Valóságsó
Romániai Magyar Szó- http://www.hhrf.org/rmsz/
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hungarian club
A helyzet és az összkép pontos megértéséhez talán a bukaresti magyarság
utóbbi százötven évét föl kellene vázolni háttérként. A nemzeti ünnep estéjén
ifjúsági klubot avatunk a Petôfi Művelôdési Házban. A klub neve: Pilvax.
A helyet nem ismerôk számára annyit: a magyar kultúrház társbérletben
működik egy Babilon nevű éjszakai szórakozóhellyel. Szárnyas, emberfejű
oroszlánok ôrzik a közös bejáratot, teliüveg bankajtón lép a betérô az
elôtérbe, ahonnan balra nyílik a nagypénzűek ókori relikviákkal hangulatosított
szórakozóhelye, továbbmenve egy kis zárt udvarra kerülünk, ahonnan be lehet
jutni a magyar könyvtár és közösségi helyiségek szegényesebb, puritán világába.
Az avatóbeszédek és műsorszámok után laza csoportokban beszélgetünk,
illogatunk, jól érezzük magunkat. Kihúzódom az udvarra egy kis friss levegôt
szívni.
Két hórihorgas fiatalember áll az ajtón kívül, és erôsen néz befelé.
Egyikük angolul megszólít: - Bocsánat, ez a Babilon klub? - Nem, válaszolom,
ott az ajtónál jobbra – mutatom a kiszűrôdô fényeket. Angolok vagy amerikaiak,
inkább angolok, mert látszik, hogy fölkeltette érdeklôdésüket a látvány,
de arcukon a „semmin sem csodálkozni" udvarias fegyelme. Ki tudja, milyen
információk nyomán megkerestek egy világszínvonalú szórakozóhelyet a belvárosban,
s belecsöppentek a szocreál egzotikumába. Az ô szemükkel benézve valóban
etnográfiai különlegességnek t?nik a közösségünk: szolidan öltözött urak
és hölgyek, kezükben műanyag pohárral láthatóan jól érzik magukat, szórakoznak,
sok közöttük a fiatal, átfut az elôtéren egy székely pirosfeketébe öltözött
leányka, mindegyikükön valami kerek jelvény vagy kitűzô… Furcsa, ismeretlen
zene hangjai szűrôdnek ki, Csaba királyfi még itt bolyong közöttünk, az
idegen számára is érezhetôen sugárzik belôlünk az ünnep.
- Ez valami táncklub? – érdeklôdik még az egyik.
- Nem, ez magyar klub – válaszolom.
Csendesen elvonulnak a Babilonba, ahol ezek után már semmi nem fogja
meglepni ôket.
KREBSZ JÁNOS (A szerzô a bukaresti Hungarológiai Tanszék magyarországi
vendégtanára)
Minősítés - MH-álláspont
www.magyarhirlap.hu
Tagadhatatlanul bölcs budapesti döntés volt, hogy Magyarország nem
szakítja meg a diplomáciai kapcsolatokat Irakkal, nem utasítja ki még Budapesten
maradt diplomatáit. Az indokolással is egyet lehet érteni: hazánk Bagdaddal
nincs hadiállapotban, így semmi sem indokolna ilyen drasztikus lépést.
Diplomáciánk ezzel a viszonylag gyors elhatározásával egyes vádakkal szemben
föltehetően azt óhajtotta bizonyítani, hogy megőrizte döntési szabadságát.
Szövetségesi mivolta nem kényszerítheti arra, hogy habozás nélkül mindent
elfogadjon, amit a State Department elvárna tőle, a magyar kormány maga
szabja meg, mit vállal ebben a furcsa háborúban.
A gyors döntés föltehetően közvetett válasz akart lenni arra az ellenzéki
pergőtűzre is, amely a közelmúlt napokban azzal a váddal állt elő, hogy
szövetségesi kötelezettségekre hivatkozva túlságosan is alkalmazkodunk
a washingtoni igényekhez. Önmagában nem baj, ha ellenzéki bírálatok nem
elutasításra találnak, hanem néha foganatjuk is van, de akkor következetesnek
kell lenni. És nem kétértelmű nyilatkozatot tenni.
Mint például olyat, amilyen Kovács László külügyminiszterből szaladt
ki az iraki hadszíntéri eseményeket minősítve. Egyik gyors reagálásában
azt találta mondani, hogy az amerikai katonai akciók – úgymond – sikeresek.
Mondhatná ezt Rumsfeld a Pentagonban, Collins a State Departmentben, maga
Bush elnök a Fehér Házban, de a magyar külügyek felelőse nem. Különösen
olyan esetben nem mondhat ilyet, amikor Magyarország Európa többi országához
hasonlóan csak megfigyelője az eseményeknek.
A külügyminiszternek illenék tudnia, hogy a magyar kormány jóhiszeműen
rokonszenvezhet Szaddám Huszein eltávolításának a szándékával, kívánhatja
a bagdadi diktatúra fölváltását hitelesen demokratikus rezsimre, de katonai
műveleteket, amelyeknek nem résztvevője, nem minősíthet. Különösen akkor
nem, amikor az Irakkal való diplomáciai kapcsolatok fönntartását is azzal
indokolja, hogy magyar érdek szoros kapcsolatot kialakítani a háborút követő
új bagdadi vezetéssel.
33 ezer dollár egy szövetséges fogolyért
www.hirtv.net
A háború negyedik napja úgy kezdődött Bagdadban, mint az eddigi három:
heves bombázással. A hajnali fényben az iraki főváros felett sűrű füstfelhő
gomolygott, egyes kerületekben megszűnt az áramellátás. Este is súlyos
légitámadás érte Bagdadot.
A nappali ostrom után közép-európai idő szerint este nyolc órakor ismét
bombázták az iraki fővárost a szövetséges csapatok. A hírügynökségek két
nagyerejű robbanásról tudosítottak, és megfigyelők főváros több részéről
is áramkimaradásról számoltak be. Az al-Dzsazira katari hírtelevízió felvételein
pedig látni lehet, hogy Bagdad egy része ismét lángokban áll.
Közben Násziríja közelében az irakiak rajtaütöttek egy utánpótlást szállító
amerikai konvojon. A támadásban négy jármű megsemmisült, számos szövetséges
katona megsebesült, 12 pedig eltűnt.
Egy vasárnap este nyilvánosságra hozott iraki katonai közlemény állítása
szerint: huszonöt amerikai és brit katona esett el a násziríjai harcokban.
Az irakiak 10 amerikai harckocsit és 20 páncélozott csapatszállító járművet
lőttek ki Irak déli részén - jelentette be az iraki védelmi miniszter.
***
Szaddám Huszein 33 ezer dollárt ajánlott fel annak, aki élve
elfog egy katonát a szövetségesek haderejéből. A halott katonáért a fele
összeget fizetné az iraki elnök. Irakban a havi átlagkereset 30 dollár
körül van, így a jutalom, amelyet az iraki elnök ajánlott a szövetséges
katonákért, óriási összegnek számít.
Arab értesülések szerint Bagdadban a Tigris folyó partján az iraki
erőknek sikerült elfogni a két pilóta egyikét, akik állítólag gépük lezuhanása
miatt katapultáltak az iraki főváros felett.
A katari székhelyű al-Dzsazíra műholdas televízió az iraki televízió
adását átvéve öt amerikai foglyot - köztük egy fekete nőt - és több halott
amerikai katonát mutatott vasárnap. A foglyok közül kettő, köztük a nő
is, sebesültnek látszott. A katonák az adásban közölték nevüket, lakhelyüket
és megadták katonai azonosító számukat is.
Donald Rumsfeld védelmi miniszter és Richard Myers tábornok, a vezérkari
főnökök egyesített bizottságának az elnöke a hadifoglyok jogállásáról szóló
genfi egyezmény megsértésével vádolta Bagdadot a felvétel közzététele miatt.
A genfi konvenció 13. cikkelye tiltja, hogy hadifoglyokat közszemlére tegyenek.
A Magyarok Világszövetsége nem támogatja az EU-csatlakozást
www.hirtv.net
A Magyarok Világszövetsége nem támogatja hazánk EU-csatlakozását. A
szövetség ülésén rendezett szavazáson a 15 régióelnök közül mindössze egy
voksolt a csatlakozás mellett. Az indoklás szerint a magyar kormánynak
újra kell tárgyalnia a Koppenhágában jóváhagyott csatlakozási szerződést.
A csatlakozás ugyanis nem ad esélyt arra, hogy megvédjük a magyar földet
a külföldi tőkétől, s hogy állampolgárai ugyanazokkal a feltételekkel dolgozzanak
és tanuljanak, mint az unió többi tagja. Az MVSZ éppen ezért arra kér mindenkit,
hogy április 12-én nemmel szavazzon.
Oscar-gála a háború árnyékában
www.gondola.hu
A legjobb filmnek járó Oscar-díjat a Chicago című filmmusical nyerte
az Amerikai Filmakadémia vasárnap megtartott 75. díjkiosztó ünnepségén.
Az Oscar-gálát rendkívüli biztonsági intézkedések közepette tartották
meg a hollywoodi Kodak Színházban.
Roman Polanski nyerte a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat A zongorista
című, holocaust témájú filmjéért. A film főhősét játszó 29 éves Adrien
Brody a legjobb férfi főszereplő díját kapta. Ilyen fiatalon még nem nyertek
Oscar-díjat ebben a kategóriában. A legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat
Nicole Kidmannak ítélték oda az Órák című filmben játszott szerepéért.
Polanski nem volt jelen a gálán, mivel még 1977-ből elfogatóparancs
van érvényben ellene fiatalkorú megrontásának vádjával. A művészvilág ugyan
már fátylat borított a múltra és megbocsátott, de a rendezőt letartóztatnák,
ha az Egyesült Államok területére lépne. A film Wladyszlaw Szpilman lengyel
zsidó zongoraművészről szól, aki bujkálva vészeli át Varsóban a náci megszállás
borzalmait. Brody 14 kilogrammot fogyott le hat hét alatt a főszerep kedvéért.
A könnyekig meghatott Brody megköszönte Roman Polanskinak a lehetőséget
élete nagy szerepére és az iraki háborúra utalva, kijelentette: imádkozzunk
egy békés és gyors megoldásért.
A Zongorista nyerte a legjobb adaptációs forgatókönyvért járó díjat
is.
Nicole Kidman ausztrál színésznő Stephen Daldry Órák című filmdrámájában
a Mrs. Dalloway című regényén dolgozó Virginia Woolf angol írónőt személyesítette
meg. A film három egymásba fonódó női sors története. A filmben erősen
elmaszkírozott orrára utalva, úgy konferálták fel, hogy orrhosszal nyert.
A Chicago a 13 jelölésből 6 Oscart söpört be: az év legjobb filmje mellett
a legjobb női mellékszereplő, a legjobb látványterv és díszlet, a legjobb
jelmez, a legjobb vágás, valamint legjobb filmhang. A legjobb női mellékszereplőnek
járó szobrot Catherine Zeta-Jones vette át. A 33 éves színésznő és férje,
Michael Douglas egy hét múlva várják második gyereküket.
Martin Scorsese filmje a gála nagy vesztese: tíz jelölést kapott a New
York bandái, de egyetlen egy Oscar-díjat sem nyert.
A legjobb férfi mellékszereplő Chris Cooper, aki az Adaptáció filmben
excentrikus orchidea-szakértőt játszott.
Eredeti forgatókönyv kategóriában Pedro Almodóvar kapott Oscar-díjat
a Beszélj hozzá! című, általa is rendezett filmjéért.
Oscar-díjat kapott Michael Moore ír-amerikai rendező Bowling for Columbine
című dokumentumfilmje, amely kiáltás az Amerikában tapasztalható erőszak
és fegyvertartás ellen. Moore kijelentette 45 másodperces beszédében: "Szeretjük
a nem fikciós filmeket, és fikciós időket élünk. Olyan időket, amikor a
fikciós választáson megválasztott fikciós elnök fikciós okokból háborúba
küld minket. "Mi ellenezzük a háborút, Bush úr. Szégyen önre" - mondta.
A kategória többi jelöltje is felment vele a színpadra szolidaritásból.
A legjobb filmbetétdalért Eminem rapsztrár nyerte el az Oscar-díjat
a "8 MILE" című filmben elhangzó számáért, de nem volt jelen a gálán, mivel
botrányai miatt eleve kitiltották onnan.
A legjobb külföldi film kategóriában a Sehol Afrikában című német film
nyert, amelynek alkotói távol maradtak az ünnepségtől.
Életműdíjat kapott Peter O,Toole. A hetven éves színészt hétszer jelöltek
már a legjobb színésznek járó díjra, de egyszer sem sikerült elnyernie
a 33,2 centiméter magas, 24 karátos arannyal bevont, filmszalagon álló
kereszteslovagot ábrázoló szobrocskát.
A legjobb rövid dokumentumfilmnek járó Oscar-szobrot a New York-i tűzoltókról
szóló Ikertornyok című film kapta.
Az ünnepséget a becslések szerint 150 millió tévénéző követhette a
világon. A környéket lezárták, s még a nemzeti gárda néhány egységét is
mozgósították. A hollywoodi Kodak Színház a múlt év óta az Oscar-gála állandó
otthona.
Mi a teendő? - Színház
Szerző: M. G. P.
www.nol.hu
Népi, de nem népies játék a Meno Fortas társaság Évszakok című előadása
Mi a teendő akkor, ha az ember semmit sem ért a színházból? – merült
föl a Budapesti Tavaszi Fesztivál két estéjén. A Trafóban Frenák Pál Blue
Spring címmel bemutatott új produkciója közben, valamint a Tháliában. Ott
a litván Meno Fortas társaság vendégszerepelt Kristijonas Donelaitisnak
(1714–1780) Évszakok című (1818-ban megjelent, eredetileg 3000 soros) litván
nyelven hexameterekben írott költeményének Eimuntas Nekrosius rendezte
előadásával.
Megismétlendő: mi a teendő, ha nem érti az ember, amit nézni kezd a
színházban?
A Trafó értelmiségi közönségének kis része csöndben, a többiek zavarása
nélkül, gyakorlottan kiosont a nézőtérről. A Tháliában – valószínűen, mert
nehezebb volt hozzájutni a bemeneti jegyhez – ingerültebben, zajt ütően
távoztak az ellenérzők. Elmenni valóban célravezető megoldás nézőtéri értetlenség
esetén. A másik, ajánlatos mód: ellazítja magát az ember székén. Meg sem
próbálja megérteni azt, amit nem ért. A színházba nem okvetlenül ismertanyagért
megy az ember, mintha iskolapadba ülne be. Más itt a szórakoztatást előidéző
tananyag. A színház nem egyedül a racionális közlés helye. Kóros értetlenség
helyett úgy kell nézni a színpadot, mintha zenét hallgatnánk. Engedje a
néző hatni a színpadon látottakat. A zenét a hangszóróból, Frenákék testének
kiművelt hajlékonyságát, és robbanékony meglepetésekre szakosodott izmaikkal
azonosan rugalmas reflexeiket, kedélyváltásukat. Vagy a litvánoknál a szavak
muzsikáját, dinamikáját, testek és tárgyak öszszeütköző csatáját. A színpad
fölé – föltehetően Tandori Dezső könyvben is megjelent fordításának felhasználásával
– vetített szöveg nem sokat segít. A színház – ez már eddig is sok félreértésre
okot adott – nem a szóbeli közlés helye. Ha így volna: merőben fölösleges
egy-egy klasszikus drámának különféle rendezői értelmezéseire időt pazarolni.
Frenák Pál stiláris vívmánya a derűs panasz. A behízelgő jajszó. Felszínében
kellemes zenék (Gergely Attila, Vajdai Vilmos), élénk színek (díszlet:
Horgas Péter, jelmez: Benedek Mari, Szabó C. Mária), derűs ritmikus mozgás,
lendületesen színre siető táncosok, akik a nézőkkel kacérkodva kedves és
derűs, egymástól elszigetelt epizódokat jelenítenek meg. A csinos fények,
akrobatikus kidolgozottság alatt keserves kínok működnek. Epileptoid szólószám,
egy karszékben ülő paralitikus mozgásrendszert imitáló táncos elnyomorodott
betétje: az életben maradás himnusza, a megnyomorított akaraterő, az élvezetre
vágyás erkölcsi példája. Vagyis Frenák és táncosai (Gergely Attila, Gergye
Krisztián, Lisa Kostur, Juhász Kata, Miguel Ortega, Püski Klára, Zambryczki
Ádám) könnyed eleganciával tolmácsolják mozdulati nyelvükön a szenvedésre
ítéltetettséget, könnyedségre odaláncoltságukat. Valamint azt az elátkozottságot,
hogy legderűsebb játékukat is képesek torkunkra forrasztani, és a csillogó
önfeledtben ráijeszteni kétségbeesettségükre.
Nekrosius rendezésében hasonló művészi eljárással jelennek meg az Évszakok.
Fiatalok dinamikus csoportja lendületes erőkifejtésekkel serénykedik a
színen. Nyers deszkák, csövek, szikla, papíros, edények, hangszerek segítségével
a négy évszak falusi munkái folynak. A tél örömeit élvezik. A fáról lelógó
jégcsap gyilkos tőrré alakul. Elkomorul az idilli természeti tárgy. Csúszkálnak
a befagyott tavon, de a játék pontozóbírója a Halál. A tárgyak bármennyire
naturálisak, nem fölismerhető rendeltetésűek. Képzeletbeli munkafolyamatok
álomszerűen megszerkesztett rendszere párolódott le a földdel és az évszakokkal
való küzdelemből.
Vilniusban a Meno Fortas első előadása a Hamlet volt. Láthattuk a Vígben
vendégjátékukon (2000). A komor, metafizikai Hamlet után Nekrosius komor
vigassággal jött Pestre. Kelet-poroszországi falusi idillt, az évszakok
naiv váltakozását, falusi prédikátor kalendáriumát hozta. A bölcs és hatalmas
Természet képei mellett erkölcsi intések gyöngyöznek, de a valóság áttöri
a rendjén való világot. A megformáltba bezúdul a megformálatlan. Az eszményibe
a nyers való. A termékenységünnepek terméketlenek. A közös örömök reszketve
szoronganak. A szövegben pompázó természeti képek vitahelyzetben vannak
a színpad rideg körfüggönyével, szikár, gyalulatlan deszkákkal, nyers bútorokkal.
A gazdag természeti képekre szegényes látványvilág felel. Az a költészet.
Ez a valóság. De színházi költészet a vigaszra rászorultak életének ábrázolása.
A lányok vad tréfája a kérőbe jött mamlasszal: a kiválasztott szűz csípőficamosan
elriasztja magától boldog vőlegényét. Két áldott állapotával tréfálkozó
fiatal nő lökdösődik-verekedik nagy tettetett hasával.
Népi, de nem népies játék az Évszakok. A falusi gondok váltakozó ritmusait
szedi ritmusba. Nem hordanak népviseletet szereplői. Legföljebb népi mintás
kötött holmit viselnek. Breughel bájos életképeinek zsúfoltságát idézi
a játék. (Díszlet: Marius Nekrosius, jelmez: Nadezda Gultiajeva.)
A tavasz vészjósló. A nyár tikkasztó. A tél boldogságot áraszt: ujjakat
égető forró fánkokat lakmároznak, kanálszám nyalakodnak hozzá üvegből lekvárt.
A lakodalom terített asztala verbálisan vonzó: de egy fémtálból fapálcákkal
hulladékban turkálva falnak a kiéheztetettek. A falusi élet vidám csúcspontját
jelentő lagzi fagyos magányban zajlik: legfeljebb, ha ketten teszik ki
a vigadók sokaságát. Az erőfitogtató munkák, a mezei versengések mögött
kétségbeesés lapul. A falusi idill mögött gondok tördelik a kezüket.
Nekrosius napjaink színházának egyik nagymestere. A bölcs, konok guruk
közüli. Engedmények nélküli szigorral. Gyönyörűséget ad nézőinek, de nem
kedveskedik nekik, nem bánik gyöngéden velük. Mint Hamletje, az Évszakok
is eleinte nehezen fogyasztható. Hagy időt nézőinek, hogy hozzátörjék magukat
világához: előadása héttől tíz perc híján éjfélig tart. Lépésről lépre
becsal gondolkodásába, fogalmazási rendszerébe. Nem a könnyedén csúszó
színházi kétszer-kettők, a pattogatott kukorica mellé fogyasztható színház
művésze.
Frenák színpadán a mozdulatok végérvényesek. Pontosak. Szabatosak. Megváltoztathatatlanok.
Habár szemünk előtt megszületettek, annyira véglegesek: úgy érezzük, mintha
antik márványszobrok volnának. Nem tudom megítélni: mennyire tánc. Azt
azonban biztonsággal állíthatom, minden egyes mozdulatnak fedezete van
érzelemben, szenvedélyben, gondolatban. Minden táncos erősen gondolkodik,
érez. Minden mozdulat mögött gondolt valamire a tervező. Ne kérdezzék:
mire? Lefordíthatatlanok. Szükségtelen is lefordítani a mozdulatokat szavakra.
Nem anekdotisztikus tánc. Nincs irodalmi meséje, mint A hattyúk tavának.
De igazat mozognak az előadók. Minden egyes taglejtésük, testmozdulatuk,
nyakkörzésük igazat mond. Honnan tudja az ember: mi igaz, és mi a hazugul
tettetett a színpadon? A világ dugig van ködös hamissággal: a színházban
legalább világosan átlátunk.
A színház nem az a hely, ahol kipihenheti magát a néző, és kipihenheti
magát a színész. A művészet erőfeszítéseket igényel. Amennyit összpontosítanak
a színpadon, annyira lehet figyelni a nézőtéren. Az igazi élményért meg
kell dolgozni a színpadon és a nézőtéren is.
Évadjaink színielőadásainak többsége beéri azzal a nézői erőfeszítéssel,
hogy a kontárul megtervezett székeken elviselje az előadást. Úgy rémlik:
színházainkban másra fordítják energiájukat. Erre mutat az összeomló színházi
vezetések bélyegsorozata.
Nem foglalkozhatunk a színházban eszményeinket megrendítő húszszázalékos
közvetítői díjakkal, sem a költségvetésből lecsípett magánnyerészkedésekkel.
Ha a színházak képtelenek szavatolni, hogy megőrzik az etika játéktereit,
akkor fel kell adniuk az idejét múltának, sok erkölcsi veszélynek kitett
szabad működésüket.
Frenák Pál és Nekrosius társulata többnyire szembefordul a nézőtérrel.
Nem tesznek úgy, mintha negyedik fal húzódna játszók és nézők között. Látják,
hogy látjuk őket. Szemünkbe néznek. Kapcsolatot tartanak. Hatni akarnak.
Párbeszédbe lépni nézőikkel. Magukkal csábítani tisztább világba.
Egyikük sem adja könnyen magát. Őszintén kell fogadnunk őszinteségüket.
Ihletetten ihletettségüket. Amit a két társulat megtisztítottan színpadra
helyez: minden körülményesebb magyarázattól mentesen, az a játék szertartása.
A színház szentsége.
Depressziós gyerekek
www.mti.hu
London, 2003. március 24. (MTI-Panoráma) - Azok a gyerekek, akik a
boldogságot a pénzzel és szépséggel azonosítják, sokkal nagyobb valószínűséggel
válnak depresszióssá, mint azok, akik nem azt tartják életük fő értelmének,
hogy gazdagok és szépek legyenek.
Mint Helen Street, az ausztráliai Perth-ben lévő
Queen Elizabeth Medical Centre munkatársa egy pszichológiai konferencián
elmondta, a gyerekek már igen fiatal, akár négyesztendős korban is szenvedhetnek
depressziótól, és a kisgyermekeknek mintegy húsz százaléka veszélyeztetett
lehet a jövőben. Véleménye szerint a boldogsággal és az életben elérendő
célokkal kapcsolatos várakozások már ebben zsenge ifjú korban előre jelezhetik,
hogy a gyermeket élete későbbi szakaszában mennyire fenyegeti a depresszió.
Azok a gyerekek, akik körülnéznek, és arra gondolnak,
hogy abban az esetben lesznek boldogok, ha elég pénzt keresnek majd és
népszerűek lesznek, sokkal nagyobb valószínüséggel lesznek depressziósak
, mint azok, akik úgy vélik: a pénz jó dolog, ha van, de boldogságuk végső
soron saját személyes fejlődésüktől függ.
402 kilenc-tizenkét év körüli ausztrál gyermeket
érintő felmérésük során Street és kollégái 16 olyan gyereket találtak,
aki máris a depresszió klinikai tüneteit mutatja, és 112 olyat, akinél
nem kizárt, hogy a jövőben valamikor eléri a betegség.
A gyerekeket megkérték, hogy beszéljenek fő életcéljaikról
és arról, hogy mi tenné őket boldoggá. Többségük a bensőséges családi és
baráti kapcsolatokat, és az önmagukkal való elégedettséget helyezte első
helyre. A megkérdezett gyerekek 12 százaléka azonban a pénzt, említette,
mint a legfontosabb dolgot az életben. A pszichológusnő szerint ezek azok
a gyerekek, akik esetében a legvalószínübb, hogy depressziósok lesznek.
Helen Street azt tanácsolta a szülőknek, hogy legyenek
tudatában a gyermekek depressziójának lehetséges tüneteivel, mint például
az alvások szokások megváltozása, szokatlan ingerlékenység, illetve az
iskola, a barátok és korábbi kedvenc szórakozások iránti hirtelen közömbösség.
Az ausztráli pszichológusnő szerint fontos, hogy a szülők segítségére legyenek
gyermeküknek abban, hogy felismerjék, mi teszi őket boldogabbá az életben,
s hogy ez korántsem a hírnév vagy a pénz.
2003. március 24., hétfő 13:59