Százhúsz esztendős a Sopron-Ebenfurti vasútvonal
Százhúsz esztendős a
Sopron-Ebenfurti
vasútvonal
Exkluzív interjú a GySEV
RT.
elnök-vezérigazgatójával
- A bécsi Erlanger báró vasútépítési
kezdeményezésének
köszönhetően 120 évvel ezelőtt, 1879. október 28-án nyitották meg a
Sopron-Ebenfurti
vasútvonalat. Dr. Berényi Jánossal, a GySEV Rt. elnök-
vezérigazgatójával
a jeles vasúti évforduló alkalmából beszélgettünk.
- Miként látja vezérigazgató úr, valóra váltak a
remények, amelyekkel annak idején Erlanger báró a vasútvonal építésébe
belefogott? Mi az oka, hogy az államosítások elkerülték a
Magyarországon
magánvasútként egyedül megmaradt Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt.-t? -
tettük
fel a kérdést az elnök-vezérigazgatónak.
- Erlanger báró vasútvonalépítése jó
kezdeményezés
volt. Hogy az ország egyedüli magánvasútjaként mindmáig megmaradt, az
egyebek
mellett a vasút földrajzi fekvésének is köszönhető. A második
világháború
után Ausztria és Magyarország között a GySEV-nek a legnehezebb időkben
is élő, kapcsolatteremtő szerepe volt. A magyar államnak érdeke volt a
GySEV sajátos üzemének a fenntartása is, de közlekedéspolitikáját is
igyekezett
úgy alakítani, hogy szerves része lehessen mindkét ország közlekedési
hálózatának.
A vasút üzletág mára nem csupán két országra, de Európa távolabbi
államaira
is kitekintéssel bír, s ez még fejlődik. Noha Magyaroroszág még nem
EU-tagállam,
a GySEV magyar üzletága számos területen az európai normák szerint
tartozik
eljárni, minthogy jogilag és üzemviteli szempontból egységet képez az
EU
területen lévő ausztriai vonalrészekkel. A brüsszeli vasútpolitikai
alapelvekben
kiemelkedő szerepet és hangsúlyt kapott a környezetkímélő, kombinált
közúti-vasúti
szállítás. Ennek figyelembevételével Sopronban épült meg az ország
legjelentősebb
és a térség egyik legnagyobb logisztikai központja. Az osztrák és
magyar
tőkével megalapozott átrakóbázis létrehozásának eredményeként ma már a
soproni határforgalomban a kombinált fuvarozás, a RO-LA a szállított
összes
árumennyiségnek mintegy 40 százalékát bonyolítja. Mindent összevetve
úgy
gondolom, a vasútvonal valóra váltotta a hozzá fűzött reményeket.
Köszönet
Erlanger bárónak a vasútépítési kezdeményezésért, ugyanakkor nem
hanyagolható
el a GySEV-nél dolgozó vezetők és munkatársak magas szakmai kultúrája
és
hozzáállása sem.
- A várost átszelő GySEV vonalon egymást érik
a vonatok. Minden állomáson tehervonatokkal találkozhatunk, amelyek a
személyszállító
vonatok közti szabad időközökben haladhatnak csak tovább. A különböző
fórumokon
a forgalom további növekedésének terveiről lehet hallani. Elnök úr
szerint
nincs ebben valamiféle ellentmondás? Számolnak a második vágány
létesítésének
lehetőségével?
- Mind a személy-, mind a teherszállításban
dinamikusan
növekszik a GySEV szerepe. Előbbi tekintetében regionális feladatokat
látunk
el Győr-Moson-Sopron megyében, Burgenland tartományban, Budapesten és
Bécsben.
Sopron és Bécs között óránkénti, Sopron és Budapest között
háromóránkénti
vonat összeköttetés van. Inter-City, illetve gyorsvonati
összeköttetések
révén rendkívül gyakori utazási lehetőséget nyújtunk. Noha a
személyszállítás
veszteséges, egyre magasabb színvonalú utaztatásra törekszünk. Az
áruszállítás
piaci kategória, versenyben van a közúttal. A nemrégiben Európa által
igényelt,
elfogadott és kiépített logisztikai központ ebben is segítségünkre
van.
Ami a második vágány kiépítését illeti, hosszútávú stratégiai
terveinkben
a GySEV vonalain az áruszállítás megduplázódásával számolunk. Ezt
jelenlegi
pályáinkon nem tudjuk lebonyolítani, tehát létfontosságú számunkra a
második
vágány. Az osztrák kormányzat tanulmány szinten már készül egy Sopron-
Eisenstadt-Wampersdorf -Bécs vasútvonal kiépítésével. A Burgenlandi
tartomány
szeretne közvetlen vasúti összeköttetést Béccsel és a Schwechati
repülőtérrel.
A részben az új, részben a GySEV nyomvonalán épülő vasúthálózat, a
jóváhagyást
követően körülbelül 2010-re 2012-re elkészülne. Az osztrák szövetségi
közlekedési
minisztérium vezetői kimondták, a GySEV kezelné ezt az úgynevezett
második
vágányt.
- A magánvasútak mindegyikének megszabták a
koncessziós
idejét. Ez a magyar gyakorlatban 90 év volt. Ezt már kétízben
hosszabították.
A jelenlegi üzemeltetési engedély 2007-ig érvényes. Van kilátás a
koncesszió
újabb nyújtására?
- A koncesszió mindig is a két ország
együttműködési
szimbóluma volt. Nincs kétségem afelől, hogy az osztrák és a magyar
közlekedési
kormányzat, akik egyben a fő tulajdonosok is, ne hosszabítanák meg az
üzemeltetési
engedélyt. Az ilyen irányú igényünket már megfogalmaztuk. Tehát a
GySEV
jövője e tekintetben is biztosított.
- Miképpen befolyásolja a GySEV üzletvitelét
az
EU-hoz való csatlakozás?
- Olyan értelemben hoz változást, hogy az EU
előírja
az infrastruktúrának és a kereskedő vasútnak a szétválását. A vasúti
pályákat
szabaddá kell tenni, megszűnik egy-egy államvasút, vagy magántársaság
monopóliuma
lenni. Ki kell nyitni a vasútat, s teret kell adni a szabad
versenynek.
Bármely vasút társaság közlekedhet a másik vasútvonalán a közúthoz
hasonlóin.
Ez nagyobb életteret biztosít a jövőben a GySEV-nek. Az elsők között
fogunk
élni e lehetőséggel.
- A részvénytársaság elnök-
vezérigazgatójaként
nem csak a forgalom megtartásáért felel. Miként garantálja a
vasútintézet
személyzetének jólétét, ezen keresztül a biztos anyagiakat a vasútas
családoknak?
- E tekinteben is mindig élen jártunk.
Kiegyensúlyozott
kapcsolat működik az érdekképviselet és a részvénytársaság vezetése
között.
A rendszerváltás óta nem volt vezetőcsere, és tömeges munkaerő
leépítés
sem. A GySEV hosszútávon is stabil munkalehetőséget
biztosít.
- Valamikor a vasutas pálya apáról fiúra
szállt.
Hogyan áll a személyzet utánpótlásának kérdése? Ma is népszerű
vasutasnak
lenni?
- Meglehet ma is nyugdíjas állás, de eleget
kell
tenni az újabb kihívásoknak. Sokat kell dolgozni, de aki vállalja,
annak
biztos a kenyere. Manapság általában sem jellemzőek a vasutas
generációk.
Hogy úgy mondjam, a mai fiatalok puskaporosabbak, minthogy a
krampácsolással
kezdjék az életüket. A vasutasság olyan szakma, amelyet keményen,
lépcsőről
lépcsőre meg kell tanulni. Ám aki erre áldozz, nem bánja meg, mert a
GySEV-nek
helye van a jövő Európájában. Vasutasnak lenni mindig vonzó volt, az
ma
is, s remélem a jövőben sem lesz ez másként.
Török
Magda
1999. október 28., csütörtök 00:00
|