Soproniak is segítettek,segítenek a dévaiaknak
Csökönyös újrakezdéssel talpon kell maradnunk
Szeretet és csoda. Két szó: szinonimái a dévai Magyarok Nagyasszonya
Iskolának és a szászvárosi Szent Erzsébet templomnak, valamint mindkét
helyen működő Gyermekvédelmi Központnak. Két olyan helyet jelölnek, ahol
bizony még a notórius csodavárók, sőt a csodatagadók is komolyan elgondolkoznak
a világ dolgain.
A festői látvány nagyszerűségén túl van valami magasztosan felemelő
abban, ahogyan a hegyek őrként emelkednek a lábaiknál fekvő városok fölé.
Dévához közeledve Kőmíves Kelemen "esete", no meg a dévai várromot gyakran
füstbe burkoló turceni-i erőmű betontornyai a környék füstöt okádó ipari
létesítményeivel együtt ambivalens érzésekkel töltik el a nyugati végekről
érkezőt.
A valamikori vár romjai lenéznek a városra. Hajdani várurak – Hunyadi
János, Báthory István, Szapolyai János, Bocskai István, Bethlen Gábor –
dicsőségének rég nyomaveszett, mint ahogyan a dicstelenebb 1849. évi fegyverletételről
és robbanásról is kevesen tudnak már a vár tövében. Amúgy meg gond manapság
is akad számolatlan: iparnegyedek bűze, nagyvárosi szemét, embertelen rendszer
által elpusztított szemétlerakatnak látszó magángazdaságok, falvak, államosított
jöv?, barakk- és garzonvárosokba terelt gyökértelen, mára már koravén fiatalok;
Erdély másik arca, a kulturális sokszínűség, a tisztán megőrzött népművészet
és a tolerancia értékei mellett.
A hegy tövében fekvő ferences kolostor falai időnként pedig Kőmíves
Kelemenné sóhajtását visszhangozzák. S néha egy-egy sóhaj elhagyja a nevelők,
látogatók lelkét is.
A gyermekmentő atya
Közismert a ferences atya, Böjte Csaba gyermekmentő tevékenysége. Románia
utóbbi hatvan éve alatt, nem kellett ahhoz háború, hogy a sokszor inkább
lelkileg, mint testileg megnyomorított, család nélküli gyermekek sokasága
jelenjen meg utcákon, akiknek 1992-től ad helyet a gyermekotthonként működő
kolostor. Van, akit banános dobozból húztak elő az ágy alól, van, akit
a pályaudvaron találnak, van, akit éppen az édesanyja maga hozott be Csaba
testvérhez. Egy közös bennük: hogy mindnyájukon csak a szeretet, a törődés
segíthet. Ma már több mint háromszáz gyermek életéről gondoskodnak Déván
közel hetven segítővel, köztük házaspárokkal, akik nyolc-tíz gyermeket
nevelnek egy-egy családban. A legtöbb, amit kaphatnak itt a gyerekek a
"valakinek valakije lenni" élményét Hitvalló mondat. Azt is jelenti:
a dévai kolostor lakóinak nemcsak anyagiakra van szükségük, hanem szerető
szívekre, is, akik ölbe veszik, vagy éppen nemezelni, vagy papírt hajtogatni,
esetleg sakkozni tanítják őket, vagy csak a szemükbe nézve meghallgatják
azt, amit mondanak.
Ez utóbbi sem könnyű feladat… a szörnyű történetekben a legszörnyűbb
az, ami jelenleg az erdélyi sorsokban természetes.
Böjte atya nem titkolt célja, hogy a felnövekvő generáció Istenre figyelő
lélekkel hozza létre Erdély minden vidékének az önálló keresztény értékekre
épülő anyanyelvi gyermekvédelmi központjait. Számos családból kihullt magyar
gyermek kerül állami intézménybe, ahol sem hitének gyakorlására, sem nemzeti
identitásának megőrzésére nincs lehetősége. Önálló iskolák, bentlakások
kellenek ahhoz, hogy a magyarság lelki, szellemi értékei megmaradjanak
Az iskolák, kollégiumok nemcsak otthont adnak a gyermekeknek, hanem felkészítik
őket a holnapra, az életre, megpróbálják az erdélyi keresztény magyarságot
átmenteni ezen az évszázadon.
Soproni segítők
A dévai "csodák láncolatába" – ahogyan Csaba testvér az otthon és iskola
történetének tíz éves alakulását említi – több soproni szervezet között
munkájukkal soproni magánszemélyek is bekapcsolódtak. Augusztus elején
a Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) tanára Dorosmai Erzsébet,
együtt Böröcz Máriával a Szent Orsolya Római Katolikus Általános Iskola,
Gimnázium és Kollégium tanárával, Keresztény Veronika, Hoffer Károly negyedikes
diákokokkal, és Molnár Roland a Berzsenyi Líceum a Líceum mikrobuszát vezető,
minden nehéz helyzetet megoldó munkatársukkal kelt útra. Dorosmai Erzsébet
festőművész-rajtanár egy tévéadásban látottak-hallottak alapján szinte
egy pillanat alatt döntött úgy, hogy nyáron a dévai gyerekeknek játszóházas
foglalkozást tart. Tette, mindezt, mert másként nem tehetett. Ő maga szervezte
meg az utat. A játszóházhoz szükséges kellékek gyűjtésében rengetegen segítettek:
a Berzsenyi Líceum, licista öregdiákok, nyugdíjasok és a berzsenyis diákok,
akik játékokat, rajzszereket, hoztak, ki mit tudott, jó szívvel. Aztán
meg elindultak.
Nyári szabadságukat, idejüket, erejüket, türelmüket, szeretetüket vitték
a soproniak Dévára. Ott pedig kiderült, bizony mindenre nagy szükség van…
A soproniak sokatmondó filmfelvételekkel tértek vissza Déváról. Az egy
hetes játszóházról, az árvák környezetéről szóló film összetartó, szeretetben
nevelt közösségről, munkáról szól: bemutatja a keresztény értékrend szerint
felépített közösségi életet, amelyben a szeretet, az egymás iránti felelősség
irányít gondolatot és cselekedetet. Egy-egy gyerek életútja, eddigi sorsának
rajzolata révén a tíz éve tartó dévai történet, mindazt, aki ott járt,
vagy aki csak az ottjártak élményeit hallgatja, arra készteti, hogy komolyan
fontolóra vegye: mi az, ami fontos az életben.
Vágóképek
Harangszó vegyül a közeli úttest folyamatos autózajával. A kolostor
épülete mellett templomba igyekvő csapat, szemközt, fémrácsos szerkezettel
beüvegezett balkonú panelházak. Templombelső, állványokkal a fal
mellett, a padlózaton építőanyag, kartonpapír: fúrógép, kalapács ütemes
zaja, folyik a templombelső felújítása. Látogatás a kolostorban. Egyik
osztályteremben éppen sakk-oktatáshoz készülődnek, az oktató a soproniakhoz
hasonlóan szintén önkéntes, Budapestről érkezett. Virágos folyosóablak,
"a beköltözéskor az ablakig ért a szemét, a gaz, a szederinda", osztálytermek.
Papírhajtogatás jókedvű zsivajban és láthatóan nagy igyekezettel. Az éppen
két hete Dévára került 12 éves Marika örömmel mutatja játékait: a papírból
hajtogatottakat.
- Szereted itt?
- Igen, mert sok a gyerek, sokat szórakozunk - mondja Marika, aztán
felsorolja négy, vele együtt árván maradt testvérét.
- Engem is vegyél le! - áll Julika a kamera elé, Emil pedig boldogan
mesél a Győr melletti faluban töltött nyaráról, ahol nagyszülei, rokonai
élnek; mosolygós arcok integetnek a kamerába. A hálókban, az osztálytermekben
nyári nagytakarítás; vannak, akik éppen nyaralnak. És ami sehol sincs:
televízió. Bianka tekeri a triciklit, a kolostor udvarának alacsony fehér
kövekből kirakott, jel-kőkerítésén dolgozó édesapjához kanyarodik. Népes
társaság nemezlabdát gyúr. Szorgosan jár a kezük, élvezik az alkotás, a
szappanos vízben való "kézáztatós" mártogatás örömét, Bianka hüvelyk és
mutatóujjából kört formáz, buborékot fúj. Rajzok. Hegyen ház, az udvaron
fa és azon fészek, a madár éppen hazatér fiókáihoz. A díjkiosztáskor a
díjazott nevét ütemesen skandáló társaság. Szentmise: Mózes ötödik
könyve, Máté evangéliuma. Figyelő, néha szomorúnak látszó szemek Mindennapi
kenyerünket add meg nékünk ma…- Csaba testvér feltekint, egészen magasra…
Kiről szól(jon) a történet?
Végül is kiről-miről szóljon tovább a történet? Csaba testvér számtalanszor
és számtalan helyen megírt munkájáról? Lehet-e a tíz küzdelmes évről elégszer
írni? Miről szóljon ez a történet? Azokról a soproniakról, akik időt, fáradságot
nem kímélve, nem elgondolkoztak a hallottakon, nem sajnálkoztak, nem "együttéreztek",
hanem egyszerűen: cselekedtek? Kiről szóljon a történet? A segítőkről,
a munkásokról, vagy a dévai gyerekekről, akiknek sorsa "egyelőre" rendezett?
Kiről és miről szóljon a történet? Az emberi oldalról felismert és elvégzett
feladatról, az isteni oldalról adottról? A csodáról, vagy magáról a Csodatevőről?
Idén kezdődött el Déván a tizedik tanév. Csaba testvér levelet írt a neki
munkával, anyagiakkal, imádsággal segítőknek.
"Még csak félúton járunk, de úgy gondolom, hogy a mögöttünk lévő
tíz év csodája feljogosít, sőt kötelez, hogy Isten csodálatos művét, itt
Déván, a szórványban, alázattal tovább építsük. Az Úr mondta a teremtés
hajnalán, hogy legyen, és lett. Ennek a végtelen erejű, hatalmas Úrnak
mi a gyermekei vagyunk. Általunk is akarja szép otthonná, szeretett hazává
tenni Erdély földjét, mely most, sajnos csak szülőföldünk. De mely hazánk
lehet, ha hittel kérjük, és kemény munkával építjük.
"…mindannyiunknak tudnunk kell, hogy nem érkezett el a pihenés,
lazítás ideje. Sokszor nagyon erős a gonosz lélek jelenléte. Bennem is,
körülöttem is…próbálja kilopni szívünkből a reményt, az egymás és a holnapba
vetett bizalmat. Mindazt mi a lendületes haladásunkhoz erőt adhat, szárnyat
bont. Folyamatos bűnbánattartással, csökönyös újrakezdéssel, talpon kell
maradnunk. Istenbe vetett makacs hittel, keresnünk kell a Trianonnal látszólag
zsákutcába sodródott életünknek a kiutját. Hiszem, hogy itt a szórványban
is van remény, járható útja a dél erdélyi magyarságnak, olyan út, melyen
érdemes járni nekünk, kiknek itt adatot élnünk. …Isten, akinek országát
építjük elég hatalmas, hogy túlcsorduló mércével mindent megfizessen. Bízzunk
az Úrban, s a szent kalandot és e csodálatos utazást, melyet nagylelkűen
elkezdtünk, folytassuk, Istenünk karjai közt fejezzük be. Isten dicsőségére,
népünk gyermekei javára, annak reményében, hogy Erdélyből újból tündérkert
lesz."
- Tennünk kell a dolgunkat. Igaz? - kérdezte a levél elolvasását követően
Dorosmai Erzsébet, aki a dévai árvákon segítve, tettével azóta is folyamatosan
nevel, hiszen tanítványai egytől-egyig megtanultak adni. A "szükséges-elégséges-fölöslegesen
sok" egy életre szóló – manapság alig ismert és gyakorolt – matematikáját
tanulgatják mindazok, akik egy-egy színes ceruzát, filctollat, könyvet,
játékmackót hoznak még ma is. Megfogalmazni még nem nagyon tudhatják, de
érzik, hogy eszközei lehetnek a több száz kilométerre élő gyerekeknek nyújtott
segítségnek, abban hogy megtalálják önmagukban Isten csodaszép vonásait.
T.É.
(Soproni Ász-cyberpress)
2002. november 15., péntek 21:53
|