A sajtóhamburger-készítő
www.nol.hu • Szerző: Sebők János
(kép: Népszabadság – Teknős Miklós)
Az újságírók nyögvenyelősen tesznek erőszakot magukon a rettenetes publikum
kedvéért
Ómolnár Miklós rebellis rockszakíróként kezdte pályáját, később volt
közszolgálati, majd kereskedelmi rádiós, kisgazda politikus, parlamenti
képviselő, frakcióvezető-helyettes, ifjúsági lap főszerkesztője. Írt könyvet
zenekarokról, ’56-ról, nemzedéke disszidáló tagjairól, Torgyánról. 1998-ban
az ő vezényletével került piacra a Story, három évvel később a Best magazin.
E két lap több mint hatszázezer példányban jelenik meg, s ma hétről hétre
csaknem kétmillióan olvassák őket. Sokan ezért Ómolnárt tartják az egyik
legmarkánsabb ízlés- és véleményformáló erőnek a médiapiacon. Ő viszont
sajtóhamburger-készítőnek mondja magát, aki médiaiparosként csupán kielégíti
a „fogyasztói proletárdiktatúra” igényeit.
–Ha ránézünk a nézettségi adatokra, a példányszámokra, nem kétséges,
hogy elképesztő mértékben és gyorsasággal bulvárosodik a magyar média.
Ön szerint mi ennek a magyarázata?
–Tudomásul kell venni, hogy a totális tömegtermelés korában élünk,
másrészt a filozofálgatásra hajlamosak fogalmazhatnak úgy is, hogy fogyasztói
oldalról nézve ez egyfajta proletárdiktatúra kora. A tömeg végre megkapja
azt, amire vágyik: a fogyasztás szentélyeiben, a shopping centerekben meglelheti
élete értelmét, kielégítheti vágyait, megveheti mindazt, amiről a reklámok
elhitetik vele, hogy arra neki szüksége van. Ebben a „fogyasztói proletárdiktatúrában”
az átlagember azzal áltathatja magát, hogy ő is részesülhet mindabból,
ami korábban csak a kiváltságosaknak adatott meg. Sétálni akar hát a Louvre-ban,
meg akarja nézni Sissy kastélyát Korfun, márkás ruhákba akar öltözni, bennfentes
akar lenni a híres emberek világában. A médiát nagyobbrészt ezen a szűrőn
át tekinti információs eszköznek, amúgy legfeljebb azt várja el tőle, hogy
szórakoztassa. A magyar sajtópiacon még újdonságnak hat eme tömegigénynek
– a hamburgergyártás logikáján alapuló – kielégítése. A Story az első lapok
egyike volt, amelyik ezt a logikát követve került a piacra.
–Hogyan érvényesül a hamburgerlogika a magyar sajtópiacon?
–Találd ki, hogy mire van igénye a tömegnek, próbáld megfejteni – ha
kell, szociológiai mélységig hatóan – ezen igény természetrajzát, aztán
elégítsd ki a vásárlót. A legsikeresebb gyorséttermek titka is valami ilyesmiben
rejlik. Mi megpróbáljuk az ottani tapasztalatokat a médiára alkalmazni.
Talán onnan kell indítanunk, hogy korunk vitathatatlanul a televíziózás
kora, vagyis a képi információ sokkalta fontosabbá vált, mint a szöveges,
s ezt az írott betű piacán sem szabad figyelmen kívül hagyni. Gyorsabban
tájékoztat, könnyebben befogadható, a képi információs hamburger megemésztése
sokkalta egyszerűbb folyamat a hagyományos olvasásnál.
–Ön szerint milyen az igazi sajtóhamburger?
–A lapnak egyszerű logikájúnak, könnyen befogadhatónak, de laktatónak,
vagyis olvasmányosnak kell lennie. Azt kell sugallnia, hogy megéri az árát.
De mindez nem jelent rossz minőséget, silány gyári terméket. A száz évvel
ezelőtti médiaipar legjelesebbjei még egyszerre tudtak tömegigényt kielégíteni,
és minőséget produkálni. Nagy meglepetés volt számomra a két világháború
közötti legnépszerűbb bulvárlapot, Az Estet forgatva, hogy a „lúgkövet
ivott a cselédlány”, „tönkrement a gróf,” „300 szőnyeget lopott a török
szőnyegkereskedő” típusú hírek között olvashattam Móricz Zsigmond arzénes
asszonyokról szóló írását, amely kiválóan megfelelt a tömegtermék logikáinak,
miközben irodalmi értékeit sem vonhatja kétségbe senki. Hasonló példákat
lehetne hozni Molnár Ferenctől, Móra Ferenctől, Kosztolányitól és másoktól
is.
–Maradva a hamburgeres hasonlatnál, ön hogyan „süti ki” a sikert?
–A sajtótömegtermék készítése egyfajta empatikus játék. Annak kitalálása,
mit igényel a „sajtófogyasztó”, más szóval, mire van kapás. Ha a csalik
készítése közben a horgász és nem a hal igényeiből indulunk ki, azaz az
újságcsináló a saját ízlésvilágát tekinti kiindulópontnak, csúnyán melléfoghat.
Mi a lap gyártási folyamatában szinte mindenben a televíziós módszereket
követjük. Tessék csak megállni egy bevásárlóközpont újságospultjánál, s
megnézni, hogy az emberek ma már az újságokban is szörfölnek. Belelapoznak
szinte mindegyikbe. Tele kell hát rakni a lapot olyan „horgokkal”, amelyekre
nyomban ráharap, és beleakad a „hal”. Ennyi és nem több a Story készítésének
alaplogikája.
–Lapjai a hírességek, a sztárok révén népszerűek? Mi ennek a hihetetlen
mértékben felvirágzó sztárkultusznak a lélektani háttere?
–A „fogyasztói proletárdiktatúra” korszakában az istenek és a mítoszok
iránti örök emberi igényt is „hamburgermódszerekkel” kell kielégíteni.
Ha elfogadjuk Nietzsche állítását, miszerint Isten halott, akkor ez az
igény nagyobb, mint valaha. Ha megnézzük a klasszikus mítoszokat, azok
legjelentősebb „sztorijai” hétköznapi történetek. A görög mitológiára ez
éppen úgy igaz, mint az Újszövetségre. A hétköznapiság könnyebben befogadhatóvá
teszi a történetet, az erkölcsi tartalom átélhetővé válik. Ilyenfajta mítoszpótlék
a sztárvilág is. Ma az Olimposz isteneinek sorsát a média félisteneinek
alakjában követhetjük nyomon, akik a televíziónak köszönhetően beköltöztek
az otthonunkba. Csisztu Zsuzsával vagy a Híradók sztárjaival évek óta együtt
vacsorázik a magyar családok jelentős része. Kvázi családtagok tehát, s
ha már így van, akkor ugye érthető, hogy tudni akarnak róluk mindent, ki
a férjük, akarnak-e gyereket, s ha igen, mikor? A sztárokkal kapcsolatos
közhelyes, hétköznapi történetek a legérdekesebbek.
–A bulvárlap sikerreceptjében mennyi a nemzetközi, s mennyi a magyar
adalék?
–A know-how százszázalékosan külföldi licenc. A showbiznisz a sajtó
területén is precízen kimunkált termelési és kereskedelmi logikák szerint
működik. Azt utólag már nehéz megállapítani, hogy ezekből a logikákból
mi jött létre spontán módon, s mi az éles szemű producerek jóvoltából.
De az Elvis-mítoszban például roppant fontos elem, hogy egy memphisi teherautósofőrből
lett „király”, mint ahogy nálunk is fontos volt, hogy egy csepelit, Zámbó
Jimmyt emelhessen királyként vállára a közönség.
–A színes magazinokban mindig jelentős súllyal vannak jelen az ún. szép
emberek, a királyi családok, az arisztokrácia, a politikai élet, a high
society tagjai. Nálunk viszont ezek a társadalmi csoportok legfeljebb mutatóban
szerepelnek a lapokban. Miért?
–A történelmi helyzet következménye. Magyarországon a puha diktatúra
utolsó évtizedében, ha ellentmondásosan is, de megkezdődött a polgárosodás.
A párttitkár felesége butikengedélyt kapott, a kiszolgált focista gebint.
Kialakult egy új tulajdonosi réteg, amely egyszerre volt kommunista párttag
és kapitalista vállalkozó. Amikor eljött a rendszerváltás, nálunk már működött
egy felemás, sunyi, félig-meddig titkolandó kapitalizmus, ezért a váltás
nem volt olyan éles cezúra, mint például a cseheknél. Az időközben felkapaszkodó
high society a privatizáció során egy felemás proletárvilágra telepedett
rá, illetve abból nőtt ki. Magyarország azóta is egalitáriánus ország maradt.
Miközben mindenki sok pénzről álmodik, itt nem divat büszkélkedni a már
megszerzett milliókkal, inkább gyanús, ha valaki meggazdagszik. Még ma
is egy fura, össznépi, kuruc köztársaságban élünk, ahol nem illik se hajléktalannak,
se nagyon gazdagnak lenni. Éppen ezért egy Story típusú tömeglap tematikájába
a high society csak módjával férhet bele, mert taszító elemmé válhatna.
Hasonló okok, a történelmi hagyományok miatt nem foglalkozunk túl sokat
az arisztokráciával, a királyi családokkal.
–A lapban nem olvashatunk bűnesetekről, harsogó botrányokról sem. A
Storyban nem teregetik a szennyest. Miért nem?
–Az agresszív pletykalapoknak hamar kitelt a becsületük. Jelentős vásárlói
tömegek számára ugyanis taszító a kedvencek besározása. De nézhetjük ezt
a problémát az Olimposz felől is: egy határon túl nem mehetünk a deheroizálásban,
mert eltűnhet az a vonzerő, amiért érdemes oda, felfelé nézni. S akkor
elvész a varázslat, aminek nem szabad eltűnnie!
–A lapot indító multicég vezetői miért önt szemelték ki főszerkesztőnek?
–Feltehetőleg jobb híján. Szerintem még ma is nagyon kevés hozzáértő
ember van a médiapiacon. Amikor felkértek, nekem is gyorsan be kellett
vallanom, legalább saját magamnak, hogy halovány sejtelmem sincs arról,
amire vállalkoztam. Nagy szerencsém volt a lapot indító, holland tulajdonú
VNU-val, mert úgy találkozhattam egy multicég logikájával, hogy nem tettek
rajtam erőszakot. Persze fújták a magukét, de hagytak mozgásteret, hogy
bizonyíthassak. Utóbb persze kiderült, hogy 80-90 százalékban nekik volt
igazuk, ugyanakkor elfogadták, hogy itt bizonyos dolgok másként működnek,
s nem vártak el tőlem szolgai alkalmazkodást. Azóta a cég a finn Sanoma
tulajdonába került, de ha lehet, mindez ma még inkább igaz.
–Nyolcvanmillió eladott példány után beszélhetünk-e a bulvárlap készítésének
sajátos, Ómolnár-féle technológiájáról?
–A válaszom: igen is meg nem is. Nagy részben a már bevált mintákat
követjük, de a magyar viszonyokra adaptáljuk a nemzetközi lapkészítés tapasztalatait.
S ezt – az EU-csatlakozás küszöbén – talán másoknak is érdemes volna megfontolniuk.
Mert jöhetnek ide multik, tehetik a dolgukat a maguk logikája szerint,
mégsem hiszem, hogy ezt az országot könnyen egyenhamburgerré lehetne gyúrni.
Ez a mi világunk egy nagyon sajátos, közép-európai képződmény, amelynek
megvannak a saját kikezdhetetlen logikái. Hiába zúdult ránk az intellektuelek
által szemétnek minősített tömegkultúra, itt Elvis Presley vagy Britney
Spears soha nem érhet annyit, mint az Illés együttes, Zámbó Jimmy vagy
a TNT. Ebben a sajátos magyar közegben nagyon erős a kimondatlan, de mégis
jól érzékelhető közösségi élmény, aminek következménye egy sajátos nemzettudat.
Nincs olyan hollywoodi szupersztár, aki felérhetne Bajor Imivel, aki bárkinek
a szomszédja lehetne. Akiről nagyon sokan gondolják azt, hogy bármikor
meg lehetne inni vele egy pohár sört. Akit közben hátba is verhetnének,
ami Michael Douglasszel kapcsolatban teljességgel elképzelhetetlen. Létezik
egy erős gyökérrendszer fura és megmosolyogható, sőt kigúnyolható ellentmondásokkal,
de végül is ez tartja össze ezt az országot
–Van-e bármiféle ideának, álomnak, koncepciónak helye a sajtóhamburger-gyártásban?
–Az én álmom az, hogy újra eljussunk az arzénes asszonyokig... Hogy
egy mai Móricz Zsigmond nálunk publikáljon. Azt gondolom, hogy egy zseniálisan
megírt, a híres emberek érzelmi viszonyait taglaló történet éppúgy alkalmas
lehet tömegfogyasztásra, mint ahogy képviselhet értékeket is. Mániákusan
ismételgetem a Pál utcai fiúk példáját. Molnár Ferenc története is egyszerű
meseképletekből építkezik, de soha senki nem mondta még, hogy primitív,
hogy nincs kellően dimenzionálva, hogy ebben az egyszerű történetben nincs
benne az univerzum maga. Én még mindig hiszek abban, hogy a Story elvihető
ebbe az irányba. Ez a lap korábban egy szimpla hamburgermagazinnak látszott,
de a mai sajtópiacon olykor már árnyalt lapnak is tűnhet más médiumok fokozódó
primitívségéhez képest. Sajnos ritka kivételektől eltekintve tehetséges
emberek nem jönnek a sajtópiacnak erre a területére, mert a bulvár nálunk
lenézett műfaj. Bár kevésbé, mint korábban, hiszen az egész világ kezd
cirkusszá válni, s minden alárendelődik a tömegtermelés logikájának.
–Ezt a magyar sajtópiacon a bulvárlapok fokozódó sikere igazolja. Ugyanakkor
a nagy múltú hagyományos napilapok és hetilapok iránt folyamatosan csökken
a kereslet. Mi lehet a magyarázata ennek a fordulatnak?
–A magyar sajtópiac zöme kullog a közönségigény nyomában. Minél komolyabb
orgánumról van szó, annál jellemzőbb ez. Az újságírók nyögvenyelősen tesznek
erőszakot saját magukon a rettenetes publikum kedvéért. Ahelyett, hogy
a saját „halaik” természetrajzát folytonosan tanulmányozva készítenék a
csalit, a lelkük mélyén még mindig valamiféle népművelőnek hiszik magukat.
Saját példámból tudom persze, mennyire nehéz legyőzni azt a tudatot, hogy
öreg profik vagyunk, ne akarjon nekünk senki új trükköt mutatni. Házi közhelyként
Arthur Rimbaud-val szoktam vigasztalni magamat, aki azt mondta, hogy teljességgel
korszerűnek kell lenni, s amikor rájött, hogy a szonettjei kevésbé kelendőek,
elment Egyiptomba fegyverkereskedőnek. Nem sok értelme van siránkozni afölött,
hogy a világ más irányba halad, mint ahogy mi szeretnénk.
–Külföldön azonban már nem egyszerűen tömegtermelésről van szó, a bulvársajtó
politika-, illetve kultúraformáló tényezővé lépett elő, aminek Magyarországon
egyelőre kevés jele van, de valószínűleg ebben is követjük majd a külföldi
mintákat. Egykori politikusként hogyan látja ezt a problémát?
–Az a szituáció jut az eszembe, amikor Debreczeni József Orbán Viktorról
szóló könyvének névmutatójában meglepetéssel fedeztem fel a nevemet. Mit
keresek én, a sajtóhamburger-készítő ebben a kötetben? A szerző azt emlegeti
föl, amit már egy Népszabadságban közölt publicisztikában is pedzegetett,
miszerint a Story nagyon veszélyes útra lépett, amikor a politikusok magánéletét
– történetesen Orbán Viktor horvátországi nyaralását – mutatta be. Én egészen
másképpen vélekedem erről. A modern tömegtermelés korszakában minél nagyobb
célközönségnek szánunk egy terméket, annál populistább eszközöket kell
használnunk. Így van ez a politikával is, amely szeretne minél több szavazópolgárt
megnyerni magának. Az egyenlő választójog arra épül, hogy a nép egyszerű
gyermekének éppúgy egy szavazata van, mint a Nobel-díjas professzornak.
Csakhogy az egyszerű lelkekből mindig több van, és rájuk más eszközökkel
kell hatni, mint az intellektuelekre. Minél egyszerűbb az üzenet, annál
többekhez jut el. Egy mai példával élve: Nagy-Britanniában a Munkáspárt
úgy tudott sok-sok év után ismét hatalomra kerülni, hogy a legnagyobb példányszámú
angol bulvárlap, a Sun elpártolt a konzervatívoktól, s vitte magával az
olvasókat, a választókat.
–A tömegmédia egyik reprezentánsaként és szakembereként hogyan érzékeli:
a magyar politikusok jól szólítják meg a tömeget? Vagy ezen a területen
is kellenének azok a bizonyos horgok?
–Mivel modern tömegdemokráciában élünk, ha tetszik, ha nem, a politika
is tömegtermék. A voksok tömegessége dönti el a hatalmi játszmát. Az alaplogika
szerintem teljesen azonos.
–Ez a felismerés magyarázza, hogy a korábbi évekhez viszonyítva az elmúlt
egy évben számos, nagy tömegeket mozgató, populista hangvételű politikai
rendezvénynek lehettünk szem- és fültanúi?
–Igen, voltak ilyen kísérletek, de nem szabad elfelejteni, hogy mi
most a békés, lassú gyarapodás korát éljük. A túlzásba vitt politikai aktivitás,
a permanens izgalmi állapot fenntartása nem kedvez a polgárok nagy többségének.
Néhány politikus látványos bukása bizonyítja, ki lehet vinni akár 100-200
ezer indulatoktól fűtött embert is az utcára, de egy olyan világban, ahol
mindenki békésen gyarapodni, ha úgy teszik polgárosodni szeretne, egy ponton
túl nincs már bázisa ennek a politizálásnak. A görcsös aktivitás visszaüt.
–Főszerkesztőként nagy befolyása van a tömegre. Teljesítményét elismerik-e
a szakmai körök? Tapasztalatai tükrében milyennek ítéli meg a mai magyar
újságírást?
–Nem tudom, hogy ma kiket sorolhatunk a szakmai körhöz, vagy egyáltalán
mit tekinthetünk szakmai körnek. Én az újságírói szakmán belül súlyos ellentmondásokat,
sőt zűrzavaros helyzetet látok. Szerintem a mai magyar sajtó – szakmai
szempontból nézve – nagyon rossz állapotban van. Hiába teremtődtek meg
a piaci feltételek, a gazdasági körülmények, ez kevésbé látszik meg a teljesítményeken.
Vannak a pozícióban lévő, de megújulásra már képtelenek, s van – szép számmal
– a botcsinálta, alkalom szülte siserahad. Elképesztő adat, de még sikeres
lapoknál is 50-60 százalékos a fluktuáció. Máshol viszont bebetonozva ül
a helyén a feladatára alkalmatlan gárda.
–Pedig volna lehetőség a megújulásra, hiszen a rendszerváltás óta az
újságíró-iskolák ontják a végzősöket.
–Ez tény, de a végzettek közül a nagy többség Népszabadság-publicisztikát
vagy 168 óra-riportot, ÉS-interjút szeretne csinálni, szinte kizárólag
ezekben a dimenziókban gondolkozik. Ezért aztán a többség végül a média
peremvidékein, legfeljebb piárosként tud elhelyezkedni. Ráadásul ezekben
az iskolákban nem a médiaipari igényeknek megfelelő képzés folyik. Nem
a gyakorlati munkára koncentrálnak, nem arra készítenek fel.
–A Story után Best címmel egy második bulvárlapot is elindított. Ez
a kísérlet mennyire sikeres?
–Jelenleg 180 ezer példányban adjuk el, és ezzel a lépéssel sikerült
90-100 ezer – fizetés, jövedelem, foglalkozás szempontjából nagyon jó,
AB státusú – olyan olvasót szereznünk, akik nem olvasták a Storyt.
–A két lap összpéldányszáma tehát meghaladja a hatszázezret. De az üldözők
már ott lihegnek a nyomában. Hogyan látja, mennyire telített a sajtópiacnak
ez a területe?
–A példányszám már nem nagyon növelhető. De egy rosszul megválasztott
címlap akár 20-25 százalékos példányszámcsökkenést is okozhat. Minden héten
valami új mutatvánnyal kell megküzdeni a publikum kegyeiért. A Gutenberg-galaxis
vége felé járunk, a televízió egyedül uralkodó mivoltát jelenleg semmi
nem vonhatja kétségbe, s ez a sajtópiacra is döntő kihatással van. Tudomásul
kell venni, hogy szappanoperák vagy a kereskedelmi televíziók sztárjai
sokkal népszerűbbek, mint a média más személyiségei. Ugyanakkor azt gondolom,
a magyar magazinpiacban még nagyon sok tartalék van, mert a jelen lévő
termékek zöme nem igazán tudatosan, a piaci technológiák törvényei alapján
készül. Nagyon sok nemzetközileg sikeres magazintípus is hiányzik még a
magyar piacról. Nincs itt a Gala, a Paris Match, a Stern, a Focus, a Spiegel...
Szerintem a magyar sajtópiac 50 százaléka még nem lefedett a korszerűséget,
a kőkemény médiapiaci szempontokat figyelembe véve.
–A Story hamarosan alapításának ötödik évfordulóját ünnepli. Mi volna
még igazi szakmai kihívás az ön számára?
–Nagyon büszke lennék, ha létrehozhatnék egy Stern típusú lapot. Hiszek
abban, hogy mindazt, amit a tömegtermelés médialogikáiból a könnyedebb
magazinok készítése kapcsán meg lehetett tanulni, azt a komolyabb műfajokban
is hasznosítani lehet. Egyelőre hangosan álmodozom, de reménykedem, hátha
valaki meghallja.
II. Rákóczi Ferencet Marosvásárhelyen iktatták be Erdély fejedelmi
székébe
http://www.hhrf.org/nepujsag/
Fodor Sándor (S.)
A Rákóczi-emlékév alkalmat ad arra, hogy az 1703- 1711 között lezajlott,
II. Rákóczi Ferenc vezette szabadságharc városunkhoz fűzôdô eseményeit
felidézzük.
A kuruckort nemzeti történelmünk kiemelkedô eseményeként tartottuk
és tartjuk számon.
1686. szeptember 2-án Buda, majd ezt követôen az egész ország nagy
része felszabadult a félhold uralma alól. Sajnos, a török megszállást kíméletlen
császári elnyomás váltotta fel. Zsoldosok garázdálkodtak és kegyetlenkedtek
országszerte. Ezért elôször a Tokaj-hegyaljai jobbágyok tiltakoztak az
idegen elnyomás ellen, de az új hatalom leverte ôket. A parázs azonban
tovább izzott…
1703 májusában II. Rákóczi Ferenc zászlót bontott, s a népmozgalom
élére állt, s harcba hívta az ország népét a császári önkény ellen. Rövidesen
Felsô- és Kelet-Magyarország, majd Erdély nagyobb része, nemzetiségre való
tekintet nélkül a kurucok mellé állt a hazáért és a szabadságért való küzdelemben.
1704-ben II. Rákóczi Ferencet Erdély fejedelmévé kiáltják ki Gyulafehérváron,
majd ezt követôen, 1705-ben a szécsényi országgyűlésen Magyarország vezérlô
fejedelmévé választják.
1707. április 5-én Marosvásárhelyen került sor II. Rákóczi Ferenc Erdély
fejedelmi székébe való beiktatására.
A fejedelem népes kíséretével, a házi hadserege élén március 25-én Radnótról
- Mezôbándon és Marosszentkirályon át - érkezett városunkba. A Maros-híd
melletti téren (a jelenlegi Mezôgazdasági Iskolaközpont helyén) volt az
ünnepélyes fogadtatás. A rendek lóháton várták Rákóczit, majd a köszöntôbeszéd
elhangzása után ôk is a sereghez csatlakoztak, s a szálláshelyére, a Nagy
Szabó Ferenc-féle házba (a jelenlegi Keresztelô Szent János plébánia épületébe)
kísérték a fejedelmet.
A beiktatási ünnepség április 5-én a Dinnyeföldön (ma a Cuza Voda utca
és a vasút közti területen) zajlott le. Ide állították fel az emelvényt
a fejedelmi sátorral, amit zöld posztóval, perzsaszônyegekkel vontak be
és karmazsin szín? bársonnyal, aranypaszománnyal ékesítettek. Ide helyezték
el a fejedelmi széket és az oltárt a feszülettel, az eskütétel céljából.
A díszsátor körül sorakoztak fel a rendek, a külképviseletek vezetôi,
a történelmi egyházak képviselôi, a katonai kíséret tagjai és a város lakói.
A helyszínre II. Rákóczi Ferenc díszruhában, katonai díszkísérettel
érkezett, ahol gróf Pekry Lôrinc üdvözlôbeszédére röviden válaszolt, kinyilvánítva
a népe iránti h?ségét. II. Rákóczi Ferenc az eskü szövegét az udvari fôpapjának,
gróf Zichy Pálnak a felolvasása nyomán mondotta el, majd éljenzések és
ágyúdörgések közepette elfoglalta a trónját.
Az ünnepség a jelenlegi plébániatemplom helyén lévô fatemplomban folytatódott,
ahol a fejedelem hálaadó misén vett részt.
Délután a Nagy Szabó Ferenc-féle ház emeleti sarokszobájában fogadás
történt a rendek számára, míg a Nagypiacon Oetlyk Ozoróczy György fôudvarmester
látta vendégül a marosvásárhelyieket.
Április 8-án, a várbeli református templomban II. Rákóczi Ferenc részt
vett az országgyűlésen, ahol országos jellegű kérdések megtárgyalására
került sor.
E jeles évforduló alkalmából a vasárnapi istentiszteleteken egy néma
perccel adózzunk II. Rákóczi Ferenc nagyságos fejedelem emlékének!
A dolgozók órákat fecsérelnek el egyszerű számítógép-problémák miatt
www.magyarhirlap.hu
Az IT-alkalmazottak, így például a rendszergazdák, átlagosan 20 órát
töltenek egy hónapban olyan egyszerű számítógépes "problémák", mint például
a nyomtatóknál jelentkező papírelakadás megoldásával, vagy e-mailek törlésével
- mutat rá egy felmérés.
A közvélemény-kutatás során mintegy 500 brit IT-dolgozót kérdezett
meg a Computer People nevű cég. Ennek során kiderült: kétharmadukat keresték
fel a munkatársak "lerobbant" monitoruk miatt, holott a készülék "baja"
csupán az volt, hogy nem dugták be az aljzatba.
A felmérést készítő cég munkatársa szerint a technológia korában semmi
mentség nincs azon dolgozók számára, akik nem képesek néhány percet foglalkozni
számítógép-problémáik megoldásával, és könnyebb megoldásnak gondolják felkapni
a telefont és segítséget hívni.
A cégek IT-dolgozói átlagosan három munkanapot töltenek egy hónapban
olyan egyszerű problémákkal, melyek megoldására egyébként - egy kis időráfordítással
- az irodai munkatársak is képesek lennének.
Ananova
Egyre több gondot okoz világszerte a rágógumitalanítás
www.mti.hu
London, 2003. április 4. (MTI-Panoráma) - Ragadásmentes rágógumi kifejlesztését
szorgalmazzák a közterület-fenntartó társaságok világszerte, mert a nyúlós
ragacs eltávolítása egyre nagyobb gondot okoz, és mérhetetlen összegeket
emészt fel.
Ha valaki már próbált megszabadulni a ruhájába ragadt,
elhasznált, szürkés színben "pompázó" rágótól, az pontosan tudja, mit érezhetnek
a közterület fenntartók, amikor naponta több ezer ragacslabdacstól próbálják
megtiszítani az utcákat, tereket és a tömegközlekedési járműveket. Kínában
tavaszi nagytakarítás alkalmából egyenesen a katonai rendőrség alakulatai
ereszkednek nap mint nap négykézlábra, hogy felkapirgálják a Tienanmen
téren eldobált nyúlós maradványokat. A pekingi hatóságok nemrégiben 35
millió forintnak megfelelő összeget különítettek el egy megfelelően hatékony
rágómentesítő vegyszer kifejlesztésére.
Szingapúrban 1991 óta tilos rágógumizni - az utcán
-, a szabály alól csak azok a személyek mentesülnek, akik orvosi igazolást
mutatnak be arról, hogy valamilyen okból szükségük van a rágózásra.
Nyugat-Európa is ragadós: Nagy-Britanniában például
évente közel 52,5 milliárd forintot (150 millió font) emészt fel a közterületek
rágómentesítése, ezért a hatóságok azon gondolkoznak: adót vetnek ki a
rágógumira, hogy a befolyó összegből legalább részlegesen fedezhessék a
takarítás költségeit.
Táplálkozásügyi szakértők szerint nincs semmi akadálya
annak, hogy a gyártó cégek a jelenleginél kevésbé ragadós termékekkel lássák
el a fogyasztókat, akik azonban nem biztos, hogy szívesen vennének a szájukba
olyan rágót, amelyet éppen az egyik legalapvetőbb tulajdonságától fosztottak
meg - olvasható a BBC internetes oldalán. Martin Chaplin kutató szerint
az egyetlen üdvözítő megoldást a biológiailag lebomló rágógumi jelentené,
amelynek kifejlesztése azonban még a takarításnál is nagyobb összeget emésztene
fel, így egyelőre marad a kapirgálás és a vegyszeres kezelés, illetve a
tehetősebb városok esetében a lézeres eltávolítás.
2003. április 06., vasárnap 14:17