CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 24., vasárnap, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  

Kell, hogy előtted növény lélegezzen 1 .

A Terror Háza hatásai

"Én még mindig a hatása alatt állok..." - nyögte ki az egyik "kiszédülő" diáklány... és valóban látszott: mélyen megrendült a kiállítástól. Mint kiderült, leginkább a termeken és folyosókon őket végigvezető alkalmazott által elmondottak voltak rá hatással. No és, a pince...

Az én Terror Háza-látogatásom november 14-én zajlott. Egyszemélyes jeles nap ez : rég elhunyt édesapám születésnapja... Érintett volt a második világháborúban (motoros futárság; repeszdarab a hátban). Természetesen a Rákosi-féle terményrejtegetés és zugvágás gyanúsítgatás ai alól sem tudta kivonni magát. Ahogyan meg kellett élnie azt is, hogy '56-ban az addigi pártisták elégették párttagkönyveiket, és ripsz-ropsz átvedlettek forradalmárrá, nemzetőrré - aztán november negyedike után szépen visszaültek a székeikbe........ Jó, hogy apám nem láthatta ezt a kiállítást! Meglehet, kivájta volna körmével a tenyerét, ahogyan újból és újból ökölbe szorítja sokatmegélt, erős kezét.

A belépés előtt hosszú sorálláspercek, negyedórák csigázzák az embereket. A csoportok egymást érik. Nagyon sok a diák. A magánemberek megpróbálnak egy-egy tanulócsoport végére állni. Szerencsés esetben bejutnak hamar. Kedves Társammal, akivel együtt szántuk rá magunkat az önkéntes "szembesítésre" - igaz, mindketten fiatalabbak vagyunk annál, hogy a Szálasi vagy a Rákosi regnálást saját bőrünkön tapasztalhattuk volna, hozzáteszem, hála Istennek(!) -, erős félóra múltán jutottunk el a forgókaros bebocsátó portig, amin átlépve elindultunk a jól megtervezett "labirintusban". Zsebünkben jó mélyre süllyesztve a plasztik belépőkártya, amit meg kell őriznünk, és majd a kijáratnál le kell adnunk. Azért írtam a "majd"-ot vastagítva, mert akkor még nem gondoltuk, milyen soká is lesz az a perc, amikor lesújtott, megdöbbent lélekkel végre újra "szabadulhatunk" a borzalmak átmeneti (és önként vállalt...) fogságából!

A legegyértelműbben úgy határozhatom meg, mi is a Terror Háza, ha idézek a kezünkbe kapott kis angol-magyar nyelvű ismertetőfüzet első belső oldaláról.

"A Terror Háza most múzeum, de a XX. században a magyar történelem két szégyenteljes és tragikus korszakában is, valóban a terror háza volt.
1944-ben a nyilas rémuralom idején ez az épület volt a "Hűség Háza", a nemzetvesztő magyar nácik pártszékháza. 1945 és 1956 között pedig a hírhedt kommunista terrorszervezet, az ÁVO és utóda, az ÁVH rendezkedett be ugyanitt. Az Andrássy út 60. a rettegés és félelem házává vált.
A múzeum a terror áldozatainak állít emléket, de mementó is, ami a terrorista diktatúrák rémtetteire emlékeztet.

Határozottan "tereltetik" a látogató, akkor is, ha nem igazodik kísérőhöz, ha nem hallgat termenként rövid ismertetőt a belső idegenvezetőktől. Hamar belenyugszik az ember, hogy arra menjen, amerre lehet. Nem ez jellemzi az egész kiállítás elrendezését, de nagyrészt bizony lépkedünk, csak lépkedünk előre. Rám olyan hatással volt, mintha fegyver csövét érezvén a hátamban nincs-mit-tenni alapon kellene mozognom - talán volt is valami efféle célja a tervezőknek...?

Impressziók:

Tank
Feszített víztükörnek látszó szintetikus olajréteggel a lánctalpa alatt, magasított alapon, mint kis "mesterséges fennsíkon" - de tekinthetjük "izgalmasan" sajátos szobortalapzatnak is.... - áll a poros, ócska nagycsövű a kicsiny belső udvaron. Csikorogva mozdulna, ha megmozdulna... Hogy' rebbenne szét mindenki a körfolyosóról! Hát még, ha a csövét is megemelné és/vagy esetleg fordítaná is, célra irányozni...!!

Barakk
Barakknak berendezett nagy terem, melyben minden felekezet emlékezik elvesztettjeire... Fények. Kis kegytárgy-összeállítások a falban ... A földön nagy fehér márványkereszt. Harmadteremnyi hosszú... Körülötte a padló kitörve... Igen komoly jelképerő.

Irodaszobák
Irodaszobák különböző korokból, helyszínekből... Vallatóterem eszközökkel. Öltöző a régi vasszekrényekkel, nyilasegyenruhákkal. A híradós "szentély" - rejtjelző, lehallgató stb. berendezéseivel, abszolút korhűen. Terem a Rákosi-korról fetisizáló "előadásban" - dicsőítő tárgy-gyűjtemény... (Festmények, szobrok érdekes látószögekbe elhelyezve... a berendező nagyot alkotott!)

Autó
Terem, melyben az általam soha nem hallott ZIM márkanevű elegáns régi fekete autó áll (Hruscsov utazott volt benne), baldachinszerűen lefüggönyözve, idegesítően lassítva pulzáló, sejtelmes megvilágítással, mely végre felerősödik, s akkor láthatóvá válik az autó belseje műszerfalastól, arany sujtásos vörös-selyem kárpitozásostól... majd - szerintem - sokkal gyorsabban elhalványul, és bosszankodva nézzük az elsötétült semmit az áttetsző fekete függöny mögött, míg lassan végre újra előnyomul a fény. Rendkívül erős jelkép ez, legalábbis szememben... az akkori időkről - mármint a fény fel-le... mit is lehetett látni világosan és mennyire... Nincs ember, aki egy bepillantással megelégedne, úgyis kivárja a következő kivilágosodást is. Közben gondolkodhat. Teszi is!

KORSZAK-termek '45 utántól, egymásután!!! Igazi történelem-séta! Nagyszerű ötlet precízen kivitelezve!

A koalíciós kor. A keményedés, Rákosi, az ÁVO-s nagy- és kisebb kutyák - képei, tárgyai, egyenruhái.

'56... '56 után: kissé kinagyított levelekkel kitapétázott szoba, mely sorokat a külföldre mentek hazaírtak, közben szól a dal az ismert női hangon: "Oly távol messze...", a falba mélyesztett képernyőn pedig látjuk, ahogyan a nyugati határon menekülők belevesznek a nádasba... és lövés is hallatszik... (különben is nagyon sok az ilyen "orv" képernyő, amely sokkoló képsoraival mellbelökőn ottmarasztja a nézelődőt egy darabig, majd miután szabadulni bír, nemsoká szembesülhet egy újabb rövid mozgófilmmel valamelyik falban...) - aki élt akkor, nem fog szólni pár percig, mert alaposan elszorul a torka. .. talán a fiatalok is megéreznek valamit...

Az ötvenes-hatvanas évek fordulója, a hatvanas évek eleje: Bambi, Tangó padlófény, Hypo stb. kiállítva, újságképek a falon... és így tovább, a Kádár-korszak stb. termei, egészen az utolsó szovjet katona búcsúintése-teremig, mely integetés falra vetítve, két vagy több példányban is látható egymás mellett... mosolyog a nevezetes tiszt... savanykás mosollyal...

És a hírhedt pince...

Azt Önöknek kell megnézniük. Arról nem beszélek. Csakis az odaútról... Az odaút egy lift, amely - klausztrofóbiások felkészítésére mondom - dupla akkora, mint egy átlag lift, legalábbis szélességében, üvegfalú, és eszméletlen lassan motyorászik lefelé. Egyedül sokkoló lett volna. Nagyon jó, hogy ott volt Társam a bajban... Amint becsukódik ugyanis az ajtó, beindul a "tévé" a falban, és ember beszél a kivégzésről, maximálisan részletezve... fekete-fehérben, hatalmas fej, minden mimikai rezdülés látszik az arcán... és... az a lassú ereszkedés, miközben - mivel a padló is üveg - lassan már be-be lehet látni egy-egy folyosóra vagy elvetemült kis lyukba......... akkor erről ennyit. A többit, hogy mi volt ott lent, tényleg nézzék meg személyesen. Ne menjenek egyedül! Jó az, ha valakinek meg lehet szorítani a kezét, ha valakinek bele lehet nézni a szemébe... aztán nagy sóhaj és lépni tovább újabb cellába, terembe stb.

Az utolsó impresszió:

Amikor kijöttünk a jómeleg, sötétedő, tehát szépen kivilágított Andrássy útra az automata-nyíló ajtón - az emlékezetes érzés volt. Igazi szabadulás.

- gyöngyös -



2002. november 16., szombat 13:30


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület