CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 15., szerda, Zsófia, Szonja napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

Százhúsz esztendős a Sopron-Ebenfurti vasútvonal

Százhúsz esztendős a Sopron-Ebenfurti vasútvonal
Exkluzív interjú a GySEV RT. elnök-vezérigazgatójával


- A bécsi Erlanger báró vasútépítési kezdeményezésének köszönhetően 120 évvel ezelőtt, 1879. október 28-án nyitották meg a Sopron-Ebenfurti vasútvonalat. Dr. Berényi Jánossal, a GySEV Rt. elnök- vezérigazgatójával a jeles vasúti évforduló alkalmából beszélgettünk.

- Miként látja vezérigazgató úr, valóra váltak a remények, amelyekkel annak idején Erlanger báró a vasútvonal építésébe belefogott? Mi az oka, hogy az államosítások elkerülték a Magyarországon magánvasútként egyedül megmaradt Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt.-t? - tettük fel a kérdést az elnök-vezérigazgatónak.

- Erlanger báró vasútvonalépítése jó kezdeményezés volt. Hogy az ország egyedüli magánvasútjaként mindmáig megmaradt, az egyebek mellett a vasút földrajzi fekvésének is köszönhető. A második világháború után Ausztria és Magyarország között a GySEV-nek a legnehezebb időkben is élő, kapcsolatteremtő szerepe volt. A magyar államnak érdeke volt a GySEV sajátos üzemének a fenntartása is, de közlekedéspolitikáját is igyekezett úgy alakítani, hogy szerves része lehessen mindkét ország közlekedési hálózatának. A vasút üzletág mára nem csupán két országra, de Európa távolabbi államaira is kitekintéssel bír, s ez még fejlődik. Noha Magyaroroszág még nem EU-tagállam, a GySEV magyar üzletága számos területen az európai normák szerint tartozik eljárni, minthogy jogilag és üzemviteli szempontból egységet képez az EU területen lévő ausztriai vonalrészekkel. A brüsszeli vasútpolitikai alapelvekben kiemelkedő szerepet és hangsúlyt kapott a környezetkímélő, kombinált közúti-vasúti szállítás. Ennek figyelembevételével Sopronban épült meg az ország legjelentősebb és a térség egyik legnagyobb logisztikai központja. Az osztrák és magyar tőkével megalapozott átrakóbázis létrehozásának eredményeként ma már a soproni határforgalomban a kombinált fuvarozás, a RO-LA a szállított összes árumennyiségnek mintegy 40 százalékát bonyolítja. Mindent összevetve úgy gondolom, a vasútvonal valóra váltotta a hozzá fűzött reményeket. Köszönet Erlanger bárónak a vasútépítési kezdeményezésért, ugyanakkor nem hanyagolható el a GySEV-nél dolgozó vezetők és munkatársak magas szakmai kultúrája és hozzáállása sem.

- A várost átszelő GySEV vonalon egymást érik a vonatok. Minden állomáson tehervonatokkal találkozhatunk, amelyek a személyszállító vonatok közti szabad időközökben haladhatnak csak tovább. A különböző fórumokon a forgalom további növekedésének terveiről lehet hallani. Elnök úr szerint nincs ebben valamiféle ellentmondás? Számolnak a második vágány létesítésének lehetőségével?

- Mind a személy-, mind a teherszállításban dinamikusan növekszik a GySEV szerepe. Előbbi tekintetében regionális feladatokat látunk el Győr-Moson-Sopron megyében, Burgenland tartományban, Budapesten és Bécsben. Sopron és Bécs között óránkénti, Sopron és Budapest között háromóránkénti vonat összeköttetés van. Inter-City, illetve gyorsvonati összeköttetések révén rendkívül gyakori utazási lehetőséget nyújtunk. Noha a személyszállítás veszteséges, egyre magasabb színvonalú utaztatásra törekszünk. Az áruszállítás piaci kategória, versenyben van a közúttal. A nemrégiben Európa által igényelt, elfogadott és kiépített logisztikai központ ebben is segítségünkre van. Ami a második vágány kiépítését illeti, hosszútávú stratégiai terveinkben a GySEV vonalain az áruszállítás megduplázódásával számolunk. Ezt jelenlegi pályáinkon nem tudjuk lebonyolítani, tehát létfontosságú számunkra a második vágány. Az osztrák kormányzat tanulmány szinten már készül egy Sopron- Eisenstadt-Wampersdorf -Bécs vasútvonal kiépítésével. A Burgenlandi tartomány szeretne közvetlen vasúti összeköttetést Béccsel és a Schwechati repülőtérrel. A részben az új, részben a GySEV nyomvonalán épülő vasúthálózat, a jóváhagyást követően körülbelül 2010-re 2012-re elkészülne. Az osztrák szövetségi közlekedési minisztérium vezetői kimondták, a GySEV kezelné ezt az úgynevezett második vágányt.

- A magánvasútak mindegyikének megszabták a koncessziós idejét. Ez a magyar gyakorlatban 90 év volt. Ezt már kétízben hosszabították. A jelenlegi üzemeltetési engedély 2007-ig érvényes. Van kilátás a koncesszió újabb nyújtására?

- A koncesszió mindig is a két ország együttműködési szimbóluma volt. Nincs kétségem afelől, hogy az osztrák és a magyar közlekedési kormányzat, akik egyben a fő tulajdonosok is, ne hosszabítanák meg az üzemeltetési engedélyt. Az ilyen irányú igényünket már megfogalmaztuk. Tehát a GySEV jövője e tekintetben is biztosított.

- Miképpen befolyásolja a GySEV üzletvitelét az EU-hoz való csatlakozás?

- Olyan értelemben hoz változást, hogy az EU előírja az infrastruktúrának és a kereskedő vasútnak a szétválását. A vasúti pályákat szabaddá kell tenni, megszűnik egy-egy államvasút, vagy magántársaság monopóliuma lenni. Ki kell nyitni a vasútat, s teret kell adni a szabad versenynek. Bármely vasút társaság közlekedhet a másik vasútvonalán a közúthoz hasonlóin. Ez nagyobb életteret biztosít a jövőben a GySEV-nek. Az elsők között fogunk élni e lehetőséggel.

- A részvénytársaság elnök- vezérigazgatójaként nem csak a forgalom megtartásáért felel. Miként garantálja a vasútintézet személyzetének jólétét, ezen keresztül a biztos anyagiakat a vasútas családoknak?

- E tekinteben is mindig élen jártunk. Kiegyensúlyozott kapcsolat működik az érdekképviselet és a részvénytársaság vezetése között. A rendszerváltás óta nem volt vezetőcsere, és tömeges munkaerő leépítés sem. A GySEV hosszútávon is stabil munkalehetőséget biztosít.

- Valamikor a vasutas pálya apáról fiúra szállt. Hogyan áll a személyzet utánpótlásának kérdése? Ma is népszerű vasutasnak lenni?

- Meglehet ma is nyugdíjas állás, de eleget kell tenni az újabb kihívásoknak. Sokat kell dolgozni, de aki vállalja, annak biztos a kenyere. Manapság általában sem jellemzőek a vasutas generációk. Hogy úgy mondjam, a mai fiatalok puskaporosabbak, minthogy a krampácsolással kezdjék az életüket. A vasutasság olyan szakma, amelyet keményen, lépcsőről lépcsőre meg kell tanulni. Ám aki erre áldozz, nem bánja meg, mert a GySEV-nek helye van a jövő Európájában. Vasutasnak lenni mindig vonzó volt, az ma is, s remélem a jövőben sem lesz ez másként.

Török Magda



1999. október 28., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület