CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Badiny Gyula tisztelettel nyúl a fához

Badiny Gyula tisztelettel nyúl a fához

Egy kiállítás margójára


Nem mindig lehet pontosan meghatározni, hogy művész és művészet mikor talál egymásra. Badinyi Gyula visszaemlékezése szerint a faragást a szovjet hadifogságban kezdte el Tarasz Bulbáról készült körplasztikájával. Hosszú út vezetett ettől az első fogságban készített szobortól az Erdélyi Házban rendezett kiállításig. Hosszú út vezetett Besztercebányától, a szülőhelytől, Sopronig, az őt befogadó városig. Hosszú út időben, hiszen Badiny Gyula szemtanúja volt háborúnak, világrendszereknek, emberi gonoszságoknak és gyarlóságoknak.
 

Ha kiállítást akar, az csak népművészeti jellegű lehet - mondták neki olyanok, akiknek nem lehetett tiszta a lelkiismerete. Hiszen hozzáértő ember nem gondolhatja komolyan, hogy a fába álmodott mondanivalót a kifejezési forma megszabásával el lehet hallgattatni. Így születtek azok a népművészeti motívumokkal dúsan díszített használati tárgyak: súlykolók, mángorlók, nyeles tükrök, háztartásban használatos mindennapi eszközök: sodrófa, fűszertartó, téka, függönytartók, lámpák, amelyek - többnyire kalotaszegi - faragott motívumvilága az alkotó teljes körű szakmai és tárgyi tudásáról tanúskodik. Hogyhogy nem

tudták azok, akik féltek a művész más tárgyú megnyilvánulásaitól, hogy így talán még alkalmasabb eszközt adnak a művész kezébe a érzelmek, életérzések kifejezésére? Hiszen aligha van alkalmasabb eszköz a népművészet jelképrendszerénél az emberi lét, érzelmek ábrázolására.

A felületes szemlélő számára csupán esztétikai díszítésnek tűnő motívumok, azok elhelyezése, sorba rendezése egy adott felületen, az értő szemében szoros kapcsolatban állnak e tárgyak eredeti termelőeszköz, társadalmi-, vagy akár kultikus funkcióival. A tárgyi népművészetben az adott díszítendő felület motívumvilága nem csak átvitt értelemben, - és az életmódváltozással végbement funkcióváltozás(vesztés) által generált - kommunikációs eszköz. Tanulmánykötetek szólnak arról, hogy a a magyar népművészetben nem díszítményhalmazok, hanem tudatosan szerkesztett egyértelmű, logikus jelképrendszert alkalmazó ábrázolások léteznek, amelyek kimutathatólag az avaroknál, de nyilván a még távolabbi múltban gyökereznek. Badiny Gyula ezt a jelképrendszert és -kincset tökéletesen ismeri és használja. Így válnak használati tárgyain a népművészet síkfaragásának virágalakjai, rozettái, életfái, madáralakjai ember és természet, múlt és jelen, emberi viszonyok, öröm és bánat, élet és halál üzeneteinek hordozóivá. Bensőségessé, emberközelivé az anyaga: a fa teszi. Kifejezőerejüket fokozzák az alkalmazott különleges technikák ólmozás, spanyolozás. művészi igényességgel szaruból, csontból készült tartóedények, karcolt spanyolozott mintával sokoldaluságának bizonyítékai. A természetközeliséget nem csak népművészeti alkotásai hordozzák - természetes módon - magukon, hanem szobrai és szakrális domborművei is.
 

A népművészeti tárgyak alkotói mester(ember)ek voltak. Anyanyelvünk az értékeset, az egyedit alkotó személyét is mesternek nevezi. Ilyen értelemben is Badiny Gyula igazi mestere a fafaragásnak. Mint agronómus mérnök és természetjáró ember ismeri fajtánként (hárs, tisza, dió, cseresznye, cédrus) a fa belső erővonalrendszerét, a rostok futását, a véső lehetőségeit. Ezt bizonyítja a tisztelet és a fegyelem, amellyel a fához nyúl. A fához, amely halálában is tovább él életünk nélkülözhetetlen tárgyaiban, amelynek helyettesítésére természetesebb és a lélekhez közelebb álló anyagot még nem leltünk. Talán ezért (is) vált

Ősidők óta a fa mindennapjaink részévé.

Eredetiségükben és egyediségükben figyelemre méltóak a tölgyfába fészkelt, és azon élősködő fakínból faragott fejek és alakok. Ezek figurális ábrázolásai mindazon életérzéseknek, amelyeket elvont jelrendszerükben használati tárgyai is sugallnak.
 

Emberábrázolásaiban a portrékon túl néha felbukkan rokonok, ismerősök arca. Különös érzékenységgel megmunkáltak szakrális alkotásai (Alamizsnát osztó Szent Erzsébet, Buda felszabadítása- Magyarország felajánlása Szent Józsefnek, Bruder Klaus). A teljesség kedvéért megemlítendő, hogy a hidegségi plébániatemplom ajtajának fadomborműve is Badiny Gyula munkája.

Badiny Gyula domborművei megjelenítik a szülővárost Besztercebányát, és Sopront, a várost, ahol 1977-ben megalapította azt a Faragó Kört, amely több soproni fafaragónak biztosított teret és lehetőséget a tanuláshoz és fejlődéshez.

Tóth Éva
 



1999. július 23., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület