IX. Soproni Logopédiai és Pedagógiai Napok
Kilencedik alkalommal ad otthont Sopron a Soproni
Logopédiai és Pedagógiai Napok szakmai konferenciának, amelyen március
27. és 29. között az ország több mint 370 szakembere az uniós csatlakozás
közoktatást érintő témakörének előtérbe helyezése mellett vitatja meg a
szakma aktuális kérdésit.
A csütörtöki hivatalos megnyitón Kránitz László,
országgyűlési képviselő köszöntőjét követően, a konferencia nyitóelőadást
Hiller
István, az Oktatási Minisztérium politikai államtitkára tartotta "Paradigmaváltás
a magyar közoktatásban az EU-csatlakozás tükrében" címmel. A politikus
arról beszélt, hogy a legfontosabb cél az oktatás egységének eléréseaz
alapok megszilárdítása által. Szólt a közeljövőbeli közoktatási törvény
módosításról, arról, hogy a törvénytől elsősorban az alapkészségek és kompetenciák
általános megerősítését várják.
Az országosan akkreditált szakmai konferencia céljairól,
munkájáról Márkné Edlinger Zsuzsa, a "Fogjuk a kezed" Egyesület
titkárát kérdeztük, aki elmondta: a 10 éve alakult egyesület egyik, tevékenységének
kezdetekor felvállalt fő célja volt a tanulási nehézségekkel küszködő gyermekek
és szülők segítése, valamint a pedagógusoknak való szakmai segítségnyújtás. Több
programjuk között egyik legjelentősebb az a Sopronban szervezett konferencia,
amelyre a szakma legkiválóbbjai jönnek el, azok, akik az új ismereteket
a pedagógus-társadalom felé közvetítik.
A kezdetben logopédiai konferenciaként indult rendezvény,
a hagyományteremtés útját is követve tartotta meg nevében az eredeti
jelzőt, amely idővel kiegészült a "pedagógiai"-val. A szervezők minden alkalmmal egy-egy
aktuális témát választanak, ezúttal az európai uniós csatlakozás oktatást
érintő kérdései kerültek a tanácskozás, a tapasztalatcsre középpontjába.
Az akkreditált képzésnek visszatérő témái is vannak, olyanok, amelyek az
egyesület céljaihoz is kapcsolódnak. Ezek közé tartozik az is, hogy a speciális
segítséget, vagy a különös bánásmódot igénylő gyerekek neveléséhez kívánnak
segítséget nyújtani, illetve ahhoz, hogy a pedagógusok minél alaposabban megismerjék
a problémás gyerekeket, és tevékenységük során a kapcsolatteremtésben minél
jobban megtalálják a problémakezelés megfelelő útjait és eszközeit.
Márkné Edlinger Zsuzsa kihangsúlyozta: fontos az, hogy a szakemberek
ezeken az alkalmakon együttgondolkodnak, együtt hallanak bizonyos témákról,
fontos, hogy egymás munkáját megismerik; a speciális területeket is ismernie
kell egy általános pedagógusnak, és ennek, természetesen a fordítottja
is érvényes.
Az első nap előadásait a második nap a szekciókban folytatott, speciális
témákhoz kötődő munka követte. Például a logopédiai szekcióban újabb terápiákat,
kutatási eredményeket, nézeteket mutatnak be szakemberek.
- Nagyon sok segítséget kaptunk az ELTE Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola
Karától - mondta a "Fogjuk a kezed" Egyesület titkára – Ebben az évben
az óvodai és általános iskolai szekció témája volt az iskolaérettség, a
tankötelezettség kérdése, amely területeken fontos, hogy az óvónő és a
tanítónő együtt gondolkodjon. A logopédiai szekciónak százhúsz, A kisiskolás
szekciónak száztíz résztvevője volt, az általános iskola felső tagozatában,
illetve a speciális iskolákban tanítók a tanulászservezés elvárásaival foglalkoztak,
illetve az un. "pizzafelmérésről" hallgattak meg egy előadást, amelyen
tájékozódtak a nemzetközi felmérés nem túl jó magyarországi tapasztalatairól, amelyet a személyiségfejlesztésről szóló további előadások követtek. Második éve már,
hogy középiskolásokat megcélzó szekcióban is dolgoznak résztvevők,
ahol a korosztályt leginkább érintő témák kerülnek terítékre: például
a kétszíntű érettségi, az idegennyelv-oktatás.
A délutáni műghelymunka a pedagógusokról pedagógusoknak
szól, amely szándékunk szerint "erőgyűjtés" is egyben; kommunikációról,
a nehéz helyzetek megoldásáról, és még nagyon sok témáról lesz szó.
Szombaton a nehéz, a problémás nevelési helyzetekről szóló témák mellett, a gyenge tanulók neveléséről, azok eredményeiről hallhatnak majd előadásokat a résztvevők, majd a konferencia
zárásakért a pedagógusok emberi kapcsolatairól, amely előadást útravalónak
is szánjuk, azzal, hogy rávilágítunk arra, hogy nekünk pedagógusoknak milyen
gyengeségeink és erősségeink vannak - mondta Márkné
Edlinger Zsuzsa, aki örömmel számolt be arról, hogy a konferenciának
nagyon sok visszatérő résztvevője van, akik ragaszkodnak az immár hagyományossá
vált Hotel Sopron színvonalas szolgáltatásaihoz és helyszínéhez.
A rendezvénynek természetesen támogatói is vannak: a Magyar Gyógypedagógusok
Egyesülete, az Oktatási Minisztérium, (amely a konferencia anyagának kiadását
segíti), Sopron Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala.
Jövőre a 10. Soproni Logopédiai és Pedagógiai Napok
jubileumi rendezvényét tartja majd. A jövő évi rendezvénnyel kapcsolatban
minden pedagógus javaslatát örömmel várja az egyesület, amelynek a jelenlegi
53 tagja – nagyrészt pedagógusok – több szülő-tagot is szívesen vár soraiba.
T.É.
2003. március 28., péntek 21:52
|