A soproni szórakozási lehetőségek értékelése
-lakossági primer véleménykutatás-
III.
Témavezető:
Pakainé dr. Kováts Judit
tanszékvezető, egyetemi docens
Készítette:
Kovács Anita és a Nyugat-Magyarországi Egyetem IV. marketing szakirányos
hallgatói
3. A különböző szórakozási lehetőségek elterjedtsége
4. A szabadidő mennyisége hétköznapokon, illetve hétvégenként
3. A különböző szórakozási lehetőségek elterjedtsége
Kiemelt tevékenységek:
A moziba járás szokásairól kijelenthető, hogy a nők 30%-a havonta jár moziba,
míg a férfiaknál ez a szám csak 24% (1. ábra) Általánosságban igaz, hogy
a moziba járás inkább a fiatalabb korosztályokra jellemző (2. ábra).
1. ábra
2. ábra
Napjainkban egyik legdivatosabb időtöltése a shoppingolás, mely a nők körében
elterjedt, a nők 17%-a hetente többször tölti idejét shoppingolással, ez
a szám a férfiaknál 11%. A nőkre jellemző, hogy hetente legalább 22%-uk,
míg havonta 26%-uk hódol ennek a szokásának (3. ábra). Korosztályok szerinti
bontásban a 20 év alattiak és a 21-30 közötti korosztály a leginkább érintett
(4. ábra).
3. ábra
4. ábra
A sportolási szokásokat vizsgálva megállapítható, hogy a férfiak 15%-a
naponta 23%-a pedig hetente többször sportol, ez a nőknél 9% és 17% (5.
ábra). A korcsoportokat figyelembe véve a 20 év alattiak a legaktívabbak
a sport terén, a 20 év alattiak több, mint 30%-a rendszeresen sportol.
Az idősekre szinte egyáltalán nem jellemző a testmozgás. Az 50 feletti
korosztály közel 50%-a soha nem sportol (6. ábra). Az ábra alapján megfigyelhető
a középkorosztály csökkenő aktivitása is, mely az ülő munka és a szellemi
fáradság, illetve az időhiány következménye lehet.
5. ábra
6. ábra
A fontosabb szabadidős tevékenységek közül a férfiakra 27%-ban jellemző
a heti többszöri sörözés (7. ábra). Az internethasználat is inkább az erősebb
nemre jellemző, 20%-uk rendszeres használó (8. ábra). A nők inkább az olvasás
terén tevékenykednek, 44%-uk naponta olvas (9. ábra).
7. ábra
8. ábra
9. ábra
Egyéb tevékenységek: (Melléklet 1-8)
-
A színházlátogatás inkább a férfiakra jellemző, míg a táncot a nők részesítik
előnyben.
-
A vendéglők látogatását az erősebb nem preferálja jobban.
-
Videózás tekintetében kiegyenlített az arány nemenként, ezzel szemben a
könyvtárba járás inkább a nők elfoglaltsága.
-
A komolyzenei rendezvények nem igazán elterjedtek a lakosság körében, a
könnyűzenei rendezvényeket hetente nagyobb arányban látogatják a férfiak.
-
Kirándulni a sokaság nagy része szeret, és rendszeresen végzi is ezt a
tevékenységet.
-
A nők szorgalma megmutatkozik a nyelvtanulással töltött időben.
-
A baráti kapcsolatok ápolása mindkét nem számára fontos, és rendszeres
időtöltés.
-
A tévézés a lakosság körében napi tevékenység, nemenként egyenletes elosztásban.
-
Újságok olvasásával a minta nagy része naponta foglalkozik, ez a megállapítás
a rádióhallgatásra is igaz.
-
A számítógépek egyértelműen a férfiakhoz állnak közelebb, éppúgy mint a
barkácsolás.
-
A kertészkedés a szezonalítása miatt nehezen mérhető.
4. A szabadidő mennyisége hétköznapokon, illetve hétvégenként
A szabadidő a megkérdezettek körében hétköznap 2-3 óra (10. ábra),
ez hétvégén több mint 7 órára módosul (11. ábra). Nem és korcsoportok szerinti
bontásban a nők leterheltsége mutatható ki. A nők túlterheltsége a modern
társadalmak egyik jellemző “betegsége”. Az adatok alapján egyértelműen
kimutatható a soproni társadalomban is.
A 21-30 év közötti korosztályban nők esetében a leterheltség magasabb,
7%-uknak csak 0,5-1 óra szabadideje van. A férfiak esetében ez 2%. Ezt
támasztja alá, hogy ebben a csoportban a nők 7%-ának van 4-6 óra szabadideje,
ezzel szemben a férfiaknál ez 13% (6. táblázat).
10. ábra
11. ábra
Szabadidő nem és korcsoportok szerint hétköznaponként
Kor
csoport
ok
|
neme
|
|
férfi
|
nő
|
Mennyi szabad
ideje van hétköz
nap?
|
Mennyi szabad
ideje van hétköz
nap?
|
|
Egyálta
lán nincs
|
0,5-1 óra
|
2-3 óra
|
4-6 óra
|
7 óránál több
|
Egyálta
lán nincs
|
0,5-1 óra
|
2-3 óra
|
4-6 óra
|
7 óránál több
|
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
NV/NA
|
1
|
|
2
|
1
|
1
|
|
1
|
|
2
|
|
- 20
|
|
2
|
8
|
6
|
1
|
|
4
|
11
|
9
|
2
|
21 - 30
|
3
|
2
|
17
|
13
|
5
|
2
|
7
|
18
|
7
|
3
|
31 - 40
|
2
|
2
|
8
|
5
|
2
|
1
|
4
|
6
|
|
|
41 - 50
|
|
|
2
|
1
|
|
2
|
1
|
5
|
1
|
|
51 -
|
1
|
3
|
5
|
6
|
4
|
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6. táblázat
Kapcsolódó cikkek:
A soproni
szórakozási lehetőségek értékelése -lakossági primer véleménykutatás-
II. rész.
A soproni
szórakozási lehetőségek értékelése -lakossági primer véleménykutatás-
I. rész.
A soproni
szórakozási lehetőségek értékelése -lakossági primer véleménykutatás- sajtótájékoztató
2002. december 06., péntek 01:39
|