Erkölcs és vízgazdálkodás kérdései
- a Magyar Hidrológiai Társaság Soproni területi Szervezetének
márciusi ülésén -
Erkölcsi megfontolások a vízgazdálkodás szakkörében
címmel a vízgazdálkodás morális kérdéseiről a Magyar Hidrológiai Társaság
Soproni Területi Szervezete
márciusi előadóülésén Becker Károly mondta el vitaindító gondolatait.
Becker Károly előadásának bevezetőjében a tárgykörben
használatos fogalmakat és kifejezéseket definiálta, amelyek közül sok a
köznapi szóhasználatban szereplő is van, de a szöveg-összefüggésektől függően
változó értelmezésük is lehetséges. Az etika és erkölcs, az erkölcs és
politika viszonyára való rávilágítást követően Becker Károly az Erkölcs
és vízgazdálkodás kapcsolatáról szólt.
Becker Károly vitaindító gondolatait a Víz Világnapja
alkalmából is ajánljuk olvasóink figyelmébe.
A továbbiakban - néhány példára korlátozva - vízgazdálkodás
szakterületén (is) ismerős erkölcsi dilemmákat mutatok be. Ezeknél az ellentétes,
és külön-külön “védhető" álláspontok ismeretében rend szerint nem szakmai
vagy logikai, hanem erkölcsi megfontolások alapján kell eligazodnunk. A
dilemmák feloldására nem vállalkozhatom, de rávilágíthatok a közreműködők
erkölcsi érzékenységének az ebben játszott szerepére és jelentőségére.
- A legismertebb erkölcsi dilemma a környezetvédelemmel, ezen
belül és elválaszthatatlanul a vízkincs védelmével kapcsolatos.
Könyvtárnyi szakirodalom foglalkozott mar evvel a témával és tárta fel
a környezetszennyezés veszélyeit, az egészségünket és az élővilágot fenyegető
következményeit. A mindennapok gondjai között szerepel ma már az ólompajzs
kilyukadása, az üvegházhatás, a felmelegedés, a klímaváltozás, egyes állatfajok
kipusztulása, és még hosszasan sorolhatók azok a veszélyeket jelző tünetek,
amelyek emberi tevékenység – és tegyük rögtön hozzá: nem kellő körültekintéssel
végzett emberi tevékenység – eredményeképp jelentek meg.
Pedig törvények, rendeletek, szabályozások - helyi, nemzeti és nemzetközi
szinten egyaránt - egész halmaza született azzal a céllal, hogy elkerülhetők
legyenek azok következmények, amelyekkel most mégis szembesülnünk kell.
Mit hibáztunk el? Persze nem a felelőst, hanem a hibához vezető okokat
kell keresni, hogy a jövőre nézve okulhassunk. (Egy klasszikussá vált példa
a régmúltból: ha a befogadó védelmében a kibocsátás töménységére határértéket
írunk elő, akkor az érintett nem a természeti környezetbe kibocsátott szennyező
mennyiségét, hanem a kibocsátás koncentrációját fogja csökkenteni.). A
legfontosabb tanulság, hogy a törvényes szabályozások esetleges hibáinak
(hiányosságainak) a korrigálása a döntéshozók erkölcsi kötelessége is.
Ennek elmaradása vagy késedelme erkölcsileg okkal kifogásolható. De
az érintettektől is elvárható bizonyos erkölcsi helytállás: a törvényeket
nem csak szöveg szerint - és a szankciók elkerülése érdekében - kell betartani,
hanem azok szellemében, a törvényhozók szándékát felismerve, kell alkalmazni
is. Ennek figyelmen kívül hagyása nem szankcionálható, de érthetően sérti
az erkölcsi érzékenységünket.
- Egy másik erkölcsi dilemma kapcsolódik a közművek privatizációjához.
Ennek indokoltságát (feltételeit) ebben a kérdéskörben felkészült műszaki
és gazdasági szakemberek évtizedek óta vitatják. Akárhogy is döntenek,
bizonyára elegendő és meggyőző érvet tudnak felsorakoztatni a mindenkori
döntésük helyességének az alátámasztására. Felelősségük azonban itt nem
ér véget. Erkölcsileg csak akkor igazolható a döntésük helyessége, ha az
érvekben. előzöleg megfogalmazott műszaki-gazdasági előnyök bizonyítottan
válósággá válnak. Az utólagos bizonyítás (igazolás) a közmű-szolgáltatásban
szereplő csoportok közös érdeke lenne, mégis rend szerint elmarad.
Melyek ezek csoportok és mi az érdekük?
Az egyik a helyi önkormányzat, a közművagyon tulajdonosa: felelős a lakosság
vízellátásának a megszervezéséért (megvalósításáért) és az ezzel kapcsolatos
döntések helyességéért. Újraválasztásának egyik feltételeként érdeke a
közmegelégedés elnyerése (rövid időtávlatú érdekérvényesítés).
A másik maga a “vízmű", a közművagyon üzemeltetője: a rendelkezésére álló
eszközökkel megvalósítja- a szolgáltatást és felelős a hatékony (a lehetséges
legkisebb költséggel és a lehetséges legmagasabb színvonalon megvalósított)
szolgáltatásért. Hosszú időtávlatú érdeke a tartós és tisztes nyereség
(a profit), aminek egyik előfeltétele, .hogy a vízmű tevékenysége iránti
bizalmat elnyerje és fenntartsa.
A harmadik a fogyasztóközönség: felelős a fogyasztás mennyiségével arányos
vízdíj megfizetéséért (ezzel fedezi a vízszolgáltatás összes költségét)
és érdeke, hogy a pénzéért a lehető legjobb szolgáltatásban részesüljön.
Nyilvánvaló,
hogy piacgazdasági körülmények között ezeknek a szereplőknek az érdekei
eltérőek, sőt ellentétesek lehetnek. A szolgáltató a tartósan elérhető
legnagyobb haszon érdekében cselekszik, és ha nem tudja az árat emelni,
akkor költségeket vagy a minőséget csökkenti. A fogyasztó pedig a mindenkori
vízdíj fejében a legmagasabb szintű szolgáltatást várja el. A piaci verseny
szabályozó funkciójának az érvényesülése mellett számíthatnánk az érdekek
összehangolódására. A vízszolgáltatás azonban monopol-helyzetet élvez.
A fogyasztók elfogadhatóbb feltételek reményében nem fordulhatnak másik,
alternatív szolgáltatóhoz (vö. kényszer-klientúra), a vízművek pedig a
piaci verseny szorításából kibújva aligha fog önmérsékletet tanúsítani.
A kényes helyzetet tovább bonyolítja az önkormányzat sajátos helyzete.
A közművagyon tulajdonosaként - és egyébként is - a piac szereplője, és
mint ilyen, haszonorientált. A fogyasztók érdekeinek hivatott - és egyedüli
(!) - képviselőjeként pedig nem hagyhatja figyelmen kívül a lakosság fizetőképességét,
terhelhetőségét, azaz fel kell lépnie a monopolhelyzetben rejlő profitmaximálási
törekvésekkel szemben. Meg is teszi, de nincs olyan “független" fórum,
amelyik eldönthetné, hogy ez a fellépés szakmai és erkölcsi szempontból
egyaránt megfelelő-e, elegendő-e és mindenki számára elfogadható-e. Ilyen
ellentmondásos helyzetben a hatályos törvényi szabályozások nem mindig
kínálnak megnyugtató eligazítást, és a döntéshozóknak az erkölcsi megítélésükre
kell hagyatkozniuk.
- Ehhez hasonló bizonytalanságot, zavarodottságot tapasztalunk a közbeszerzési
eljárások megítélésénél. A törvényi szabályozás célja világos és egyértelmű:
a közpénzek lehető leghatékonyabb felhasználása. A megvalósításra benyújtott
ajánlatok értékelése már nézőpont kérdése. Elvárt minőség a legkisebb ráfordítással
vagy a legjobb minőség adott ráfordítással egyformán hatékony felhasználást
feltételez, és e két szélsőség között még sokféle hatékony megoldás adódhat.
Az összességében hatékony megoldások mindegyike valamilyen szempontból
előnyösebb, mint a többieknek legalább egy része, amelyek viszont más szempontból
lehetnek ennél előnyösebbek. Az egyes szempontoknak tulajdonított fontosság
alapján születnek a döntések, és ugyanezen az alapon, de másképp értékelve
a fontosságot, fogalmazódnak meg a döntésekkel szembeni bírálatok is. Mindkettőt
szakmailag hibátlan érvekkel támaszthatják alá, mégis egymásnak ellentmondó
végkövetkeztetésekhez jutnak. Ilyenkor óhatatlanul felmerül a gyanú, hogy
az érvek ügyes használata mögött egyéni- vagy csoport-érdekek érvényesítésére
irányuló törekvések húzódnak meg, és az elégedetlenek korrupciót sejtenek.
Néha éppen a gyanú elkerülésére irányuló igyekezet az, ami a legjobb megoldás
kiválasztását meghiúsítja. A felderített korrupció törvényi szankcionálása
lehet alkalmas elrettentő eszköz, a korrupció látszatának elkerülését
szavatolhatják törvényi feltételek, de magának a korrupciónak a háttérbe
szorulása vagy eltűnése csak az erkölcsi tartás “társadalmasításá"-val
valósulhat meg.
- Végül egy újabb kori példát említek. A rendszerváltást követően áttértünk
a piacgazdaságra, ami az egész nemzetgazdaság gyökeres átalakulását hozta
magával. Ennek egyik sajátos következményeként a Főváros ivóvíz-igénye
nagymértékben lecsökkent. A termelő, szállító és tároló kapacitások - hatalmas
ráfordításokkal - a korábban várt csúcsfogyasztásra épültek ki, így ezek
egy része most fölösleges és gazdaságtalan tartalékként szerepel a tárgyi
eszközök listáján. Mi ilyenkor a teendő?
Megszabadulni nem lehet tőlük. A fölösleges kapacitások nem értékesíthetők
(nincs piaci értékük, nem különíthetők el). Használaton kívül tartva a
nagy értékű berendezések lassan tönkre mennek, de addig folyamatosan és
haszontalanul terhelik a vízmű ún. állandó költségeit (és a víz önköltségét).
A tovább üzemeltetésük gazdaságtalan és egyes esetekben még hátrányos is
(pl. a hálózati víz tartózkodási idejének a fölösleges hosszabbodása miatt).
Együtt kell élni a fölösleges kapacitásokkal, de hogyan? Az üzemgazdász
úgy gondolhatja, hogy a lakosságot minél nagyobb fogyasztásra kell ösztönözni,
hogy a kapacitás jobb kihasználásával csökkenjen az önköltség és javuljon
a jövedelmezőség. De szembe találja magát környezetvédővel,
aki joggal tiltakozik az egyre féltettebb ivóvízkincs öncélú elpocsékolása
ellen. És a fogyasztókat sem lehet becsapni avval, hogy így csökkenthető
a vízdíj, mert pontosan annyival csökkenthető, amennyivel többet fogyasztanak.
Az erkölcsileg helyes döntések gyakran gyötrelmes megalkuvásra kényszerítenek,
és áldozatok hozatalát követelik. A társadalom erkölcsi színvonala (műveltsége)
mutatkozik meg abban, ahogy az ilyen döntésekkel rájuk hárított terheket
- a legtágabban értelmezett “közjó" szolgálatát az egyéni- vagy csoport-érdekek
fölé rendelve - megértik és elfogadják.
Az erkölcsi érzékenység elmélyítése és társadalmasítása
Erkölcsi megítélésünk tehát nem. mindig és nem mindenben fog egyezni
másokéval, mert
- az erkölcs jogokon túli szabályokat, követelményeket és elvárásokat
fogalmaz meg,
- az erkölcsi alapelvek sokféleségéből adódóan azonos tárgykörben hozott
eltérő döntések erkölcsi megítélése is különböző lehet;
- ebből származó erkölcsi dilemmák (nézetütközések) rendezésére nincs
döntőbíróság,
Mindezek veszélyeztethetik a társadalmi békét. A történelmi tapasztalatok
azonban biztatóak. Feltételezhetjük, hogy a harmonikus társadalmi együttélés
reményében megfogalmazhatók olyan egyetemes érvényű erkölcsi alapelvek,
szabályok és követelmények, amelyek a mértékadó többség számára egyöntetűen
elfogadhatók, azaz alkalmasak arra, hogy beépüljenek a társadalmi tudatba.
Erre irányuló törekvések története a régmúltban kezdődött és napjainkban
is folytatódik (vö. mémök-etika, orvosi etika, stb.). Az erkölcsi elvek
és elvárások a természetüknél fogva és a társadalmi viszonyok alakulását
követve változnak, átalakulnak. A korábban elfogadottnak hitt erkölcsi
minimum a jelenkor megdöbbentő kihívásainak (üvegházhatás, klónozás, nukleáris
fenyegetettség, stb. stb.) kezeléséhez már nem adhat támpontot, kiegészítésre
szorul. Újra kell tehát fogalmazni az erkölcsi kódexek tartalmát és az
“erkölcsi minimumnak" azokat az alapelveit, amelyek a mértékadó
többség egyetértésére és elvállalására számíthatnak.
Mi a teendőnk (nekünk, mindnyájunknak)? Mivel segíthetjük az erkölcsi
megújulást?
Úgy vélem, a nagy nyilvánosság előtt zajló, pezsdítő vitákra van szükség.
Ezek lehetnének a közösen elfogadható erkölcsi minimum megfogalmazásának
a fórumai, ha a viták hangnemét az őszinte véleménycsere, egymás álláspontjának
a megismerése és kölcsönös megértése, az érvek jóindulatú és türelmes ütköztetése
vezérli. Az alapelvek között első talán az lehetne: a másképp vélekedők
nem “ellenségek", hanem társak egy tisztább, emberibb, elégedettebb társadalmi
közérzet megteremtésében.
(A fotók illusztrációk)
2003. március 25., kedd 01:32
|