Románia)
1999. november 06., szombat 00:00
|