CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Nyugati Kapu  

A bűn és a dzsessz Chicagója

A bűn és a dzsessz Chicagója
Premier a soproni Petőfi Színházban


Merre van Chicago? Valahol Amerikában. Hogy lehet odatalálni? Csak figyelj. Ahol lőnek és szól a dzsessz, már ott is vagy. De legutóbb ilyet Sopronban is hallottam! Akkor megtaláltad Chicagót. De az csak játék volt! Miért, nem volt az jó neked?

Kander-Ebb-Fosse Chicago című revümusical-jével nyitotta meg évadját a soproni Petőfi Színház. Olyan világhírű darabbal, ami által hozzánk is közelebb került a távoli nagyváros bűne és kitűnő zenéje. Előbbiről még Budapesten is városrészt neveztek el, utóbbit pedig nap mint nap hallhatjuk a rádióból.

A chicagói történet tulajdonképpen egyszerű, hétköznapi eset. A nő, Roxie (Keresztes Ildikó) lelövi szeretőjét, a férj, Amos (Győri Péter) magára vállalná az esetet. Az igazság azonban kiderül, a nő börtönbe kerül, a többi gyilkos lány mellé. Ott összekülönbözik a hangadó lánnyal, Velmával (Borbás Gabi), de istápolójuk, Mama Morton (Rátonyi Hajni) csillapítja indulataikat és jobbnak látja, ha a sztárügyvéd, Billy Flyn (Szakács Tibor) viszi ügyüket az igazságszolgáltatás elé. Persze mi az igazság? Mert Chicagóban az emberek, különösen a sajtó, köztük Mary Sunshine, a riporter (Szatmári György, "szoknyaszerepben") a bűnt már megszokták, jobban szeretik a bűnbánatot, meg a szenzációkat. Mert mi van abban, ha a román lány, Florica (Szabó Anikó) még a kötélen is azt hebegi: "Nem vagyok bunos"? De az, hogy Roxie terhes - ami persze nem igaz -, arról lehet címoldalas, fotóscikket írni, melyen az emberek csámcsoghatnak. Valójában mi is az igazság? Mert az ügyvéd mindent megkever, hogy dollárjaihoz hozzájusson. A polgári erkölcs szerinte csak halandzsa, humbug, az egyetlen igazság: a pénz. A végén, mikor az esküdtszék Roxie-t ártatlannak mondja ki, már senkit sem érdekel. De ő végre önfeledten táncolhat és énekelhet Velmával együtt a revüben.

A zenébe, énekbe és táncba foglalt sztorit Mikó István remekül fogta össze és szokása szerint apró, szellemes ötleteivel is kiegészítette. Kitűnő alapot adtak neki Prekop Gabriella fordításának kifogástalan prozódiájú sorai és G. Dénes György versei. A Blum József által vezetett zenészek nagyszerűen festették alá a Michael Kropf által készített koreográfiát. Peter Umbach jelképszerű díszletei jól érzékeltették az amerikai nagyváros csillogó ridegségét. Külön említést érdemel a fényeffektusok gazdagsága.

Nagyszerűen sikerült a világhírű darab. Talán nem túlzás, hogy a soproni előadás még a Broadwayn is megállná a helyét. Méltán érdemelte ki a vastapsot, ami kétszer erősödött fel. Akkor, amikor Amos, "Mr. Celofán", akin mindenki átnéz, aki csak egy szürke, pipogya férj, megjelent. S a Konferanszié (Zalai Tamás) meghajlásakor, aki sok szerepében végigbrillírozta az előadást. Jó, hogy a közönség így ítélt.

NyK



1999. szeptember 28., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület