A szívek kitárása mentesíthet bennünket a történelmi terhektől
A nap témája
www.magyarhirlap.hu
Húsvét: a keresztények legnagyobb ünnepe (jelentése: a böjt ideje után
újra húst vehet magához a hívő). pészah: a zsidók megszabadulásának ünnepe
az egyiptomi rabságból (a héber elmenni, elvonulni igéből). Böjt: az egyik
legrégibb kultikus szokás, az ételtől, italtól (sokszor a nemi élettől)
való tartózkodást jelenti. Jesaja: a zsidóság egyik legnagyobb prófétája
(a protestánsoknál: Ézsaiás, a katolikusoknál: Izaiás)
Szabadságra mindenki vágyik, a halál mindenki számára félelmetes
Erdő Péter érsek prímás
/A Dohány utcai zsinagóga (Ludwig Förster, Feszl Frigyes 1859). „Más
utakon, más fölfogásban, de ugyanazt az egy Istent szolgáljuk” Fotó: Dezsô
Tamás /
A zsidó pészah és a keresztény húsvét egy időre esik. S mindkettő egy
még ősibb pogány tavaszünnepre "települ”. Mivel magyarázható ez a különös
egybeesés?
A keresztény húsvét direkt formában semmiképp sem települ ősi pogány
tavaszünnepre. A názáreti Jézust a zsidó húsvét előtt feszítették keresztre,
és az ünnep másnapján örültek a tanítványok a föltámadás megtapasztalásának.
Emiatt az egybeesés miatt ünnepelték a keresztények eleinte nagyjából együtt
a zsidókkal a húsvétot.
A keresztény és a zsidó vallás közös gyökerű. Milyen okokra vezethetők
vissza a különbségek?
Krisztus személyének megítélése, a belé vetett hit, az ő feltámadásának
az elfogadása különböztette meg a keresztényeket a többiektől. Szép dokumentuma
ennek az Apostolok Cselekedeteinek a könyve, amely még azt írja, hogy az
első jeruzsálemi keresztények a többiekkel együtt imádkoztak a templomban,
mármint a jeruzsálemi templomban, de a kenyértörést házanként végezték.
Mert az utolsó vacsorának az emléke a Krisztus-hívők saját külön ünneplése
volt.
A két ünnepben, a pészahban és a húsvétban ott van az emberi lét két
legnagyobb problémája, a szabadság és a halhatatlanság. Képes-e átélni
ennek misztériumát a modern ember a sonkaevés, a nyuszi, a locsolás közepette?
A modern ember túl széles kategória. Mindannyian modern emberek vagyunk,
akik most élünk, szegények vagy gazdagok, európai kultúrkörben vagy másutt,
de a rabságot mindenki nyűgnek érzi, a szabadságra mindenki vágyik. Még
vissza is szokás élni vele, talán ezért van az, hogy minden hatalmasság
szívesen nevezi magát fölszabadítónak. A halál pedig mindenki számára valamiképpen
félelmetes, botrányos. Ez alól a modern ember sem kivétel. A kinyilatkoztató
Isten választ ad az embernek erre az örök problémájára. A kereszténység
Krisztus személyében és az ő föltámadásában a bizonyosságát éli meg annak,
hogy Isten föltámasztja a meghalt embereket.
A modern ember talán rossz fogalmazás volt. Arra gondoltam, hogy a szokások
sokszor elfedik a lényeget.
A népszokások ma már sajnos nem is olyan erősek, régebben sokkal többször
csöngettek a pesti lakások ajtaján reggel a locsolkodó gyerekek, mostanra
a közösségi élet ilyen szempontból is kicsit arctalanabb lett, és a húsvét
is – ha nem is olyan erősen, mint a karácsony – fölvett bizonyos konzumjelleget.
De a probléma általánosabb: ráérünk-e megállni egy percre az életünkben
legalább az ünnepen, és gondolkozni kicsit a világ során meg önmagunkon,
az életünk értelmén.
Egyfelől konzumálódik az ünnep, leegyszerűsödik a tartalma, másfelől
azonban a jó vacsora, a kellemes, játékos szokások éltetik is, s még szélesebb
körben teszik népszerűvé.
Ez pozitív lehet annyiban, hogy ha felületesen éli meg valaki az ünnep
tartalmát, később eljöhet az életében egy pont, amikor mégiscsak elgondolkozik
róla.
Melyek a két vallás különbözőségének legfontosabb elemei?
Jézusnak a keresztények körében elterjedt neve a Krisztus, ami azt
jelenti, hogy Messiás, azaz Fölkent. Tehát már a név is hitvallás. Ugyanakkor
a feltámadás nem tartozott hozzá szükségképpen a korabeli Messiás-képhez,
Jézus kortársai vagy a kortársainak egy része aligha olyan Messiást várt,
akit majd kivégeznek, és utána esetleg feltámad. Általában mindenki győztes
királyt várt, olyat, aki fölszabadítja a népet, kiűzi az ellenséget, naggyá
teszi az országot. Ehhez képest Krisztus nagyon a maga módján volt Messiás,
amikor királlyá akarták tenni, elment az emberek közül, és nem felelt meg
ezeknek a várakozásoknak. A feltámadás a tanítványok számára is disszonáns.
Újszövetségi elszólásokból tudjuk, hogy nagy meglepetés volt. A tanítványok
mennek haza csalódottan a régi foglalkozásukhoz, és azt mesélik az úton
melléjük sodródó idegennek, hogy a názáreti Jézus Jeruzsálemben szomorú
véget ért, és ennek már harmadik napja. "Pedig már azt hittük, ő fogja
megszabadítani Izraelt.” De miután megfeszítették, ők elvesztették ezt
a reménységüket, és elindultak hazafelé. És akkor döbbennek rá, hogy kivel
is találkoztak az úton.
/Közelkép Fotó: Dezsô Tamás /
*
Erdô Péter (1952) jogász teológus.
A hetvenes években Dorogon káplán, 1986-tól a római Pápai Gregorian
Egyetem egyházjogi karának meghívott professzora, ’93-tól a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem tanára, ’98-tól rektora. 1999-tôl székesfehérvári segédpüspök.
Alig ötvenéves, amikor II. János Pál pápa érsek prímássá szenteli, s ezzel
a magyar katolikus egyház feje lesz. Számos egyházjogi és -történeti mű
szerzôje.
*
Melyek a legfontosabb hasonlóságok a vallási elvekben és hagyományokban?
Nagyon sok minden hasonlít, hiszen az első keresztény évszázadokban
éppen az volt a probléma, hogy a mindennapi élet meg a vallási előírások
terén mennyire kell a régi zsidó vallási előírásokat számon kérni azokon,
akik a pogányok közül térnek meg és fogadják el a kereszténységet. Van
azután egy történelmi hullámzás is ebben. Számos olyan formája van az imádságnak,
magának a szentmisének, az eucharisztiának is, amelyik zsidó liturgikus
elemeket tartalmaz. Egy másik kérdés az, hogy a szokásokban meg-megújuló
módon visszanyúlt a keresztény közösség az Ószövetséghez. Tehát míg a II.
században körülbelül általános volt az a meggyőződés, hogy nem kell megtartani
a zsidó törvények előírásait, kivéve az Ószövetség legfontosabb erkölcsi
tanításait, például a Tízparancsolatot, addig a kései ókor, a korai középkor
egyháza tömegesen veszi át az Ószövetségből az előírásokat. 700 körül Írországban
az egyháznak a belső joggyűjteménye kétharmad részben ószövetségi előírásokból
áll.
A modern egyház milyen általános területeken tudja leginkább segíteni
az egyes embert, illetve az emberiséget?
Nézzük meg, miket tekint az ószövetségi vallásosság jó cselekedeteknek?
A böjtöt, az imádságot és az alamizsnát. Mi az, amit az Újszövetség vallása
– különösen bűnbánati időben – megkíván a hívektől? A böjtöt, az imádságot
és a szegényeknek, a legszegényebbeknek a segítését. (Ez is egy fontos
hasonlóság a vallások között.) Ami nem hívő emberek számára is érthető.
Azt hiszem, hogy ez a direkt segítő szeretet – csúnya régi szóval az alamizsna
–, a szegényeknek vagy az emberileg rászorulóknak a közvetlen segítése
az egyház igen fontos küldetése. Mert szükséges, hogy legyenek társadalmi
intézmények, legyen szociális háló, amelyik védi a gyöngéket és a nehezebb
sorsúakat, de ez nem elegendő. Az is fontos, hogy ezt ne gépiesen működtessük,
hanem lélekkel, és hogy ne várjunk a nagy intézményekre, hanem adott esetben
a közvetlen közelünkben vegyük észre, hogy a saját nagymamánkat két hete
nem látogatta meg senki.
Nemcsak lelkileg hasznos ez a közvetlen segítség, ha megnézzük a segélyszervezeteket,
láthatjuk, milyen kis hatékonysággal tudják eljuttatni az élelmet és gyógyszereket
az éhezőknek pl. Afrikába.
Bizony, Teréz anya nővérei itt a Józsefvárosban, hogy ne menjünk meszszebbre,
nagyon szép munkát végeznek. A múltkor egy szentségimádáson vettem részt,
ahova azok is eljöttek, akiket ők gondoznak, és mindegyikkel tudtam beszélni
pár szót, szerintem azoknak az embereknek élmény volt az, hogy személyesen
foglalkoznak velük, és élmény volt az is, hogy a nővérek nem valami leereszkedő
módon, nem egy gazdagabb világ képviselőiként teszik ezt, hanem úgy, mint
akik közéjük tartoznak, de méltósággal élik meg a szegénységet.
Mi volt az első benyomása a Mindentudás Egyetemén Schweitzer főrabbival
tartott kettős előadásról, s később milyen visszhangok jutottak el önhöz?
Úgy éreztem, az előadóteremben nagyon érdeklődő, nyitott és barátságos
volt a hangulat. Schweitzer főrabbi úr külön is kedvesen szólt a szellemi
hídépítés feladatáról és reményéről. A hozzám eljutott egyéb visszhangok
– az adáshibán kívül – pozitívak voltak. Egyedül az internetes fórumon
jelent meg az a vélemény, hogy a téma nem a Mindentudás Egyetemére való.
Azt hiszem azonban, hogy a teológia tudomány jellegét – a mai, nyugati
világban elterjedt tudományfogalom alapján is – el kell fogadnunk. A személyes,
hívő megközelítés nem zárja ki az objektív ismeretek logikus rendszerezését
és feldolgozását. Egyébként a felsőoktatási törvény – bizonyos sajátosságok
tiszteletben tartásával – szabályozza az államilag akkreditált hittudományi
képzést is.
Végül térjünk vissza az egy gyökerű, egymástól eltávolodó, de a közös
ügyekben a párbeszédet kereső két valláshoz. Mondja el kérem a szétválás
rövid történetét, talán ez segít abban, hogy jobban lássuk a közeledés
útját és módját.
Maga a szétválás nagyon rövid időszak alatt zajlott le, mondjuk úgy,
a húsvét örömétől a II. század elejéig. Hiszen az volt a kérdés, hogy akik
Krisztusnak vallották Jézust, akik elfogadták mint Messiást, akik hittek
a föltámadásában, azokat a zsidó közösség vallásilag tagjainak tekinti-e
még, avagy sem. És hát tudjuk, bekövetkezett az a pont, amikor kizárták
a zsinagógákból azokat, akik ilyen módon vallották Krisztust. Ettől kezdve
teljesen elkülönült a zsinagógai szervezettől a keresztény közösség, ám
saját maguk is sokszor a zsinagógai szervezetnek a mintájára alakították
ki a saját tisztségeiket és a belső szerkezetüket. Persze az elválás önmagában
és az érzelmi vagy társadalmi viszony hosszú és sok mindennel megterhelt
történelmet hordoz. Azt hiszem, II. János Pál pápának a nagy jubileumi
évében elmondott imádságai nagyon sokat tettek annak érdekében, hogy ezektől
a terhektől mentesíteni tudjuk a kollektív tudatunkat, és azt hiszem, a
szívek kitárása az, ami ebben segíteni tud minket.
------------------------------------------------------------------
Vizi E. Szilveszter: a párbeszéd ünnepe
/Fotó: Sárközy György /
Vizi E. Szilveszter, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke szerint a Mindentudás
Egyetemén elhangzott előadásoknak nemcsak tudományos, hanem magatartásformáló,
szemléletalakító funkciója is van, és ebbe a sorba illeszkedett az a kettős
előadás, amelyet Erdő Péter prímás, érsek, valamint Schweitzer József nyugalmazott
főrabbi tartott.
Úgy tudjuk, ön kezdeményezte a Mindentudás Egyetemén e rendhagyó páros
előadást. Miért javasolta ezt?
Amikor kiderült, hogy a nagyhét hétfője üres, azt gondoltam, ez kiváló
nap és alkalom arra, hogy a zsidó-keresztény kultúrára épülő Európában
– pár nappal az uniós népszavazás után
s kettővel a csatlakozási aláírás előtt – két nemzetközi hírű hittudós
közreműködésével megemlékezzünk a pészah és a húsvét ugyancsak közös eredetű
ünnepéről.
Hogyan fogadta a fölkérést Erdő Péter, a magyar katolikus egyház érsek
prímása és hogyan Schweitzer József nyugalmazott főrabbi?
Mindketten örültek a fölkérésnek, és az első pillanatban igent mondtak.
Miben különbözött ennek a speciális kettős előadásnak a célja a Mindentudás
Egyetemének eddigi előadásaitól?
Úgy érzem, ezeknek az előadásoknak nemcsak tudományos, hanem magatartásformáló,
szemléletalakító funkciója is volt, vagyis ezt a párbeszéd ünnepének éreztem,
és így többnek, mint ismeretterjesztés.
Bár az sem kevés.
Valóban, a magyar társadalom, főleg a fiatal nemzedékek – köszönhetően
az elmúlt negyven évnek – nem tudnak eleget arról, hogy az európai kultúra
a zsidó-keresztény gyökerekből nőtt ki, természetesen görög–római ágba
oltva.
Kínos volt, hogy az élő közvetítésben kiesett húsz perc adáshiba miatt.
Fatális eset volt, de már másnap korrigálta az M2, azóta lement a Duna
TV-n is, összesen öt közvetítés lesz, s láthatják az USA-tól Ausztráliáig
a világ magyarjai is. Ezenkívül közvetítette a rádió, nagy terjedelemben
tudósítottak róla a napilapok – az önök lapja is tegnap egy teljes oldalon
–, az Élet és Tudomány két nagy cikket szentelt a témának. A TIT-szervezeteken
keresztül a helyi kábeltévék kazettán juthatnak hozzá a teljes anyaghoz.
Azt hiszem, az információhordozók ezúttal méltók a két nagyszerű előadóhoz.
Nagyon eltér a fogadtatás az eddigi előadásokétól?
Az érdeklődés intenzitása hasonló, bár a mostani kétségkívül sokkal
szélesebb, hiszen erre az alkalomra az egyetem padsoraiba beült az államfőtől
kezdve egyházi emberekig sok mindenki, beleértve minisztereket és vezető
újságírókat. Bár gondoljon bele, az interneten eddig ötmillió oldalt töltöttek
le a Mindentudás Egyetemének előadásaiból.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Két legfőbb vallásos eszménk azonos: az isten- és emberszeretet
Schweitzer József nyugalmazott főrabbi
/Közelkép Fotó: Kovács Katalin /
*
Schweitzer József (1922) hittudós, nyugalmazott fôrabbi. 1947-tôl ’81-ig
pécsi rabbi, ’64-tôl az Országos Rabbiképzô Intézet tanára, ’85–97-ig fôigazgatója.
1994 és 2000 között országos fôrabbi. Fô kutatási területe: a zsidó teológia
és a magyarországi zsidóság története. Az ELTE címzetes egyetemi tanára,
a legutóbbi idôkig tanított a történeti segédtudományok tanszéken és az
asszirológiai, hebraisztikai tanszéken, valamint a Pázmány Péter Katolikus
Egyetemen.
*
Mi volt az első benyomása hétfőn este a Mindentudás Egyetemén a hallgatóságról,
a kérdezőkről?
Az első benyomásom az volt, hogy teli a terem. Az mindig nagyon jó
érzés. Megtisztelő volt az is, hogy megjelent maga a köztársasági elnök,
több miniszter és nagykövet, a közélet emberei; püspököket, papokat láttam
s rengeteg érdeklődő embert. S ami még fontos: jóindulatú érdeklődést éreztem
bennük, ami nagyban segíti az előadót abban, hogy gátlását leküzdje és
kontaktust teremtsen.
A Mindentudás Egyetemén mindig rangos közönség ül, de közjogi méltóságokat
ilyen számban még nem láttam előfordulni. Miben látja ennek az okát?
Elsősorban talán abban, hogy ezt az Akadémia elnöke kezdeményezte,
aki maga is az ország egyik legmagasabb tudományos tekintélye, s nyilván
szerepet játszott a rendhagyó kettős előadás ténye és szimbolikus jelentősége
is.
És az első telefonok másnap reggel?
Baráti telefonok voltak, s persze a barátok azért barátok, hogy ilyenkor
jót mondjanak. De telefonáltak még nálam is idősebb urak és hölgyek, akik
bizony bosszankodtak azon a malőrön, hogy az előadás egy részét adáshiba
miatt nem láthatták. Nyugtattam őket, hogy majd megismétlik, ez azóta meg
is történt.
Mi lehet a magyarázata, hogy a pészah és a húsvét egyaránt ősi pogány
tavaszünnepre épül? Mintha valami általános öröm nyilvánulna meg benne:
a természet újjászületése a tél után, zsidók újjászületése a rabság után,
s az újjászületés ígérete a halálból. Eléggé nyilvánvaló, hogy az Egyiptomból
való kivonulás hosszú folyamat volt, aligha esett épp húsvétra.
A kivonulásra a Biblia nem mond időpontot, csak mint tényt említi.
A Biblia elsősorban nem történeti mű, hanem az isteni tanítást közvetítő
könyv. Az egyiptológiai kutatások és az archeológia egyes képek, ábrák
és feljegyzések segítségével próbálta megközelíteni, hogy mikor történhetett
ez az esemény. Erre a hétfői előadásban kedves tanítványom, Radnóti Zoltán
rabbi úr több lehetőséget is fölsorolt. Csak annyit említenék itt meg,
hogy II. Ramszesz uralkodásának ideje mellett több minden szól. A történelemből
tudjuk, hogy neki sok baja volt az odatelepült népekkel. Valószínűleg elege
volt az idegen népek kellemetlenkedéseiből, egyfelől tehát ki akarta zavarni
őket, másfelől azonban mint közismerten nagy építő fáraónak, szüksége volt
a rabszolgamunkára. A héber Biblia el is mondja, hogy a zsidó rabszolgák
egy Ramszesz nevű várost építettek. Ramszesz mellett szól az is, hogy körülbelül
az időszámítás előtt 1200 körül uralkodott, s ha innen számítjuk, akkor
kijön a pusztai vándorlásra negyven év, akkor kijön a honfoglalás ideje,
és kijön a királyok korszaka. A hívő zsidó egyébként kevéssé érdeklődik
a Biblia történeti összefüggései iránt, neki elegendő magának a Bibliának
az üzenete.
És akik a ráció felől közelítenek?
Azok sok értékes fogódzót találnak az ókori keleti történelemben s
a modern szentírástudományban, amely a bibliai szereplők, uralkodók, helyzetek
és a környező népek közötti összefüggéseket vizsgálja tudományos módszerekkel.
Említette az előadásban, hogy a pészah, a megszabadulás, a világ első
nemzeti ünnepe volt.
Mondjuk inkább, hogy az egyik első ilyen ünnep. Melynek lényege az,
hogy egy népet az isteni akarat megszabadít. A Tízparancsolatban – ami
szintén közös a két vallásban – az első parancsolat úgy szól, hogy "Én
vagyok az Örökkévaló, aki kivezettelek Egyiptomból, a rabság házából”.
Szólhatna úgy is, hogy én vagyok az Örökkévaló, aki a világot teremtettem,
én vagyok, aki az embert teremtettem. Vajon miért éppen ezt a történeti
vonatkozását emeli ki a Tízparancsolat? A Talmud egy helyütt azt mondja,
azért, mert ez olyan kézenfekvő érv, amit a legegyszerűbb egyiptomi rabszolgakislány
is megértett, tehát nem elvont filozófia, hanem praktikus történeti tény.
A Biblia szerint a fáraó, miután megbánta, hogy mégis kiengedte ezt a fontos
munkaerőt, utánuk ment. És akkor ott álltak a zsidók két tűz között, illetve
egy tűz és egy víz között: előttük a tenger, mögöttük a katonasereg, s
akkor történik a csoda, a tenger megnyílása.
Láttam egy hollywoodi stúdióban, milyen leleményes szerkezet idézte
elő a filmen a víz kettéválását; de hogyan történhetett ez a valóságban?
Akik racionálisan is szeretik értelmezni a történéseket, azok szerint
a Vörös-tengerben volt egy beltenger – a Szirbon-tenger – ott lehetett
egy gázló, amelyen apály idején át lehetett kelni. A hívő ember számára
ez nem probléma, mert a Bibliában van, tehát neki ez tény. De a történeti
tudományok és segédtudományok sokszor erősítenek meg bennünket azzal, hogy
más oldalról is alátámasztják a bibliai kijelentéseket, és ez nekünk nagyon
fontos azokkal szemben, akik például azt mondják – ez gyakori volt a múlt
században –, hogy ez az egész zsidó őstörténet nem más, mint egy kis nép
hatalmas hősi eposza. Márpedig ez nem pusztán hősi eposz, hanem olyan eposz,
amelynek megvannak a bizonyítható történeti realitásai.
A vallásos és tudományos gondolkodás együttes jelenlétének szép példája
volt a hétfő esti kettős előadás.
Vannak dolgok, amikben az ellentétek kibékíthetetlenek. De a tudománynak
valóban vannak olyan területei, ahol az együttműködés lehetséges, sőt kívánatos.
Tudjuk, a két vallás közös gyökerű. Milyen hitelvi, történeti vagy kulturális
okokra vezethetők vissza a különbségek? Mi okozta a szétválást?
Jézus olyan személyiség volt, aki az akkori vezető zsidó körök előtt
gondolatai miatt nem volt és nem lehetett szimpatikus. A konzervatív rétegnek
túlzottan popularista, túlzottan liberális volt. A társadalom kivetettjei
felé fordult, és ez az arisztokratikus vezető réteg gondolkodásával nem
egyezett. Így például a szadduceusokéval, de a farizeusokéval sem. Jézus
nekik túl reformista volt. Egyébként ő sosem mondta magát a zsidók királyának,
amikor azt kérdezték tőle, hogy te vagy-e a zsidók királya, azt felelte:
te mondád.
/A Szent István-bazilika (Hild József, Ybl Miklós, 1905). „Számos olyan
formája van a szentmisének, amelyik zsidó liturgikus elemeket tartalmaz”
Fotó: Dezsô Tamás /
Ha nem úgy viselkedett, mint egy király, ő sem mondta magát annak,
miért gondolták – s vádolták – mégis, hogy az?
Tudnunk kell azt, hogy a héber masiach szó, amely felkentet jelent,
jelentheti a királyt is, akit, mint tudjuk, szentelt olajjal felkentek
királyi tisztségére, de jelentheti az Isten által "felkent” küldöttet,
a megváltót is, aki a világot minden bajától megszabadítja. Abban a korban
több messianisztikus mozgalom volt, és a zsidó vezető réteg, amely ebben
az időben az arisztokratikus szadduceusi főpapi körből állott, attól tartott,
hogy ez a messianisztikus mozgalom a rómaiak ellen irányul, vagy ezek így
fogják tekinteni. Ezért voltak ellene.
A keresztény hit szerint Jézussal a megváltás bekövetkezett. A zsidó
hit szerint nem. Tehát a zsidók ma is várják konkrétan a Messiás eljövetelét,
vagy a lényeg a reményben, a várakozásban van?
A Messiás-várás az a zsidó vallásban abszolút élő elv, a lényeg, hogy
várni kell. Van egy szép legenda a jámbor haszid rabbiról, akihez bekopogtat
egy híve, és azt mondja, hogy eljött a Messiás. A rabbi odamegy az ablakhoz,
kitekint, és azt mondja: nem látok különbséget. Ma is ugyanazt látom, mint
tegnap. Vagyis ha a Messiás eljön, az azt jelenti, hogy az egész életvitelben
valami nagy változás lesz.
Milyen változás, hogyan lehetne azt észrevenni?
A Bibliában – a Messiástól függetlenül, de azzal összefüggésben is
– a próféták ezt az örök béke gondolatával fejezik ki. Jesaja próféta könyvének
11. fejezetében van egy gyönyörű békelátomás, amikor az oroszlán, a párduc
együtt játszik a gödölyével, a kígyó gödrébe a kisgyerek baj nélkül benyúlhat,
szóval az embervilág és a természet világa megbékél.
Ez nagyon szép gondolat, és abszolút modern ökológiai szemléletű.
Mondhatjuk modern gondolatnak is, de a lényege az, hogy idealisztikus.
S az ideáloknak az a természetük, hogy nem teljesen megvalósíthatók. De
ahogy valahol olvastam: nem elérhető, ám a feléje vezető út maga is szép.
Mindnyájan esendőek vagyunk, hibákkal teli, de ha az ember igyekeznék egy
kicsit – s ebben segíteni őket a papoknak fontos feladatuk – az emberibb
emberi magatartás felé, akkor már azon az úton tennénk egy lépést, amely
a Biblia prófétái által ideálként elénk vetített örök béke felé vezet.
Gondolom, ennek alátámasztására idézte előadásában a protestáns teológus,
Barth Károly szép mondatát.
Majsai Tamás református lelkész kollégámnak egy dolgozatában olvastam
Barth Károlynak, a világhírű teológusnak ezt a nagyon ideillő mondatát,
hogy tudniillik az nagy baj lenne, ha a héber Biblia, általánosan elterjedt
nevén az Ószövetség és az Újszövetség Istene egymással vitába szállna.
Hiszen ha más utakon, módokon és más fölfogásban is, de ugyanazt az egyetlen
Istent szolgáljuk. És azonos két legfőbb vallásos eszménk is: az isten-
és emberszeretet.
naptemaja@mhirlap.hu
Az interjúkat készítette: Szále László
Az oldalakat szerkesztette: Újvári Miklós
Csokitojás, nárcisz, mákos bejgli és Audi A4-es
Kárpátaljai húsvéti szokások a fiatalok körében
Tudósítónktól
http://www.magyar-szo.co.yu/
Húsvéti hagyományok Kárpátalján...
Leggyakrabban az idősebbeket szokás kérdezni erről, most azonban a fiataloknak
tettük fel a kérdést: ők hogyan ünneplik a feltámadást? Ungváron tanuló
nagydobronyi, szernyei, forgolányi, beregsomi és nagyberegi egyetemisták
mondták el élményeiket, tapasztalataikat, falvaik fiataljainak húsvéti
szokásait.
Húsvét. Ezt hallván mi jut elsőként eszetekbe? -- kérdezzük a kárpátaljai
megyeszékhely egyetemének különböző karain tanuló vidéki fiataloktól.
A feltámadás -- válaszolja a nagyberegi Kovács Tünde, aki elsőéves magyar
szakos. Úrvacsorázás és locsolkodás, egészíti ki a beregsomi Roják Vince.
Nagyon fontos, hogy mi, fiatalok is megőrizzük, továbbvigyük nagyanyáink
és nagyapáink ünnepi szokásait, f?zi hozzá Musz Antal, aki bár Nagydobronyban
lakik, rendszerint Nagyszőlősön, a nagyszül?knél, ottani ismer?söknél,
barátoknál tölti a húsvétot.
Az egyik legszebb családi ünnepként méltatják Jézus Krisztus feltámadását
a forgolányi Orosz családban, akiknek Sándor fiuk az Ungvári Nemzeti Egyetem
nemzetközi kapcsolatok szakán már harmadéves. Ő mondja el, hogy Forgolányban
régen szekérrel jártak a legények, s bizony ők még vízzel locsolták a lányokat.
Az még ma is gyakori, hogy előkerül a vödör, de a szekeret jobb esetben
már egy Audi A4-es váltja fel.
S hogy mit kapnak a fiúk a locsolkodásért? Nos, a hagyományos festett,
hímzett tojás egyre inkább háttérbe szorul, bár a nagymamák még Szernyében
és Nagyberegen is hímzenek. Kovács Tündéék általában 40 tojást készítenek,
ebb?l a fele csokitojás, a másik fele festett, a szernyei Bimba Mónikáéknál
is hasonló az arány. A közeli ismer?s, rokon kissrácok a csokitojásból
kapnak, a többieknek marad a hagyományos. Az idősebb fiúk viszont csak
ritkán tehetik "tarisznyájukba" a tojást, nekik általában étellel-itallal,
no és a leányzó kedvességével, figyelmességével kell beérniük. Beregsomban
és Szernyében előfordul még, hogy nárciszt kap a locsoló. Nagydobronyban
pedig virágágakat tűznek ki virágvasárnap a lányos házak kapujába, hogy
egy héttel később mindenki tudja, hova érdemes betérni. Máshol viszont
az a szokás, például Beregsomban is, hogy a nagymamák a kapuban állva invitálják
az ifjú locsolókat 3-4 éves unokájukhoz.
Locsolóversek. Manapság inkább csak a kisebbek, úgy 12 éves korig, mondanak
alkalomhoz illő verseket. Beszélgetőtársaim is belekezdenek néhányba "Zöld
erdőben jártam..., Én kis kertész..." , de a legfrappánsabbat Roják Vince
mondja: "Egy tök, két tök, három tök, négy tök, öt tök, nem tökölök, öntök."
Az ungvári Kovács Sándor, aki elsőéves magyar szakos, nagy érdeklődéssel
hallgatja ismerősei történeteit, s némi jóindulatú irigységgel jegyzi meg,
hogy a megyeszékhelyen bizony nem dívik a húsvéti hagyományápolás. A fiatalok,
de az idősebbek is, csak a közeli rokonokhoz, ismerősökhöz néznek be, de
a legifjabbak közül is csak néhányan veszik nyakukba a várost. S zömében
pár fős csapatokban teszik azt. Musz Antal, aki barátai körében csak Tóni,
erre reagálva hozzáteszi: szerinte illetlenség nagyobb társasággal járni,
mert annak nem örülnek a vendéglátók. Akárcsak annak sem, veszi át a szót
Tünde és Mónika, hogy egyesek jócskán sötétedés után térnek be, de Tündééknél
olyanra is volt példa, hogy éjjel kettőkör zörgették fel a házat.
Többen párhuzamot tudnak vonni a nagyobb vallási ünnepek között. Vince
szerint karácsonykor és húsvétkor kerülnek leginkább előtérbe a rokoni,
baráti kapcsolatok, s a szűkebb család ilyenkor biztos, hogy időt tud szakítani
az együttlétre. Tóninak már csak azért is különleges ez az ünnep, mert
nagymamája kizárólag karácsonykor és húsvétkor süt mákos bejglit.
Az pedig a Kárpátalján élő különböző nemzetiségek közötti toleranciára
vall, hogy a bevezetőben felsorolt falvakban az ukrán fiúk közül nagyon
sokan ünneplőbe öltöznek, s kölnivel a zsebükben felkeresik a magyar lányokat.
A nagyobb evangelikus és ortodox ünnepeket mindkét felekezet tagjai tiszteletben
tartják, s az elszaporodó vegyes házasságokban mindkét alkalommal asztalt
terítenek.
Dunda György
„Magyarok: a történelem rendkívüli túlélői”
www.nol.hu
„Magyarok: a történelem rendkívüli túlélői” címmel egynapos tudományos
konferenciát rendeztek szombaton Washingtonban a Smithsonian Intézet és
a magyar nagykövetség szervezésében.
A konferencia vezérfonala az volt, hogy Magyarország körül ezeréves
államisága során birodalmak és államok bomlottak fel és tűntek el, miközben
a magyarok minden balsorsuk ellenére megőrizték páratlan nemzeti jellegüket,
túlélték a tatárjárást, a török hódítást, a Habsburg uralmat, a szovjet
uralmat és két világháborút.
Ágoston Gábor történész, a Georgetown University oktatója áttekintést
adott a magyar történelemről a kelet-ázsiai sztyeppéktől az Európai Unióig.
Az Ausztriában élő Paul Lendvai újságíró, történész anekdotákkal fűszerezett
előadásában idézett Ezer év győzelem a vereségben című könyvéből, amelyet
A Thousand Years of Victory címmel most adott ki angolul a Princeton University
Press. Makkai Ádám professzor, a chicagói University of Illinois tanára
A magyar kultúra és irodalom mint a túlélés eszköze címmel tartott előadást.
Alan Walker, a zenetudományok professzora a kanadai Ontarióból Magyarország
zenei örökségéről beszélt. Hugh Agnew történész, a George Washington University
adjunktusa Budapestről, az Osztrák-Magyar Birodalom második fővárosáról,
a város kiegyezés utáni gyors fejlődésről tartott előadást a mintegy 150
fős hallgatóság előtt.
A konferenciát Simonyi András nagykövet nyitotta meg, este pedig a magyar
nagykövetségen fogadást adott a konferencia előadóinak a tiszteletére.
2003. április 21., hétfő 13:40