Sopron-Szombathely vasútvonal villamosítása
Amint arról már beszámoltunk, hétfőn adta át a Sopron-Szombathely
pályaszakaszt a GySEV Rt, amelynek korszerűsítése, a tervek szerint, 2005
végére fejeződik be.
A cégtől a közeljövőben az osztrák állam többségi
tulajdonába kerülő FHÉV Rt. által működtetett Fertő tavi körvasutat - amelynek
mintegy 10 kilométer hosszú magyar szakasza is van - az osztrák állam segítségével
újítják fel. Az FHÉV többségi tulajdonosa rövidesen az osztrák állam lesz.
További mintegy 6 milliárd forint költséggel folytatódik
a Sopron és Szombathely közötti, hétfőn átadott 62 kilométeres, immár a
Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) Rt. által működtetett vonalszakasz
korszerűsítése - mondta Szabó András, a társaság elnöke. Várhatóan 2004
tavaszára további 1,6 milliárd forintos költséggel kiépítik a biztonsági
berendezéseket, amelyek révén a vonatok már 160 kilométeres sebességgel
is közlekedhetnek. Ehhez azonban szükség lesz a Bük és Sopron közötti pályaszakasz
átépítésére, ami mintegy 4-4,5 milliárd forintba kerül és 2005 végére történhet
meg.
Az átadás ünnepi pillanata
A Közlekedési és Vízügyi Miniszter tulajdonosi döntésével
2001. december 1-től a vasútvonalat a GySEV Rt. kezelésébe adta.
Közismert, hogy az Európai Unió a régiónak nagy
jelentőséget tulajdonít, különösen a határon átnyúló régiónak, s ezek fejlesztését
támogatja is.
A GySEV Rt. a nyugat-dunántúli vasúti forgalomban
a szomszédos Burgenland személyforgalmában is jelentős szerepet tölt be.
A Sopron-Szombathely vasútvonal vonalvezetése sok szempontból ideális.
Szerencsés körülmény, hogy a vonal egyenes vonalvezetésű, síkvidéki pálya.
Az 1865. szeptemberében átadott mintegy 62 km hosszú,
egyvágányú pályán a vonatok engedélyezett sebessége 60 km/ó volt. Átvételkor
a vonal hosszának több mint 20%-án, összesen 13 km-en az igen elavult pálya
állapota miatt a vonatok biztonsági okokból csak jelentős sebességkorlátozásokkal
közlekedhettek.
A GySEV elhatározását – miszerint a vonal átbocsátóképességének
növelését követően a vonalra nagyobb személy- és áruforgalmat hoz – tett
követte. A rendelkezésre álló pénzügyi és műszaki lehetőségek optimalizálásából
adódóan döntések születtek a feltétlen szükséges felújítások, beruházások
tartalmáról, a munkák időbeli végrehajtásáról.
Az ünnepi ülés elnöksége
Ennek megfelelően a vasúti pályát két részben Harka
– Bük és Bük – Szombathely viszonylatban, egymástól műszakilag lényegesen
eltérően újították fel. A vasútvonal legzsúfoltabb Bük – Szombathely szakaszán
teljes felépítménycserét végeztek, míg a másik területen a lassújelek megszüntetését
tűzték ki célul annak érdekében, hogy a vonalszakasz teljes egészében járható
legyen legalább a pályára engedélyezett 60 km/h sebességgel.
Szakemberek szerint a pálya felújítottsága Bük –
Szombathely viszonylatban olyan, hogy az akár 100 km/h sebességet is lehetővé
tenne. Gátat szab azonban ennek a biztosítóberendezés hiánya, amely kiépítését
a tárca jövő évi fejlesztéseik között tervezi.
A vasútvonal átvételét követően szinte azonnal megkezdődtek
a vonalvillamosítási munkák. Az engedélyezési eljárást követően, nyár elejétől
a kivitelező a feszített ütemtervnek megfelelően jelentős munkát végzett
el. Felállított 1012 db oszlopot, bedolgozott 3400 m3 betont,
felszerelésre került mintegy 63.000 m munkavezeték, illetve 66.000 m tápvezeték.
Szabványosításra került 17 db kis és középfeszültségű keresztező vezeték
és védelembe helyezésre kerültek a vonalszakasz mentén megmaradó távközlő
és biztosítóberendezések.
A fenti munkák, tehát a pálya felújítása és villamosítása
3,2 mdFt beruházási költséggel valósult meg.
A pálya felújításával, a villamosítással a
vonal átbocsátóképességét növelték, ezáltal a vonalra nagyobb személy-
és áruforgalmat hozható.
A villamosítással a költségesebb és környezetszennyezőbb
dízel vontatást váltják ki korszerű villamos vontatással, melynek energia
ellátását a meglévő soproni alállomás biztosítja.
A jelenlegi napi 24 db vonat 2003-ban 32 vonatra
növekszik.
A december 15-i menetrendváltást követően 5 pár
Euro Régió vonat közlekedése indul meg Wiener Neustadt – Sopron – Szombathely
között, illetve ezekhez illeszkedően új menetrendi struktúrában nagyobb
vonatszámmal közlekedhetnek a vonalon.
Új vonat összeköttetést jelent a Bük – Sopron –
Bp. Keleti viszonylatban közlekedő közvetlen vonat.
A jelenlegi személyvonatok menettartama 84 perc,
a jövőben ez 67 percre csökken.
Wien-Südbahnhof – Wiener Neustadt – Szombathely – Sárvár – Keszthely
viszonylatban un. “fürdő vonat” közlekedik szombaton, vasárnap és osztrák
munkaszünetes napokon.
A Bük-Szombathely vonalszakasz jelentős utasforgalmát
figyelembe véve, a cél az, hogy a környék a potenciális –elsősorban hivatásforgalomban-
utasait megnyerhessék a vasút számára. Ezen nem kevés eredmények körvonalazzák,
kijelölik az utat a további teendők tekintetében.
További tervek között szerepel: a Bük-Szombathely
vonalszakaszhoz hasonlóan Harka-Bük viszonylatban is el kell végezni a
pálya felépítményének felújítását, korszerű biztosító-berendezés
megépítésével jelentős sebességemelést lehetne bevezetni, tovább növelve
a vonalszakasz átbocsátó képességét.
A további jelentős fejlesztésekhez az önkormányzatok
segítségére is számít a GySEV, amelyek realizálását követően ismét nyugat
Magyarország jelentős észak – déli összeköttetésévé válhat a Sopron – Szombathely
vasútvonal.
Fotó: Németh Béla
2002. december 20., péntek 14:53
|