'A közösség javát csak egy együttműködő vezetés tudná szolgáni'
A város költségvetéséről
a Polgári Összefogás
Dr. Molnár Ágnes és Dr. Magas László,
a Polgári Összefogás képviseletében a soproni Fidesz irodában sajtótájékoztatót
tartottak, amelynek témája – a múlt heti önkormányzati közgyűlésen 15 igen
és 11 nem szavazattal elfogadott – 2003. évi önkormányzati költségvetés
volt.
Dr. Molnár Ágnes leszögezte: A Polgári Összefogás
minden, a választási programjában szereplő üggyel kapcsolatos előterjesztést
támogat. A meghirdetett programjukkal ellentéteseket, viszont nem fogja
támogatni, ezért a súlyadó, az építményadó emelését, illetve a költségvetés
elfogadását sem támogatták.
- A 2003. évi költségvetés elfogadhatatlan, azért mert visszafogó,
restriktív, korlátozza az intézmények működését - jelentette ki az önkormányzati
képviselő asszony, aki kiemelte, hogy a tények ellentmondanak a kormányzó
koalíció választásban meghirdetett és hangoztatott szlogenjeinek. "Több pénzt az önkormányzatoknak, több pénzt az embereknek" - nem valósult meg- hangzott el a sajtótájékoztatón.
A továbbiakban konkrét példák következtek:
- Az önkormányzati intézményeknél – óvodáknál, iskoláknál, egészségügyi
intézményeknél - átlagosan tíz százalékos működési keret-csökkentés figyelhető
meg - mondta Dr. Molnár Ágnes, aki hangsúlyozta: az egészségügyi és szociális
bizottság elnökeként elfogadhatatlannak tartja, hogy a kórház eddigi havi
tízmillió forintos működési támogatása nem jelenik meg az idei költségvetésben.
Hiányzik a fontos kórházi gépek, műszerek amortizációja miatti beruházásra
szükséges összeg, nem szerepel a költségvetésben a szakmailag megalapozott,
önálló gyermekorvosi ügyeletet biztosító keret.
Hangsúlyozta: a 16,7 milliárdos költségvetés 1 ezrelékét
kellett volna a gyermekorvosi ügyeletre szánni. Ez egyetlen indítványa
volt a Polgári Összefogásnak, amelyben politikai és nem szakmai döntés
született.
Hiányzik az alapellátási orvosi ügyelet helyének
modernizálására, felújítására elkülönített összeg, valamint a hátrányos
helyzetű gyermekek nyári üdültetésére eddig biztosított összeg sem szerepel
a költségvetésben.
A drog-programra szánt 2 millió forint sem a megelőzésre,
sem drogambulancia üzemeltetésére nem elegendő.
Szintén az egészségügyi és szociális bizottság elnökeként
kifogásolta az Ágfalvi Szocioterápiás Intézet megyének való "átadását",
megjegyezve, hogy az intézet 140 lakójából 137 soproni, valamint a 20 várakozó
is mind soproni, ezért amennyiben a megyéhez kerül átadásra az intézet,
az bizonytalanná teszi a soproniak bekerülését, illetve a jelenlegi 30 százalékos önkormányzati és 70 százalékos állami finanszírozási
feltételek módusulása miatt az intézet profiljának kérdése is bizonytalanná válhat.
"Nem túl stílszerű a fogyatékosok évében az, amit
a soproni önkormányzat a fogyatékosokkal tesz, célzott a képviselő asszony,
egy másik, oktatási intézménnyel kapcsolatos tervekre.
A sajtótájékoztatón bírálat illette az önkormányzati
cégekkel – utolsó pillanatban támasztott – 500 millió forintos bevételi
oldalt növelő követelményt, ami 5-10-szeres elvárást jelent az eddig elért
eredményeikhez képest.
- Nincs a jelenlegi városvezetésnek rálátása arra, hogy milyen jelenleg
Sopron város gazdasági élete, kereskedelme, a mai napig nincs
kidolgozott gazdasági programja. Ezért a költségvetés is rossz, a városvezetés
intézkedései pedig rögtönzöttek, kapkodóak, ötletelők. - jegyezte meg Dr.
Molnár Ágnes, aki elmondta: szeretné, ha a gazdasági program elkészítésében
kikérnék az ellenzék véleményét is, mert a közösség javát csak egy együttműködő
vezetés tudja szolgálni.
Magas László a továbbiakban kifejtette: a költségvetés
előkészítői a nem tartottak igényt az ellenzék tapasztalatára, inkább –
jelentős összegért – egy külső tanácsadó céget bíztak meg. Nem volt lehetőség
az anyag napirend előtti vitájára, holott az alapvető tárgyi tévedéseket
tartalmaz.
Elfogadhatatlan, hogy a költségvetés készítői egy
rendkívül sok tárgyi tévedést tartalmazó anyagra hagyatkoztak..
A tárgyi tévedéseket megnevező példák között a megyei
jogú városok kötelező és szabadon választott kötelezettségeit is említette
a képviselő, aki hozzáfűzte: egy magát szociálisan érzékenynek tartó önkormányzat
nem teheti meg, hogy a városnak két olyan intézményétől akarjon megszabadulni,
amelyek a fogyatékosokkal foglalkoznak, legyenek azok gyerekek, vagy idős
korúak.
Az önkormányzat cégektől történő pénzelvonással
kapcsolatban kifejtette: annak ellenére, hogy az elmúlt évek alatt is nehéz
helyzetben volt a város önkormányzata, Sopron városára az volt jellemző,
hogy jól működő kft-i, részvénytársaságai voltak, amelyektől, – ha segíteni
beruházással nem is tudta működésüket –, legalább az osztalékot nem vonta
el. Az önkormányzati cégek a mostani helyzetben egyrészt, csak banki hitelből tudják majd
finanszírozni beruházásaikat, másrészt az osztalék-elvonással megszűnik
az eredményes gazdálkodás ösztönzése.
Befejezésül Magas László képviselő, szintén a több
mint tíz éves képviselői tapasztalatára hivatkozva jegyezte meg, hogy a
nem megyeszékhely megyei jogú városok státuszából adódó kötelezettségeknek,
a regionális feladatoknak ellátására semmilyen plusz forrást nem biztosít
a központi költségvetés. Ezt a problémát a négy nem megyeszékhelyű megyei
jogú város összefogásával kellene kezelni, plusz források igénylésével.
T.É.
2003. március 04., kedd 12:56
|