Valló felvette a kesztyűt
www.kisalfold.hu
Valló Péter, a Soproni Petőfi Színház művészeti vezetője szerint
esélye sem lett volna munkája folytatásához, mert a Pro Kultúra Kht.-nál
már előre eldöntötték: mást akarnak. De Valló felvette a kesztyűt, és küzd
a teátrum függetlenségéért.
Valló Péter: – Közölték velem, esélyem sincs.
– A színház sehol a világon nem tartozik, nem tartozhat más érdekeltségű
művészeti intézményhez – nyilatkozta lapunknak Valló Péter, a színház megbízott
vezetője, kijelentve: „A felkérésem óta eltelt idő alatt kiderült számomra,
hogy a Pro Kultúra Kht. vezetésének csak a Mikó-éra felszámolásának szakmai
hitelesítésére kellettem mint az egyik legismertebb magyar színházi szakember,
de a továbbiakban nem érdekelt az általam képviseltek, a szakmai színvonallal
járó feladatok és megújulás vállalásában."
– A Pro Kultúra jelenlegi, nem művészekből álló ügyvezetése, különös
tekintettel a Liszt Ferenc Kulturális és Konferencia-központ átadásával
járó üzleti szemléletű profilmódosulásra, nem képviseli a színházművészet
érdekeit és értékeit, sőt, értetlen és ellenséges ezekkel szemben. A pályázat
jóval idő előtti kiírásával és az új igazgató keresésének titkos háttérmunkájával
a jelenlegi ügyvezetés rádöbbentett: nem tagozódhatok be egy hivatásomnak
károkat okozó struktúrába és erkölcsiségbe – mondta a Kisalföldnek Valló
Péter.
– Tavaly ősszel konszenzus alapján egy művészszínház működtetésére kaptam
megbízást; igazgatói jogkörrel felruházott művészeti vezető-főrendezőként
2003. december 31-ig, valamint folytatásként két rendezés létrehozására
2004. július 31-ig. Ez a szerződés két évadra szól. Mégis kiírták a pályázatot...
De én miért pályázzak a saját állásomra? Márpedig az ez ideig betöltetlen
cégvezetői pályázati kiírás valójában az én jelenlegi jogköreimre és feladataimra
keres szakembert. Tudni kell, hogy a színházakban az adott év végén lejáró
szerződésű igazgatót januárban váltja fel az új direktor, hogy időben szervezhesse
az azt követő évadot. Nekem a mostani, a 2002/2003-as évad az első szezonom.
A szerződésem pedig nem felbontható! Mindenki teljes megelégedésére működöm
a benne foglaltak teljesítésén. Bizonyíték erre az is, hogy se fegyelmi,
se felmondás...
– A szerződése miatt nem pályázott, vagy voltak más
indokai is?
„ Nem pályázhatok"
– Nem pályázhatok, mert a jelenlegi ügyvezetés nem garantálja a színház
cégen belüli önállóságát, például nem készített a színház számára üzleti
tervet. A Pro Kultúrába bekerült pénzek ellenőrzése teljesen lehetetlen,
így nem tudható, mennyiből, milyen jövőképpel, milyen prioritásokkal vezethetem
a színház művészi munkáját. Azért sem pályázhatok, mert jóval a pályázatok
leadási határideje előtt az ügyvezető közölte velem, hogy a „Város" Szilágyi
Tibort akarja, nekem semmi esélyem sincs.
– Mégis harcba kezdett a soproni színházért. Ha jól tudom, politikusokkal,
bizottságokkal tárgyal. Meggondolta magát?
– Nem gondoltam meg magam, csak vártam az önkormányzat felkérését.
Vártam, hogy megkérdezik tőlem, hogyan tudna jobban, gazdaságosabban működni
a színház, mit kellene a szerkezeten módosítani. Azon kevesek közé tartozom,
akit eddigi szakmai élete, elfogadottsága, egzisztenciális függetlensége
feljogosít, sőt, kötelez a színházművészet érdekeiért folytatott harcra,
és úgy gondolom, a pályázaton kívül, helyben és országosan is sokkal jobban
küzdhetek egy szabad, független, szakmai alapokon szervezett Soproni Petőfi
Színházért, még akkor is, ha az átmenetileg pénzügyileg nehezebb, de ellenőrizhető
körülmények közé kerül.
– Végül is mi az oka a kenyértörésnek? Miért nem vált be az ön színháza
a Pro Kultúránál?
„ A vád az, hogy sokba kerülök"
– A legfőbb vád ellenem, hogy sokba kerülök. De én nem tudhatom, hogy
mennyibe kerül az általam vezetett színház, amíg nem tudom, mennyiből gazdálkodhatok.
Nem kérhetik számon rajtam azt sem, hogy miért nem vagyok „munkakönyves"
állásban a teátrum élén, amíg nem ajánlják fel azt. Mondják, nem tartózkodom
Sopronban. Ebben a szezonban a harmadik produkciót rendezem a város közönségének,
a próbák jó része a pesti próbateremben folyik. Ott vagyok, ahol a színészeim
és az intézni való feladatok vannak. Vád még ellenem az is, hogy nem vagyok
jó „apja" a társulatnak. Ehhez csak annyit fűzök: aki csak egy kicsit is
ismeri a színházi világot, tudnia kell: ritka, hogy egy igazgatóért – vállalva
az esetleges későbbi retorziót – szinte az egész társulat kiáll, aláírást
gyűjt, szervez, intézkedik.
– Márpedig nehéz lehetett az adott körülmények között a színházi munka
és lét...
– Nehéz volt dolgozni olyan körülmények között, hogy a szezon el sem
kezdődött, máris keresték az utódomat. Mindennek ellenére mintegy tizenöt
százalékkal nőtt a bérletesek száma, egy produkcióból az addigi 12–14 előadás
helyett 18–20 telt házas előadást tartunk, megnyílt és sikeresen működik
– büszkeségem – a Kisszínház. Ahogy ígértem, megjelentek a színház munkájában
a soproniak – egyre többen és többen. Mészáros György segítségével együttműködöm
a soproni egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetének hallgatóival a következő
kamaraszínházi produkció díszlettervén, játékterén. Koprodukciókat hoztam
létre; megjelent Sopronban a magyar színházi élet krémje. Adódtak persze
problémák az egyeztetéssel, az utaztatással, de hosszú távon ezeket kiküszöböltük
volna. A Mikó István vezette szórakoztató színházat szerették a soproniak,
de az enyém is sikert aratott, s egész szezonban élvezzük a nézők szeretetét
és bizalmát.
– Segíti valaki ebben a küzdelemben?
– A városvezetés folyamatosan kapja a telefonokat, aggódó kérdéseket
és félelmekkel teli üzeneteket. Levelet írtak a színészek, a műszak, a
Színházi Dolgozók Szakszervezete, a Magyar Színházi Társaság, a Színházi
Rendezők Tagozata. Telefonoz, tárgyal, új koncepciót dolgoz ki a Nemzeti
Kulturális Örökség Minisztériuma – mind-mind az általam képviselt művészi
értékek védelmében. Mi kell még ahhoz, hogy a soproni önkormányzat felelős
döntéshozói megértsék: ez így nem jó! Ebben a szervezeti felállásban a
színház, mely korábban nagy büszkesége volt a soproniaknak, örökkön kiszolgálója
lesz a profittermelő érdekeknek!
– Hogy lehetne másképp?
„ A legvégsőkig kell harcolnom"
– Meg kell tervezni a következő színházi évad műsortervét – ez egyébként
a megbízatási szerződésem szerint kötelességem –, de úgy, hogy közvetlenül
az önkormányzatnak felelhessek a kiadott forintokért. Ezenkívül – figyelembe
véve Sopron városgazdálkodási szempontjait – tárgyalásokat kell kezdeni
egy talán szegényebb, de független soproni Petőfi Színház vezetői állásának,
státusának, szervezetének létrehozásáról. Ebben számíthatok az NKÖM támogatására
is. Én harminc ember sorsát alakítottam át – egzisztenciáját is veszélyeztetve
egyeseknek – abban a hitemben, hogy a Pro Kultúra vezetése szavahihető
emberekből áll, akik hosszú távon komolyan érdekeltek egy magas színvonalú
soproni színház létrehozásában. Ezért, és nem másért kell harcolnom a legvégsőkig.
Kisalföld
Kinek fontos a soproni színház?
Idegtépő harcok, viták egy pályázat körül
NSZ • 2003. január 21. • Szerző: Hajba Ferenc
www.nol.hu
A társulat azt szeretné, ha a színház közvetlenül az önkormányzat fennhatósága
alá tartozna (kép: Forgács Sándor)
Árulás lenne, ha betagozódnék egy olyan struktúrába, erkölcsiségbe,
amely hivatásomnak és az egész magyar színházművészetnek kárt okoz – mondja
Valló Péter, a soproni Petőfi Színház művészeti vezető főrendezője. Valló
Péter – saját szavai szerint – egy szabad, független, szakmai alapokon
szervezett színházért küzd Sopronban. Szerződése az év végéig szól, ám
az önkormányzat nemrég pályázatot írt ki a helyére. Az öt jelentkező pályázatát
rövidesen hivatalosan is elbírálják, de színházi berkekben azt hallani,
hogy Szilágyi Tibor színművésznek már korábban odaígérték a színház vezetését.
Vallót 2001 novemberében kérte fel arra Nyerges Ferenc, a színházat
működtető Pro Kultúra Kht. ügyvezetője, hogy az évad közben lemondott Mikó
István helyébe lépjen. Mikó akkor azzal indokolta távozását az újságoknak,
hogy a több intézményért is felelős Pro Kultúra Kht. keretében a sok bába
közt elveszett a gyerek. Hirtelen a kongresszusi központ lett a legfontosabb
a működtető számára, állította Mikó, s azt tanácsolta utódjának: próbáljon
meg önálló lenni, s ne őrlődjön fel az idegtépő harcokban.
Nyerges Ferenc most azt hangsúlyozza: Vallót ő hozta Sopronba. A pályázatot
viszont nem a kht., hanem a képviselő-testület írta ki. Arra a kérdésre,
hogy mi indokolhatta ezt a lépést, az önkormányzati tulajdonú kht. irányítója
úgy válaszolt: olyan igazgatót szeretnének, akinek a kötelezettségei és
lehetőségei jogilag is tisztázottak. Valló azért sem kaphatott szabad kezet,
aláírási jogot, mert a város nem személyesen vele, hanem a betéti társaságával
szerződött.
– Soha nem ajánlottak munkakönyves főállást, s azt sem kérdezték meg
tőlem, milyen módosításokkal lehetne gazdaságosabbá tenni a színház működését
– jegyzi meg Valló Péter.
Arról is érdeklődtem a Pro Kultúránál, volt-e színházszakmai gondja
Vallóval a működtetőnek. Nyerges szerint Valló az egyik legjobb rendező
Magyarországon, képességeit soha nem vitatta senki Sopronban. Az viszont
kétségtelen, hogy sok vendégművésszel dolgozik, ami megnehezítette, sőt
az is előfordult, hogy lehetetlenné tette az egyeztetést.
– Megtörtént, hogy az egyik szerződött művész egyszer sem tudott fellépni
Sopronban – állítja a Pro Kultúra vezetője, aki kifogásolta az egyeztetési
nehézségekből adódó kevés előadást is.
Ezzel szemben Valló arra hivatkozik, hogy az idei évadban tizenöt százalékkal
nőtt a bérletesek száma, a korábbi 12-14 előadás helyett 18-20 telt házat
produkáltak. Egyeztetési problémák valóban adódtak néha, ismerte el a főrendező.
Hozzátette: Sopronba hozta fellépni a magyar színházi élet krémjét, Husztitól
Bálintig, Kováts Adéltól Söpteiig, Kaszástól Kulkáig. Ugyanakkor a színház
munkájában egyre több soproni művész vett részt, a helyi egyetem alkalmazott
művészeti tanszékének hallgatói közreműködnek például a következő kamaraszínházi
produkció díszlettervének és játékterének kialakításában.
– Valló Péternek lehetősége volt arra, hogy pályázzon, de nem élt vele
– szögezi le Nyerges Ferenc.
– Azért nem pályáztam – fejtegeti Valló –, mert kiderült számomra: igazából
csak a Mikó-éra felszámolásának szakmai hitelesítésére akartak felhasználni.
A Pro Kultúra Kht. ügyvezetése nem a színházművészet érdekeit képviseli.
Amióta átadták Sopronban a Liszt Ferenc Kulturális és Konferencia Központot,
még inkább az üzleti szemlélet került előtérbe. A színházművészet értékeivel
szemben értetlenül, sőt ellenségesen viselkednek. A színvonalas színház
mindig többe kerül, mint egy másodrangú hakniszínház. De én a valódi számokat
sem ismerem, azt sem tudom, mennyit költhetek, nem kapok ugyanis üzleti
tervet. A Pro Kultúrába befolyó pénzek útját, sorsát egyszerűen nem lehet
nyomon követni.
– Nem igaz az, hogy anyagi okok miatt írta ki a testület a pályázatot.
A Pro Kultúra felelős a gazdálkodásért, de minden törekvése az értékteremtésre
irányul – hangoztatja Nyerges Ferenc, majd így folytatja: – A konferencia-központról
pedig csak annyit, hogy ennek a felújítása tette lehetővé a Valló által
is szorgalmazott kisszínpad megszületését.
A pályázat ügyében a társulat tagjai – néhány színész kivételével –,
valamint az érdekvédelmi szervezetek levelet írtak a polgármesternek. –
Azt szeretnénk elérni – mondja Borbás Gabi Jászai-díjas színművész –, hogy
a polgármester úr hallgassa meg Valló Péter érveit, s nyilvánítsák érvénytelennek
a mostani pályázatot. A színház legyen önálló, tartozzon közvetlenül az
önkormányzat fennhatósága alá, váljon le a Pro Kultúráról, mert ennek a
más feladatokat is ellátó szervezetnek a részeként semmi garancia nincs
a magas szintű művészi munkára, az értékteremtésre, s a teátrum idővel
óhatatlanul a profitszemlélet kiszolgálójává süllyed.
– A színház az országban mindenütt függetlenül, a város és nem egy közönségszervező
testület irányítása alá tartozik – mondja Valló. – Ez nem a színház vagy
egy köztestület magánproblémája, hanem városi közügy.
Nyerges Ferenc semmi indokát sem látja annak, hogy a színház kiváljon
a Pro Kultúrából: – A kht. az önkormányzaté, ezért képviselni tudja a testület,
ezáltal a város közönségének érdekeit, igényeit – érvel az ügyvezető.
Walter Dezső, az MSZP és az SZDSZ jelöltjeként befutó, párton kívüli
polgármester a színház ügyében hozzá érkező valamennyi levelet továbbít
a Pro Kultúrának: – Hogy ki igazgatja a színházat, az a Pro Kultúra belső
ügye, én ebbe sem most, sem a jövőben nem szólok bele – jelenti ki kategorikusan.
– Sok helyről kaptam levelet, beszéltem a szaktárca államtitkárával is.
Ennek ellenére nem foglalok állást, mert akkor holnapután azt kérhetik
tőlem, hogy a kórházi főorvosok kinevezésébe is szóljak bele. Nem avatkozom
a színház ügyébe még akkor sem, ha a miniszterelnök fölveszi a telefont,
és azt mondja: Valló Péter maradjon a művészeti vezető. Nem teszem meg,
mert ez ellenkezne azzal, amire én ideszegődtem.
A színészek közül többen elmondták: ha Valló távozik, ők sem maradnak.
Megkérdeztem Nyerges Ferencet, igaz-e a pletyka, hogy Szilágyi Tibort
szeretnék a színház élén látni. Az ügyvezető nem fűzött semmiféle kommentárt
az értesülésünkhöz.
A közgyűlés rövidesen dönt a pályázatok sorsáról. Valló azt mondja:
Sopronba szerződésével több mint harminc közvetlen munkatársa sorsát változtatta
meg. Értük, a közönségért és egy szabad színházért a legvégsőkig harcol.
RMDSZ – SZKT
Mélyül a szakadék
http://www.hhrf.org/erdelyinaplo/
A hét végén újra Marosvásárhelyre hívták össze a kétes legitimitású
Szövetségi Képviselők Tanácsát. A Szatmárnémetiben tartandó, egyesek szerint
kongresszus, mások szerint nagygyűlés előtti utolsó tanácskozás napirendje
– legalábbis az előzőekhez képest – igencsak szegényes, s ennek megfelelően
a szokásosnál jóval rövidebb is volt, a tervezettnél közel egy órával hamarabb
ért véget. A fásultnak tűnő testület csak a szövetségi elnök politikai
beszámolóját követő hozzászólások alatt tanúsított élénkebb érdeklődést,
a kongresszus előkészületeiről szóló beszámolót a képviselők unottan hallgatták
végig, s ezúttal elmaradtak a kérdések és interpellációk is. Többen föl
is tették a költőinek tűnő kérdést: ezért kellett száz embert az ország
közepére csődíteni tetemes költségekkel?
A szokásosnál rövidebb, az RMDSZ által elért vélt vagy valós eredmények
megszokott felsorolására szorítkozó politikai beszámolója végén Markó Béla
a posztkommunista kormánypárttal való szoros együttműködésről szólva kijelentette:
az igen eredményesnek bizonyult, tehát folytatni kell. Híradásokból tudjuk:
ő Verestóy szenátorral együtt ezt a múlt héten már meg is beszélte a Szociáldemokrata
Párt vezérkarával Bukarestben.
A hozzászólók többségének ezúttal nem a szövetségi elnök politikai beszámolójához
volt hozzáfűznivalója, hanem Tőkés László címére fogalmaztak meg burkolatlan
fenyegetéseket, illetve a tervezett alapszabályzat-módosítások kapcsán
fejtették ki véleményüket. Takács Csaba ügyvezető elnök például a szatmárnémeti
kongresszusnak a tiszteletbeli elnöki tisztség megszüntetésére vonatkozó
döntését előrevetítve kijelentette: "elgondolkoztató, hogy van, aki egy
politikai kérdés eldöntését a román bíróságra bízza". Borbély László parlamenti
képviselő, helyettes ügyvezető elnök pedig azt hangsúlyozta, hogy az új
alapszabályzat konkrét, időponthoz kötött előírásokat tartalmaz a belső
választásokra vonatkozóan (amelyek szerinte május 31-éig, az új SZKT megalakulásának
napjáig biztosan megtartatnak), így hát "teljesül majd a Reform Tömörülés
minden követelése" – csúsztatott nem túl elegánsan. Verestóy Attila szerint
a jelen romániai társadalmi, politikai körülmények között az RT javaslatai
megvalósíthatatlanok. A belső ellenzék képviselői elsősorban az RMDSZ-en
belüli demokrácia hiányát tették szóvá, s a kongresszuson elfogadott programhoz
való visszatérést sürgették. Katona Ádám azt nehezményezte, hogy a brassói
kongresszus után a párt vezetői megfeledkeztek a közösségi autonómiáról,
s figyelmeztetett: "ideje lenne már a neptuni útról a közösségi önrendelkezés
felé vezető útra áttérni". Azt már csak a sajtónak tudta elmondani, hogy
a szövetségi elnök ismét elodázta az Erdélyi Magyar Kezdeményezés garanciakérő
nyilatkozatára adandó választ, így az EMK Szatmárnémeti előtt alig két
héttel még mindig nem tudta eldönteni, hogy platformként érdemes-e részt
vennie az RMDSZ 7. kongresszusán. Katona egyébiránt lapunknak kifejtette:
"Ez volt a harmadik SZKT, melyen a szövetségi elnök és köre ordenáré módon
becsmérelte azt a magyar történelmi személyiséget, akit nemcsak a romániai
magyarság, hanem a nemzetközi közvélemény is a századvég legbecsültebb
magyar embereként tisztel, mégpedig felekezeti különbség nélkül –Tőkés
Lászlót."
Toró T. Tibor, a Reform Tömörülés elnöke a plénum előtt kívánatosnak
mondta az RMDSZ egységének megőrzését, a szervezeten belüli szolidaritás
erősítését. Ehhez azonban esélyt kell adni mindenkinek, hogy a szövetségen
belül találja meg a helyét, ennek pedig egyetlen módja a megmérettetés
lehetőségének biztosítása – a belső választás. Toró szerint a kongresszus
elé terjesztendő alapszabályzat elfogadása az önkormányzati modell elvetését
jelentené és az egypártrendszer, a diktatúra visszaállításához vezetne,
amihez az RT nem kíván segédkezet nyújtani. Toró principiális hozzászólására
replikaként Markó személyeskedő megjegyzéseket és vádakat fogalmazott meg,
amelyeket az SZKT nagy része helyeslő tapssal nyugtázott, a pártvezető
körüli szoros egység látszatát keltve a jelentős számban fölvonult sajtósok
előtt.
Sz. L.
Kristály Lehel
"Magyarországra a magyarokkal!"
Újvidéken nemzeti gyűlöletet szító röpcédulák a gépkocsikon
Újvidéki Magyar Szó
http://www.magyar-szo.co.yu/
Szombatra virradóra Újvidéken a telepi Szabadkai utcában parkoló gépkocsikon
furcsa röpcédulákat találtak a járókelők. A kézzel írott szöveg nyugtalanságot
keltett a magyarlakta peremváros lakói körében. Ismeretlen szerző (szerzők)
üzeni, hogy a zöldeket vissza a Magyar Köztársaságba. Szó szerint a következő
szöveg izgatta fel a kedélyeket: "Becsüljük a Magyar Köztársasággal a jószomszédi
viszonyokat, ezért a dél-bácskai körzetünkben letelepedett »zöld sztárokat«
a szép zöld Magyarországra küldjük."
A golyóstollal írt szöveg mellett zöld vízifestékkel egy herelevél és nyomtatott
M betűvel a közepén egy ötágú, szintén zöld színű csillag díszeleg. A nemzeti
gyűlöletet szító jelenségről tegnap az újvidéki belügyi titkárságon senki
sem nyilatkozott.
A soviniszta tartalmú röpcédulák megjelenése kapcsán Nenad Canak, a Vajdasági
Képviselőház elnöke erélyes tiltakozásának adott hangot.
"Vajdaság polgárait nem kell emlékeztetni arra, hogy környezetünkben 400
000 ember él, akiket még mindig a menekült jelző illet meg, márpedig éppen
ők a közvetlen szemtanúi annak, hova vezet a nemzeti intolerancia. Vajdaság
területén évszázadokon át a másság csak több tudást és tapasztalatot hozott,
így hozzájárult az általános jóléthez. Ezen a területen az emberek évszázadokon
át jóban-rosszban osztoztak, mint bárhol másutt. Bármikor kíséreltek is
meg rossz emberek nemzeti megosztást ránk kényszeríteni, az vérontással
zárult, és mély nyomot hagyott az ember tudatában, mert a szégyenfoltot
nehéz eltüntetni, a hazafiasságot pedig nem bűncselekménnyel kell bizonyítani."
A tartományi parlament elnöke az illetékesektől gyors nyomozást és a felelős
személyek kézre kerítését követeli.
Egeresi Sándor, a Vajdasági Képviselőház alelnöke a következőket mondta:
Amikor itt Vajdaságban azzal dicsekszünk, hogy Vajdaságot és annak vezetőit
lassan, de biztosan elismerik Európában, és azon igyekszünk, hogy fejlett
európai régióvá váljunk, amikor törekvéseink stratégiai célja, hogy a nemzeti
egyenjogúság és tolerancia mindennapjainkban is érvényesüljön, egyesek
-- mint adott esetben is -- veszik a bátorságot és jogot, hogy megfélemlítéssel
és a milosevici politika további éltetésével mindezt aláássák. Úgy vélem,
hogy ez Vajdaság szégyene. Ez nem az európai Vajdaság tette, hanem annak
a Vajdaságnak a maradványa, amely ellen 12 évig küzdöttünk. Sajnos a közelmúlt
sötét árnyai megfélemlítéssel, nemzeti gyűlölet gerjesztésével és háborús
hangulatkeltéssel próbálják aláásni az európai Vajdaságot. Ez a cselekmény
egy végtelenül veszélyes politikának a példája, teljességgel elítélem az
effajta tetteket. S minden tőlem telhetőt megteszek annak érdekében, hogy
mielőbb fény derüljön a tettesekre.
A parlament alelnöke hangsúlyozta, hogy a mai nap folyamán ez ügyben beszélgetést
folytat az újvidéki belügyi titkárság vezetőjével.
Amikor Csíkszentdomokoson két hold volt az égen
http://www.hhrf.org/erdelyinaplo/
Karda Veronika, a mindenki által Véró néninek mondott dédunoka-nagynéném
ízig-vérig hithű katolikus volt a maga korában. Csíkszentdomokoson a misék
is hézagosak voltak, ha valamiért nem tudott templomba menni. Valótlant
mondani, csúnyaságot tenni – számára kész szentségtörés volt. Ha pedig
valaki éppen az ő jelenlétében ragadtatta magát káromlásra, hát tüstént
a plébánosnál állt meg, gyónni a másik helyett is. Történt egyszer, hogy
egy csendes szentdomokosi nyári estén, néhány évvel a második világégés
előtt hazafelé tartott nyári tanyájukról, amit valahol az Olt folyása fölött,
az egyik hegyalji tisztáson laktak a férjével. Kezében légelyt, speciális
tejes faedényt cipelt, benne jó ötliternyi friss fejéssel. Caplatott lefelé
az Olt völgyében a falu felé, még a levegő sem rezdült a környéken. Amit
ekkor látott, mindig ugyanezekkel a szavakkal írta le mindenkinek: egyszer
csak a fenyők fölött villogó telihold mellé még egy hold kúszott föl az
égre, amelyről nemsokára egy fehér lepedő vagy valami szőnyeg ereszkedett
alá, és rajta apró, világító, de emberszerű lények futkároztak. A látvány
még néhányszor megismétlődött, és eközben a másik hold ide-oda cikázott
a közeli két hegycsúcs között.
Véró néninek ekkor a szíve majd megállt, de lóhalálában rohant hazafelé.
Szentül meg volt győződve, hogy ördögöket látott. Az igazi meglepetés azonban
csak ezután következett. Hazaérve, túl a sokadik ijedtségen nekilátott
a légely tartalmának a kiöntéséhez, de a faedény kívül-belül olyan száraz
volt, mint újkorában. Mintha tejet sem látott volna sohasem, olyan tiszta
volt. Ez pedig már túl sok volt az öregasszonynak. Páni félelem fogta el,
és csak ült remegve a lócán összekulcsolt kezekkel, és az sem érdekelte,
hogy a tűz ott szakad le az orra előtt, hisz már gondolkodni sem tudott.
Kibontott kendője lassacskán a földre hullott fejéről, és a falura is csöndes
sötét telepedett.
A történetről nem szívesen mesélt, és a családtagoknak is csak később,
kínosan mondta el, hogy mi történt vele azon az estén. Persze előbb előadta
a történetet a plébánosnak, aki fejcsóválva ugyan, de végighallgatta, majd
nyugtatgatva, jó tanácsokkal ellátva hazaküldte. Nyugton azonban azóta
nem ült. Ha útja az elhagyott kőfejtő tájékára vezetett és nem tudta kikerülni
az "ördögi" helyet, hát megszaporázta lépteit, és sűrűn körbepillogtatva
haladt át a jó száz méteren.
Így történt ez akkor is, amikor jóapám már jócskán túl volt élete első
tíz évén, és egy nyári estén ugyanazzal a légellyel már ő cipelte a tejet
Véró néni mellett. Az elhagyott kőfejtőhöz érve az öregasszony reszketni
kezdett, majd hangos kiáltással futásnak eredt: Gyere, Tibikém, siessünk!
Az addig mellette botladozó gyermek felmérte a helyzet komolyságát,
mármint a szörnyülködést nagynénje arcán, ezért rohant utána, míg utolérte,
sőt el is hagyta. De kíváncsiskodására, hogy nosza miért ez a nagy ijedtség,
csak otthon kapta meg a választ.
– Ott láttam az ördögöket, Tibike! Tíz évvel ezelőtt jártam azon a helyen,
és még a levegő is olyan volt ma este, mint akkor.
És Véró néni elmesélte még egyszer, sejtelmesen, mi is történt vele
és a tejjel akkor, amikor két holdat látott a domokosi égen. Mint a család
egyik legfelkapottabb történetét, melyet mostanság már csak jóapám terjeszt,
jól megjegyeztem én is az adomát.
Évekkel később a magyar tudomány két jelentős és elismert kutatója várt
rám a Magyar Tudományos Akadémián. Útközben azt fontolgattam, hogy majd
ha csak hangulatoldóként, de elmesélem Véró néni ördöngös történetét.
Először prof. Meskó Attila geofizikus, az MTA főtitkárhelyettese fogadott
irodájában, akivel főleg új tisztségéről beszélgettünk. Néhány hónapja
ugyanis a Tényeket Tisztelők Társasága elnökévé választotta a tanárembert.
A hiedelmekről, furcsa látomásokról és jelenségekről beszélgettünk. A TTT
célkitűzéseiről faggattam, ő pedig azt fejtegette, miért is van szükség
ebben a mai, a média által nagyon is manipulált világban az ő eszméik meghirdetésére.
Mert szerény csapattal ugyan, de azon fáradoznak, hogy legalább azt értessék
meg a világgal: a sarlatánok és a kereskedelmi médiumok érdeke egy és azonos:
a pénz. Ezért többen ma mindent megtesznek, hogy az ártatlan olvasókat
félrevezessék kitalált ufótörténetekkel, babonákkal és mindenféle technikai
csodának beállított maszlaggal. Mindezek mellett a tudós professzor mégis
azzal kezdte beszélgetésünket, hogy nagy reményeik nekik sincsenek, mert
az emberek ma is szeretnek furcsa dolgokban hinni, ezzel is próbálva elérni,
hogy a gondjaik egy csapásra megoldódjanak. – Az igazán nagy baj az, ha
beteg, kétségbeesett emberek, akiknek alig javul az egészségi állapotuk
és az utolsó szalmaszálban is megkapaszkodnának, kihagyják az orvosi kezeléseket
és inkább a kártyavetőkhöz meg mindenféle kuruzslókhoz fordulnak – magyarázta
a professzor. Meskó Attila azt is elmondta, hogy már csak a televízióban
és a rádióban tudnak megbízni. Szerinte ma ez a két legfontosabb médium,
mert az emberek borzasztóan keveset olvasnak. Bár a televízióval kapcsolatban
is vannak fenntartásai, mert a kereskedelmi adók ahelyett, hogy igazi tudományos
értékeket közvetítenének, kukkoló show-kal igyekeznek minél több nézőt
meghódítani – ez oda vezet, hogy idővel egyre többen fogják elhinni, hogy
tényleg ez a valóság. A professzor szerint ma már nem a cáfolat lenne a
tudósok legfontosabb dolga, hanem az ismeretek átadása, ami megtörné az
emberek tudatlanságát. – Vagyis hogy ne magas lóról, hanem értelmesen elmondják
hárommillió embernek, hogy miért hülyeség az, amit az áltudósok mondanak,
és ők el is hiszik nekik – érvelt Meskó Attila.
A tanár úr mégsem haragszik az áltudósokra. Mint mondja, ők is emberek,
de a téves, áltudományos nézeteikkel és eszméikkel nem békél meg. – A tudományban
már hosszú ideje senki nem mondhatja el magáról, hogy bizonyos igazságok
birtokában van – zárta mondandóját, majd elköszöntünk egymástól. Véró néni
történetével, látván ennyi elszánt precizitást, előhozakodni sem mertem.
Az Akadémia társalgójában Bencze Gyulával, a fizikatudomány doktorával
találkoztam. Egy pillantás az új interjúalanyra, és máris tudtam: Véró
néni esetével itt sem hozakodhatom elő. Szigorú, középkorú úr ült le velem
szemben, s elkezdtük a beszélgetést a tényeket tisztelőkről és nem tisztelőkről.
Először is azt szögezte le a professzor, hogy valóban nagy kihívás, de
a mai társadalomban a kritikus gondolkodást kell mindenkivel elsajátíttatni.
A TTT alapállása pedig egyszerű, és ezt aláhúzta minden áltudós számára:
amíg valami be nem bizonyított, azt tilos tényként elfogadni! Ezután is
érdekes témát boncolgattunk: az itt a piros, hol a piros? nevű játékról
beszélgettünk, amelyet már az egyiptomi, ókori népek is ismertek. – Nos,
kérem szépen – mondotta a professzor –, ahhoz képest, hogy a benne rejlő
átverést a televízióban számtalanszor bemutatták, még ma is akad olyan
hülye, akit be lehet vele csapni.
Beszélgetésünk nem ért itt véget, az áltudósokat és a tanaikban hívőket
rendesen kiveséztük, de a végére mégis eszembe jutott a régi öregasszony
esete a második holddal. Akkor a harmincas éveket rótták a krónikások.
Nem volt televízió, de még rádió sem, főleg a falusi háztartásokban. És
ezért gondolta a nagynéni, hogy amit látott, az ördög műve volt. Egy mai
Véró néni minden bizonnyal egyebet gondolna.
2003. január 21., kedd 10:17