CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Sopron-Szombathely vasútvonal villamosítása

    Amint arról már beszámoltunk, hétfőn adta át a Sopron-Szombathely pályaszakaszt a GySEV Rt, amelynek korszerűsítése, a tervek szerint, 2005 végére fejeződik be.
    A cégtől a közeljövőben az osztrák állam többségi tulajdonába kerülő FHÉV Rt. által működtetett Fertő tavi körvasutat - amelynek mintegy 10 kilométer hosszú magyar szakasza is van - az osztrák állam segítségével újítják fel. Az FHÉV többségi tulajdonosa rövidesen az osztrák állam lesz.
    További mintegy 6 milliárd forint költséggel folytatódik a Sopron és Szombathely közötti, hétfőn átadott 62 kilométeres, immár a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GySEV) Rt. által működtetett vonalszakasz korszerűsítése - mondta Szabó András, a társaság elnöke. Várhatóan 2004 tavaszára további 1,6 milliárd forintos költséggel kiépítik a biztonsági berendezéseket, amelyek révén a vonatok már 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek. Ehhez azonban szükség lesz a Bük és Sopron közötti pályaszakasz átépítésére, ami mintegy 4-4,5 milliárd forintba kerül és 2005 végére történhet meg.

    
Az átadás ünnepi pillanata

    A Közlekedési és Vízügyi Miniszter tulajdonosi döntésével 2001. december 1-től a vasútvonalat a GySEV Rt. kezelésébe adta.
    Közismert, hogy az Európai Unió a régiónak nagy jelentőséget tulajdonít, különösen a határon átnyúló régiónak, s ezek fejlesztését támogatja is.
    A GySEV Rt. a nyugat-dunántúli vasúti forgalomban a szomszédos Burgenland személyforgalmában is jelentős szerepet tölt be. A Sopron-Szombathely vasútvonal vonalvezetése sok szempontból ideális. Szerencsés körülmény, hogy a vonal egyenes vonalvezetésű, síkvidéki pálya.
    Az 1865. szeptemberében átadott mintegy 62 km hosszú, egyvágányú pályán a vonatok engedélyezett sebessége 60 km/ó volt. Átvételkor a vonal hosszának több mint 20%-án, összesen 13 km-en az igen elavult pálya állapota miatt a vonatok biztonsági okokból csak jelentős sebességkorlátozásokkal közlekedhettek.
    A GySEV elhatározását – miszerint a vonal átbocsátóképességének növelését követően a vonalra nagyobb személy- és áruforgalmat hoz – tett követte. A rendelkezésre álló pénzügyi és műszaki lehetőségek optimalizálásából adódóan döntések születtek a feltétlen szükséges felújítások, beruházások tartalmáról, a munkák időbeli végrehajtásáról.

Az ünnepi ülés elnöksége

    Ennek megfelelően a vasúti pályát két részben Harka – Bük és Bük – Szombathely viszonylatban, egymástól műszakilag lényegesen eltérően újították fel. A vasútvonal legzsúfoltabb Bük – Szombathely szakaszán teljes felépítménycserét végeztek, míg a másik területen a lassújelek megszüntetését tűzték ki célul annak érdekében, hogy a vonalszakasz teljes egészében járható legyen legalább a pályára engedélyezett 60 km/h sebességgel.
    Szakemberek szerint a pálya felújítottsága Bük – Szombathely viszonylatban olyan, hogy az akár 100 km/h sebességet is lehetővé tenne. Gátat szab azonban ennek a biztosítóberendezés hiánya, amely kiépítését a tárca jövő évi fejlesztéseik között tervezi.

    A vasútvonal átvételét követően szinte azonnal megkezdődtek a vonalvillamosítási munkák. Az engedélyezési eljárást követően, nyár elejétől a kivitelező a feszített ütemtervnek megfelelően jelentős munkát végzett el. Felállított 1012 db oszlopot, bedolgozott 3400 m3 betont, felszerelésre került mintegy 63.000 m munkavezeték, illetve 66.000 m tápvezeték. Szabványosításra került 17 db kis és középfeszültségű keresztező vezeték és védelembe helyezésre kerültek a vonalszakasz mentén megmaradó távközlő és biztosítóberendezések.
    A fenti munkák, tehát a pálya felújítása és villamosítása 3,2 mdFt beruházási költséggel valósult meg.
     A pálya felújításával, a villamosítással a vonal átbocsátóképességét növelték, ezáltal a vonalra nagyobb személy- és áruforgalmat hozható.
    A villamosítással a költségesebb és környezetszennyezőbb dízel vontatást váltják ki korszerű villamos vontatással, melynek energia ellátását a meglévő soproni alállomás biztosítja.
    A jelenlegi napi 24 db vonat 2003-ban 32 vonatra növekszik.
    A december 15-i menetrendváltást követően 5 pár Euro Régió vonat közlekedése indul meg Wiener Neustadt – Sopron – Szombathely között, illetve ezekhez illeszkedően új menetrendi struktúrában nagyobb vonatszámmal közlekedhetnek a vonalon.
    Új vonat összeköttetést jelent a Bük – Sopron – Bp. Keleti viszonylatban közlekedő közvetlen vonat.
    A jelenlegi személyvonatok menettartama 84 perc, a jövőben ez 67 percre csökken.

Wien-Südbahnhof – Wiener Neustadt – Szombathely – Sárvár – Keszthely viszonylatban un. “fürdő vonat” közlekedik szombaton, vasárnap és osztrák munkaszünetes napokon.
    A Bük-Szombathely vonalszakasz jelentős utasforgalmát figyelembe véve, a cél az, hogy a környék a potenciális –elsősorban hivatásforgalomban- utasait megnyerhessék a vasút számára. Ezen nem kevés eredmények körvonalazzák, kijelölik az utat a további teendők tekintetében.
    További tervek között szerepel: a Bük-Szombathely vonalszakaszhoz hasonlóan Harka-Bük viszonylatban is el kell végezni a pálya felépítményének felújítását,  korszerű biztosító-berendezés megépítésével jelentős sebességemelést lehetne bevezetni, tovább növelve a vonalszakasz átbocsátó képességét.
    A további jelentős fejlesztésekhez az önkormányzatok segítségére is számít a GySEV, amelyek realizálását követően ismét nyugat Magyarország jelentős észak – déli összeköttetésévé válhat a Sopron – Szombathely vasútvonal.

Fotó: Németh Béla



2002. december 20., péntek 14:53


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület