Szelídséggel és szeretettel a jó megoldás
érdekében - béketüntetés a soproni Hűségzászlónál
"Hinni kell, hogy van ereje és jelentősége azoknak a nyílt kiállásoknak, amiben
nyilvánosan kifejezik, hogy a nevünkben senki, egyetlen ország se viseljen
háborút egy másik ellen."
Több mint ötvenen gyűltek össze ma délután a soproni
Hűségzászlónál azért, hogy a békéért, a jelenleg Irakban
dúló háborúban értelmetlenül elhunyt áldozatokért
való csendes, gyertyás ökumenikus imádkozáson résztvegyenek.
A Bokor Katolikus Bázisközösség soproni csoportjai által szervezett
megmozduláson a résztvevők közös imádsággal és énekléssel fejezték ki békevágyukat.
A résztvevőknek fehér szalagot osztottak a szervezők, azzal a kéréssel,
hogy azok, akik meghirdetett céljaikkal egyetértenek viseljék azt a háború
befejeztéig.
Addig amíg a háború be nem fejeződik, minden vasárnap este, 18.30-19.00 óra között hasonló jellegú, békés tiltakozásra kerül majd sor a Széchenyi téri Hűségzászlónál,
amelynél ezúttal az áldozatok előtt fejet hajtva, a rendezvény végén mécseseiket is elhelyezték a Bokor Katolikus kozösség meghívását elfogadók.
A politikamentes, civil kezdeményezésű békedemonstráció
alatt Csizovszky Barnabás szólt az egybegyűltekhez:
"Barátaim! Békeszerető, békét óhajtó Embertársaim!
A gyűlölet, az erőszak, az esztelenség ördöge szállta meg a világot.
Bármennyire is óhajtottuk, követeltük, szerettük volna elkerülni a háborút,
elmondhatjuk Szentgyörgyivel, hogy
“ a vezetők nem vezetnek el Tehozzád, Nem hallgatnak ők békéért
esdeklő néma szavunkra. Rajtuk a hatalom rontása, az embert ember ellen
vezetik. Gyötrik és gyilkolják embertársainkat a te nevedben.”
Az erőszakmentességről, békességteremtésről beszélgettem nemrég egy
buddhista barátommal, aki a dalai láma gondolatait idézte: “Csak
a belső békén keresztül érhetjük el a külső békességet”. Jó, jó,
mondtam, ezzel teljesen azonosulni tudok, hiszen a nagy gondolkodók, s
Jézus maga is ebből indul ki: “az én békémet adom nektek”, ami nem azonos
a világ békéjével. Mégis: úgy gondolom, - mondtam-, hogy az az ember, aki
a belső békét, belső harmóniát megteremtette, az tudni fogja, hogy mit
kell konkrétan tennie a világban a béke érdekében. Jézus, Assziszi Szent
Ferenc, Tolsztoj, Gandi, Torreau, az erőszakmenteség nagy prófétái, mind
ebből indultak ki, de számukra a békességteremtés egyben aktív cselekvést
is jelent: Vagy “Tedd vissza hüvelyébe kardodat, mert, aki kardot
ragad, kard által vész el”. másutt: "Szeressétek ellenségeiteket
és imádkozzatok üldözőitekért!" (Mt 5,44)
Gandhi pedig így fogalmaz: “Aki "erőszaknélküli" akar lenni, annak
nem szabad haragot éreznie a megsértője iránt. Nem szabad rosszat kívánnia
neki. Nem szabad átkoznia. Nem szabad testi sértést okoznia neki. Az erőszaknélküliség
magasan az erőszak felett áll. Megbocsátani férfiasabb dolog, mint büntetni.
Úgy gondolom , hogy az er?szaknélküliség tehát alkalmazásában nem egyéb,
mint jóakarat minden élettel szemben. Tiszta és aktív szeretet. Fölleltem
a hinduk szentírásaiban, a Bibliában és a Koránban.”
Ők mindannyian csak az osztozásban és a szelídségben hittek. És nem
hittek a tulajdonban, az önzésben, és nem hittek az erőszak, az erőalkalmazás
semmilyen formájában.
Tisztelt Barátaim!
Az esztelenül dúló háború ellenére hiszek abban, hogy van ereje és jelentősége
azoknak a nyílt kiállásoknak, amiben nyilvánosan kifejezzük, hogy a nevünkben
senki, egyetlen ország se viseljen háborút egy másik ellen.
Talán még időben megállíthatjuk a pusztító háborút, ha hitet teszünk
amellett, hogy csak szelídséggel és szeretettel lehet jó
megoldást elérni, ha politikai rendszerektől függetlenül, pusztán erkölcsi
alapon elvetjük az erőszak minden formáját és a teljes erőszakmentességet
képviseljük.
Talán még időben megállíthatjuk a pusztító háborút, ha mi civilek, ha
mi, jobbról, balról és középről jövők, ha mi pártpolitikai szándék nélküliek,
ha mi , hívők és nem hívők, ha mi, globalisták és antiglobalisták, ha mi
vegetáriánusok és húsevők, ha mi, pirosak, zöldek, kékek, fehérek és feketék
összefogunk, és erőszakmentes, de határozott fellépéssel megálljt kiálltunk
azoknak, akiknek módjuk és hatalmuk van másképp cselekedni.
Talán még megakadályozhatjuk sok ártatlan polgári személy, sok ártatlan
gyermek halálát, ha meggyőződésünkké válik, hogy az erőszak minden formája
erkölcstelen, ha meggyőződésünkké válik, hogy az erőszak erőszakot szül,
és a világban tapasztalható igazságtalanságnak és erőszaknak sohasem lehet
megoldása a viszont-erőszak.
Talán tehetünk a világ érdekében, ha meggyőződésünkké válik és kimondjuk,
hogy a konfliktusok elsődleges forrása az, hogy az ember a Föld javaiból
mindig többre vágyik annál, mint amennyi embertársának juthat. Ha meg akarjuk
szüntetni az ellentéteket, túl kell lépnünk az igazságosság istenítésén,
s az adásban és az osztozásban megnyilvánuló szeretet-parancsot kell követnünk.
Ha mindenki ad, mindenki kap , akkor nincs szükség vevésre, ütésre!
Engedjétek/engedjék meg, hogy a békéért nagyon sokat tevő , s mindannyiunk
vágyát kifejező II. János Pál pápa imájával fejezzem be gondolataimat!
“Atyáink Istene,
nagy és teljes irgalmú,
mindenek Atyja.
Te a béke útjait tervezed,
és nem a szenvedését,
gyűlölöd a háborút
és elnyomod az erőszakosak büszkeségét.
Azért küldted fiadat,
hogy a közelieknek és a távoliaknak
békét hirdessen
és minden fajú és származású embert
egyetlen családba gyűjtsön össze.
Halld meg fiaid és leányaid egyöntetű kiáltását,
az egész emberiség sürgető kérését:
Ne legyen többé háború,
visszafordíthatatlan kaland;
Ne legyen többé háború,
a szomorúság és erőszak útvesztője;
Szűnjék meg a Perzsa-öböl háborúja!
Újra és újra kérünk Téged:
Szólj a népek sorsáért felelősök szívéhez,
tartóztasd fel a bosszú és a számonkérés logikáját,
Lelked által adj ösztönzést új megoldásokra,
nagylelkű és tisztességes gesztusokra,
a párbeszédre és a türelmes várakozásra,
amelyek gyümölcsözőbbek,
mint a be nem tartott háborús feltételek.
Add meg korunknak a béke napjait.
Soha többé háborút!
Ámen. "
2003. március 30., vasárnap 22:11
|