CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Ötszáz év pillanatai

Ötszáz év pillanatai



 
A művészetkedvelő ember több olyan helyet és alkalmat talál, ahol a művészetek adta élmények ünneppé varázsolják hétköznapjait. Van egy olyan hely - a karmelita kolostor Sopronbánfalván - ahol a művészi élmények koncentráltan és egyidejűleg hatnak a lélekre és a testre. A kolostor, mint a - nem emberi mértékkel mért - értékek jelképe hangulatával a vizuális, auditív úton szerzett élmények befogadására még alkalmasabbá tesz. Az egymással megosztott élmények, különösen, azok, amelyek a lélekre hatnak, hatványozottan végzik nemes munkájukat: ennek igazi ünnephez  méltó része a borkóstoló. 

Bánfalvi templom és kolostor

A bánfalvi hegyitemplomhoz nyolcvannégy lépcsőfokból álló barokk lépcső vezet, mellvédjén szentek kőszobraival. Ötszáz év történelmét hordozza ez a hely. Az idő a bánfalvi templom és kolostor történetében sok szálat összekuszált. Eredeti funkcióját betölti-e még valaha a kolostor épülete? Merne-e ma erre valaki határozott választ adni? Aligha.
 

Oklevelek tanúsága szerint 1482-ben a pálos kolostor alapításának időpontjában kezdik építeni. 1532-ben a talán még teljesen el sem készült templomot és kolostort már feldúlják
a törökök. 1728-ban tűzvész pusztítja. A XVII. században cukorgyárnak szánják, majd brennbergi bányatisztek lakása, később a ruszti helyőrség kórháza lesz. Az 1892-es felszentelése után az egykori pálos templom olyan búcsújáró hellyé válik, ahol a Mária-ünnepeken német, magyar és horvát nyelven tartanak szentmisét. A két világháború közötti időszakban a virágzó hitélet az apácák számára a környékbeliek tiszteletét és támogatását biztosítja.1950-ben a karhatalom feloszlatja a rendet. Két leponyvázott autó érkezik a kolostor lakóiért.

A mai kolostor épülete a XVII. századbeli átalakításoknak kevés nyomát őrzi, de azért a falai között elhangzott imák és fohászok  nem tűntek-tűnnek nyomtalanul a semmibe. A pálosoké, a karmelita nővéreké, az egykori szociális otthon gondozottjaiké, a jelenlegi lakóké. Ők 1995 telétől vannak a kolostorban.

Ötszáz év történelmének az utóbbi négy év parányi töredékét teszi ki. Egy emberélet során nem négy év, de egyetlen egy pillanat is örök érvényű lehet. A kolostort évszázadok óta emberek lakták. Az évszázadok is pillanatokból tevődnek össze.

Ha méltó említésre az a négy évi kétkezi munka, amellyel a kolostor jelenlegi lakói a lakhatatlan mindenki más által leírt helyet  újra a felülről áradó kegyelem helyévé tették, akkor a kolostor történetében ezt az időszakot az utókor szintén megemlíti.

Fordulópontnak számít, újabb fejezet veszi kezdetét azzal, hogy egy keramikusművész és társa a kolostor köztudatbeli képéből a szánalom, a megbélyegzettség összes fizikai és lelki  torzképét pozitív irányba változtatta. Eszköze ebben a munka és a  művészet volt.

Agyagba égetett stációk

A művészet Isten dicsőítésének legnemesebb formája. A bánfalvi karmelita kolostorban tavaly nyáron nyílt  Kálmán Éva szakrális szobrainak állandó kiállítása. A kiállításon az egyszerű használati tárgyakon keresztül a legelvontabb szoborba formált gondolatokig mindent áthat a hit. Az alkotások nem saját magukat kelletik, nem önmagukban gyönyörködnek. Minden egyes tárgy üzenetet hordoz. Anyaguk, az agyag a teremtő keze munkáját őrzi. Szobrokká a művész keze formálja; késszé, igazán használhatóvá a tűz égeti.
 

Akárcsak a Teremtő az emberi életeket. A terrakotta szobrokat és kisplasztikákat nem (elsősorban és csak) a kolostor hangulata ihlette. Kálmán Éva munkái nem a kolostorba költözéssel vannak szoros ok-okozati összefüggésben. Sokuk a művész lelkében évekkel ezelőtt megfogalmazott imádságok, hitvallások, azokból az időkből, amelyekben még senki nem sejtette, hogy eljön az a pillanat, amikor a kolostor (több évszázados)  létezése összekapcsolódik a művészével.

Ezek azok a pillanatok, amelyekben a laikus a véletlen szerencsés egybeeséséről beszél, és ez lehet az a pillanat, amikor a szemlélő esetleg alaposabban utánagondolva ráébred, hogy véletlenek pedig  nincsenek. Az alkotónak nem kellett különösképpen alkalmazkodni a kolostor szelleméhez. Az a bejárati körlépcső, amely az egykori szociális otthon gondozottjait ideérkezésükkor - talán életük utolsó - lakhelyére vezette, ma Jézus keresztútjának agyagba égetett stációival állít nekik emléket. Ez a hely ma maga a bocsánatkérés.  Művész és hely egymásra találtak.

A művészet beköltözött a bánfalvi kolostorba.

Szükség van ünnepekre

 Az igazi művészetet abban lehet lemérni, hogy mennyivel vitt közelebb Istenhez, mennyire segített megközelíteni az abszolútumot - fogalmazza meg az oboaművész, Benyovszky Imre, akinek ötlete és szervezése nyomán kezdődött meg június végén az augusztus 20-ig tartó hangversenysorozat.

A cél a kolostor régi funkcióját  - ha nem is teljes mértékben, de legalább szellemiségében - a zeneművészet eszközével visszaállítani, megőrizni, Bánfalvát, az immár Sopronhoz tartozó, de mégis erős hagyományokkal rendelkező települést bekapcsolni a művészeti élet vérkeringésébe, e vérkeringésben megmutatkozni és megmérettetni. A Benyovszky Imre vezette Concerto Zenei Műhelynek ebben partnere a Bánfalváért Baráti Kör, amelynek céljai között a hagyományok felelevenítése és ápolása mellett a helyi kulturális élet elevenebbé tétele is szerepel.

A sorozat a fő támogató - Soros Alapítvány - kiírása szerint olyan fiatal művészeknek nyújt koncertlehetőséget, akik ígéretes indulásuk ellenére még pályakezdőknek számítanak. A műsorterv összeállításánál természetesen figyelembe kellett venni a helyszín adta akusztikai adottságokat. A Nyáresti Hangversenyek megrendezésének ötlete találkozott a bánfalviak és a soproniak igényével. Az embereknek a hétköznapjaik során szükségük van ünnepekre. Az ünnepek megszentelik a hétköznapokat. A hangverseny ilyen ünnep. Az élő muzsika a pillanat ünnepe, egyszeri és megismételhetetlen remekmű, amely ugyan a hangrezgések megszűntével elhallgat, de a lélekben nyomot hagy. Így juttat közelebb az ünnep igazi értelméhez.

Taschner Kurt kincsei

Mint ahogy kialakul a művész keze nyomán az agyagból a forma, vagy ahogy az egymás mellé helyezett hangjegyekből felcsendül a muzsika, úgy állnak össze a borban a fajtára jellemző zamatok: a napsugár, a föld, az élet zamata. A kolostorbeli hangversenyek után az igazi ünnepekhez méltóan a soproni bor régi fényében és pompájában csillan a poharakban. És megint visszatértünk a pálosokhoz: a rend által több mint kétszáz éve épített, hegybe vájt egykori kolostorpince kincsei: a rubin Kékfrankos, a "hagymahéj" Rosé, a világossárgás, zöldbehajló Veltelini, a Cuvée a Taschner-Vin műalkotásai.

Érthető Taschner Kurt kötődése a kolostorhoz és a vidékhez: apáról fiúra szálló örökség az övé, több generációra visszavezethető poncichter család sarja. A bor kultúrájáról beszél, a bor és kultúra kapcsolatáról.

A VIII-IX . században bajor telepesek által megteremtett szőlőtermesztés és borkészítés kultúrája máig folyamatosnak tartott.

Egyrészt a bor számos művészt alkotásra ihletett, másrészt a bor maga - Csávossy Györgyöt  idézve - mindenekelőtt pazar műalkotás. Így illeszkedik bele szervesen egy-egy est hangulatába a bor. Nemcsak fokozza a műélvezetet, hanem íze, színe, zamata harmóniájában maga a műélvezet.

 A kolostor falai között összekuszálódott időfonalakat gombolyít ki a művészet. A teremtéssel egyidős agyag régi imádságokat hordoz. Törékeny, mint az ember hite, embersége. Évszázadokon átívelő muzsika szólal meg. Így adódik az ötszáz év történetéhez a kolostor-tárlat egy éve, a hangversenysorozat kilenc programja. Valósággal érezni, hogy az idő anyagszerűvé válik, hol kitágul, hol összesűrűsödik. A honfoglalás kori magyarok idejében még a bor szónak egy másik jelentése is ismert volt: az, amely az átmeneti változó színt, a folyton változó, élő anyagot jelentette. Ennek az örök változásnak és mozgásnak vagyunk mi is szerves részei - és az igazi nemes borhoz hasonlóan nekünk is az idő múltával nemesednünk kellene. A templom és kolostor azon üzenete legyen ebben segítségül, amely az 1894-ben padlóba illesztett kőtáblán található: „In mundo spes nulla bonis est nulla salutis,/ Sola salus servire deo sunt cetera fraudes” - a világ a jóknak semmi reményt sem nyújt a boldogságra,/ Egyedüli boldogság Istennek szolgálni, minden egyéb csalárdság.

Tóth Éva

Fotók: Kálmán József
 
 



1999. július 15., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület