Újabb adalékok az 1944. december 18-i Sopron elleni légitámadáshoz
(előzmények, résztvevők)
Az 1944 december 18-i Sopron elleni légitámadásról
eddig nem rendelkeztünk ameikai adatokkal. Az interneten böngészve akadt
meg a szemem Stephen E. Ambrose The Wild Blue, The Men and Boys who flew
the B-24S over Germany c. művén. A könyv tartalomjegyzékében ott szerepelt
Sopron neve is a December fejezetnél.
A kérdés már csak az volt, hogy ez december 6-ra
vonatkozik-e, vagy más időpontot rejt a Sopron címszó. A 1944. december
6-i és 1945. február 21-i illetve március 4-i bombázások hiteles krónikáját
Hárs József Pro Urbe díjas helytörténész már két nagyobb tanulmányában
ismertette a Soproni Szemlében.
Ambrose amerikai történész munkájából az alábbi
új adatokat tudhatjuk meg. Az amerikai 15. légihadsereg 455. bombázó ezrede
a dél olaszországi Cerignola melletti San Giovanni Field nevű támaszponton
állomásozott. A repülőtér használatában megosztozott a 454. bombázó ezred
gépeivel. Mindkét egység a 304. repülőhadosztály állományába tartozott.
|
December 18-án, a Sopront támadó B-24J Liberator, 455. ezred, 304
hadosztály, 741-es század
(Fotó: Dósai-archív)
|
A 455-ösöknek négy százada volt, úgymint a 740-es,
741-es, 742-es és a 743-as. Az ezred emblémája a „közönséges keselyű” volt.
A század jelzései a Liberátor bombázók vezérsíkján a következők voltak:
Miközben a vezérsík alsó fele minden századnál élénk sárgára volt festve,
a vezérsík felső részét a 740-eseknek fekete rombusz, a 741-eseknek fekete
lóhere, a 742-eseknek átlós fekete csík, a 743-asoknak vízszintes fekete
vonal díszítette.
Az ezred 1944 novemberéig 139 bevetésen vett részt.
December 6-tól a 741. század parancsnoka egy 22 éves fiatal hadnagy, George
Mc Govern volt.
December 16-ra egész Európában borúsra és hidegre
változott az idő. A 15 légihadsereg gépei mégis repültek. Ezen a napon
a bruxi olajfinomítót támadták. Másnap Odertal olajfinomítói voltak a Liberátorok
célpontjai. Az odertali bevetés után Mc Govern megtudta és közölte beosztottaival,
hogy másnap, 18-án ismét fel kell szállniuk az ellenséges célpontok ellen.
A 18-i bevetés az amerikai pilóták szóhasználatával élve "tejkihordó
menetnek" sikeredett. Az elsődleges németországi célpontot nem tudták
megtámadni, az időjárás közbeszólt.
|
A pilóta és személyzete a Dakota Queen előtt.
Alló sor (balróljobbra): George McGovem hadnagy, Ralph „Bill"
Rounds hadnagy, Sam Adams hadnagy, navigátor.
Guggoló sor (balról jobbra): Mike Valko őrmester, fedélzeti
szerelő, Bill McAfee őrmester, gömbtoronylövész, Bill Ashlock
őrmester, oldalsó lövész, Ken Higgins őrmester, rádiós, Robert
O'Connell őrmester, orrlövész, Isador Irving Seigal őrmester,
faroklövész. |
|
A vezérgép a Dakota Queen így rákanyarodott a
tartalék célpontra. Így került sor a csak másodlagos célpontnak kijelölt
Sopron rendező pályaudvarának támadására. Aznap Sopront tehát a 455.
bombázó ezredhez tartozó 741-es század támadta. A bevetés alatt nem volt
ellenséges légelhárítás, sem vadászgép támadás. Így valamennyi gép épségben
visszatért támaszpontjára.
Házi Jenő főlevéltáros a naplójában ezeket rögzítette
erről a napról: „ December 18-án délelőtt 10 órakor ismét riadó. Egynegyed
tizenkettőkor egy hullámban az ellenséges gépek ismét bombákat dobtak Sopronra
és a Lövér szálló, valamint a Gruber szálló környékét alaposn kikészítették.
Nálam négy ablakszem ismét betörött. feleségem nem bírt Bükre utazni, mert
a vasúti vonal is megrongálódott."
A Renner Kálmán vezette Koronázó dombi kárfigyelő
őrs jelentése pontos, de szűkszavú: „...11.21 Bombázás (Löverek)...” A
jórészt célt tévesztett bombák többsége tehát a Lövérekre hullott. Többek
között telitalálat érte a Felsőlövér úti 19., 21.,29., 31. sz. családi
villákat, de ekkor kapott találatot pl. a Hatvan Ferenc turistaház is.
A GySEV pályaudvar mentén pedig a Felsőbüki Nagy Pál utcát és a Kőszegi
utat tarolta a bombaszőnyeg. (További kutatást igényel a támadó gépek pontos
száma és a ledobott bombák mennyisége. ) Ambrose utal rá egy helyen könyvében,
hogy A 741-eseknek 12 darab B 24-es bombázó gépük és összesen 46 fő és
másodpilótájuk volt.
|
Bill Rounds hadnagy, a másodpilóta, a kansasi Wchitából, George
McGovem hadnagy, parancsnok és első pilóta a dél-dakotai Mitchellből
és Sam Adams hadnagy, navigátor a wisconsini Milwaukee-ból sátruk
előtt.
Rounds és McGovem majdnem egv évig lakott egvütt, ugyanebben a sátorban.
AmikorAdams 1945-ben hősi halált halt egy bevetésen, Carroll Cooper
főhadnagy költözött a helyére. |
A Sopront is támadó Dakota Queen teljes személyzete:
George Mc Govern pilóta, Ralph „ Bill” Rounds másodpilóta, Kenneth Higgins
rádiótávirász, Carrol Wilson „ C.W.” Cooper navigátor, Isador Irving Seigal
farlövész, William „ Tex” Ashlock oldalsó lövész, Robert O Connel orrlövész,
Mike Valko fedélzeti mérnök, William McAfee alsó toronylövész, Sam Adams
navigátor és bombairányzó, Marion Colvert navigátor, és Hohn B Mills, farlövész
volt.
A történethez még hozzátartozik hogy a vezérgép
parancsnoka később az USA szenátora lett, és indult az 1972-es amerikai
elnökválasztáson is !
Ambrose 2001-ben megjelent munkája magyarul is olvasható.
A címe: Vad égbolt (Budapest.:Gabo, 2002.)
ifj. Sarkady Sándor
2003. január 09., csütörtök 00:52
|