CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. március 29., péntek, Aguszta napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Hírek - események  

Újabb adalékok az 1944. december 18-i Sopron elleni légitámadáshoz
(előzmények, résztvevők)

    Az 1944 december 18-i Sopron elleni légitámadásról eddig nem rendelkeztünk ameikai adatokkal. Az interneten böngészve akadt meg a szemem Stephen E. Ambrose The Wild Blue, The Men and Boys who flew the B-24S over Germany c. művén. A könyv tartalomjegyzékében ott szerepelt Sopron neve is a December fejezetnél.
    A kérdés már csak az volt, hogy ez december 6-ra vonatkozik-e, vagy más időpontot rejt a Sopron címszó. A 1944. december 6-i és 1945. február 21-i illetve március 4-i bombázások hiteles krónikáját Hárs József Pro Urbe díjas helytörténész már két nagyobb tanulmányában ismertette a Soproni Szemlében.
    Ambrose amerikai történész munkájából az alábbi új adatokat tudhatjuk meg. Az amerikai 15. légihadsereg 455. bombázó ezrede a dél olaszországi Cerignola melletti San Giovanni Field nevű támaszponton állomásozott. A repülőtér használatában megosztozott a 454. bombázó ezred gépeivel. Mindkét egység a 304. repülőhadosztály állományába tartozott.

December 18-án, a Sopront támadó B-24J Liberator, 455. ezred, 304 hadosztály, 741-es század 
(Fotó: Dósai-archív)

    A 455-ösöknek négy százada volt, úgymint a 740-es, 741-es, 742-es és a 743-as. Az ezred emblémája a „közönséges keselyű” volt. A század jelzései a Liberátor bombázók vezérsíkján a következők voltak: Miközben a vezérsík alsó fele minden századnál élénk sárgára volt festve, a vezérsík felső részét a 740-eseknek fekete rombusz, a 741-eseknek fekete lóhere, a 742-eseknek átlós fekete csík, a 743-asoknak vízszintes fekete vonal díszítette.

    Az ezred 1944 novemberéig 139 bevetésen vett részt. December 6-tól a 741. század parancsnoka egy 22 éves fiatal hadnagy, George Mc Govern volt.
    December 16-ra egész Európában borúsra és hidegre változott az idő. A 15 légihadsereg gépei mégis repültek. Ezen a napon a bruxi olajfinomítót támadták. Másnap Odertal olajfinomítói voltak a Liberátorok célpontjai. Az odertali bevetés után Mc Govern megtudta és közölte beosztottaival, hogy másnap, 18-án ismét fel kell szállniuk az ellenséges célpontok ellen. A 18-i bevetés az amerikai pilóták szóhasználatával élve "tejkihordó menetnek" sikeredett. Az elsődleges németországi célpontot nem tudták megtámadni, az időjárás közbeszólt.
 

A pilóta és személyzete a Dakota Queen előtt. 
Alló sor (balróljobbra): George McGovem hadnagy, Ralph „Bill" Rounds hadnagy, Sam Adams hadnagy, navigátor. 
Guggoló sor (balról jobbra): Mike Valko őrmester, fedélzeti szerelő, Bill McAfee őrmester, gömbtoronylövész, Bill Ashlock őrmester, oldalsó lövész, Ken Higgins őrmester, rádiós, Robert O'Connell őrmester, orrlövész, Isador Irving Seigal őrmester, faroklövész.
    A vezérgép a Dakota Queen így rákanyarodott a tartalék célpontra. Így került sor a csak másodlagos célpontnak kijelölt Sopron rendező pályaudvarának támadására. Aznap Sopront tehát a 455. bombázó ezredhez tartozó 741-es század támadta. A bevetés alatt nem volt ellenséges légelhárítás, sem vadászgép támadás. Így valamennyi gép épségben visszatért támaszpontjára.
    Házi Jenő főlevéltáros a naplójában ezeket rögzítette erről a napról: „ December 18-án délelőtt 10 órakor ismét riadó. Egynegyed tizenkettőkor egy hullámban az ellenséges gépek ismét bombákat dobtak Sopronra és a Lövér szálló, valamint a Gruber szálló környékét alaposn kikészítették. Nálam négy ablakszem ismét betörött. feleségem nem bírt Bükre utazni, mert a vasúti vonal is megrongálódott."
    A Renner Kálmán vezette Koronázó dombi kárfigyelő őrs jelentése pontos, de szűkszavú: „...11.21 Bombázás (Löverek)...” A jórészt célt tévesztett bombák többsége tehát a Lövérekre hullott. Többek között telitalálat érte a Felsőlövér úti 19., 21.,29., 31. sz. családi villákat, de ekkor kapott találatot pl. a Hatvan Ferenc turistaház is. A GySEV pályaudvar mentén pedig a Felsőbüki Nagy Pál utcát és a Kőszegi utat tarolta a bombaszőnyeg. (További kutatást igényel a támadó gépek pontos száma és a ledobott bombák mennyisége. ) Ambrose utal rá egy helyen könyvében, hogy A 741-eseknek 12 darab B 24-es bombázó gépük és összesen 46 fő és másodpilótájuk volt.
Bill Rounds hadnagy, a másodpilóta, a kansasi Wchitából, George McGovem hadnagy, parancsnok és első pilóta a dél-dakotai Mitchellből és Sam Adams hadnagy, navigátor a wisconsini Milwaukee-ból sátruk előtt. 
Rounds és McGovem majdnem egv évig lakott egvütt, ugyanebben a sátorban. 
AmikorAdams 1945-ben hősi halált halt egy bevetésen, Carroll Cooper főhadnagy költözött a helyére.

    A Sopront is támadó Dakota Queen teljes személyzete: George Mc Govern pilóta, Ralph „ Bill” Rounds másodpilóta, Kenneth Higgins rádiótávirász, Carrol Wilson „ C.W.” Cooper navigátor, Isador Irving Seigal farlövész, William „ Tex” Ashlock oldalsó lövész, Robert O Connel orrlövész, Mike Valko fedélzeti mérnök, William McAfee alsó toronylövész, Sam Adams navigátor és bombairányzó, Marion Colvert navigátor, és Hohn B Mills, farlövész volt.
    A történethez még hozzátartozik hogy a vezérgép parancsnoka később az USA szenátora lett, és indult az 1972-es amerikai elnökválasztáson is !

    Ambrose 2001-ben megjelent munkája magyarul is olvasható. A címe: Vad égbolt (Budapest.:Gabo, 2002.)

ifj. Sarkady Sándor



2003. január 09., csütörtök 00:52


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület