Alkotmánybíróság: hétfőn eutanázia-határozat
Népszabadság - www.nol.hu
Az Alkotmánybíróság hétfőn nyilvánosan hirdet határozatot az eutanáziával
kapcsolatos beadványról, amelyben azt kérik a testülettől, hogy semmisítse
meg az egészségügyi törvénynek az önrendelkezési jogot korlátozó, kiüresítő
paragrafusait, és állapítsa meg a mulasztásos alkotmánysértést azért, mert
hiányzik a büntető törvénykönyvből a "méltányossági ölésnek" nevezett privilegizált
tényállás.
Az eutanázia szó az eu (jó) és a Thanatos (a görög mitológiában a halál
istene) szavakból származtatható. Orvosetikai meghatározás alapján az eutanázia
végrehajtásának módja szerint aktív és passzív eutanáziát különíthetünk
el. Aktív az eutanázia, ha az orvos tesz valamit, ami megrövidíti a beteg
életét, míg passzív eutanázia esetén az orvos elmulaszt megtenni valamit,
ami a beteg életét meghosszabbítaná. Aktív eutanázia esetén tehát az orvos
megöli a beteget, passzív eutanázia esetén csak hagyja meghalni.
Takács Albert alkotmányjogász, az ombudsman jelenlegi helyettese és
Kmetty Ildikó ügyvéd 1993 novemberében azért fordult az Alkotmánybírósághoz
a kegyes halál kapcsán, mert egy asszony saját kezével segítette halálba
gyógyíthatatlan gyermekét, és emiatt az anyát emberölésért elmarasztalta
a bíróság. Az anyát végül Göncz Árpád akkori köztársasági elnök 1996-ban
kegyelemben részesítette.
Ha az elviselhetetlen kínokkal küzdő ember méltóságának megőrzését választja
saját életével szemben, akkor a halálról hozott döntésében nem szabad akadályozni
vagy korlátozni. Az egyénnek joga van az élethez, ameddig élni akar, de
ha a saját életéhez fűződő érdeke megszűnt, akkor az életéhez való joga
nem alakítható át az élet kötelességévé. Az indítvány szerint az 1997-es
egészségügyi törvény számos részletszabálya korlátozza az önrendelkezéshez
való jogot az önkéntes, passzív eutanázia eseteiben, amikor a halálos beteg
saját akaratából kéri az életfenntartó kezelés megszüntetését. A törvény
ugyanis különféle orvosi vizsgálatokhoz, orvosi bizottságok nyilatkozataihoz
köti a beteg önrendelkezési jogának gyakorlását.
Kis János egyetemi tanár, filozófus és Sajó András alkotmányjogász,
akadémikus tavaly az eutanáziaügy kapcsán az Alkotmánybírósághoz címzett
levelükben alapvetően a fenti beadvány mellett érveltek. Álláspontjuk szerint
az egészségügyi törvény szükségtelen és aránytalan, néhol egyenesen önkényes
korlátozásai együttes hatásukban kiüresítik, alkalmazhatatlanná teszik
az életmentő, életfenntartó kezelés visszautasításának jogát.
Az Alkotmánybíróság teljes ülése 2002 májusában kezdte meg az eutanáziával
kapcsolatos indítvány tárgyalását, az ügyet Németh János, az Alkotmánybíróság
elnöke magára szignálta, így ő a téma előadó bírája.
A testülethez tíz éve benyújtott indítvánnyal először az Alkotmánybíróság
akkori elnöke, Sólyom László foglalkozott, de 1998-ig, alkotmánybírói megbízatása
megszűnéséig nem került napirendre az eutanázia ügye. A közvélekedésben
az eutanáziával összefüggésbe hozott két legismertebb ügyben a magyar igazságszolgáltatás
egyértelműen emberölésnek minősítette a cselekményeket.
Binder Györgyi 1993 szeptemberében végzett gyógyíthatatlan betegségben
szenvedő, nagyfokú fizikai fájdalomnak kitett 11 éves lányával, gyermeke
kérésére. A kislány fürdővizébe egy működő hajszárítót ejtett, majd a víz
alá nyomta a gyermekét, aki néhány másodpercen belül meghalt. Az eutanáziára
hivatkozó anyát a Fővárosi Bíróság kétévi börtönbüntetésre ítélte, amelynek
végrehajtását háromévi próbaidőre felfüggesztette. Az ügyészi fellebbezésnek
helyt adva a Legfelsőbb Bíróság 1995 októberben úgy döntött, hogy az emberölésért
kiszabott szabadságvesztést a vádlottnak le kell töltenie.
Az ítélet szerint, ha a büntetőjogi szabályozás lehetőséget adott volna
az eutanáziára, azt akkor is egyértelműen az orvos és a beteg viszonyára
kellett volna leszűkíteni. A bíróság kitért arra is, hogy a magyar büntetőjog
a passzív eutanázia megítélésében is szigorú, ilyen esetekben emberölés
állapítható meg.
Az LB ítélete után Binder Györgyi a köztársasági elnökhöz fordult kegyelemért;
Göncz Árpád akkori államfő 1996 májusában négy évi próbaidőre felfüggesztette
az asszony börtönbüntetésének végrehajtását.
A kegyes halál kérdése Magyarországon 2001 februárjában, az úgynevezett
fekete angyal-ügy kapcsán került újból az érdeklődés középpontjába, bár
a bíróság szerint a fővárosi Nyírő Gyula kórház volt nővére nem eutanáziát
hajtott végre. A nővért emberölésért, illetve annak kísérletéért 2002 decemberében
kilenc évnyi fegyházbüntetésre ítélte első fokon, nem jogerősen a Fővárosi
Bíróság.
Magyarországon az 1997-ben elfogadott egészségügyi törvény szerint a
beteg minden olyan ellátást, amelynek elmaradása esetén egészségi állapotában
várhatóan súlyos vagy maradandó károsodás következne be, csak közokiratban
vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban, írásképtelensége esetén két
tanú együttes jelenlétében utasíthat vissza.
A törvény szerint az életfenntartó vagy életmentő beavatkozás visszautasítására
csak abban az esetben van lehetőség, ha a beteg olyan súlyos betegségben
szenved, amely az orvostudomány mindenkori állása szerint rövid időn belül
- megfelelő egészségügyi ellátás mellett is - halálhoz vezet és gyógyíthatatlan.
Sándor Judit jogász, a Közép-Európai Egyetem tanára szerint akárhogyan
is dönt az Alkotmánybíróság, valószínűleg többször szembesülünk még az
élet végén meghozott egyéni és orvosi döntések jogi és etikai vitájával.
Véleménye szerint az alkotmánybírósági döntést követő jogalkotás többlépcsős
folyamat lesz, de emellett szükség van a kórházi gyakorlat folyamatos követésére
is. A kegyes halált törvénybe iktatni nehéz. Sándor Judit úgy vélte: az
eutanázia kérdésében kívánatos volna a magyar kórházi gyakorlatot alaposan
felmérni, ahogyan tették ezt Hollandiában is az ottani, többlépcsős szabályozás
kialakításakor.
A strasbourgi székhelyű Európai Emberi Jogi Bíróság tavaly a brit Diane
Pretty beadványa kapcsán foglalkozott az öngyilkosságban való közreműködés
jogi megítélésével. A 43 éves nő betegsége, bénulása miatt nem tudta az
öngyilkosságot végrehajtani, ha pedig férje segített volna neki, akkor
elítélhették volna.
Európában csak két országban, Belgiumban és Hollandiában nem büntetik
az eutanáziát, míg más államokban jelképes szankciókat szabnak ki a kegyes
halált választók segítőire. Svájcban nincs törvény az eutanáziáról, egy
zürichi klinikán az utóbbi 4 évben mintegy 150 ember, köztük az idén az
első brit kapott segítséget az önként választott halálhoz. Nagy-Britanniában
ugyanis az eutanázia-tilalom megsértői 14 évig terjedő börtönbüntetésre
számíthatnak.
Amerikai Egyesült Államok legfelsőbb bírósága nem ismerte el sem a végső
önrendelkezést mint alapvető alkotmányos jogot, sem pedig azt, hogy a polgárokat
hátrányosan érinti az a törvényi rendelkezés, amely bünteti az orvos aktív
közreműködését a halál siettetésében.
(MTI)
Európai lecke – gyorstalpaló filmtanfolyamokkal
2003. április 26. 10:00
ww.mno.hu
Munkatársunktól
Van a Duna Televíziónak egy sorozata, amelyről, az intézmény néhány
munkatársán és pár lelkes nézőn kívül, talán senki nem tudja, milyen értékes
széria. Az angol történelem kritikus korszakait mutatja be - különböző
időkben, különböző alkotók által, különböző felfogások szerint forgatott
játékfilmek által. A kronológiai sorrendre is ügyelve - tűzi őket műsorára
a Duna, amikor elérkezettnek látja az időt a néző megajándékozására. LŐCSEI
GABRIELLA ÍRÁSA
Lelkének felemelésére, agyának megdolgozatására. A sort március elején
az Oscar-díjas Anna ezer napja című filmmel kezdték (a címbeli Annát, VIII.
Henrik lenyakaztatott hitvesét Genevieve Bujold játszotta, a rendező Charles
Jarrott volt). Az utolsó képek magányos, koravén kisgyermeket mutattak,
az uralkodó Erzsébet nevű leánykáját, aki hosszú, vörös hajzuhatagának
terhével úgy jár-kel a palotakertben, mint aki pontosan tudja, milyen intézkedésekkel
fogja helyrehozni azt a sok bűnt és tévedést, amelyet elődei elkövettek.
A következő filmben – Shekar Kapur rendezése modern alkotás, szerkezete
is, ritmusa is más, mint az évtizedekkel korábban forgatott „első résznek”
– az uralkodói szerepre viharos és viháncoló kamaszévek kitérőjével készülő
ifjú hölgyként látjuk viszont (megszemélyesítője az HBO által is vetített,
Elizabeth című angol filmben Cate Blanchett). A két mű között a históriai
kötelékeken túl a hangsúlyosan „képbe hozott” vörös hajzuhatag teremt összeköttetést.
Áprilisban, húsvét vasárnapján megint Charles Jarrott művével volt találkozásunk,
Erzsébet ellenlábasát, a skót Máriát mutatta be a –sorozat” harmadik „epizódja”,
az örök lázadó, Vanessa Redgrave főszereplésével.
Ami közös e három filmben: a történelmi hűség és a művészi igényesség.
Nem találni egyikben sem olyan párbeszédet, amelyet a forgatókönyvíró ne
tudna igazolni történészek által feldolgozott (hitelesített vagy korabeli
hamisítványnak tartott) dokumentummal, és nincs talán egyetlen olyan kosztüm,
díszlet és arckikészítés, amelynek eredetijét ne láthatná a világ híres
udvari festők, az ifjabb Holbein vagy Francois Clouet képein. És mégsem
tűnnek e filmalakok múzeumi figuráknak. Sőt, a történelem és a modern művészet
közös hitelesítő pecsétjével válnak korukon és egyszeri életükön is túlnövő
személyiségekké. Egyszerű emberekké, akiknek a rájuk mért feladatok közti
helytállását vagy elbukását, érzelmi vergődését, magányát, félelmét és
tragédiáját az néző is a sajátjaként élheti meg, akit nem éppen uralkodói
szereppel ruházott fel a sors. Alighanem éppen ettől a sajátos kettősségtől
válik maradandó élménnyé a televíziós találkozás ezekkel a játékfilmekkel.
De van e televíziós bemutatóknak más hozamuk is. Nem lebecsülendők,
hiszen európai eligazodásunkhoz nélkülözhetetlen ismereti gyarapodásunkat
is segíthetik, a felzárkózási folyamatot is gyorsítják. Az Európai Unióhoz
való csatlakozásunkról szólván sokat tanakodunk, vajon mennyire ismeri
hazánkat Európa. Arról azonban jóval kevesebbet beszélünk, hogy a magyarság
mennyire ismeri azt a közösséget, amelynek előbb-utóbb a tagja lesz. Nem
a (sajnos, eléggé gyér létszámú) hazai értelmiség tudásszintjében kételkedem,
hanem mindazokéban, akik kisebbrendűségi félelmekkel elegyített gőggel
várják e sorsfordító társulást. És nincs, aki vagy ami tudatosítaná bennük,
"odaát" is a múltjukat más-más módon megszenvedő, övéik boldogulásával
hol szerencsésen, hol szerencsétlenül sáfárkodó, hozzánk módfelett hasonlatos,
gyarló emberek éltek és élnek! Nemzedékek tanulták meg minálunk – parancsszóra!
– a Szovjetunió (agyonhamisított) történelmét, és a saját históriánk „csatlós-gyalázatát”.
Meg a kommunista ember „nagyszerűségét”, a polgári s az arisztokrata „elemek”
gyöngeségeit… Most azonban új tudásokra volna szükség – gyorstalpaló tanfolyamok
által. És van-e ehhez jobb segédeszköz, mint a jó játékfilm?
Erdélyben is megalakul a Magyar Nemzeti Tanács
www.mno.hu - radio.hu
Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács létrehozásáról döntött Székelyudvarhelyen
a királyhágómelléki református egyházkerület és a helybeli polgári egyesület
szervezésében összehívott fórum. A Székelyföld és Erdély más vidékeiről
érkezett mintegy 1500 résztvevő az erdélyi magyar közösség tiszteletbeli
elnökévé választotta Tőkés László püspököt.
Az udvarhelyi fórumon létrehozták a Nemzeti Tanács felállításáért felel?s
kezdeményező testületet, amelynek 31 tagja van. Volt és jelenlegi RMDSZ-es
parlamenti képviselők, a Magyarok Világszövetségének néhány erdélyi tisztségviselője,
önkormányzati és más közéleti személyiségek.
A testület a tervek szerint másfél éven belül belső választásokat kíván
szervezni a romániai magyarság számára, s a választások eredményeképp jönne
létre a Nemzeti Tanács, az erdélyi magyar közösség önkormányzata, amely
– mint a szervezők mondták – elsősorban az RMDSZ által elfelejtett autonómia
statútumot fogja véglegesíteni.
Célunk a kulturális és területi autonómia – mondta Toró T. Tibor RMDSZ-es
parlamenti képviselő, a kezdeményez? bizottság ügyvivő testületének soros
elnöke. Tőkés László szerint az erdélyi magyarság általános választását
az RMDSZ által elszabotált és újabban csak RMDSZ tisztújítás céljából tartandó
belső választások helyett kell megtartani.
A fórumon Szász Jenő, Udvarhely polgármestere bejelentette, hogy véget
kell vetni a Romániai Magyar Demokrata Szövetség választási monopóliumának.
Ezért az Erdélyben szerveződő polgári körök a közeljövőben ernyőszervezetté
alakulnak, amely részt vesz majd a 2004-ben esedékes romániai helyhatósági
választásokon.
"Aki nem politizál, bűnt követ el” - Ahogy tetszik
www.magyarhirlap.hu
Május elején mutatják be az Új Színházban az Úrhatnám polgárt, melyben
Eperjes Károly Dorante grófot alakítja. Eperjes többek között a művészet
és a hatalom szerinte szükségszerű kapcsolatáról, a színpadon való megtéréséről
és arról is beszél, hogy talán eljut odáig, ahol az örök dicsőség ragyog.
/Fotó: Pélyi Nóra /
Volt egy olyan időszak, amikor szinte csak Taub János rendezte. Most
mintha Vidnyánszky Attilával találtak volna ugyanígy egymásra, aki az Álszentek
összeesküvésében és a Karnyónéban is helyzetbe hozta.
Rendezett azért más is, de tény, hogy A hetvenkedő katona után volt
néhány év, amikor olyan sűrűn rendezett Taub, hogy mással nem dolgoztam.
És ez számomra hasznos is volt. De már régen "kiböktem” magamnak Vidnyánszkyt,
utaztam rá, és ő is utazott énrám. Több beregszászi előadását is láttam,
vágytam erre a típusú színházra. Egyszer mondtam is neki, hogy "nagyon
szívesen dolgoznék veled”. Azt válaszolta, "én is veled, úgy megcsinálnám
veled az Álszentekben Moli?re-t.” Ez a tervünk több évet késett.
Miért éppen ezt a darabot akarta önnel színpadra állítani?
Ô tudja, nem kérdeztem meg. Ráadásul nem először játszom olyan szerepet,
amelyik öregszik, férfikorban kezd, és idősen fejezi be. Úgy gondoltam,
hogy látott az Eldorádóban, A nagy generációban, ezekben a filmekben sokat
öregedtem, de így volt ez a Szerelem a Krímben című előadásban is. Különben
is, nekem való Moli?re szerepe, ő számomra az egyes számú szerző. Tele
van humorral, mindig katarzis van a darabjai végén, ugyanakkor éles tollú,
miközben lírája is van. A teljességre törekszik.
Nem elképzelhető, hogy azért is akarta önnel Vidnyánszky az Álszentek
összeesküvését eljátszatni, mert hangsúlyosan a művészet és a hatalom viszonyáról
szól? Erről pedig önnek az életből nyilván sok olyan tapasztalata van,
amit föl tud használni a szerepben.
Egy adott pillanatban viccesen annyit kérdeztem, "valami szándékod
van ezzel?” Azt mondta, "menj a francba”.
Pedig biztosan nem véletlen ez a szereposztás. A színész pedig óhatatlanul
sok mindent felhasznál a színpadon abból, amit megél.
A konkrét hatalomban – kivéve az egynapos képviselőségem – soha nem
voltam benne. Hogy engem és minden művészt érdekel a hatalom és a művészet
kapcsolata, az normális. Például ott alakultak ki komoly színházi hagyományok,
ahol nemcsak a fióknak írtak, hanem az udvar be is mutatta a műveket.
Az interjúiban egyenesen azt állítja, hogy aki nem politizál, az bűnös.
Aki nem politizál, szerintem valóban bűnt követ el. Politizálni annyit
tesz, mint a polisszal, a társadalommal foglalkozni. Az pedig lelkiismereti
kötelesség. A művészetnek és a hatalomnak kapcsolatban kell lennie egymással,
csak nem mindegy, hogy milyenben. A rossz hatalom és a rossz művészet kapcsolata
borzalmas. A jó hatalom és a jó művészet kapcsolata remek.
Milyen az egyik és milyen a másik?
A jó hatalom és a jó művészet az, amely Isten törvényeit szem előtt
tartva akarja "megigazítani” az emberiséget.
És milyen a kapcsolatuk?
Ha mindkettő jó irányba hat, pozitív. A pozitív a pozitívval pozitívat
eredményez, ez matematika.
Azt is állítja, attól, hogy politizál, és jobboldali, kissé máshogy
is megy föl a színpadra...
Én elsősorban nem jobboldali vagyok. A jobbik részt választom, és ahol
azt megtalálom, oda teszem le a voksomat. Nem azért vagyok most a jobboldalon,
mert szántszándékkal jobboldali vagyok, hanem, mert a jobbik részt választom,
és azt a jobboldalon találom.
Tetten érhető-e mindez a színpadi létében?
Hogyne. A munka választásomban. Olyan munkában, ami eleve deprimál,
kifordítja az igazságot, nem veszek részt. Az szerintem nem művészet, az
látlelet, valóságshow. Persze vannak nehéz helyzetek, amikor például az
ember egy klasszikus műben vállal szerepet, és csak később derül ki, hogy
a rendező elcsúszott lelkülete magasabbra helyezi magát, akár Shakespearenél,
Moli?re-nél is. Ebből számtalan esetben komoly konfliktusom támadt. Ilyen
eset volt például A hazug egyébként kiváló előadása, ennek a vége merőben
eltért a Goldoni-féle katarzistól. A próbák alatt végig sulykoltam, hogy
ez nem helyes. Egyszer előadás közben egy mondattal meg is változtattam
a produkció végét, de ezt a rendező, Vlad Mogur kikérte magának. Én pedig
azt mondtam, hogy ne vicceljen, nem Goldoni öli meg a darab címszereplőjét,
hanem ő.
A Hídember című filmben is problémája volt Széchenyi halálával. Nem
volt hajlandó a szerepe szerint főbe lőni magát.
Szerepem szerint nyílt színen én csupán egy az egyben a főbe lövést
nem szerettem volna eljátszani. Az öngyilkosságra nincs konkrét, százszázalékos
bizonyíték, erről a történészek a mai napig vitatkoznak. A rendőrségi jegyzőkönyveknek
megfelelő állapot szerint fejeződik be a film, így mindenki olyan következtetést
von le, amilyet akar.
A Hídember kapott hideget-meleget a kritikusoktól. Ez mind lepergett
önről, mindent tendenciózusnak érzett, vagy azért akad, amin elgondolkozott?
Elgondolkoztam, és aki szamárságot mondott, az magára vessen. Akitől
pozitívumot kaptam, az pozitív véleményt hozott elő belőlem. De az a temérdek
hajcihő, ami a film körül volt, mindenképpen nagyon nagyon sok energiát
adott. Azt gondoltam, ha ennyire támadják a filmet, akkor az valahol igen
értékes. Küzdeni kell érte.
Szóval támadni kell önt, és akkor mind jobban lesz?
Nem feltétlenül. Egyesek övön aluli támadása azonban pluszenergiákat
mozgósított bennem. Ugyanis a támadástól azt éreztem, hogy valamit eltalált
ez a film. Egy olyan életutat mutat meg, ami példaértékű a nemzet számára.
Ez pedig sokaknak fáj.
Máshol beszélt róla, hogy időnként egyedül érzi magát, magányos, akár
színészek között is, mert nem feltétlenül azt gondolják, amit ön. Ha bemegy
a színészbüfébe, és a társai nem ugyanazt gondolják, amit ön, az is energiát
ad?
Természetesen, hiszen ez azt jelenti, hogy még mindig nem teszem elég
jól a dolgomat, emiatt nem látnak valamit jól. Az is lehet, hogy én tévedek,
ám igyekszem a jó irányba haladni. Ha pedig valaki még nem ott tart, akkor
még meg kell győznöm, és ezt nem adom föl. Egyedül sem vagyok soha, ha
magányosnak időnként érezhetem is magam bizonyos helyzetekben. De egyedül
soha nem lehetek, mert hívő emberként hiszem, hogy jelen van az Isten.
Ön mondta, hogy időnként lököttnek nézik. Ilyenkor is azt érzi, hogy
nem csinált valamit jól, és hogy jelen van az Isten? Erre mindig tud gondolni?
Minden pillanatban kapcsolatot próbálok kialakítani Istennel. Ha valaki
lököttnek tart, először is megvizsgálom, hogy igaza van-e. Ha nincs igaza,
akkor azt mondom, "hát, Uram, ő még itt tart”. Ez pedig erőt ad nekem arra,
hogy tudatosítsam magamban, úgy kell viselkednem, hogy az illető azt a
véleményét, hogy lököttnek tart, előbb-utóbb átminősítse.
Nem utálja azt, aki lököttnek tartja?
Kiszúrnék magammal.
Senkit nem utál?
Nem utálhatok. Persze fájni fájhat, amit mondanak rólam. A bűnöst soha
nem utálhatom, de a bűnt igen. Egy műtétnek akkor is neki kell menni, ha
fájdalmat okoz.
Azért az a politikai oldal, ami mellé időnként demonstratívan odaáll...
Én nem demonstratívan állok oda, én a jó mellé állok. És oda állok,
ahol ezt politikai erőben pozitívan látom megfogalmazva. Hogy ez demonstrációnak
tűnik, az az ő bajuk. Nem demonstrálok, hanem egy értékrend mellett állok
ki.
De a politika mindkét oldalán utálkozás is van. Amikor odaáll az egyik
oldal mellé, óhatatlanul egy "meccs” részese lesz.
Nézze, a meccsen vannak, akik rugdossák egymást, és vannak, akik fociznak.
Nézőpont kérdése is lehet, hogy ki mit minek lát...
Major Tamás azt mondta nekünk a főiskolán, hogy a tragédia és a komédia
között csak nézőpontbeli különbség van. Ez hibátlan mondat. A következő
darab, aminek a premierje előtt állunk, az Úrhatnám polgár sem pusztán
csak vígjáték. Az a kérdés, hogy a rendező az adott szituációt milyen perspektívából
ábrázolja. Egy jó vígjátékban vannak tragikus pillanatok is, jó tragédiában
pedig komikusak.
Mindig elmondja, az örömhírt hozza az embereknek. Manapság annyian szomorúak,
depressziósak, milyen örömhírt lehet hozni?
Keresztény és össztársadalmi felelősségem az örömhírt hirdetni. Örömhír
pedig, hogy a halál nem a végső stáció, hanem Istennek köszönhetően az
örök élet. Számos visszajelzést kapok arról, hogy az az út, amit járok,
másoknak is örömet okoz.
De nyilván kap ellenkező viszszajelzést is.
De mindig meg kell nézni, hogy amit kapok, kitől kapom. E szerint kell
a hallottakat értékelnem.
Nem úgy van az, ha az ember valamiben nagyon hisz, akkor már mást nem
tud befogadni? Lepöcköli magáról.
Mit ért "máson”?
Például más világnézetet.
Azt nem pöckölöm le magamról, ha azonban az rossz, magamra vonatkoztatva
nem alkalmazom, maximum elszenvedem, elviselem. A nyitottság nem azt jelenti,
hogy az ember rosszat, jót, befogad. A nyitottság azt jelenti, hogy a jót
befogadja, a rosszat pedig elkerüli.
Nyilván konkrét meggyőződése van arról, mi a jó, és mi a rossz.
Igen. Ami az Istennek jó, az az embernek is jó.
Van, aki más istenben hisz, mint ön, vagy nem istenhívő.
Ez az ő felelőssége.
Meg van győződve arról, hogy az ön hite a biztos?
Meggyőződésem, hogy Jézus Krisztus az Isten egyszülött fia, és hogy
ő a tökéletes út. Ô ezen a tökéletes úton járva, fájdalmakat megtapasztalva,
utat mutatott nekünk. Ô egyben megváltó is. Nincsen egyetlen más világvallás
sem, amelyiknek megváltója lenne.
Volt tékozló fiú is. Mikor lett istenhívő?
Mindig is istenhívő voltam, de liberális keresztény voltam.
Az mit jelent?
Az fából vaskarika. Borzasztóbb, mint a nemzeti szocialista, mert az
még csak összetartozik, az két öntörvényű állapot. De a liberális és a
keresztény nem tartozik össze, mert az egyik öntörvényű, a másik istentörvényű
állapot. Az én meglátásom szerint a kereszténynél szabadabb ember a világon
nincs, mert a szabadságot a jó értelmében vett teljességében értelmezi.
Az az igazán szabad, aki a rosszra rá meri mondani a nemet.
Mikor vált igazi kereszténnyé?
Amikor feladtam azt az álláspontomat, hogy ünnepi keresztény vagyok,
be-bejárok a templomba, de a hétköznapokon azzal tettem engedményt magamnak,
hogy majd meggyónom, amit tettem.
Mitől történt önben ez a változás? Vannak, akik azt állítják, hogy a
híres rendezővel, Vasziljevvel való munka közben. Vasziljev sok mindent
nem fogadott el önben, harcoltak egymással.
Valóban keményen, de nagy szeretettel harcoltunk egymással. Mind a
mai napig tartjuk a kapcsolatot. Az ő egyik próbáján, a színpadon történt
a lelki fordulat.
Hogyan történt?
Amikor úgy látszott, hogy Vasziljev és a társulat abszolút nem bírja
megérteni egymást, akkor egy adott pillanatban úgy éreztem, mintha pontosan
érteném Vasziljevet, és kérdéseket tettem föl. A kérdések kapcsán a társulat
előtt hülyének éreztem magam, mégis Vasziljev azt mondta, hogy "értik,
mit mond? Enélkül nem megy. Ez maga a hit. Velem négy évvel ezelőtt ez
történt, mint most a Károllyal. Szemléljék, amit ő most megtapasztalt.”
Már akkor, Vasziljev próbája közben, a színpadon tértem meg. Ez a megtérés
később napi megtéréssé vált, és most szeretném elérni, hogy ez pillanat
mint pillanat megtérés legyen. Tehát, hogy folytonosan megigazult állapotban
éljek. És ha folytonosan ez a megigazult állapot van, akkor nem kérdés,
hogy az ember a jobbik rész mellett áll akár a szakmában, akár a családban
vagy bárhol.
Ettől máshogy játszik?
Összeszedettebben és a teljességre törekvőbben játszom negatív és pozitív
szerepet is. És ez azt jelenti, hogy végre az érzelemnek és az értelemnek
a harmóniája kialakul bennem a magánéletben, a színpadon egyaránt. Ez üdvösebb
állapot, mint a korábbiak. Korábban a lelkem néha eltörött, és hamisan
játszott. Azt gondolom, hogy amióta megtértem, kevésbé hamisan és talán
néha tisztán játszom. A megigazulásomhoz számomra elengedhetetlen volt
a tékozló fiú korszak, mert én ezt az utat jártam. De ez nem mindenki számára
szükségszerű. Ha azonban nem lett volna beérkezés, veszett út lett volna.
Megfogalmazható, hogy zarándokútjának melyik pontján tart?
A magam gyarlóságaival és egyre többet megtapasztaló szemlélődő létével
olyan nap mint nap égő, megújhodó állapotban vagyok, hogy talán eljutok
oda, ahol az örök dicsőség ragyog. Ahogy Pilinszky írja: "Éjfélkor talán
étek leszünk egy hatalmas halász asztalán.”
Az Ahogy tetszik melléklet további írásait az április 26-ai nyomtatott
Magyar Hírlapban olvashatják.
2003. április 27., vasárnap 23:56