Öt éve ment el örökre a soproni múlt mindentudója
Öt
éve ment el örökre a soproni múlt
mindentudója
Dr.
Friedrich Károly élt- halt
Sopronért
Dr.
Friedrich Károly (1906-1995), a kiváló
fotómûvész
és operatõr, a hajdani Városi Mozi elismert
igazgatója,
a népszerû és közkedvelt idegenvezetõ
öt
évvel ezelõtt - nyolcvankilenc évesen -
örökre
elhagyta imádott városát. Nagy
részvét
mellett, 1995. január 6-án
temették.
A
Várkerületben
élõ özvegye, Magda néni és nagyobbik
fia
dr. Friedrich András közgazdász abba a
szobába
vezetett, ahol a nagy népszerûségnek
örvendõ
Kari bácsi íróasztala ma is áll. Rajta
emléktárgyak,
iratok, mintha a ház ura éppen csak leugrott volna, hogy
elintézze ügyes-bajos teendõit. Magda néni
arra
a kérdésemre, milyen ember volt Kari bácsi,
hosszas
tûnõdés után
válaszolt:
-
Máig sem találkoztam hozzá hasonló
emberrel
- sóhajtott nagyot. - Már aki a
szülõvárosát,
Sopront olyan mérhetetlenül szerette volna, mint õ.
- Emlékszem - folytatta most már mosolyogva - tíz
napra szólt a nászutunk, de az ötödik napon
hazajöttünk,
mert nem bírta tovább Soprontól távol.
Azért
fotózott, filmezett, hogy városáról a
szépet
láttassa. Ezért vált idegenvezetõvé
is, és a mozizásban is azt szerette, hogy
csodálatos
dolgokat mutathatott az embereknek.
Friedrich
Károlyt már egészen fiatalon magával
ragadta
a mozgóképszínház. Amikor
megkérdezték
tõle: fiam, mi szeretnél lenni - gondolkodás
nélkül
rávágta: mozis. A jogi tanulmányok
befejeztével
mozigépkezelõi képesítést szerzett
és
1930-ban megvalósult álma: mozis lett. Három
egymást
követõ évben nyerte el a Metro-Goldwin Mayer
reklámverseny
fõdíját, az ezüst serleget, amelyet Magda
néni
ma is büszkén mutatott meg.
-
Számára
nagyon fontos volt a mozi, s fejlett érzéke volt a
reklámhoz
- említette Magda néni. - Jelszava volt: a jó
film,
a jó reklám biztos üzletet hoz. Emlékszem,
egyszer
egy természetfilmet vetítettek, s férjem a mozi
udvarába
egy kecsesen mozgó õzikét kért
kölcsön
az erdészettõl. Mondanom sem kell,
özönlöttek
az emberek a moziba. A gyerekek az õzike miatt csak nehezen
mozdultak
a kerítés mellõl. Kari bácsi jeles
filmkészítõ
volt. Kamerájával megörökítette a
város
rangos eseményeit, köztük a Hûségkapu
leleplezését,
vagy a Rothermere-emlékmû avatását. A
Soproni
Szimfónia címû filmjét országszerte
vetítették.
Kópiáin megörökítette az
utókornak
a poncichterek hétköznapjait, a soproni szüretek
hangulatát,
a hegy levének születését. A hegyeket, az
öreg
házakat, a kanyargós utcákat, az
embereket.
Az
államosítás Kari bácsit sem
kímélte.
Moziigazgatóból plakátragasztóvá
lett.
Nem röstellte, de nagy törés volt az
életében.
Sokszor éjszaka dolgozott, mert nappal ismerõsei
gyakran
megállították egy szóra, s alig haladt a
munkával.
1951-ben bekapcsolódott a város idegenforgalmába.
Idegenvezetõként négy évtizeden át
szolgálta
tovább szülõvárosát. Több, mint
kétezer
elõadást tartott magyar és német nyelven a
leghûségesebb városról.
Mondanivalóját
hétszáz maga készítette színes
diával
tette még emlékezetesebbé.
-
Férjem
az oroszlán jegyében született, s ezt le sem
tagadhatta.
Szeretett uralkodni, persze a fogalom nemes értelmében -
emlékezett az özvegy. - Mindig a társaság
közepe
volt. Talán ezért is volt nagyon jó
idegenvezetõ.
Imádott az emberek között lenni. Hatalmas volt a
lelkesedése,
jó a humora, mindig mosolygott. Ideális férj
volt,
igaz, a konyhában nem törekedett
babérokra.
-
Minden
tekintetben kiváló édesapa volt - szólt
közbe
András. - Szigorú szavai ma is a fülembe csengnek.
Szerette
volna, ha a nyomdokaiban járunk. Mivel kedvelte a zenét,
örült, hogy muzsikálunk. Emellett persze
megkövetelte
a kemény, következetes tanulást. Nagyon jó
volt
vele beszélgetni, nyitott volt mindenre. Rövid
gyeplõn
tartott minket, ugyanakkor sokat játszott velünk,
még
a palkátragasztásba is bevont minket.
Büszkék
voltunk rá, amikor 1970-ben Pro Urbe-díjat kapott,
1986-ban
pedig szülõvárosa díszpolgára
lett.
-
Fizikai
és szellemi ereje teljében egy napon azon kaptam, hogy
hatalmas
papírdobozban az emlékei között kutat -
idézte
fel azt a bizonyos szombati napot Magda néni. -
Elõszedte
a régi plakátokat, a fotókat, az
újságkivágásokat,
a még megmaradt mozis feljegyzéseit. Nem szóltam
hozzá,
mert láttam rajta, hogy gondolatban valahol messze jár.
Szemei
elõtt, akár a moziban, a cellulóz szalagon, film
pergett.
Talán a saját szép és tartalmas
életét
látta... Másnap, vasárnap reggel
kórházba
kellett szállítani, ahonnan soha nem tért
már
vissza. 1995. január 30-án hunyt
el.
Friedrich
Károly személyisége
összekovácsolódott
szülõvárosával, a mozival és az
idegenvezetéssel.
Példaértékû munkássága Sopron
város szimbólumává
lett.
Török
Magda
2000. január 25., kedd 00:00
|