CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Valameddig
Grafika: D. Hoffer E.

Lk 2.22-32 Amikor elteltek a tisztulásnak a Mózes törvényében megszabott napjai, felvitték Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak, ahogy az Úr törvényében elő volt írva: az anyaméhet megnyitó minden elsőszülött fiú az Úr szentjének hívatik, s az áldozatot is be akarták mutatni, ahogy az Úr törvénye előírta: egy pár gerlicét vagy két galambfiókát. Íme, volt Jeruzsálemben egy Simeon nevű igaz és istenfélő ember. Várta Izrael vigaszát, és a Szentlélek volt rajta. Kinyilatkoztatást kapott a Szentlélektől, hogy addig nem hal meg, amíg meg nem látja az Úr Fölkentjét. A Lélek indítására a templomba ment. Amikor a szülők a gyermek Jézust bevitték, hogy a törvény előírásának eleget tegyenek, karjába vette és áldotta az Istent ezekkel a szavakkal: „Most bocsásd el, Uram, szolgádat, szavaid szerint békében, mert látta szemem üdvösségedet, melyet minden nép színe előtt készítettél, világosságul a pogányok megvilágosítására, és dicsőségül népednek, Izraelnek.”
A negyedik évközi vasárnap egybeesik Gyertyaszentelő Boldogasszony, Jézus bemutatásának ünnepével. A bevezetőben "szűkre szabottan" idéztük a mai napra előírt evangéliumi részt - a teljes szöveg Lk.2,40-ig tart. Az újszövetség Jézus korabeli tanúságtevőit halljuk a részletben. Símeon (és Anna) vallomását olvassuk arról, hogy megérkezett Jézusban az, akire vártak. Az ismertebb kettőjük közül Símeon, akinek imádságát, ahogyan "konyhalatinsággal" emlegetik, "nunc dimittis-ét" a napi zsolozsma részeként mondja el az egyház.
S valljuk meg, van valami különleges szépség ebben a szövegben. Nemcsak irodalmi értékére gondolok, bár az is külön elemzést érdemelne, de valami más is tükröződik benne. Nehezen tudnám másként megfogalmazni: ez nem más, mint az igéretet bíró tanúságtevő egészséges nyugalma, az Isten jelenlétében élő ember "visszacsatolásos" kapcsolatának a közösség elé tárása. A nem hívő, a gyakorlati materialista ember számára első pillanatra döbbenetet okoz, sőt visszatetszést kelt a gyakorlati tény; ha mindaz igaz, amit Símeon mond, akkor meg kell halnia. Az irodalmi műveltséggel bíró Dürrenmatt "Öreg hölgy"-ére vagy Kazantzakiszra asszociál, és értetlenül fogadja a gyermeket a karjaiban tartó ember örvendezését. Általában elfogadhatatlan a gondolat, hogy konkrétan meghatározva, sőt egyáltalán, elfogadjuk a földi élet határát.
A szemlélet áll többé-kevésbé távol tőlünk, hogy létünknek ne csak saját magunk legyünk "főszereplői", hanem beleillesszük azt nem csak egy történelmileg utólag értékelt kisebb-nagyobb szerepbe, de hogy elfogadjuk: kozmikus, egész világot érintő és csak nekünk szánt, egyéni kapcsolatra születtünk a Teremtővel. Hatalmas és rendkívül merész gondolat, melyet egyáltalán nem kisebbít az, hogy konkrét napot és órát nem állítottak elénk. A feladat és a cél, a találkozás így is előttünk van, s jó lenne, ha a hangsúlyt nem a várakozás tehetetlen tétlensége, hanem a pillanat jó felismerése kapná. A gondolat nem a kétes filozófiák "beleolvadásos", körülírhatatlan és homályos egész fogalmát, hanem egy nagyon konkrét, a leghasznosabb eszköz-lét kézzelfoghatóságát takarja.
- DI -



2003. február 01., szombat 09:47


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület