Fizetős autópályák: kamerák figyelnek - Csekken küldik a bírságot
ww.hirtv.net
Elkészült M3-as és az M1-es új kamerarendszere, a bliccelők ezután már
nagyobb eséllyel számíthatnak a büntetésre. Bár a kamerás rendszer lényegében
már január óta működik, eddig még nem küldött ki ez alapján pótdíjfizetési
felszólítást az Állami Autópályakezelő Rt. A rendszer eddig 2 százalékos
hibával működött, vagyis olyanokat is megbírságolhattak volna, akik rendesen,
matricával közlekedtek vagy egyáltalán nem is jártak az autópályán.
Mintegy 40 millió forintos pótberuházással sikerült tökéletesíteni
a rendszert, ezáltal már minden kétséget kizáróan meg tudják állapítani,
hogy ki a valóban jogosulatlan használó. Mostantól megkezdik a csekkek
postázását a bliccelőknek.
Mediawave - vissza az őszinteséghez
www.nol.hu • Szerző: BiL
Illusztráció egy a fesztiválon bemutatott filmből
Két apró észrevétel a Mediawave dokumentumfilmjeivel kapcsolatban arról,
hogy a felnőtté válás folytán az ember megtanul szerepeket játszani és
hazudni.
A huszonhárom éves ukrán Max Meheda kilenc perces dokumentumfilmjében
gyerekek játszanak az óvodában. Metrósat úgy kell játszani, hogy a gyerekek
összekapaszkodnak és körbevonatoznak a szobában.
A gyerekek árvák, egy metróállomáson találták őket. A filmben, amikor
a gyerekek elalszanak, sötét alagútban rettenetesen nagy vasdarabot látunk
félelmetesen közeledni. Az állomáson rongyba csavart emberek alszanak.
Lenyűgöző, pokoli képek, sokkal valóságosabbak, mint az óvodai játék. Az
embernek az jut eszébe, hogy mennyi minden van, amiről a felnőttek nem
beszélnek a gyereknek, mennyi elképesztő benyomás éri őket, amelyekről
ebben a világban úgy hallgatnak a felnőttek a gyerekek előtt, mintha nem
is léteznének. Dolgozza fel a gyerek, ha tudja.
A női válasz
Falusi emberek olyan egyszerűen, zavartalanul néznek a kamerába, mintha
az életük már véget ért volna és minden szerep értelmetlen lenne számukra.
Szergej Lozinca filmjében oroszországi vidéki emberek ácsorognak a vásznon.
Más nem történik.
Biciklivel vagy tehénnel, házzal a háttérben, ünneplőben vagy gumicsizmában,
részegen vagy józanul néznek. Felfoghatatlan közvetlenség. Mintha ezen
a tekinteten kívül minden más hazugság lenne, mintha a mi életünk hazugság
lenne ahhoz képest, ahogyan ők jelen tudnak lenni a gumicsizmájukban, a
kamera előtt, azokban a szörnyen lepusztult végeken, ahol élnek.
Megkérdeztem egy romániai rendezőszakos lányt, aki a fesztivál vendége
volt, szerinte mit csinált Szergej Lozinca a szereplőivel, hogy így megnyíltak.
A lehető legpraktikusabb, igazi női választ kaptam.
Ezek írástudatlan, egyszerű emberek voltak, amilyenekből Romániában
is nagyon sok van vidéken - mondta a lány, aki szerint, ha ilyen embereket
a kamera elé állítanak, nem is tudnak mások lenni, csak önmaguk. Nincsenek
szerepeik. Ezt már nehéz elképzelni egy magyar nagyvárosban.
Ötszáz éves a rejtélyes mosoly
NSZ • 2003. május 3. • Szerző: Dési András
www.nol.hu
Leonardo da Vinci 1503-ban kezdte el Mona Lisa-portréját megfesteni.
De Sade márki a nőiesség megtestesülését látta benne.
George Sand szerint ha valaki csak egyszer is rápillantott, sosem fogja
elfelejteni. A fauve-ista irányzat egyik legjelesebb képviselője, Kees
van Dongen viszont azt gyanította, hogy a földkerekség leghíresebb zárt
mosolya csúf fogakat rejt. Ha még nem derült volna ki, a Mona Lisáról van
szó. A „mesterművek mesterműve” a legváltozatosabb reakciókat váltja ki
az emberekből.
A világ legismertebb festménye az idén ünnepli ötszáz éves születésnapját.
Egészen pontosan Leonardo da Vinci (1452–1519) 1503-ban kezdte el festeni
a képet, amit jó pár évvel később fejezett be. Az egy centi vékony nyárfa
táblára festett Mona Lisa az elmúlt fél évezredet meglehetősen jól átvészelte.
Pedig nem egy veszélyes pillanat volt az életében. Egyik féltékeny s nem
teljesen beszámítható férfi rajongója a viszonzatlan szerelmet a kép megsemmisítésével
akarta megbosszulni. Egy hazafias érzelmű olasz építőmunkás 1911-ben ellopta
a Louvre-ból, hogy visszaszolgáltassa a remekművet Itáliának.
A legdurvábban a reklámipar forgatta ki – fogkrém, labdarúgó-világbajnokság
és szeszes ital népszerűsítésére egyaránt felhasználva. Nincs még egy ilyen
műalkotás a világon, amelyet ennyire bálványoztak, dicsőítettek, gúnyoltak,
majmoltak, másoltak, nevetségessé tettek vagy átvitt értelemben „meggyaláztak”
volna. A vicc- és hirdetési kampányok azonban egy cseppet sem ártottak
népszerűségének. Sőt ellenkezőleg. Évente több mint hatmillióan zarándokolnak
el a Szajna-parti Louvre-ba, hogy a kötelező párizsi program részeként,
a vakuzó-videózó turistahadakkal megküzdve legalább egyszer találkozzanak
vele.
Az 500 évesen is „örökifjú” Mona Lisa még mindig sok titkot rejteget.
A dátumot és szignót egyaránt nélkülöző kép nagy valószínűséggel Francesco
del Giocondo firenzei kereskedő feleségét, Lisa Gherardinit ábrázolja.
Giorgio Vasari (1511–1574), Da Vinci első életrajzírója szerint a gazdag
firenzei kalmár rendelte meg neje portréját a Mesternél, aki jól ismerte
az 1495-ben házasságot kötött párt. Del Giocondo azonban – nem tudni, miért
– nem vette át a művet. Mi történhetett? Összevesztek? A megrendelő elégedetlen
volt? Da Vinci miért ragaszkodott annyira a képhez, amelyet franciaországi
száműzetésébe is magával hozott?
A kérdésekre egyelőre nincs válasz. Amit biztosan tudni, hogy az olasz
polihisztornak (csillagásznak, építésznek, festőnek, mérnöknek, tudósnak,
zenésznek stb.) menedéket nyújtó I. Ferenc francia király 1518-ban vásárolta
meg nem kevés pénzért a Moliere nyelvén La Joconde-nak nevezett arcképet.
A Valois-k, később a Bourbonok vagyonát gazdagító kincs hosszú időn keresztül
a fontainebleau-i, majd a versailles-i kastélyt díszítette, s 1798-ban
került a királyi palotából „központi múzeummá” átváltoztatott Louvre-ba.
E helyszínt már csak ritkán hagyta el. Például akkor, midőn néhány évig
Bonaparte Napóleon hálószobájának intimitását fokozta. A már említett 1911-es
rablást is ép bőrrel megúszta – két év múlva egy firenzei garniszállóban
bukkantak rá –, csak úgy, mint a második világháborút, amelyet a dél-franciaországi
Quercy-kastélyban, egy ágy alá rejtve vészelt át. A festékréteg sértetlen
maradt, mindössze a vastag lakkbevonat sárgult be a korral.
A „legkíméletlenebbnek” kétségkívül a XX. század bizonyult. A modern
irányzatok hívei a Mona Lisa-mítosz megsemmisítésével akartak végleg leszámolni
a statikusnak talált klasszikus képzőművészettel. A dadaista Marcel Duchamp
1919-ben bajuszt festett neki, Philippe Halsmann a ráncossá változtatott
kezekbe dollárokat nyomott.
A firenzei hölgy mindezt békésen tűri. Jelenleg ideiglenesen a Louvre
Rosa Termében várja, hogy 2004 végén–2005 elején visszakerüljön végleges
helyére, az Államok termébe. A 76,96 centi magas és 53,08 centi széles
kép – amelyet 1974 óta különleges, állandó nedvességmérést biztosító keretben
tartanak – immáron visszavonhatatlanul kettős életet él. A modern fogyasztói
társadalom által irgalmatlanul kihasznált tárgynak már nincs sok köze ahhoz
a műremekhez, amelyet egy nagy reneszánsz festő, egy bizonyos Leonardo
da Vinci festett meg.
Párizs, 2003. május
Interjú Bolyai Gáspárral
http://www.hhrf.org/erdelyinaplo/
"El akarták hitetni az emberekkel, hogy csak névrokona vagyok a nagy
matematikusnak..."
– Bevezetőként arra kérem, mondja el: ki is ön tulajdonképpen, milyen
szálak fűzik Bolyai Jánoshoz, a nagy matematikushoz?
– Bolyai Gáspár vagyok, János egyenes ágú leszármazottja. Pontosabban
János unokájának, Farkasnak az unokája. A matematikust soron követő ötödik
generáció. Bolyai Jánosnak két gyereke volt, Dénes és Amália. Dénes háromszor
nősült, mindhárom házasságából egy-egy fiúgyermeke született, az elsőből
a már említett Farkas, a harmadikból pedig a Magyarországra áttelepedett
János, míg a második házasságából született Antal még gyerekkorában elhunyt.
Tehát az 1870-ben Marosvásárhelyen született Bolyai Farkas az, akinek leszármazottai
tovább viszik Erdélyben a Bolyai nevet. Az 1907-ben, Edelényben született
János azonos nevű fia ma is él. Farkasnak hét gyermeke volt, három lány,
négy fiú. Közülük csak az ötödik gyermeknek, Jánosnak, illetve a hetediknek,
Gáspárnak, az apámnak van fiúgyermeke, az 1954-ben született Farkas, illetve
az én személyemben, akik tovább adhatjuk a Bolyai nevet.
– Erdély egyik legrégibb magyar családjaként a Bolyaiak jelentős szerepet
játszottak annak történelmében is.
– Rónay Elemér a Turul című folyóirat 1942. évfolyamában a következőket
írja: "A Bolyai család Erdély legrégebbi magyar családjainak egyike. Valószínű,
hogy ősei a honfoglaló magyarokkal jöttek be és telepedtek le a Bolya völgyében,
ahol a 19. század végéig éltek és birtokosok voltak." Az első oklevéllel
igazolt ősünk, Bolyai Ákos a 13. század végén élt. A négy fia: Gáspár,
Mihály, Tamás és II. Ákos által alapított családi ágak közül csak az utóbbié
maradt fenn, a többiek már századokkal ezelőtt kihaltak. A család magát
– a matematikus öccse, Gergely szerint is – II. Gyula erdélyi vajdától
származtatja, akinek dédapja, Töhötöm (vagy Tétény) az Árpáddal rokon hét
vezér egyike. Mindezekből tagadhatatlanul következik, hogy a Bolyai család
igen fontos szerepet játszott a magyarság kétezer esztendős Kárpát-medencei
történelmében, s a matematikus Farkas és János után a tudomány történetében
is.
– Térjünk vissza a jelenbe. Sokáig még a marosvásárhelyiek sem tudtak
arról, hogy a kiváló matematikusoknak egyenes ágú leszármazottai élnek
a városban.
– Így van. Egyetlen példát mondok: Oláh-Gál Róbert, a kiváló Bolyai-kutató,
miután a Természet Világa folyóirat 1996-os januári számában a családfáról
írt tanulmányában még maga is az edelényi ág tagjait nevezte meg a család
egyetlen ma is élő leszármazottainak, néhány hónappal később viszont, emberi
nagyságát bizonyítva, már helyesbít. A következőket írja: "Sokan (sajnos
én is) kételkedve fogadták, hogy Marosvásárhelyen élnek egyenes ágon Bolyai-utódok,
ugyanis marosvásárhelyi vagyok, a szüleim is, nagyszüleim is azok, én a
Bolyai Farkas Líceumban végeztem, és sohase hallottam, hogy Marosvásárhelyen
élnének Bolyai-utódok." Ellentétben Oláh-Gállal, Weszely Tibor a mai napig
igyekszik fenntartani a tévhitet, s úgy tesz, mintha a világon sem volnánk.
Pedig ha valakinek, neki tudnia kellene az igazságot, hisz az édesapám
és az övé legalább három évtizede ismerik egymást, kollégák voltak, s kutatómunkája
során nem egyszer fordult apámhoz adatokért, dokumentumokért.
– Ön mivel magyarázza ezt a magatartást?
– Nézze, elismerem, hogy a nacionálkommunista éra alatt egy kutató számára
nem volt "időszerű" a mienkéhez hasonló magyar családok történetével való
foglalatoskodás, netán a ma élő leszármazottak utáni kutakodás. Ma viszont
már nincsenek tabu témák, a ‘89-es politikai változások után úgyszólván
már minden kutatható. Weszely viszont még ‘90-ben is azt nyilatkozta az
azóta megszűnt helyi tévében, hogy a Bolyaiaknak nem élnek már egyenes
ágú leszármazottai. Pedig amint azt már előbb is említettem, tudott, tudnia
kellett rólunk. Aztán 1996-ban vettem magamnak a bátorságot, hogy a Romániai
Magyar Szabaddemokrata Párt jelöltjeként versenybe szálljak a polgármesteri
tisztségért, nos, azóta végérvényessé vált az RMDSZ feltétlen bizalmát
élvező kutató irányomba megnyilvánuló ellenszenve. A választási kampány
alatt azt szerették volna elhitetni az emberekkel, hogy legjobb esetben
is csak névrokona lehetek a nagy matematikusnak...
– Az imént ellenszenvről szólt, miben nyilvánult ez meg?
– A rendszerváltás után sorban alakultak a különböző társaságok, alapítványok,
de senkinek nem fordult meg a fejében, hogy – ha csupán gesztusként is
– bár egyikbe a család valamely vásárhelyi tagját is beválasszák. Az általam
említett úr pedig mindent megtett, hogy távol tartson a 2002-es ünnepi
rendezvényektől is. Meghívták viszont az edelényi Bolyai Jánost. A Bólyán
tartott ünnepség előestéjén Weszely telefonon felajánlotta apámnak: ha
el akarna menni, másnap reggel legyen a gimnázium elől induló autóbusznál.
Egy hetvenkilenc éves öregember meghívásának nyilván nem ez a módja. Aztán
másnap újra jelentkezett, elmondta, hogy Kiss Elemér tanár úr lakásán találkoznak,
ahol jelen lesz az edelényi Bolyai János is, ha úgy gondolja, menjen el
ő is. Hát nem ment el. Amit igen-igen furcsállok: Bolyai János úgy távozott
Marosvásárhelyről, hogy nem tartotta érdemesnek megismerkedni apja testvérének
leszármazottjaival. El tudom képzelni, mi mindennel tömték tele a fejét
a tanár urak. Ilyenkor önkéntelenül adódik a kérdés: mi lehet az oka annak,
hogy a nyilvánvaló bizonyítékok ellenére valaki, esetünkben Weszely Tibor,
makacsul ragaszkodik korábbi állításához, miszerint Bolyai Jánosnak Erdélyben
már nem élnének egyenes ágú leszármazottai, illetve – amint azt Oláh-Gál
Róbert korábban már megtette – nem hajlandó kiigazítani tévedését? Lehet
találgatni...
Sz. L.
Csángósors a Pro Minoritate folyóiratban
http://www.hhrf.org/hargitanepe/
Miért fordulunk Kelet felé? Miért foglalkozik a magyar nyilvánosság
egy része a moldvai csángókkal? Minek tulajdonítható a moldvai csángómagyarok
iránti fokozott érdeklődés? Ezekre a kérdésekre keres választ a Pro Minoritate
folyóirat 2002 téli száma. A lapszám egyik fő témája a csángósors. Hatos
Pál szempontokat szolgáltat írásában a csángókutatás kulturális kontextusainak
értelmezéséhez, Seres Attila a XIX– XX. század fordulóján Moldvában szervezett
„csángómentés"-t veszi számba, Boross Balázs pedig adalékokat szolgáltat
„a moldvai csángók identitásának komplex valóságához egy kulturális antropológiai
esettanulmány tükrében".
Hatos Pál leszögezi: „a nyelvi asszimiláció visszafordíthatatlanná vált".
Ugyanakkor megállapítja, hogy „a csángókutatások további tartós vonzerejét
két okból is prognosztizálni lehet. Egyrészt a csángó népnév által is szimbolizált,
se ide, se oda nem tartozás a nemzeti azonosságtudat máig ambivalensen
feldolgozott, Mohács és Trianon által szimbolizált gravaminális (azaz sérelmi)
rétegének fontos része, de ezen túlmenően a csángó problematika recens
emberi jogi térbe kerülése azok számára is módot ad a kisebbségekkel és
az elnyomottakkal való találkozásra, akik számára a kérdés történetileg
a nemzettudathoz kötődő problematikája idegen vagy elutasítandó". Hatos
Pál Tánczos Vilmos megállapításaira utalva megjegyzi: „s mindezeken túlmenően
‘keletnek megnyílt kapuja’ az elveszett szakralitás kihunyó mécsesei az
egzisztenciális értelemkeresés és a személyes identitás számára mindig
aktuális nosztalgia programját hordozzák."
Itt jegyezzük meg, hogy Kolozsvárott nemrégiben konferenciát tartottak,
amelyen a moldvai csángómagyarok kutatásával foglalkozó műhelyek, kutatók
– nyelvészek, néprajzosok és kulturális antropológusok – mutatták be legújabb
kutatásaik eredményeit. A rendezvényen a bukaresti Marius Diaconescu kutató
mítosznak nevezte a csángók M?rtinas-féle román eredetelméletét. A konferencián
elhangzott, hogy a csángómentéshez kapcsolódó csángókutatás kedvezőtlenül
hatott a tudományos munkára, s most már elérkezett az ideje annak, hogy
érzelemmentesen viszonyuljon a tudomány a kérdéskörhöz.
Visszatérve a Pro Minoritate folyóiratban szereplő írásokra: tanulságos
olvasmányt nyújtanak a Kárpát-medencei népszámlálásokról szóló írások,
vagy érdekes adatokat lehet megtudni az erdélyi románság és a reformáció,
illetve a reformáció és a görög katolicizmus kialakulása összefüggéséről.
SARÁNY ISTVÁN
Ötvenéves a fekete doboz
www.gondola.hu-MTI
David Warren ausztráliai tudós, kutató fejlesztette ki az első fekete
dobozt, amely ma nélkülözhetetlen a repülőszerencsétlenségek elemzésénél.
Hatalmas robbanás rendítette meg 1953. május 2-án a világ első sugárhajtású
utasszállító repülőgépébe vetett bizalmat: lezuhant egy brit Comet Kalkutta
közelében. Röviddel utána újabb két repülőszerencsétlenség történt a Földközi-tenger
fölött, és mindez elindította a repülőgép- katasztrófák okkutatását.
Az olasz partok közelében szerencsétlenül járt két Comet lezuhanásának
színhelyén talált bádoglemezek, az ülések és a pilótafülkék összeroncsolódott
darabjai nemcsak borzalmas látványt nyújtottak, hanem a katasztrófa okait
kutatóknak feladták a leckét is. Kezdetben szakértők víz alatti kamerákkal
vizsgálták a roncsokat. Kutatás közben támadt Warren-nek a gondolata, hogy
olyan készülékre lenne szükség, amely feljegyzi a pilótafülkében folytatott
beszélgetéseket és rögzíti a repülési adatokat.
Az elgondolása iránt kezdetben alig mutatkozott érdeklődés a légügyi
hatóságoknál és a repülőgépiparban. Egy pilóta egyesület "velük együtt
repülő kémnek" nevezte a készüléket, egy tanulmány pedig azzal érvelt,
hogy "egy ilyen készülék több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol".
Hamarosan azonban mégis megkezdődött a fekete doboz "karrierje": a
brit repülésügyi hatóság egy magas rangú munkatársa ugyanis el volt ragadtatva
a készüléktől és meghívta Európába Warrent, hogy ott mutassa be készülékét.
Nem sokkal később megkezdődött a fekete doboz sorozatgyártása és a rákövetkező
években számos légitársaság kötelezővé tette beépítésüket gépeibe.
Azóta a fekete dobozok nélkülözhetetlenek légi katasztrófák okainak
kiderítéséhez. A fekete dobozoknak volt köszönhető, hogy sikerült például
kideríteni a polgári repülés eddigi legsúlyosabb katasztrófáját előidéző
okot. 1977-ben Tenenerife repülőterén összeütközött két Boeing 747-es utasszállító
repülőgép. A katasztrófa 583 emberéletet követelt. A fekete dobozok feljegyzései
alapján megállapítható volt, hogy a pilóták és az ellenőrző torony közötti
végzetes félreértések okozták a tragédiát.
A fekete doboz megvesztegethetetlen tanú, amikor pilóták veszekednek
vagy helytelenül reagálnak valamire. Ugyanakkor mentesíti is a pilótákat
vádaskodások alól, mivel a műszaki hibákat és az irányító torony helytelen
utasításait is regisztrálja. A technikai fejlődés során az első fekete
dobozokat a hetven években mágneses szalagok, majd húsz évvel ezelőtt elektronikus
chipek váltották fel.
A fekete dobozokat főleg a gépek hátsó részében helyezik el, hogy jobban
elviseljék a gép esetleges lezuhanását. Követelmény, hogy legalább fél
órán át ellenálljanak akár 1100 Celsius fokos hőségnek is. Napjainkban
a korszerű fekete dobozok 30 paramétert is képesek rögzíteni, aminek segítségével
azután a vizsgálatot végzők képesek a repülőgép által röviddel a katasztrófa
előtt megtett utat számítógépen imitálni.
Warren készülékének prototípusa ezeknél jóval egyszerűbb volt, mégsem
került szemétdombra, hanem megbecsült helyet kapott Melbourne tudományos
múzeumában - áll a dpa fekete doboz krónikájában.
2003. május 03., szombat 19:39