Üzenet - a Színésztől
Ott áll az ember, szemben a Színésszel, a Nemzet Színészével,
a Nemzeti Színház Örökös Tagjával . Hiába az előre megfogalmazott kérdések,
gondolatok.
Nem csak az egyszeri alkalom megilletődöttsége és tisztelete,
de a "szimultán interjú" – több újság egyidejű jelenlétében kényszerű
sajtóbeszélgetéssé alakított interjú-készítés – okán a kissé értetlenkedő
zavar is beáll.
A Színész szusszanásnyi időt sem kap, a sajtó nyomul, érezhetően nehéz
annak a helyzete, aki ezúttal az olvasó szolgálatába szeretne – a Színész
által – szegődni.
S a Színészt nem kímélő szimultán-interjú az újságírónak sem (mindig)
kedvez például azért sem, mert a más kérdése (mégha annyira jó is az) még
nem biztos, hogy minden jelenlevő számára kérdés, mint ahogyan a beszélgetés
valószínűsíthető felépítése és gondolatisága személyenként is eltérő (lehet).
Merőben és sok szempontból.
Tehát ott áll az ember szemtől szemben a Nemzet Színészével, és a laikus
azt gondolná, hogy akkor ez már kárpótolta is mindenért…De nem, már csak
a Színész miatt sem.
S, ha a titok, a színészet művészetében rejlő igazi (amelyre nem minden
újság kíváncsi) mégiscsak megcsillan, az egyedül a Színész érdeme.
A közös beszélgetés alatt szóba kerül Gerhardt Themleitner a vérbeli
vadász dédapa, aki után a művész a Gellért nevet kapta. Apai ágon orvosok
lelkészek voltak a családban: Balatonhenyén egyik lelkész nagyapa, a kopasz
hegyen zsoltárokat énekelve telepítette a szőlőt, majd néhány év múlva,
parafinnal bélelt vagonokban
szállította Bécsbe a borait. "Ezen magyar nemes azon magyar nemes,
aki nem vizet, hanem bort fakasztott Balaton szikláiból" - íratta a vagonokra.
Szigetváron a nagyapáról, a régi kórház alapítójáról nevezték el a
közelmúltban azt a szociális gondozási központot, ahova a bécsi tanársegédségét
"lecserélve" a színész édesapja is visszajött – szegények orvosának szegődve
– az első világháború után. A leszerelt ezredorvos Rimaszombatot,
Kolozsvárt, Marosvásárhelyt, Sepsiszentgyörgyöt, Szabadkát tisztifőorvosként
mind végigjárta, és ez későbbi életútját is meghatározta.
Bár bátyja 1947-ben bátyja nyugatra távozott, Raksányi Gellért, Kutyu:
maradt.
Őt itt tartotta, az, hogy több tantárgyból igen rosszul állt a szénája,
a nyelvekkel is bajban volt, és az idegenben érzelmileg sem tudott volna
mit kezdeni magával.
Sorolja a nagyokat, a legnagyobbakat, akik közül néhánynak "talán
valóságérzet-hiányban szenvedve sikerült karriert befutnia", de lényegében
a legnagyobbakat mind elpusztította a honvágy. Ez rettenetes következménye
az ütköző-állam szerepünknek.
Szerepek, beugrások, elismertség?
- Általában a nexusok lényegesebben jobban minősítettek, mint a tettek.
Ha az embernek "olyan" környezete volt, akkor bármit csinált; nem illett
odanézni. Ha pedig pikkeltek rá, mert nem voltak nexusai, akkor a lélegzetvétele
is rossz volt. A két döntő minősítési forma pedig, – a szereposztás és
a gázsi – pontosan kimutatta azt, hogy "ki hogyan is áll": Raksányi
Gellért minden néven nevezendő területen dolgozott.
- Nem kell abbahagyni a játszást - véli, de nagyon kell tudni azt, hogy
mit bír az ember, mondja, majd így folytatja:
- Mivel csodálatos módon maradt bennem egy parányi apostoli helytállás,
egy minimális missziós lelkület – s ami a legveszélyesebb talán: magyar
érzés –, ez a három egyszerűen elpusztít, mert a valóságérzet hiánya miatt
állandóan saját csapataim pergőtüzébe kerülök. Kevesen maradtunk ilyenek,
és a teherbíró képességünkkel embertelenül vissza is élnek, úgy hogy nem
tudják, mit cselekszenek.
Hétről-hétre embertelenül sok felkérésnek kell eleget tennie a színművésznek,
előadásokon, a közönség- találkozókon.
- Létezik-e olyan tévéjáték, televíziós amelyben szerepelhetnék? - szegezi
a kérdést kérdezőinek Raksányi Gellért.
A kérdésre nincs válasz, azaz van. Sajnos.
- Ora et labora. A "labora" -t folytatjuk megállás nélkül, a másik
tagját a tanácsnak, pedig elhagytuk: minden állam, közösség támaszának,
talpkövének – a tiszta erkölcsnek – üzennek hadat, akik ezt teszik.
Manapság a díszletek kockák, a jelmezek farmerek.
- Azt szeretném, ha a magyar újságírás olyan lenne, hogy a rólam
írottakat pár hónap múlva is el lehessen olvasni, és hogy azok hitelesek
legyenek. Nemrégiben, születésnapomon, egy nagyon jó újságíró agyondicsért
egy parányi szerepben. Azt éreztem akkor: sajnálom, hogy amit írt, az nem
nekrológ, mert annyira szép. Egyetlen hibája volt: az, hogy én azt a szerepet
nem játszottam el.
- Amikor valakinek nagyon való egy szerep, azt mi úgy hívjuk: pofon
üti a szerep. Ilyenkor a színésznek szinte semmit nem kell csinálnia: el
kell mondania a szöveget, mert az egyéniségéből kiáramló érzelmi fluidum
a nézőt a bűvkörébe varázsolja. Vannak ilyen szerencsés esetek. És vannak
olyanok, amelyeket rettenetesen meg kell oldani –.
És a megoldandó feladat: átadni az olvasónak a Nemzet Színészének Sopronba
hozott üzenetét. Szerencsés pedig ebben is az, akit – Raksányi Gellérttel
szólva – pofon ütött az üzenet; a – színészetről, versről, magyarságról,
szolgálatról, alázatról – missziós lelkülettel hozott: a hallgatóságnak
és az azt bármilyen formában
továbbadóknak – neveztessenek akár újságíróknak – egyaránt.
T.É.