CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 19., vasárnap, Ivó, Milán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  


Január 15-ig még várnak véleményeket

A hátrányos helyzetű fiatalok speciális képzési és foglalkoztatási lehetőségei a Nyugat-Dunántúli Régióban


A szervező Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség szervezésében szakértői egyeztetési workshopra került sor január 8-án a Vas Megyei Önkormányzati Hivatal Nagytermében.

A Hátrányos helyzetű fiatalok speciális képzési és foglalkoztatási lehetőségei a Nyugat-Dunántúli Régióban címmel programot dolgozott ki a Reginnov Tanácsadó Kft. A nagyszabású munka előzményeiről, a program tartalmi elemeiről Erdeiné Horváth Klára ügyvezető igazgató tájékoztatott.

A Nyugat-Dunántúli Fejlesztési Tanács felismerve a hátrányos helyzetű fiatalok képzésében és foglalkoztatásában rejlő súlyos problémákat, helyzetük javítása érdekében 2001. október 9-én hozott határozatában önálló program kidolgozásáról döntött. Ennek elkészítésével a Reginnov Tanácsadó Kft-t bízta meg.

Mi a programkészítés során a hátrányos helyzet számtalan tényezője közül kiemeltük az alacsony iskolázottságot, az iskolai kudarcot, és azt vizsgáltuk regionálisan. Tettük ezt azért, mert szinte bizonyossággal kijelenthető, hogy tartós munkanélküliség vár azokra a fiatalokra, akik az általános iskolát nem végzik el, akik az iskola után eltűnnek, vagyis nem tanulnak tovább középfokon, illetve akik a középfokról lemorzsolódnak.

Munkánkban kiemelten foglalkoztunk a romákkal, mint hátrányos helyzetű kisebbséggel. Az önbesorolás alapján történt adatfelvétel eredményeit elemezve kiemeltük, hogy Vas megyében a cigánysághoz kötődő válaszadók fele, a zalaiaknak pedig több mint kétharmada él községekben. Ezek a kistérségek elaprózott település-szerkezetűek, fejletlen infrastruktúrával és az országos átlagot jelentősen meghaladó munkanélküliséggel rendelkeznek. Vagyis azok a cigányok, akik ezeken a településeken élnek, nemcsak cigány voltuk, hanem településük miatt is hátrányban vannak a városokban élőkhöz képest.
A kollégiumi cigány programokra régiónk két északi megyéjében nincs példa, a zalai tapasztalatok szerint azonban jelentős lehet a kollégiumok felzárkóztatási, fejlesztési potenciálja.

Mivel témánk szempontjából kiemelten fontos a 16-24 éves korú lakónépesség iskolázottsági mutatóinak korosztály szerinti ismerete, ezért hatalmas mennyiségű elemzést végeztünk. Vizsgálódásunk a munkaerőpiacot és a szociális területet is érintette.

A régió megyéiben legnagyobb számban a szakközépiskolák állnak a tanulók rendelkezésére. A nappali tagozatos intézmények iskolatípusonként: gimnázium 46, szakközépiskola 82, szakiskola 53.
A célcsoport kor szerinti szóródását figyelve kiderül, hogy a szakközépiskolákban és a szakiskolákban a már nem tanköteles korúak nagyobb számban vannak jelen, mint a gimnáziumokban. A szakképző intézményekben magasabb arányú a javítóvizsgára való utalás, a javítóvizsgán meg nem jelentek és a sikertelen vizsgázók aránya. Jelentős tényezőnek mutatkozik a szorgalmi időszakban való kimaradás is.

Győr-Moson-Sopron megyében az összes iskolatípusban a legmagasabb a javítóvizsgára kötelezettek aránya, és nagyon jelentős a javítóvizsgások évismétlésre utalása: 18-22% közötti. Ugyancsak legmagasabb a szorgalmi időszakban a szakiskolákból a három vagy több tárgyból való bukás miatt kimaradók aránya.
Vasban, úgy tűnik, sikeresebb a szakiskolákban a tanulmányi követelmények teljesítése. Javítóvizsgára a többihez képest kisebb arányban kötelezik a tanulókat a szakközepekben és a szakiskolákban. A tanév közbeni kimaradás a legkisebb arányú. Úgy tűnik, mintha nagyobb lenne ezen iskolák megtartó ereje. Ennél meglepőbb, hogy a sikertelen vizsga aránya itt a legnagyobb (24,6%).
Zala megyében a gimnáziumok megtartó ereje nagyobb, ugyanakkor itt is megfigyelhető az évfolyamismétlésre kötelezettek magas aránya (21,2%). Külön figyelmet igényel minden iskolatípusban a vizsgán való meg nem jelenés magas aránya.

Dokumentumunkban hosszú távú stratégiai és operatív programot, valamint rövid távú cselekvési programot dolgoztunk ki a hátrányos helyzetű fiatalok tanulási motivációjának felkeltésére felzárkóztatásukra, melyben prioritást élvez az oktatáshoz, képzéshez való hozzáférés biztosítása.

Bár a program célcsoportja a 16-24 év közöttieket foglalja magában, a hátrányos helyzet, a társadalmi leszakadás megakadályozása terén a leghatékonyabbak a prevenciós intézkedések a szociális, nevelési-oktatási, munkaügyi intézmény-rendszerek összehangolt tevékenységei és programjai révén. Így az egyének szükségleteire reagáló oktatási rendszer az általános iskolai fejlesztéseket éppúgy magában foglalja, mint a célcsoport igényeit figyelembe vevő középfokú oktatásét. A középfokú oktatási intézmények emellett speciális, délutáni fejlesztő tanulmányi foglalkozásokkal, a fiatalok sport-, illetve szakkörökbe való bevonásával segíthetik hátrányos helyzetű diákjaik motiválását.

Napjainkban bármely program, intézkedés megvalósítása szempontjából alapvető fontossággal bír a széles közvélemény tájékoztatása. Ezt nem csupán a program sikerességének, támogatottságának biztosítása indokolja - bár ez sem elhanyagolható szempont-, hanem a demokratikus társadalom önmagában is megköveteli, hiszen a társadalom tagja joggal várja el az őt érintő programokról való tájékoztatást.
Ezért tartom fontosnak, hogy tájékoztatást adjunk a sajtóban a hátrányos helyzetű fiatalokkal kapcsolatos problémákról, tennivalókról.

A Hátrányos helyzetű fiatalok speciális képzési és foglalkoztatási lehetőségei a Nyugat-Dunántúli Régióban című program egyeztetési változatának teljes anyaga elérhető www.westpa.hu honlapon. Javaslataikat, észrevételeiket közvetlenül a fent jelzett honlapon, vagy az alábbi e-mail címen tehetik meg: reginnov@reginnov.hu 2003. január 15-ig.

- gyöngyös -



2003. január 08., szerda 19:50


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület