Trigonal a képzőművészeti háromszög kiállítása Sopronban
Trigonal címmel három város – Wiener Neustadt, Tarcento
és Sopron – közös kulturális rendezvényeként nyitotta meg kapuit szombaton
a Petőfi téri Festőteremben a régiós képzőművészeti vándorkiállítás.
A Soproni Polgármesteri Hivatal, a MAOE Soproni
Csoportja, a Pro Kultúra Kht., a Wiener-Neustadt-i Künstlervereinung és
az Art 100 Tarcento közös tárlatán osztrák, olasz és magyar képzőművészek,
összesen huszonnégyen, együtt mutatkoznak be, Bécsújhely után ezúttal a
soproniaknak.
|
Kalmár István alpolgármester: a művészek a
kultúra követei
|
Sopron város nevében Kalmár István alpolgármester
köszöntötte a külföldi vendégeket és a soproniakat; az alpolgármester hangsúlyozta:
a művészet közös, mindenki által érthető nyelve által megvalósul a művészeti
alkotásokon keresztüli párbeszéd, amelyre a közeledő EU-csatlakozás mindinkább
több alkalmat teremt majd; a határokon keresztül átnyúló együttműködés
szükségességét, a kultúrán keresztül megvalósuló kommunikáció lehetőségének
kihasználást és a régió, valamint a térség együttműködésének fontosságát
hangsúlyozta Tarcento polgármestere és Bécsújhely képviseletében a bécsújhelyi polgármesteri hivatal kulturális és külkapcsolatokért felelős tanácsosa egyaránt.
A vendéglátó város művészei nevében Mészáros
György festőművész szólt az egybegyűltekhez.
A
Trigonal művészei először Bécsújhelyen (Wiener Neustadt), a Karmelita templomban
mutatkoztak be tavaly szeptemberben.
|
Mészáros György: A művészet kollektív ügy
|
A soproni kiállítás-megnyitón – a nemzetközi közös
tárlat természetéből adódóan – hangsúlyosabban esett szó a formai elemek
relatív értékeinek előtérbe kerüléséről.
A művek viszont azt bizonyítják, hogy egy, a Trigonal-hoz
hasonló koncepciójú tárlaton a formával elválaszthatatlanul és szervesen
összefüggő tartalom sem tekinthető másodrangúnak, sőt a formai gazdagság
többnyire a kiállított anyag gondolati-szellemi gazdagságát is jelent(het)i
egyben
S, valóban: szintén a kiállítás természetéből adódóan
– városonként nyolc-nyolc alkotó nyomán alkothatunk egy, az adott város
pillanatnyi "képzőművészeti közérzetéről" képet – joggal feltételezhetjük,
hogy minden térségből a vizuális nyelvezet legrangosabb és legegyértelműbben
fogalmazók között vannak azok, akik ezúttal a műveik révén a vándorkiállítás
okán találkoztak, még akkor is, ha sejtjük (vagy éppen tudjuk?), hogy a
lista nem teljes.
|
Lucio Tollis, Tarcento polgármestere a művészet a kapcsolattartás eszköze |
Tehát, az említett "anyaghasználati tapasztalaton" túl,
a Festőteremben érzékelhető vizuális gesztusok mégiscsak azt mutatják,
hogy létezik (és mindig is létezett) egy, a nemzetközi tendenciák és események
művészetekben való megjelenésének természetes trendje- (törvényszerűsége,
avagy divatja?), amelyhez képest (ad absurdum) mérhető és értékelhető egy-egy hazai (és
külföldi) alkotó eredetisége, egyénisége.
|
A soproni képzőművészek csoportja, valamint... |
|
...a tarcentoi és a... |
|
bécsújhelyi küldöttség Mag. Isabella Siedl a bécsújhelyi polgármesteri hivatal tanácsosával (jobbra) |
Ami pedig a formai, vagy akár a tartalmi relatív
értékek előtérbe kerülését illeti, egy, a jelenlegihez hasonló jellegű
kiállításnál semmi sem alkalmasabb arra, hogy a viszonyítási alap és az
értékítélet folyamatosan változó viszonylagosságát kifejezze; mert a relatív érték, is "valamihez
képest" relatív, a kérdés, mégis csak az, hogy mihez képest? Ezért is nehéz
(bár természetesen egyáltalán nem lehetetlen, sőt izgalmas) vállalkozás
egy – a relatívizmusokat is figyelembe véve – tárlatot egészében és alkotó
elemei közötti összefüggéseiben egyaránt elemezni, vagy akár leírni. Bár
ezúttal a reprezentatív(nak szánt) "merítés" inkább annak alkalma, hogy
egy közös, régiós, képzőművészeti csevegés, gondolat- és életérzés-csere
közepében találja magát a látogató, akinek nem nagyon marad tehát, más
dolga, mintsem figyeljen arra, amiről éppen az alkotók, a művek dialógusa
szól.
Bizonyos – egyrészt regionális – szempontból egy, viszont
másrészt, több – kulturális, hagyományok, történelmi – szempontból teljesen
különböző kultúrkörhöz tartozó alkotók közös művének, a Trigonal kiállításnak
nagy erénye, hogy a három város nem csak a földrajzi értelemben, – légvonalban,
térképen – megrajzolt vonalak mentén alkot háromszöget, hanem a művek gondolati
alkotóelemeinek fennálló arányossága révén, – szellemi töltetük-üzenetük
arányosságában – is "összeáll háromszöggé", olyanná, amelynek "oldalai
arányosságának" egyik kifejezője az esztétikum, a másik pedig a közérthetőség;
és manapság, – az elvonttól a virtuálisig terjedő képzőművészeti megnyilvánulások,
valójában értéktelen handabandázások útvesztőjében – ez nem lényegtelen.
A három városban bemutatott kiállítási anyag azonos.
Ez azért is fontos, mert Bécsújhelyen az igazán különleges, a karmelita
templom belső architekturális környezetében tapasztaltakkal szemben, a
soproni Festőteremben merőben másként hatott a kiállítás egésze. (Természetesen
egy soproni azonnal hajlamos lenne arra a megállapításra, miszerint a soproni
helyszín alkalmasabb , de a tárgyilagosság ez esetben a "más" jelzőt engedi
meg).
A kiállítás fő ható erőit mindkét helyszínen érzékelőknek
igazán egyedi és helyszínenként más-más élményében lehetett tehát részük.
A helyszínnek a művekkel, az alkotásoknak a kiállítás közegével való kölcsönhatásának
eredménye és az összhatást nagyon is befolyásoló volta ezúttal a gyakorlatban
igazolódott be, és szellemi kalandnak ez sem lényegtelen.
A Trigonal vándorkiállítás, amely Sopronban február
16-ig, naponta 10-18 óra között várja látogatóit, az Adriától, az Alpokon
keresztül, majdnem a Dunáig elterülő háromszöget bezáró régió harmadik
résztvevő városában, az olaszországi Tarcentoban május 3-án nyílik majd
meg, Bruno Aita, Loris Agosto, Giancarlo Bonaccorsi, Dino Durigatto, Ernesto
Paulin, Carlo Vidoni, Valentino Vidotti, Bernarda Visentini (Olaszország),
Christa Cebis, Hans Detlef Dupal, Ursula Fasching Carnaval, Werner Rischanek,
Swaantje Thomm-Hermsdorf, Johannes Winkler, Anton Zacsek, Brigit Zagler
(Ausztia), Sz. Egyed Emma, Gáspárdy Tibor, Giczy János, Kovács György,
Kovács-Gombos Gábor, Mészáros György, Soltra E. Tamás, Sulyok Gabriella
munkáiból, amely alkalomra a tervek szerint a kiállítás katalógusa is elkészül
majd.
- té -
Kapcsolódó cikk:
Trigonal
képzőművészeti háromszög
2003. január 19., vasárnap 19:19
|