Hidegrekord
NOL • 2003. január 12.
www.nol.hu
Az ország északkeleti részén több helyen is megdőlt vasárnap hajnalban
a napi mínusz 24,8 fokos hidegrekord. Vasárnap hajnalban észak-keleten
számos mérési ponton alacsonyabb volt a hőmérséklet, mint amit eddigi rekordként
1987-ben, Pilisszentkereszten mértek ugyanezen a napon – jelenti az Országos
Meteorológiai Szolgálat. Az országos összesítés még nem készült el, de
a Nógrád megyei Zabar településen például mínusz 30,9 fokot mértek hajnalban.
A szombat éjszakai és vasárnap hajnali jelentős lehűlés nem rontotta az
országos közlekedési helyzetet, minden település megközelíthető, bár az
utak több helyen is jégbordásak, esetleg csak egy nyomon járhatók.
Az interneten a Pókember a legkeresettebb
2003. január 12. 7:45
www.mno.hu
Bőtös Botond
A legnagyobb nemzetközi növekedést a világ internetes hálóján a keresőjelszavak
alapján a Spiderman alakja jegyezhette fel. A legnagyobb érdektelenség
továbbra is a híres jós személyével, Nostardamusszal áll összefügésben
– jelentette be az egyik legnagyobb internetes keresőszolgálat, a Google.
A leggyakrabban keresett nő tavaly Jennier Lopez színész- és énekesnő
volt, míg a férfiak közül legtöbben Eminemre kattintottak rá. A legkeresettebb
márkajelzés a Ferrari volt. A technológiai kérdések között az mp3 vezetett,
a sportolók kategóriájában a legnagyobb érdeklődés a brit futballistát,
David Beckhamet övezte.
A „legkedveltebb végzet” a kereső szerint Párizs volt, míg a legkeresettebb
eseménynek a futball-világbajnokság számított a The Simpsons című amerikai
rajzfilmsorozattal együtt.
A filmek között egyeduralkodó volt a Spiderman, a számítástechnikai
játékok körében a legkeresettebb a The Sims volt. A kereskedelmi áruházak
sorában a legtöbb kérdést az IKEA jegyezhette fel. Nostardamuson kívül,
a tavalyi évhez képest, a legnagyobb érdeklődési veszteséget a World Trade
Center jelszó, az antrax, és Osama bin Laden neve szenvedte el – jelentette
a ctk cseh hírügynökség.
Szelleműzés miatt felbomlott a kormánykoalíció Grönlandon
www.mti.hu
Szelleműzés okozta a grönlandi kormánykoalíció vesztét.
A baloldali IA párt pénteken tiltakozásul felmondta
a koalíciót Hans Enoksen kormányfő Siumut nevű szociáldemokrata pártjával,
mert a miniszterelnöki hivatal vezetője, Jens Lyberth szelleműzőt szerződtetett
a főváros, Nuuk központjában levő kormányhivatalok ártó szellemektől, "negatív
energiáktól" való megtisztítására. A kormányfő a koalíciós partner követelése
ellenére sem volt hajlandó leváltani babonás hivatalvezetőjét.
Pedig Lyberth csak jót akart a szelleműző felfogadásával:
saját szavai szerint javítani akarta az együttműködés nem mindig zavartalan
légkörét a helybeli és a dán állami hivatalnokok között.
A Dániához tartozó, 50 ezer lakosú sarkvidéki sziget,
Grönland autonóm kormánya messzemenőkig önállóan intézi ügyeit, még kül-
és biztonságpolitikájában is nagyrészt szabadon dönthet. Grönland védelmi
és pénzügyeit viszont Dániából intézik, s a sziget erősen rá van utalva
a Koppenhágából érkező tetemes pénzügyi segélyekre.
Az IA most két jobboldali párthoz közeledik, velük
próbál inkább koalícióra lépni "a szelleműzők pártja" helyett - jelentette
a dpa hírügynökség.
Velenceiek jelképes pere Napóleon ellen
A városi kikötőt adómentessé tévő diktátort a polgárok egy része
műkincsrablással vádolja
www.korridor.hu
Több mint kétszáz évvel azután, hogy csapatai elfoglalták Velencét,
a lagúnák városában jelképes pert indítanak műkincsrablás vádjával Bonaparte
Napóleon ellen. A márciusra tervezett látszatperrel velenceiek egy csoportja
meg akarja akadályozni, hogy Napóleon szobrát elhelyezzék a városi múzeumban.
Napóleon az 1797-es hadjárat során foglalta el Velencét, majd később
átengedte Ausztriának a várost. A hadjárat során az első konzul számos
templomot és egyéb épületet leromboltatott. Sok velencei ezért zsarnoknak
tekinti őt, aki megfosztotta függetlenségétől és kifosztotta a várost.
A két és fél méter magas márványszobor földgömbbel kezében ábrázolja
Napóleont. A Domenico Banti alkotta szoborral akarták annak idején velencei
kereskedők kifejezni hálájukat, amiért Napóleon adómentes kikötővé nyilvánította
Velencét. A szobor 1811 és 1814 között a Szent Márk téren állott, majd
onnan a közeli San Giorgio Maggiore szigetre szállították.
Művészettörténészek ezután szem elől tévesztették a szobrot, egészen
addig, amíg azt tavaly egy New York-i árverésen egy velencei kereskedőkből
álló közösség meg nem vásárolta. A városvezetés engedélyével el akarják
helyezni a szobrot a Szent Márk téren lévő Correr múzeumban.
Jerome Zieseniss francia történész szerint, aki a kereskedők közösségét
képviselte, "a szobor visszatérését Velencébe indokolttá teszi, hogy velencei
művész alkotása, és hogy Napóleon hozzátartozik Velence történetéhez".
Hazánkban lett a legdrágább az üzemanyag egész Közép-Európában
2003. jan. 10., 16:17 -
www.hirtv.net
Taxisblokád valószínűleg nem lesz, de a benzinturizmus soha nem
látott méreteket öltött az üzemanyogok folyamatos drágulása miatt. A januári
3 forintos motorbenzin áremeléssével ugyanis, hazánkban lett a legdrágább
az üzemanyag egész Közép - Európában.
Tavaly január 1-éhez képest 34 forint 50 fillérrel drágult a motorbenzin
hazai ára. A jelenlegi áremelést az üzemanyagszolgáltató a venezuelai válsággal
magyarázta, de a MOL szerint közrejátszott a kormány csaknem 17 százalékos
adó növelése is. Jelenleg az 1 liter 233 forint 50 filléres üzemanyagárból,
154 forintot az állam tesz el. Ennek azonban az az erdménye, hogy Magyarországon
csaknem 234 forintba kerül egy liter üzemanyag, addig nyugati sógorainknak
már csak 195 forintot, a szlovákoknak 160 -at, a románoknak pedig 142 forintot
kell fizetni a töltőállomásokon. Egy 50 literes tank teletöltésekor így
Szlovákiában 3650 forintot, Romániában pedig 4550 forintot spórolhatunk
meg.
Átütő sikerű Modigliani-kiállítás Párizsban
Kisalföld-MTI
www.kisalfold.hu-www.mti.hu
Negyedmillió látogató kereste fel január elejéig a tragikus sorsú
Amadeo Modigliani befejezetlen életművének 20 év óta első átfogó retrospektív
tárlatát Párizsban.
A francia szenátus kiállítótermében, a Musée de Luxembourg-ban
október 23-án nyílt meg és idén március 2-áig tart nyitva az 1920-ban 36
évesen elhunyt zseniális montmartre-i művész alkotásainak több mint egynegyedét
- mintegy száz festményt, néhány szobrát és grafikáit - felölelő kiállítás,
"A szomorú arcú angyal".
A Luxembourg-kertben álló épület előtt több mint tíz hete mindennap
több száz méteres sor kígyózik, hogy bejuthasson a különleges eseményre.
A hétfőn és pénteken esti 1/2 11-ig nyitva tartó kiállítótermet a két nyújtott
üzemelésű napon 3-4 ezren ostromolják. A hét többi napjain reggel 10-től
este 8-ig fogadják a látogatókat.
A szenátus művészeti csarnokának termeiben kifüggesztett expresszionista
vásznak több mint egyharmada első ízben kerül a párizsi közönség elé. Erotikus
kisugárzású, szenzációs aktjait, amelyek annak idején rendőri fellépést
kiváltó botrányt okoztak még sosem mutatták be egyazon tárlat keretében
egységes sorozatként Párizsban.
A kiállításon szereplő portrék a század első két évtizedének meghatározó
művészeit, Modigliani barátait, Chaim Soutine-t, Kisling-t, Chéront, Max
Jacobot, Picassót, Apollinaire-t ábrázolják, felfedezőit és mecénásait,
a művészetrajongó Paul Alexandre doktort, későbbi támogatóját, a képkereskedő
Paul Guillaume-ot és leghűségesebb megrendelőjét, Léopold Zborowski lengyel
költőt és műgyűjtőt örökítik meg. Festményein számtalan formában jelennek
meg élete nagy szerelmei, Béatrice Hastings angol újságírónő, akivel két
évig élt együtt viharos kapcsolatban, és az angyalarcú Jeanne Hébuterne,
közös kislányuk anyja. Az elragadó fiatal lány 19 éves volt, amikor megismerkedett
Modigliagnival, és a festő halálának másnapján, alig 22 évesen, második
gyermekükkel várandósan kivette magát hatodik emeleti lakásuk ablakából.
Amadeo Modigliani, egy livornói szefárd zsidó kereskedőcsalád negyedik
gyermeke 1920-ban, tüdőbajban és alkoholizmusban hunyt el a francia fővárosban.
1906-tól élt Párizsban. Eredetileg a szobrászattal jegyzete el magát, kariatida-vázlatai
és a klasszikus görög szobrok ihlette, időtlenséget sugárzó zárt női arcmásait
Constantin Brancusival közösen bérelt montmartre-i műtermükben készítette.
Törékeny egészsége miatt kellett felhagynia a nagy fizikai erőnlétet igénylő
szobrászkodással.
Kivételesen egyedi, sötét alaptónusú portréfestészetére a "vámos " Rousseau,
Picasso és Cézanne, az impresszionisták és a fauvizmus, az afrikai primitív
művészet egyaránt hatással voltak. Fokozatosan munkálta ki saját művészi
kifejezésmódját, a személyiség szobrászi megközelítésű festői látásmódját,
amely elszakad a valóság realista ábrázolásától. A párizsi kiállításon
kivételnek számító négy tájképéből kettő látható.
(Reprodukció: Léopold Zborowski)
Kéz kezet formáz
Schéner Mihály köszöntése nyolcvanadik születésnapján
NSZ • 2003. január 9. • Szerző: P. Szűcs Julianna
Van egy élő klasszikusunk, és nem tudjuk hová tenni. Pontosabban a művészeti
élet pillanatnyilag használatos fiókjaiba egyszerűen nem fér bele. Avantgárd
a pártállami rendszerben? Ma csak akkor téma, ha nagyon üldözték. Hivatalos
elismerés a Kádár-korban? Csak akkor ügy, ha nagyon vacak volt. Népi kötődés
a három T idején? Csak akkor megfogható, ha a talajgyökeret könnyek áztatták.
Imponáló műveltség a létező szocializmusban? Legföljebb akkor említhető,
ha az illető professzorként, igazi pictor doctusként élt. A kényelmes szakdolgozók
legnagyobb örömére manapság így telnek, teldegélnek szellemi raktereink.
Ezzel szemben Schéner Mihály olyan, mint egy minden meséből kilógó deviáns
ördög. Mai szakdolgozóknak alig lehet ajánlani. Mert nem olyan, mint egy
végítéletnél asszisztáló pokollakó, de nem is olyan, mint a szentbeszédekben
szereplő, kísértésre csábító rossz angyal. Ő egy saját maga által formázott
ördög. (Ezer egyéb mellett specialistája ennek is: ördögügyben kötetek,
cikkek sorát publikálta, ha valakinek, hát neki el kell hinni, hogy diabolikonját
– a szabály szülte gondolkodástól igen távol – a megfigyelés és a kreatív
lendület szülte.)
Egy dúsan bodorított, gusztusos szörnyrajzot elnevezett például Útszéli
ördög szotykának, és ilyet írt mellé. (Egyébként írni is nagyon tud, de
hogy még mi mindenhez ért, azt köszöntő cikkbe amúgy se lehetne begyömöszölni.)
„Hol volt farkam, tököm és / szoty-kom, hol nem volt, / Bika tököm is volt,
/ majd kecske bakot / békakannal pároztattam, / Így a kicsiből zseniálist,
/ a nagyból / hitványt csinálok, / aminek csudájára járnék.” Ám legfontosabb
a tanulság, Schéner ördögi szekvenciája, azaz művészetének rejtett és rejtélyes
titka: „Minden aberráció / csoda, minden normális / unalmas.”
Normális lett volna tehát, ha a Medgyesházán megszülető, Békéscsabán
eszmélkedő és 1947-ben, Rudnay Gyulánál a főiskolán „budapesti művésszé”
diplomázott Schéner sodortatja magát az árral, eleinte finoman naturázik,
majd ízléssel szocreálkodik, később meg fontolva „innovál”, mikor merről
fúj a szél. Kényelmesnek ígérkező élet. Ehelyett tanítással fönntartott
egzisztenciája mellett-mögött nagy magányban kitanulja az expresszív tananyagot,
összeötvözi békési színemlékeit, mesterének komor utóromantikáját és a
világban rezgő aktuális hatásokat, hogy éppen akkor vigye bőrét a vásárra
– úgy 1962 környékén –, amikor absztraktnak, expresszionistának, pláne
absztrakt expreszionistának lenni a lehető legkevésbé karrierképző döntés.
Aberráció. Meg is kapja a magáét. (Ez idő tájt keletkezett művei szétszóródtak,
elkallódtak, lappanganak. Mostanában jönnek csak divatba újra.)
Aztán normális lett volna az is, ha már megkapja az első gyomorszájütéseket,
a továbbiakban az üldöztetésére épít. Megsértődik. Elvadul. Száműzetésbe
megy. Schéner ebből sem kér, ő tudja, miért. Inkább vált, változik, de
leginkább játszik. Ez az ő létezéstechnikai trükkje. Aberrációja. És sosem
tagadja. „Elmondhatom: nekem a játékra mindig szükségem volt, ahhoz hogy
élhessek – fogalmazta a Magyar játékfundamentumról írt kötetében. – Már
öt rendszert abszolváltam, ezek túléléséhez is játékra volt szükségem.
Bizonyos mértékig minden rendszerben alkalmazkodnia kell a művésznek, de
a túléléshez meg kell őriznie a szellem szabadságát. Ezért bizonyos kényszerűségek
alól gyakran szöknöm kellett.”
Játéklovacskák felvonulása, 1971-72
Manapság pedig, mondjuk tegnap, az is normális lett volna, ha ezt a
játékból szökést levédeti, körülkeríti, mintegy az aktuális imázsfelelősök
figyelmébe ajánlja. Könnyedén tehetné. Fedezet erre életművének zöme. Festékből
és fából, műanyagból és textilből, mézeskalácsból és fémből elkészített
huszárok és pásztorok, lovak és talicskák, Miska-kancsók és dorottyás kocsik
érdekeit érvényesíthetné az ügyeletes nemzetfelelősöknél. Esélylyel hihetné,
hogy ezek a művek a magyar folklór ihlette formarendjük révén sokkalta
erősebb hatást válthatnának ki, mint a megyékszerte elpotyogtatott, félezernél
is több morc királyszobor. Nem teszi: a magyar millennium nagyjából és
egészében „Schénertelenül” zajlik le. Meg aztán – talán ez is az „aberráció”
számlájára írható – nyilván kevéssé érdekli a percpolitika szülte és rendelésre
kimért országos pátosz. Álmosíthatja. Végtére is – mint írta volt – „minden
normális unalmas”.
Szökött, játszott, alkalmazkodott, mert így tudta, és ma is csak így
tudja védeni a benne szaltózó szabad ördögöt. Ezért nem adta oda magát
egészen a jövő-menő rendszereknek, de „falból” mégis ezért adta magát nekik
oda kicsit. Merthogy számára a behódolás is, a lázadás is csak hamis alternatíva
lehetett. Az ő művészetének lényege másban van: meg nem értheti ezt az,
aki kizárólag ideológiákban, stílusokban, koncepciókban gondolkodik.
Schéner ugyanis „kézben” gondolkodik. Ez nem csak abból látszik, hogy
műveinek nagy csoportja foglalkozik magával a kézzel. Legtöbbször azt variálja,
azt hímezi, azt faragja, azt festi. És nem csak abból, hogy szóban is szerelmes
vallomásokat intéz e fontos testrészhez, legutoljára Kézvirágzások című
kötetének mottójában. („Minden, ami van, a kéz által született, és ami
nincs, elpusztult, az is a kéz által szűnt meg.”)
Megfigyelhettem egyszer beszélgetés közben. Térdére mappát rakott, zsebéből
vastag filcet húzott elő. Nem volt ebben semmi rendkívüli vagy feszélyező.
Én mondtam a magamét, ő is elmondta az övét. Én közben gemkapcsokkal babráltam.
Ő közben telerajzolt négy lapot. Mondatai és vonalai szinte egyszerre hagyták
el szervezetét, csuklója egy pillanatra sem állt le.
Mindig ilyennek képzeltem a képzőművészet nagy törzsének tagjait Altamirától
Picassóig, de azt hittem, hogy a mai világban ez már lehetetlen. És hát
mégse... Isten tartsa meg őt és fajtáját az emberi kor végső határáig.
Kis kárókatonák telelnek a Kis-Balatonnál
www.mti.hu
Keszthely-Fenékpuszta, 2003. január 10. (MTI) - A Duna-deltából felhúzódó
kis kárókatonák népes csapata telel a nemzetközi védelmet élvező Kis-Balatonnál.
- Míg az országban elszaporodott nagy kárókatonák a hideg miatt a Földközi-tenger
mellékére húzódtak, a Duna Fekete-tengeri torkolatvidékéből egy évtizede
hazánkig felhúzódó, de felénk igen ritka kis kárókatonákból negyven telel
a Kis-Balatonnál - mondta el Futó Elemér, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park
fenékpusztai természetvédelmi őre az MTI-nek.
Magyarországon elsőként a Hortobágyon jelentek meg
egy évtizede a kis kárókatonák. A Kis-Balatonnál a mostani a negyedik tél,
amelyet ott töltenek e ritka vándormadarak.
- A nálunk telelő kis kárókatonák jól érzik magukat.
E madárfajt a kipusztulás fenyegeti, ezért védettségének "vörös könyves"
a minősítése - közölte Futó Elemér.
A gyakoribb nagy kárókatonát elsősorban a halastavak
környékén lehet megtalálni, ott vadászatuk is megengedett. E madárból 7-800
a Kis-Balatonnál szokott fészkelni.
A Kis-Balaton jegét jelenleg 25 centiméter vastag
hó borítja, a madarak nehezen jutnak hozzá az eleséghez.
Az őszi és tavaszi vonulások idején gyakori 250,
illetve a rendszeresen ott fészkelő 100-110 faj helyett jelenleg csak pár
tucatnyi madárfajnak ad otthont a Kis-Balaton környéke.
A tórendszernél fészkelő, néhány párból álló réti
sas állomány megnövekedett, ugyanis a vadliba-vadászattal foglalkozó, és
a hideg miatt most otthont kereső kóbor sasokkal 8-10-re szaporodott a
számuk.
- A friss hóban sok vidranyomot lehet látni, ami
azt jelenti, hogy a Kis-Balatonnál biztonságban érzi magát ez a fokozottan
védett, egymillió forint eszmei értékű állat - mondta a szakember.
A mintegy 15 ezer hektáros Kis-Balaton nádrengetegeiben
sok a cinege is.
2003. január 13., hétfő 00:50