Ötszáz év pillanatai
Ötszáz év
pillanatai
A művészetkedvelő ember több
olyan
helyet és alkalmat talál, ahol a művészetek adta élmények ünneppé
varázsolják
hétköznapjait. Van egy olyan hely - a karmelita kolostor
Sopronbánfalván
- ahol a művészi élmények koncentráltan és egyidejűleg hatnak a
lélekre
és a testre. A kolostor, mint a - nem emberi mértékkel mért - értékek
jelképe
hangulatával a vizuális, auditív úton szerzett élmények befogadására
még
alkalmasabbá tesz. Az egymással megosztott élmények, különösen, azok,
amelyek
a lélekre hatnak, hatványozottan végzik nemes munkájukat: ennek igazi
ünnephez
méltó része a borkóstoló. |
Bánfalvi templom és
kolostor
A bánfalvi hegyitemplomhoz nyolcvannégy
lépcsőfokból
álló barokk lépcső vezet, mellvédjén szentek kőszobraival. Ötszáz év
történelmét
hordozza ez a hely. Az idő a bánfalvi templom és kolostor történetében
sok szálat összekuszált. Eredeti funkcióját betölti-e még valaha a
kolostor
épülete? Merne-e ma erre valaki határozott választ adni?
Aligha.
|
|
Oklevelek tanúsága szerint 1482-ben a pálos
kolostor
alapításának időpontjában kezdik építeni. 1532-ben a talán még
teljesen
el sem készült templomot és kolostort már feldúlják
a törökök. 1728-ban tűzvész pusztítja. A
XVII.
században cukorgyárnak szánják, majd brennbergi bányatisztek lakása,
később
a ruszti helyőrség kórháza lesz. Az 1892-es felszentelése után az
egykori
pálos templom olyan búcsújáró hellyé válik, ahol a Mária-ünnepeken
német,
magyar és horvát nyelven tartanak szentmisét. A két világháború
közötti
időszakban a virágzó hitélet az apácák számára a környékbeliek
tiszteletét
és támogatását biztosítja.1950-ben a karhatalom feloszlatja a rendet.
Két
leponyvázott autó érkezik a kolostor lakóiért.
A mai kolostor épülete a XVII. századbeli
átalakításoknak
kevés nyomát őrzi, de azért a falai között elhangzott imák és
fohászok
nem tűntek-tűnnek nyomtalanul a semmibe. A pálosoké, a karmelita
nővéreké,
az egykori szociális otthon gondozottjaiké, a jelenlegi lakóké. Ők
1995
telétől vannak a kolostorban.
Ötszáz év történelmének az utóbbi négy év
parányi
töredékét teszi ki. Egy emberélet során nem négy év, de egyetlen egy
pillanat
is örök érvényű lehet. A kolostort évszázadok óta emberek lakták. Az
évszázadok
is pillanatokból tevődnek össze.
Ha méltó említésre az a négy évi kétkezi
munka,
amellyel a kolostor jelenlegi lakói a lakhatatlan mindenki más által
leírt
helyet újra a felülről áradó kegyelem helyévé tették, akkor a
kolostor
történetében ezt az időszakot az utókor szintén megemlíti.
Fordulópontnak számít, újabb fejezet veszi
kezdetét
azzal, hogy egy keramikusművész és társa a kolostor köztudatbeli
képéből
a szánalom, a megbélyegzettség összes fizikai és lelki torzképét
pozitív irányba változtatta. Eszköze ebben a munka és a művészet
volt.
Agyagba égetett stációk
A művészet Isten dicsőítésének legnemesebb
formája.
A bánfalvi karmelita kolostorban tavaly nyáron nyílt Kálmán Éva
szakrális
szobrainak állandó kiállítása. A kiállításon az egyszerű használati
tárgyakon
keresztül a legelvontabb szoborba formált gondolatokig mindent áthat a
hit. Az alkotások nem saját magukat kelletik, nem önmagukban
gyönyörködnek.
Minden egyes tárgy üzenetet hordoz. Anyaguk, az agyag a teremtő keze
munkáját
őrzi. Szobrokká a művész keze formálja; késszé, igazán használhatóvá a
tűz égeti.
Akárcsak a Teremtő az emberi életeket. A
terrakotta
szobrokat és kisplasztikákat nem (elsősorban és csak) a kolostor
hangulata
ihlette. Kálmán Éva munkái nem a kolostorba költözéssel vannak szoros
ok-okozati
összefüggésben. Sokuk a művész lelkében évekkel ezelőtt megfogalmazott
imádságok, hitvallások, azokból az időkből, amelyekben még senki nem
sejtette,
hogy eljön az a pillanat, amikor a kolostor (több évszázados)
létezése
összekapcsolódik a művészével.
Ezek azok a pillanatok, amelyekben a laikus a
véletlen szerencsés egybeeséséről beszél, és ez lehet az a pillanat,
amikor
a szemlélő esetleg alaposabban utánagondolva ráébred, hogy véletlenek
pedig
nincsenek. Az alkotónak nem kellett különösképpen alkalmazkodni a
kolostor
szelleméhez. Az a bejárati körlépcső, amely az egykori szociális
otthon
gondozottjait ideérkezésükkor - talán életük utolsó - lakhelyére
vezette,
ma Jézus keresztútjának agyagba égetett stációival állít nekik
emléket.
Ez a hely ma maga a bocsánatkérés. Művész és hely egymásra
találtak.
A művészet beköltözött a bánfalvi
kolostorba.
Szükség van ünnepekre
Az igazi művészetet abban lehet
lemérni,
hogy mennyivel vitt közelebb Istenhez, mennyire segített megközelíteni
az abszolútumot - fogalmazza meg az oboaművész, Benyovszky Imre,
akinek
ötlete és szervezése nyomán kezdődött meg június végén az augusztus
20-ig
tartó hangversenysorozat.
A cél a kolostor régi funkcióját - ha
nem
is teljes mértékben, de legalább szellemiségében - a zeneművészet
eszközével
visszaállítani, megőrizni, Bánfalvát, az immár Sopronhoz tartozó, de
mégis
erős hagyományokkal rendelkező települést bekapcsolni a művészeti élet
vérkeringésébe, e vérkeringésben megmutatkozni és megmérettetni. A
Benyovszky
Imre vezette Concerto Zenei Műhelynek ebben partnere a Bánfalváért
Baráti
Kör, amelynek céljai között a hagyományok felelevenítése és ápolása
mellett
a helyi kulturális élet elevenebbé tétele is szerepel.
A sorozat a fő támogató - Soros Alapítvány -
kiírása
szerint olyan fiatal művészeknek nyújt koncertlehetőséget, akik
ígéretes
indulásuk ellenére még pályakezdőknek számítanak. A műsorterv
összeállításánál
természetesen figyelembe kellett venni a helyszín adta akusztikai
adottságokat.
A Nyáresti Hangversenyek megrendezésének ötlete találkozott a
bánfalviak
és a soproniak igényével. Az embereknek a hétköznapjaik során
szükségük
van ünnepekre. Az ünnepek megszentelik a hétköznapokat. A hangverseny
ilyen
ünnep. Az élő muzsika a pillanat ünnepe, egyszeri és
megismételhetetlen
remekmű, amely ugyan a hangrezgések megszűntével elhallgat, de a
lélekben
nyomot hagy. Így juttat közelebb az ünnep igazi
értelméhez.
Taschner Kurt kincsei
Mint ahogy kialakul a művész keze nyomán az
agyagból
a forma, vagy ahogy az egymás mellé helyezett hangjegyekből felcsendül
a muzsika, úgy állnak össze a borban a fajtára jellemző zamatok: a
napsugár,
a föld, az élet zamata. A kolostorbeli hangversenyek után az igazi
ünnepekhez
méltóan a soproni bor régi fényében és pompájában csillan a
poharakban.
És megint visszatértünk a pálosokhoz: a rend által több mint kétszáz
éve
épített, hegybe vájt egykori kolostorpince kincsei: a rubin
Kékfrankos,
a "hagymahéj" Rosé, a világossárgás, zöldbehajló Veltelini, a Cuvée a
Taschner-Vin
műalkotásai.
Érthető Taschner Kurt kötődése a kolostorhoz
és
a vidékhez: apáról fiúra szálló örökség az övé, több generációra
visszavezethető
poncichter család sarja. A bor kultúrájáról beszél, a bor és kultúra
kapcsolatáról.
A VIII-IX . században bajor telepesek által
megteremtett
szőlőtermesztés és borkészítés kultúrája máig folyamatosnak
tartott.
Egyrészt a bor számos művészt alkotásra
ihletett,
másrészt a bor maga - Csávossy Györgyöt idézve - mindenekelőtt
pazar
műalkotás. Így illeszkedik bele szervesen egy-egy est hangulatába a
bor.
Nemcsak fokozza a műélvezetet, hanem íze, színe, zamata harmóniájában
maga
a műélvezet.
A kolostor falai között
összekuszálódott
időfonalakat gombolyít ki a művészet. A teremtéssel egyidős agyag régi
imádságokat hordoz. Törékeny, mint az ember hite, embersége.
Évszázadokon
átívelő muzsika szólal meg. Így adódik az ötszáz év történetéhez a
kolostor-tárlat
egy éve, a hangversenysorozat kilenc programja. Valósággal érezni,
hogy
az idő anyagszerűvé válik, hol kitágul, hol összesűrűsödik. A
honfoglalás
kori magyarok idejében még a bor szónak egy másik jelentése is ismert
volt:
az, amely az átmeneti változó színt, a folyton változó, élő anyagot
jelentette.
Ennek az örök változásnak és mozgásnak vagyunk mi is szerves részei -
és
az igazi nemes borhoz hasonlóan nekünk is az idő múltával nemesednünk
kellene.
A templom és kolostor azon üzenete legyen ebben segítségül, amely az
1894-ben
padlóba illesztett kőtáblán található: „In mundo spes nulla bonis est
nulla
salutis,/ Sola salus servire deo sunt cetera fraudes” - a világ a
jóknak
semmi reményt sem nyújt a boldogságra,/ Egyedüli boldogság Istennek
szolgálni,
minden egyéb csalárdság.
Tóth
Éva
Fotók: Kálmán József
1999. július 15., csütörtök 00:00
|