Vízgazdálkodás
és politika - egymásrautaltak, vagy természetes szövetségesek ?
A 17-18 századik visszamenőleg és az alapvető meghatározó
tényezők figyelembevételével elemezte a vízgazdálkodás és a politika viszonyát
Fehér László, a Vízügyi Múzeum igazgatója a Magyar Hidrológiai Társaság
Soproni Szervezete februári ülésén.
Egyik fő tanulsága az előadásnak az, hogy amennyiben
egyáltalán létezne a gazdaság és társadalom különböző szegmenseiben a politikától
független terület, a vízgazdálkodás semmiképpen sem az
|
Havas András, a MHT Soproni területi Szervezetének
elnöke az előadóval,
Fehér Lászlóval, a Vízügyi Múzeum igazgatójával
a MTESZ-székházban tartott előadáson
|
A szakma és a vízügy kapcsolata társadalmi rendszereken
átívelő, érdekektől függően más és más.
A természeti viszonyok, a társadalmi-gazdasági-politikai
helyzet állandó jelleggel változó tényezőként hatottak a vízügyi tevékenységre,
ugyanakkor mindig is egyértelmű és szükségszerű volt a politika és a vízgazdálkodás
területén résztvevők egymásrautaltsága.
A politika artikulálja a gazdasági érdekeltségek
által támasztott igényeket, amelyek megvalósításában a szakmai szempontok,
valamint a szakember maga is meghatározó.
Ugyanakkor a vízügy, szintén jellegéből adódóan,
igényli a hatalmi centralizációt, amely többnyire előrelendítő erőként
hatott az ágazat fejlődésére - hangzott el az előadásban.
Fehér László a magyar vízgazdálkodás fő korszakait is
bemutatta. A 18. század utolsó harmadáig tartott az ártéri haszonvétel,
az ártéri gazdálkodás korszaka, amelyet az árvízi szabályozások – reformkortól
a 19. század végéig tartó – időszaka követett. A vízhasznosítások kora
a 20. század fordulójától 1948-ig, a vízügy új helyzetet teremtő átalakításáig
tartott. Az 1948-60 közötti időszakot a vízgazdálkodás korszakaként határozta
meg az előadó.
A továbbiakban a Széchenyi István nevével fémjelzett
gazdasági- és országépítés korától követte a hallgatóság nyomon a magyar
vízügyi politika fejlődését.
Érdemes megjegyezni, hogy a korszak humán kultúra
területén alkotók alakjai mellett, a köztudatban sokkal kevésbé maradtak
meg a műszaki területen nagyot alkotók, akiknek teljesítménye, életműve
nem kevésbé jelentős.
Az előadó Széchenyi István egyik legnagyobb alkotásaként
aposztrofálta a Tisza-szabályozás beindítását, amely az Alföld mezőgazdasági
termelésre való alkalmassá tételét, következtetésképpen – a közlekedési
utak, Alföld vízszabályozása révén – a térség ország gazdasági vérkeringésébe
történő bevonását is jelentette, amelyben kiemelkedő szerep jutott Vásárhelyi
Pálnak.
Érdekes és elgondolkoztató több elhangzott megállapítás
is: a vízszabályozás az a terület, ahol a centralizált és "kevésbé demokratikus"
eszközök hatékonyan befolyásolták a munkálatok és a fejlődését menetét;
az aszályos és árvizes időszakok váltakozásának függvényében az éppen hatalmon
lévőket mindig is érték támadások, mint ahogyan a hosszabb aszályos időszakokban
az árvízvédelem szolgálatában álló fejlesztésekre kevesebb hangsúly esett.
Több jellemző példája is elhangzott annak, ahogyan az adott időszak gazdasági
helyzete a műszaki fejlesztéseket is meghatározta; például a 19. század
végi mezőgazdasági gabona-konjunktúra hasznát az ipar és a vasútfejlesztés
nyelte el.
Az 1880-as évek gabonaválsága, az áremelkedések és
a Tisza-szabályozás ellentmondásainak ismertetését követően következett
annak a korszaknak a bemutatása, amelyben előtérbe került az ármentesített
területek termékenységének növelése, és az erre szolgáló kultúrmérnöki
hivatalok, valamint Kvassay Jenő neve által fémjelzett dualista korszak,
amelyet mi sem jellemez jobban, minthogy a korszak két jól működő területe
a csendőrség és a kultúrmérnökség volt. A vízjogi rendszer kialakítás,
a vízi beruházási programok ismertetését követően politikai a támogatókat
is megnevezte az előadó: Andrássy Gyula, Lónyai Menyhért, Szapáry Gyula,
Darányi Ignác, Hieronymi Károly, akik vízügyi társaságok képviselőiként
vezető kormányzati pozícióikban a politikai színtéren is képviselték a
szakma érdekeit.
Az 1890-es években a vízügyet ért politikai támadások
– a mérnökök "kiszárították az Alföldet "– mai napig érződő szakmai presztízs-vesztességet
okoztak a szakmának.
Alapvetően megváltoztott a háború utáni és alvízi
országgá vált Magyarország helyzete. Például a monarchia ideje alatt nem
léteztek két oldalú vízügyi megállapodások.
Az ipari nyersanyagot importálni kényszerülő Magyarországon
az Alföld, gazdaságban betöltött szerepe felértékelődött. Ez időszakban
a vízügy aktuális kérdéseinek megoldását támogató politikusok között tudjuk
Horthy Miklóst, Kállay Miklóst. 1931-ben születik meg Sajó Elemér tanulmánya,
amely a takarékosság, rentabilitás, a kísérletek fontossága, a vízügyek
egységes kezelése, a propaganda szükségességének alapelveit fektetik le.
A két világháború között aztán új földrajzi és gazdasági
körülmények között zajlott az újjáépítés, ami 1945-ben újra összeomlott.
A háború utáni diktatórikus forradalmi rendszer megint
új feltételeket nyújtott a vízügyi kérdések kezelésére. Az 1954-70-es évek
közötti időszak gyakori árvizei kikényszeríttették a költségvetés magasabb
támogatását, a hálózati rendszer kiépítését.
A Dégen Imre korszakot (1955-76) a szakmai és gazdasági
fellendülés jellemezte, majd újabb visszaesés következett.
A végső döfést a rendszerváltoztatás adta az ágazatnak,
miután a Bős-Nagymaros szakmai kérdéseit politikai lejáratássá degradálták.
Tovább nyílt a közműolló, elmaradtak az árvízvédelmi fejlesztések.
Az integrált vízgazdálkodás programjának kidolgozása,
a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése, a víz-keretirányelv hazai viszonyokra
való alkalmazása (egyelőre koncepció szinten) a környezetvédelem és vízügy
szétválasztása, majd újra-integrálása jellemzik az eddigi folyamatokat,
illetve mutatnak rá a vízügyesek munkájában várható jövőbeli változásokra.
Tény, hogy a vízügyi szolgálatra mindig szükség lesz
A vízügyesek csak reménykedhetnek abban, hogy az
EU-csatlakozás újra fejlődést biztosít az ágazatnak és súlyának megfelelő
politikai és gazdasági szerephez jut. Kérdés, hogy a környezetvédelem jelenleg
(még) átpolitizált közege fogja-e a vízügyi szolgálatot a maga képére formálni,
vagy pedig a vízügyi szolgálat szakmaiságában megtartja erényeit a politika
ingoványos terepén, amely ugyanakkor a vízügy egyik legrégebbi és legtermészetesebb
szövetségese is.
T.É.
2003. február 21., péntek 00:12
|