Kereskedelmi és Iparkamara |
Politikai marketing – két választás után
A Soproni Kereskedelmi és Iparkamara, továbbá a Marketing
Klub közös szervezésében, dr. habil Józsa László, A politikai marketingről
- két választás után címmel tartott előadást a kamara székházában. Az október
29-ei délutánon Kocsi János kamarai titkár köszöntötte a kamara-
és klubtagokat, illetve a sajtó munkatársait.
Dr. habil Józsa László és Kocsi János a rendezvényen
Az előadó – aki egyébként tanszékvezető, és egyetemi
docens – beszédében kifejtette, hogy a sokak által a politológiával összekevert
politikai marketing a 20-30-as években bontakozott ki leginkább, amely
időszak után hosszabb ideig propaganda címszó alatt futott.
A tágabb értelemben vett politikai döntés előkészítése
valójában a potenciális választók igényeinek a megismerése. Az előadás
folyamán a marketing egyes fejezetei szorosan kötődtek a 2002-es év mindkét
választási időszakával.
Megtudhattuk, miként használták, esetenként hogyan
manipulálták a választókat az egyes pártok. Szó esett a különböző közvélemény
kutató cégek munkájáról és a különböző marketing stratégiák használatáról,
arról, hogy a választások idején a politikai pártok milyen kreatív stratégiákkal
próbálták megszerezni a választókat.
Dr. habil Józsa László véleménye szerint azért nem volt
képes győzni a jobboldal, mert – amint az előadó fogalmazott – a “hosszú
távú álmok” stratégiáját választotta. A jövőbeli problémákkal foglalkozott,
ellentétben a baloldallal, amely leginkább a mindennapi problémák megoldásával
tudta elnyerni a potenciális választók szavazatát.
A médiastratégiát követve idén, meghatározó volt:
kinek, mennyi pénze van; az, hogy mennyire tudják megszerezni a pártok
a különböző PR eszközöket, a sajtót, a különböző orgánumokat.
Az előadás végén szóba került a marketing egyik
legfontosabb aránypárja, az eredményesség és a ráfordítás, illetve a kérdés:
vajon nincs-e más módszer a kampány lebonyolítására? Hiszen a ráfordítás,
a pénz mindig nagyon jelentős, ellentétben az eredményességgel, amely sokszor
a vártnál kevesebb.
Betuker Botond
2002. oktĂłber 30., szerda 16:02
|
|
|