Sopron nem túl jó helyzete, avagy növelni a forgalmat, de hogyan?
Szórakozni, vásárolni, élvezni az életet sokak szerint
az egyik legjobb dolog a világon, de nem mindegy hol, mikor, hogyan és
a legfontosabb: mennyiből?
Mit tegyünk, hogy növekedjen a kereslet száma? Hogyan
növeljük a forgalmat?
Gyakran előfordulnak napjainkban ehhez fogható kérdések
magán- és közéletben. A változtatások és az új eredmények létrehozása érdekében
tartottak február 6-án kereskedelmi és vendéglátóipari fórumot a Soproni
Kereskedelmi és Iparkamara Deák téri székházában.
|
A fórumot Szakács Gyula, kereskedelmi tagozat
elnöke vezette
|
A teltházas fórumon, olyan soproni vállalkozók vettek
részt, akik nagy szerepet játszanak a város gazdasági nézetének kialakításában.
Vitaindítónak Kovács Anita, a NYME képviselője jóvoltából
bemutatásra kerültek “A soproni szórakozási lehetőségek értékelése” című
lakossági primer véleménykutatás fontosabb pontjai. Az anyagból kiderült:
mire van igény a soproni fiatalok körében. Legkedveltebb szabadidős tevékenységként
több korcsoportban is első helyen szerepelt az olvasás és a különböző sportlehetőségek
gyakorlása. Kiderült, hogy a mai fiatal 1000-3000 Ft-ot költ el hetente
saját maga szórakoztatására. A lakosság több, mint 90%-a igénybe veszi
a mozi, az uszoda, és a könyvár szolgáltatásait. Szomorú hírként érte a
jelenlévők nagy részét annak a ténynek az ismerete, miszerint a soproni
fiatalok jelentős része igen gyakran a környező városok adta lehetőségeit
használja ki. Ezen információk szerint felmérésre kerültek városunk "konkurenciái":
Szombathely, Győr, Budapest, Ausztria illetve a környező települések vonzó
ajánlatai. A megkérdezettek igen nagy százaléka szerint kevés a szabadidős
program városunkban. Kevés az olyan rendezvény, amely megmozdítaná az otthonülőket
és azokat a lakosokat, akik szívesebben ülnek otthon mélyen tisztelt televíziójuk
előtt.
- Kevés a plakát, – szólalt meg elkeseredetten az egyik vállalkozó
hölgy - ha az ember jókedvűen sétálgat a Várkerületen, gyakran nem is sejti,
hogy pár utcával beljebb érdekes műsorok várják a nagyérdeműt.
A véleménykutatás bemutatója után jelentősen megszaporodtak
a hozzászólások. A kisvállalkozók véleményét nagyban befolyásolta azon
bemutatott televíziós felmérés, amelyet az egyik budapesti kereskedelmi
televíziós csatorna készített, összehasonlítva a magyarországi és az osztrák
élelmiszerkínálatot az ár szempontjából. Kiderült, hogy a szomszédos országban
a magyar ember közel 5000-6000 Ft-ot spórolhat meg egy-egy vásárlás alkalmával,
bár a hozzászólásokból rögtön kiderült, hogy a kérdéskör azért – az áruminőség,
és több tényező függvényében – ennél jóval összetettebb és árnyaltabb.
Mitől fordult meg a kocka? Miért van az, hogy pár éve
még osztrák szomszédjaink jártak hozzánk a friss kenyérért, kolbászért,
cipőért? Hogy lehet az, hogy mára már "elértük" azt, hogy a potenciális
vásárlók a soproni kisvállalkozásokat mellőzve, inkább felmutatják útlevelüket
és a vásárlóéhes multikba mennek?
Felháborodás, felháborodást követett ilyesfajta
ténymegállapítás után. Hozzászólások sora váltotta egymást, amelyekből
az is kiderült, hogy például a Várkerületi kisvállalkozások mennyire elítélik
a Sopronba bekerült nagyvállalatokat, áruházakat, plazakat. “Bekerülésük
óta teljesen megváltozott a keresleti piac a belvárosban…” fakadt ki az
egyik vállalkozó.
A felmerülő kérdésekre, problémákra és az azokat
kiküszöbölő intézkedésekre a fórum vendége, Kalmár István Sopron
alpolgármestere adott válaszokat, amelyek a lehetséges megoldások tekintetében
remélhetőleg a közeljövőben előrelépést jelentenek majd.
Tény, hogy nem szemlélhetjük
tétlenül a kereskedelem és vendéglátóipar, a lakosokat érő, a mindennapi
komfortérzetünket befolyásoló változásokat.
b.boti
Kapcsolódó oldal: Sopron
Városi Kereskedelmi és Iparkamara honlapja
2003. február 07., péntek 13:32
|