Badiny Gyula tisztelettel nyúl a fához
Badiny Gyula
tisztelettel
nyúl a fához
Egy kiállítás
margójára
Nem mindig lehet pontosan meghatározni, hogy
művész
és művészet mikor talál egymásra. Badinyi Gyula visszaemlékezése
szerint
a faragást a szovjet hadifogságban kezdte el Tarasz Bulbáról készült
körplasztikájával.
Hosszú út vezetett ettől az első fogságban készített szobortól az
Erdélyi
Házban rendezett kiállításig. Hosszú út vezetett Besztercebányától, a
szülőhelytől,
Sopronig, az őt befogadó városig. Hosszú út időben, hiszen Badiny
Gyula
szemtanúja volt háborúnak, világrendszereknek, emberi gonoszságoknak
és
gyarlóságoknak.
|
|
Ha kiállítást akar, az csak népművészeti
jellegű
lehet - mondták neki olyanok, akiknek nem lehetett tiszta a
lelkiismerete.
Hiszen hozzáértő ember nem gondolhatja komolyan, hogy a fába álmodott
mondanivalót
a kifejezési forma megszabásával el lehet hallgattatni. Így születtek
azok
a népművészeti motívumokkal dúsan díszített használati tárgyak:
súlykolók,
mángorlók, nyeles tükrök, háztartásban használatos mindennapi
eszközök:
sodrófa, fűszertartó, téka, függönytartók, lámpák, amelyek - többnyire
kalotaszegi - faragott motívumvilága az alkotó teljes körű szakmai és
tárgyi
tudásáról tanúskodik. Hogyhogy nem
tudták azok, akik féltek a művész más tárgyú
megnyilvánulásaitól,
hogy így talán még alkalmasabb eszközt adnak a művész kezébe a
érzelmek,
életérzések kifejezésére? Hiszen aligha van alkalmasabb eszköz a
népművészet
jelképrendszerénél az emberi lét, érzelmek ábrázolására.
A felületes szemlélő számára csupán
esztétikai
díszítésnek tűnő motívumok, azok elhelyezése, sorba rendezése egy
adott
felületen, az értő szemében szoros kapcsolatban állnak e tárgyak
eredeti
termelőeszköz, társadalmi-, vagy akár kultikus funkcióival. A tárgyi
népművészetben
az adott díszítendő felület motívumvilága nem csak átvitt értelemben,
-
és az életmódváltozással végbement funkcióváltozás(vesztés) által
generált
- kommunikációs eszköz. Tanulmánykötetek szólnak arról, hogy a a
magyar
népművészetben nem díszítményhalmazok, hanem tudatosan szerkesztett
egyértelmű,
logikus jelképrendszert alkalmazó ábrázolások léteznek, amelyek
kimutathatólag
az avaroknál, de nyilván a még távolabbi múltban gyökereznek. Badiny
Gyula
ezt a jelképrendszert és -kincset tökéletesen ismeri és használja. Így
válnak használati tárgyain a népművészet síkfaragásának virágalakjai,
rozettái,
életfái, madáralakjai ember és természet, múlt és jelen, emberi
viszonyok,
öröm és bánat, élet és halál üzeneteinek hordozóivá. Bensőségessé,
emberközelivé
az anyaga: a fa teszi. Kifejezőerejüket fokozzák az alkalmazott
különleges
technikák ólmozás, spanyolozás. művészi igényességgel szaruból,
csontból
készült tartóedények, karcolt spanyolozott mintával sokoldaluságának
bizonyítékai.
A természetközeliséget nem csak népművészeti alkotásai hordozzák -
természetes
módon - magukon, hanem szobrai és szakrális domborművei is.
|
|
A népművészeti tárgyak alkotói
mester(ember)ek
voltak. Anyanyelvünk az értékeset, az egyedit alkotó személyét is
mesternek
nevezi. Ilyen értelemben is Badiny Gyula igazi mestere a fafaragásnak.
Mint agronómus mérnök és természetjáró ember ismeri fajtánként (hárs,
tisza,
dió, cseresznye, cédrus) a fa belső erővonalrendszerét, a rostok
futását,
a véső lehetőségeit. Ezt bizonyítja a tisztelet és a fegyelem,
amellyel
a fához nyúl. A fához, amely halálában is tovább él életünk
nélkülözhetetlen
tárgyaiban, amelynek helyettesítésére természetesebb és a lélekhez
közelebb
álló anyagot még nem leltünk. Talán ezért (is) vált
Ősidők óta a fa mindennapjaink
részévé.
Eredetiségükben és egyediségükben figyelemre
méltóak
a tölgyfába fészkelt, és azon élősködő fakínból faragott fejek és
alakok.
Ezek figurális ábrázolásai mindazon életérzéseknek, amelyeket elvont
jelrendszerükben
használati tárgyai is sugallnak.
Emberábrázolásaiban a portrékon túl néha
felbukkan
rokonok, ismerősök arca. Különös érzékenységgel megmunkáltak szakrális
alkotásai (Alamizsnát osztó Szent Erzsébet, Buda felszabadítása-
Magyarország
felajánlása Szent Józsefnek, Bruder Klaus). A teljesség kedvéért
megemlítendő,
hogy a hidegségi plébániatemplom ajtajának fadomborműve is Badiny
Gyula
munkája.
Badiny Gyula domborművei megjelenítik a
szülővárost
Besztercebányát, és Sopront, a várost, ahol 1977-ben megalapította azt
a Faragó Kört, amely több soproni fafaragónak biztosított teret és
lehetőséget
a tanuláshoz és fejlődéshez.
Tóth
Éva
1999. július 23., péntek 00:00
|