Jó reggelt, professzor úr!
Kubinszky Mihály hetvenöt éves
Kubinszky
Mihály, a jeles építész szakíró,
építésztörténet kutató, városunk
hűséges polgára szeptember 17-én ünnepelte
hetvenötödik születésnapját. Sopronban született,
életének döntő részét szülővárosában
töltötte el. Középiskoláit Sopronban és
Budapesten végezte, mindkét városban a bencések
gimnáziumában tanult.
Neveltetését, életének
alakulását a szülői otthon mellett döntoen
a bencések jeles tanárai irányították.
A fiatal diákot körülvevő humán világban
azonban kezdettől ott volt a 20. század technikája
iránti érdeklődés is. A közlekedés,
a repülés, a gépkocsi és természetesen
a vasút szeretete, mely már vasútépítő
dédapja életében is olyan jelentős szerepet
játszott.
Fiatal éveiben egyszerre vonzották
a Frankenburg úton épülő, ízig-vérig
korszerű, modern társasházak építészeti
és technikai érdekességei, de a GySEV és MÁV
pályákon átrobogó szép mozdonyok és
érdekes szerelvények – a vasút különös
világa – is nagyon érdekelte. Amikor szakmai pályát
kellett választania, mégis az építészet
mellett döntött. „Számomra az építészet
a műszaki és humán tudományok szerencsés
találkozását jelentette, olyan mesterséget,
amelyben ez is, az is egyforma jelentőséggel bír”
– emlékezett vissza később. 1946-ban vették
fel építész hallgatónak a Budapesti Műegyetemre.
Jeles professzoraira – Csonka Pál, Rados Jenő,
Friedrich Lóránd, Kotsis Iván, Kiss
Tibor, Korompay György – ma is nagy szeretettel, elismeréssel
emlékezik. A grafika és a festészetet iránti
érdekl?dést Winkler Oszkár soproni
építész keltette fel benne.
A szakmai pálya a kivitelezésben eltöltött
hat, hosszú évvel kezdődött. 1950-től
1957-ig a Soproni Magasépítő Nemzeti Vállalat,
a későbbi Győr Megyei Állami Építőipari
Vállalat építésvezetője
volt, fontos épületek, épületegyüttesek kivitelezési
munkáit szervezte és irányította
(Soproni Asztalosárugyár, Petőházi Cukorgyár,
fertődi laktanya és a soproni Hunyadi János Általános
Iskola újjáépítése). Bár nem
volt életcélja ez a fajta munka, de a feladatok, melyeket
elvégzett, jelentősek voltak. A későbbi években,
amikor a Soproni Egyetemen az építéstan tárgyát
kezdte oktatni, jól felhasználta a kivitelezésben
szerzett tapasztalatokat.
A kivitelezés évei alatt kezdett rendszeresen
írni: szakcikkeit a legjelentősebb hazai szakmai folyóiratok
közölték. „A Kubinszky családban ember emlékezet
óta mindenki írt – nem véletlenül díszíti
címerüket a tollat tartó madár” – mesélte
késbb.
Tudományos érdeklődését
az első időkben a 19-20. század újszerű
építészeti feladatai, mindenek előtt az európai
vasutak építészete kötötte le. Kandidátusi
dolgozatának témájául a vasút épületeit
választotta. A vasutak építészete Európában
című értekezését 1960-ban védte
meg. E munkája hamarosan könyv formájában
is megjelent. A kéziratot németre is lefordította:
munkája egy csapásra Nyugat-Európában is a
téma legjobb szakértőjévé avatta a fiatal
építészt. Később, 1974-ben A századforduló
építészelmélete címmel sikerrel nyújtotta
be akadémiai doktori értekezését. 1961 óta
tagja a Magyar Tudományos Akadémia Építészettörténeti
és Elméleti Bizottságának, melyben Major
Máté, majd Finta József elnöksége
alatt, 1967 óta titkárként működött.
1997-ben őt választották a bizottság új
elnökének. Kés?bb tanulmányai az építészet
egy sor, fontos területével bővültek. Publikációinak
jegyzéke lenyűgöző: a társszerzőkkel
közreadott köteteket is beleszámítva eddig 27 könyve
és háromszázötvenet meghaladó tudományos
és ismeretterjesztő szakcikke jelent meg. Cikkeit, könyveit
magyarul és németül fogalmazza: aki rendszeresen olvassa
munkáit, tudja, milyen könnyedén, érdekesen,
olvasmányosan ír. Hatalmas irodalmi munkásságának
külön fejezetét jelentik építészeti
kritikái, épületismertetései. A soproni
Lőverek jellegvédelmének szükségszerűségét
először ő hangoztatta. Életművének
fontos része Tata, Füzesabony és a budapesti Nyugati
pályaudvar történeti épületeinek megmentése.
Az Erdészeti Főiskola – később
Erdészeti és Faipari Egyetem – Építéstani
Tanszékére 1956 novemberében Winkler Oszkár
Ybl-díjas építész hívására
került. Itt 1961-ben adjunktussá, majd 1963-ban docenssé
nevezték ki. 1975-ben egyetemi tanárként vette át
a tanszék vezetését, melyet 1995. évi nyugdíjazásáig
vezetett. 1996-ban professzor emeritus címet, majd az egyetem kitüntető
díszdoktori elismerését vehette át az intézmény
rektorától.
Közismerten kiváló előadó.
Lebilincselő előadásainak sodró stílusa
– akár az egyetem katedráján beszél, akár
nemzetközi kongresszuson tart előadást – minden esetben
felejthetetlen élményt nyújt hallgatóinak.
Ő vezette be a Soproni Egyetem faipari mérnök hallgatói
számára a szabadkézi rajz és a bútortörténet
tanítását. Igazán nagy örömet a szakmatörténeti
előadások és a doktorjelölteknek tartott előadások
jelentenek számára.
Feleségét,
Kassay Éva építészt az egyetemen ismerte
meg. 1950 karácsonyán kötöttek házasságot.
Éva asszony máig is jó kollégája
és igazi szellemi társa. Mindhárom fia a mérnöki
hivatást választotta, közülük András
követte édesapját az építészet
mesterségének gyakorlásában. A népes
család számos unokával is büszkélkedhet.
A nyugdíjas professzor ma is töretlen
lendülettel folytatta tudományos tevékenységét.
Az elmúlt öt évben az Országos Tudományos
Kutatási Alap támogatásával Sopron 20. századi
építészetének fontos dokumentumait gyűjtötte
össze. A nagy jelentőségű terveket, fényképeket,
építészek életrajzát kiállítás
keretében tárta a soproniak elé. Kubinszky professzornak
arra is jutott ideje, hogy munkatársaival Erdély vasúti
építészetét könyv formájában
összefoglalja és közreadja. Az elmúlt öt évben
elnökként nagy energiával szervezte
tovább a városszépítő egyesület
tevékenységét is. Sopront féltő okos,
szép írásaival gyakran találkozunk.
Kubinszky Tanár Urat születésnapján
a Nyugati Kapu – és e közléssel természetesen
a cyberpress.sopron.hu – olvasói és a soproni polgárok
nevében is szeretettel köszöntjük, további
munkájához erőt és egészséget
kívánunk.
Winkler Gábor
Fotó: cyberpress
Kapcsolódó cikk:
Sopron
építészete a 20. században
2002. szeptember 23., hétfő 15:06
|