Önbecsülésünk szimbóluma
A papréti zsinagógának talán nemcsak múltja van, de jövője is lesz
- Régóta lelkén viseli a zsinagóga sorsát - mondta köszöntő szavaival
Walter
Dezső, Sopron város polgármestere. Akkoriban az akarata megvolt, a
lehetősége és a tehetősége nem. Ma, mint a város polgármestere a lehetősége
és az akarata továbbra is van . Ezért is vállalta el a védnökséget a rendezvény
a „A soproni zsinagógák múltja, a papréti zsinagóga jövője” felett. A zsinagógaépület
jelenleg a győri TIT Pannon Egyesület tulajdonát képezi. A vételi ár a
60 millió forint. A városnak külön pénze erre nincs, de máris komoly összegekkel
támogatók névsora van a polgármester birtokában. A Magyarországon
megmaradt és felújított zsinagógák vagy kulturális centrumként, vagy hangverseny-
és kiállítóteremként, illetve könyvtárként működnek.
|
Walter Dezső polgármester: Régóta lelkén viseli
a zsinagóga sorsát
|
Dávid Ferenc művészettörténész az ortodox
zsinagógák, neológ zsinagógák történetéről mesélt. Előadását az európai,
illetve magyarországi zsinagógákról készített diákkal színesítette
A zsinagóga a gyülekezeti istentisztelet céljait
szolgáló terem vagy épület.
Építészetileg előcsarnokból és imatérből áll. A
bejárati ajtó mellett helyezkedik el a rituális kézmosó, hiszen a rituális
megtisztulásnak fontos szerepe van a vallási előírásokban. Itt van továbbá
az alamizsnagyűjtő szekrény. Az irgalom, a jótékonyság gyakorlása ugyanis
tórai parancs. Az alaprajzi elrendezésben is fontos volt a nekem elkülönítése.
A nők számára elkülönített imateret alakítottak ki, külön megközelítéssel.
|
Dávid Ferenc a zsinagógák történetéről tart
előadást
|
Az ima, vagy zsinagógai tér a közös imádkozás, a
Tóra tanulmányozásának, a gyermekek, ifjak oktatásának színtere. Csak a
tóratekercsek elhelyezésével
nyeri el a hely „szentségét”. Liturgiailag nagyon fontos egyrészt az
a hely, ahol őrzik (tórafülke), másrészt ahol felolvasáskor elhelyezik
(tóraolvasó emelvény). A tér legjelentősebb része a belső keleti fal (mizrah),
és az előtte álló lépcsőkkel magasított terület. A Törvények felolvasása
az az erkölcsi tanítás, amely a zsidó vallás alapja.
A XIX. századi bécsi vallási reformtörekvések a magyarországi
zsidóság körében is éreztették hatásukat, és ez rituális és nyelvi változásokat
sürgetett. 1868-ban összehívták a zsidó kongresszust. Állásfoglalása felekezeti
szakadáshoz vezetett.
Ortodox (konzervatív) irányzat: a vallás dolgaiban
a hagyományokhoz ragaszkodtak. A neológok (kongresszusi, liberális) irányzat
elfogadta a változásokat. Építészeti következményeként
a tóraolvasó asztal a frigyszekrény előtti emelvényre került. Istentisztelet
idején megengedett volt a kórus és az orgona használata. Az esketéshez
pedig további két, elkülönített várakozási szobát hoztak létre.
A status quo (ante) képviselői megmaradtak a kongresszus
előtti joghelyzetükben. Zsinagógáik a hagyományos elrendezést követik.
Az európai zsidókat hagyományaikban, vallási szertartásaikban, héber nyelv
olvasási módjukban két nagy csoportra osztják: a dél-európai szefárdokra
és az észak-európai askenázokra.
Szefárd: a középkorban Spanyolországgal azonosították. A XIV-.XV. században
az Ibériai-félsziget elhagyása után Nyugat-Európában, nagyobbrészt a Földközi-tenger
menti európai országokban, Közel-Keleten és az afrikai országokban telepedtek
meg. Az askenáziak Németországból származtak, ill. Itt felvett vallási
szokásokat, rítusokat követik. Idetartozik Németország, Magyarország, Lengyelország,
Oroszország, az észak-európai zsidóság.
|
Dr. Winkler Gábor építész egyetemi tanár (jobbra)
a soproni historizmusról beszélt
|
Kornfeind János és Dr. Winkler Gábor építész, egyetemi tanár, aki
a soproni historizmus jelentőségét tárgyalta. Számbavette Sopron kiemelkedő
alkotásait az építészeti historizmus idejéből. Diák villantak: a
soproni evangélikus templomtérről, mely a középkori, gótikus térszerkesztés
és a klasszikus kifejezésforma együttes felhasználásával túlnő a város
építészetén, épületek Handler Jakabtól és Nándortól, a Színház utca házai,
az Orsolya téri templom, zárda, iskola együttese. Az 1869-ben felépült
Kaszinó
mérföldkő a város építészetében. Az olasz reneszánszt idézi a
Széchenyi-palota homlokzatában is. A neoreneszánsz első soproni képviselője
az a Schármár János, akinek nevéhez fűződik a Templom utcai neológ zsinagóga.
A késői historizmus emlékét Schiller János neobarokk lakóházai, villái
képviselik.
Grasl Bernadett külön előadást tartott Schiller
Jánosról, akinek terveiből, rajzaiból a BW Pannonia Med Hotelben kamarakiállítás
is látható ezen alkalomból. 1890 körül költözhetett Sopronba, alig tizenöt
év alatt rengeteget épített a késő historizmus stílusában. Saját lakóházán
(Erzsébet u. 1. ) kívül kiemelkedő szépségű, festői házsor jött létre a
Városin, a Villa soron. Ennek gyönyörű példája a Flóra-villa. Különlegességét
a középtengelybe elhelyezett, többszintes, igen nagy árnyékhatású verandaépítmények
adják. Mai napig is gazdag kialakítású, izgalmas épület a volt Fehér Hattyú
vendégfogadó gazdagon díszített saroktornyával (Pócsi u. 1.). Festői megoldásokat
keres munkáiban: barokk és rokokó formaelemeket használ.
|
Lautner Anikó, és Léderer Gertrúd a zsinagóga ügyénel
elkötelezettjei |
Első figyelemre méltó munkája az ortodox zsinagóga
(1891). A zsinagógával közös telken, a keleti kerítéshez kapcsolódóan,
az udvaron különálló épületben a sohát szobája és a vágoda is helyet kapott.
Az elhelyezést nehezítette, hogy az utca iránya és a belső telekhatár egymással
hegyesszöget zár be. Több, alacsonyabb-magasabb tömbből komponálta épületét.
A bejárat két oldalán kapuszerű alacsony oldalszárnyak lépnek elő, a főtömeg
valamivel magasabb. Mindez festői hatást eredményez. A keleti építészet
és a román stílus keveredése adja a részletek változatosságát. A lizéniákkal
határolt falfelületet ívsoros párkány koronázza, az ablakok félkörívesen
záródnak.
A zsinagógai tér 13,10-15,20 m. A belső teret három
oldalán fogja körül az öntöttvas oszlopokkal alátámasztott női karzat.
A földszinti előcsarnok fölötti első emeleten a fűthető termet félgömb
alakú kupola fedi.
Végezetül Wirth Péter, Európa Nostra-díjas
építész korrefetárumát. A kitüntetést az apostagi zsinagóga helyreállításával
érdemelte ki. A zsinagóga-szakértő" 17 év alatt 8 zsinagóga restaurálásában
vett részt. Köztük volt Tarcal, Mátészalka, Jánoshalma, Makó, Vác, Mád.
"Tapasztalataim szerint a pénzügyi, műszaki állapot több esetben hasonló
volt, így van remény az Önök esetében is"- fejezte be hozzászólását.
Régóta adósok vagyunk a papréti zsinagógával. Szégyellhetjük
magunkat állapotáért, a bűnért, amely hagyta mellé építeni az utóbbi időben
a lakóházat. Tartozunk saját önbecsülésünknek Az újjáéledő Soproni Zsidó
Hitközség képviselői -Bakiné Léderer Gertrúd, Kornfeind János, Lautner
Anikó – szervezték a tudományos ülést.
Reméljük elszántságukkal, a város akaratával, a
támogatók adományaival nemcsak múltja, de jövője is lesz a papréti
zsinagógának.
Csiszár Ágnes
2003. január 11., szombat 12:12
|