„Hazudni nem szabad” Deák Ferencz az anekdoták tükrében
www.mno.hu
Pósa Zoltán
Liska Dénes munkáját a könnyű szórakozásra vágyók is élvezettel forgathatják.
Észre sem veszik közben, hogy sokkal inkább megragadnak bennünk még az
adatok is egy anekdotáskötet olvasása közben, mint sok-sok „túdós” történelemkönyv
biflázásakor. Ha végigolvassuk a művet, emberközelbe kerül mindőnkhöz Deák
Ferenc, a haza bölcse, kinek idén ünnepeljük centenáriumát.
A Medicina Könyvkiadó Panoráma sorozatában jelent meg Liska Dénes könyve,
sokat igérő fő- és alcímmel, archaizáló, tizenkielencedik századias bőrkötésben,
a reformkor, a szabadságharc, az önkényuralom, a Bach korszak, a kiegyezés
korát megidéző, korhű metszetek reprodukcióival.
A főcím – Deák Ferencz az anekdoták tükrében – azért ébreszt nyomban
érdeklődést minden történelem- és irodalomkedvelő emberben, mert eszébe
juttatja, hogy Deák Ferenc a huszonegyedik század művelt olvasója számára
is afféle ismeretlen ismerős. Akiről mindent tudni vélünk, ám ha jobban
belegondolunk, ráébredünk, hogy szinte csak az epitethon ornansát (eposzi
állanó jelzőjét) ismerjük: a haza bölcse.
A középiskolai történelemtanulmányok nyomán minden érettségizett ember
számára nyilvánvaló, hogy ezt a nevet nevet joggal vívta ki a XIX. század
sorsfordulókban igencsak bővelkedő époszában. Deák Ferenc a kiegyezés eszmei
szülőatyja, az elnyomó hatalommal, a Habsburg-dinasztiával folytatott tárgyalások
és a kivitelezés kulcsembere volt, korának Kossuth és Széchenyi mellett
harmadik legjelentősebb politikusa. Neki köszönhetjük a XIX. század végének
millenniumi fölvirágzását. Arról ő tehet legkevésbé, hogy az Osztrák-Magyar
Monarchia prosperitását erőszakkal halasztotta hamvába az első világháború,
a vörös puccs, majd a trianoni tragédia.
Viszont azt már jóval kevesebben tudják, hogy a „Hazudni nem szabad”,
Liska Dénes könyvének alcíme nem csupán egy evidenciamagyarázó maxima,
ambitusról, úri tajtékpipából előpöfögött bölcsesség. Deák Ferenc ezt a
mondást kora újságíróihoz intézte, kijelentvén, hogy a zsurnaliszta számára
a tehetségnél, a jólértesültségnél is fontosabb az igazmondás. Bizony,
a haza bölcse abban a korban, amikor először a reformkor dicső alakjai,
majd a márciusi ifjak, később a passzív rezisztenciába menekülő hazai gondolkodók,
végül a kiegyezés létrejöttéért bábáskodók még a sajtószabadságért harcoltak,
Deák Ferenc ráébredt, hogy a sajtószabadság korlátozásánál is nagyobb veszélyeket
hordoz az, hogy az újsígírók jelentős része gyarló ember. Először sejtette,
aztán meg is tapasztalta, hogy egyesek a hirtelen támadt szabadságot a
szenzációhajhászás szolgálatába állítják, s mindennél fontosabbnak tartják
az olvasótábor növelését. Nem kevésbé félt a haza bölcse attól, hogy a
hazugság zamatát, a nyilvánosság hatalmát megízlelő sajtó alantas politikai
csatározások eszközévé fajulhat. Deák Ferenc megérezhette, mi következik
abban az évszázadban, a huszadikban (netántán a huszonegyedikben), hiszen
a tizenkilencedik század legszemérmetlenebb sajtóbetyárjai is ártatlan,
gimnazista leánykák egy mai bulvárújságíróhoz, vagy kereskedelmi televíziós
médiasztárhoz képest.
Mindeme gondolatokat szellemesen tárja elénk a könyv írója, Liska Dénes,
aki könyve legfőbb forrásaként a legendás Tóth Béla, az 1907-től 1957-ig
élt jeles művelődéstörténész öt kötetes Magyar Anekdotakincs című könyvét
jelölte meg, amelynek ritka, ötödik könyvét Szuhay Balázstól, a 2001-ben
elhunyt jeles színművész-írótól kapta ajándékul. Az író kommentárjaiban
jelzi, hogy az anekdoták segítenek megrajzolni egy rokonszenves történelmi
személyiség különös arculatát, elmondják mindazt, ami a históriás könyvekből,
a parlamenti jegyzőkönyvekből, a kiemelkedő személyiség emlékirataiból
is hiányzik. Ugyanakkor arra is utal, hogy a jóízű történeteket nem szabad
száz százalékig készpénznek venni. Deák Ferenc szavaival inti olvasóit
szkepiticizmusra: „Sok anekdotát tulajdonítanak nekem – mondta egyszer
Deák Ferencz –, csakhogy úgy vagyok velök, mint a budai keserűvízzel, amelyet
Deák Ferencz víznek hívnak: se nem enyim, se nem élek vele.”
Az ízes és szellemes történetektől szinte hemzseg a kötet, s jellemző
pillanatokban örökíti meg Deák Ferenc életének főszereplőit. Liska Dénes
munkáját a könnyű szórakozásra vágyók is élvezettel forgathatják. Észre
sem veszik közben, hogy sokkal inkább megragadnak bennünk még az adatok
is egy anekdotáskötet olvasása közben, mint sok-sok „túdós” történelemkönyv
biflázásakor. Ha végigolvassuk a művet, emberközelbe kerül mindőnkhöz Deák
Ferenc, a haza bölcse, kinek idén ünnepeljük centenáriumát. És elénk tárul
egy olyan korszak hangulata is, amelynek legtragikusabb pillanatai is biztatóbb
kisugárzásúak, mint a huszadik század második felének palaszürke és vérvörös
órái. (Medicina Könyvkiadó, Panoráma, Budapest 2003.)
A keresztet cipelőkért
http://www.kronika.dntcj.ro/
A Magyar Állandó Értekezlet ma kezdődő ülésének egyik sarkalatos kérdése
a trianoni határköltöztetés óta saját hazájukban haza nélkül élni kényszerülő
magyar családok támogatása.
A jelekből ítélve oly módon változhat a határon túli magyarságról szóló
kedvezménytörvény, hogy személytelenné válna a Kárpát-medencében a határokon
kívül élő magyarságnak nyújtott támogatás.
Az elképzelés, miszerint ne a gyermeküket magyar iskolákban taníttató
magyar családok, hanem azok az intézmények kapják az évi 20 ezer forintot
kitevő támogatást, amelyben magyar gyermekek tanulnak, olyan intézményrendszerbe
mosná bele a státustörvény eredeti szándékát, amelyben a magyar ember mint
egyén a háttérbe szorul. Amennyiben a támogatást személyek helyett intézmények
kapnák, igaz, hogy azok is részesülnének a segítségben, akik ugyan nem
magyarok, de magyar iskolában tanulnak, de tompulna magának a kedvezménytörvénynek
a lényege. Márpedig a bizonytalan magyar szülőket nem arról kell meggyőzni:
azért vigyék magyar suliba gyermeküket, mert ott új padok vannak. Hanem
abban kell segíteni nekik egyénileg, hogy legyen pénzük a távolabbi magyar
iskolákba ingáztatni, vagy bentlakásba adni gyermeküket. Ezt érzi és érti
például a dél-erdélyi szórványmagyarság nemzeti sanyarúságán sziszifuszi
módon enyhíteni próbálkozó dévai Csaba atya.
Ha pedig a jelzések szerint változna a kedvezménytörvény, éppen az
a szelleme szenvedne kárt, miszerint a támogatásunkra született jogszabály
éppen a magyar nemzet együvé tartozásának erősítésére hivatott. Arra hogy
személy szerint is érezzük: mi is a magyar nemzethez tartozunk, figyelnek
ránk, és trianoni keresztünk cipelésén egyénileg, emberhez szólóan is segítenek.
A jobboldali radikalizmussal éppenséggel nem vádolható szövetségi elnök,
Markó Béla is ezt a személyre szóló támogatást szorgalmazta eleddig, és
minden bizonnyal éppen abból a meggyőződésből helyezkedett a pártérdekek
fölé, mert tudja és érzi, hogy a romániai magyarság körében mire van igény:
arra, hogy a segedelem azokhoz a magyar családokhoz jusson el, akik vállalják
ezt a keresztet.
Csaba atya és Markó is minden bizonnyal tudja, mert megéli, hogy a
lemorzsolódás egyéni nyomorból válik közösségivé. Tehát olyan „apróságokra”
is jó lenne odafigyelni, mint amelyekről Csaba atya beszél: a támogatás
senkit nem ment meg a nyomortól, de legalább a keresztet cipelők érzik,
hogy ők is fontosak. Most és mindörökké.
Benkő Levente
Ismeretlen német katonák sírja Tordatúron - Itt nyugszik a német
kancellár édesapja?
http://www.hhrf.org/szabadsag
Hét végén jelet helyeztek el a Tordatúr községben 1944 szeptemberében
elesett német katonák sírhelyénél — tájékoztatta lapunkat Wellmann Mária
Magdolna. A nyugdíjas hölgy különbözô értesülések alapján kutatott a település
határában elesett katonák sírhelye után. — Nem tudtuk pontosan, hol temették
el ôket. Végül 2002 tavaszán sikerült ráakadnom a helyre. Azonnal értesítettem
a Német Demokrata Fórumot, a kolozsvári Német Kulturális Központot, a bukaresti
német nagykövetséget és a nagyszebeni fôkonzulátust. A német hatóságok
a brassói Hellmann urat bízták meg azzal, hogy a helyszínen tájékozódjon,
és intézkedjen ez ügyben — tette hozzá Wellmann Mária Magdolna.
Arról is beszámolt, hogy a hétvégi eseményen jelen volt Todea Vasile
polgármester. Wellmann Mária sajnálatát fejezte ki, hogy Pataki Lôrinc,
a település magyar alpolgármestere nem jött el a sír megjelölése alkalmából
tartott rendezvényre. Megtudtuk: az 1944 ôszén Tordatúrban elesett német
katonák emlékére Kádár István római katolikus plébános tartott gyászszertartást.
Wellmann Mária Magdolna nem zárta ki, hogy ezen a helyen temették el
Fritz Schrödert, a jelenlegi német kancellár édesapját. — Nem kizárt, hogy
a kancellár édesapja itt nyugszik. Az elkövetkezô idôszakban szakértôk
vizsgálják majd a földi maradványokat annak érdekében, hogy megállapítsák
ezek személyazonosságát, és értesítsék a németországi hozzátartozókat.
Örvendek, hogy végre jel van azon a helyen, ahol a német katonák elestek
— nyilatkozta Wellmann Mária Magdolna.
Cannes-i Filmfesztivál: amerikai film nyerte az Aranypálmát
MTI-nyomán
Az amerikai Gus Van Sant "Elephant" című filmje nyerte az 56. Cannes-i
Filmfesztivál Aranypálma-díját a nagyfilmek kategóriájában. Az 50 éves
alkotóművész kettős sikert aratott, neki ítélték a legjobb rendezőnek járó
díjat is.
A cannes-i Filmpalotában vasárnap este hirdették
ki a világ egyik legrangosabb mozis versenyének végeredményét. A 12 napos
rendezvénysorozaton 13 ország húsz nagyjátékfilmje vetélkedett az elismerésért.
A díszünnepségen Monica Bellucci olasz színésznő,
a fesztivál háziasszonya szólította a színpadra a díjakat átadó filmsztárokat.
A győztes film alkotójának Isabelle Huppert francia
színésznő nyújtotta át az Aranypálmát. Az Elephant egy átlagos amerikai
középiskolában játszódik, ahol mindaddig semmi említésre méltó nem történik,
amíg egy napon két diák, minden látható ok nélkül le nem mészárolja iskolatársait.
A megrendítő történet szereplőinek többségét amatőrök alakítják.
A legjobb rendezőnek járó kitüntetést Geraldine
Chaplin kezéből vette át az amerikai rendező. Gus Van Sant látható megindultsággal
fogadta a kivételes elismerést, s bár köszönőszavait saját nyelvén mondta
el, a végén Vive La France! (Éljen Franciaország!) szavakkal fejezte ki
háláját.
A cannes-i Nagydíjat a török Nuri Bilge Ceylan Uzak
című alkotásának ítélték, s e film két szereplője, Muzaffer Ozdemir és
Mehmet Emin Toprak, megosztva kapták meg a legjobb férfi szereplő kitüntető
címet. Toprak nem sokkal ezelőtt, autóbalesetben életét vesztette.
A fesztivál benjáminja, a 23 éves Samira Makhmalbaf
iráni rendezőnő a Zsűri díját kapta a tálibok utáni Afganisztánban játszódó
"At Five in the Afternoon" (Délután ötkor) című filmjéért.
A legjobb női alakítást a zsűri megítélése szerint
a kanadai Marie-Josée Croze nyújtotta honfitársa, Denys Arcand rendező
The Barbarian Invasion (Barbár invázió) című művében. Arcand ezért a moziért
a legjobb forgatókönyv díját vitte el.
A rövidfilmek kategóriájában az ausztráliai Glendyn
Ivin "Cracker bag" című rendezése aratta le a pálmát. A zsűri különdíját
a francia Juan Solanas "L'homme sans tete" (Fej nélküli ember) című filmjének
ítélték.
Az idei cannes-i verseny nagy meglepetése volt,
hogy a legesélyesebbnek számító dán Lars von Trier (a 2000-es fesztivál
győztese) "Dogville" című, minden szempontból formabontó filmje semmilyen
kategóriában nem nyert. Általános vélemény szerint a film főhősnője, Nicole
Kidman Oscar-díjas ausztrál filmcsillag egészen kivételes teljesítményt
nyújtott az Amerikában játszódó, közel 3 órás játékfilmben.
Az 56. Cannes-i Filmfesztivál hivatalos versenyprogramjában
magyar film nem indult. A Kritikusok Hetében Politzer Péter Gránátok című
kisfilmjét, a Rendezők Kéthete szekcióban Mundruczó Kornél A 78-as Szent
Johannáját mutatták be.
Eurovíziós dalfesztivál -
www.dunatv.hu
Török győzelem született Rigában a 48. euróvíziós dalfesztiválon. A
szoros versenyben a 39 éves Sertab Erener énelkesnő lett az első, aki rendkívül
népszerű hazájában, és olyan kiemelkedő sztárokkal is énekelt már együtt,
mint José Carreras vagy Ricky Martin. Eddig 4 millió példányban fogytak
el albumai szerte a világon. A fesztiválon 26 ország vett részt. A második
helyen egy belga, míg a harmadikon egy orosz együttes végzett.
Megnyílt a magyar könnyűzene első múzeuma - Négy évtized emlékei
- Aradszky László nyakkendőjétől Tátrai Tibor halászhálójáig
www.dnp.hu
Csikor Ottó
Minden túlzás nélkül állíthatjuk, rocktörténeti esemény helyszíne volt
tegnap a budapesti Old Man's Pub: a veterán blues énekes, Deák Bill Gyula
a magyar popzene számos jól és kevésbé ismert, ifjú, illetve lassan nagyszülő
korú képviselőjének jelenlétében átvágta a szalagot, s ezzel megnyílt az
első magyar Zenész Múzeum. A szórakozóhely falain, illetve az azokra elhelyezett
vitrinekben archív fényképek, hangszerek, fellépő ruhák s más személyes
tárgyak idézik meg a honi könnyűzene egy-egy jelentős figuráját s az elmúlt
negyven esztendő emlékezetes pillanatait. A hangulatos összeállítás látogatói
olyan sosem látott relikviákat tekinthetnek meg, mint Radics Béla öngyújtója
vagy Zalatnay Sarolta dedikált pólója, s közben elgondolkodhatnak az idő
múlásán és a divatok változásain. Sajnos a dicséretes, hiánypótló tárlatnak
vannak gyermekbetegségei is: a kiállított tárgyak elrendezése teljesen
esetleges, a látottak alapján igen keveset tudunk meg egy-egy előadóról,
s a kollekció távolról sem ad teljes képet a magyar rock történetéről.
Mint maga a rockzene, az első rockmúzeum ötlete is Angliában született
meg, mégpedig Danny Friedmannak, a Hollies együttes technikusának agyában,
a hatvanas évek végén. A lelkes technikus kezdetben csak mikrofonokat gyűjtött,
aztán gondolt egyet és kiterjesztette tevékenységét a brit popzene nagyjaihoz
kapcsolódó relikviákra is. A kitartó és szorgalmas munka hamarosan meghozta
gyümölcsét, rövid időn belül magáénak mondhatta Buddy Holly gitárját, Jimi
Hendrix első wah pedálját, a "lassú kezű" gitáros, Eric Clapton pengetőjét,
Bob Dylan szájharmónikáját, Alice Cooper bőrdzsekijét, a Rolling Stones
tagjainak fellépőruháit, valamint a Kinks együttes teljes színpadi technikáját.
A gyűjteményt Pop-rock kellékek címmel elsőként 1982-ben a liverpooli
Cavern klubban mutatták be. Az érdeklődés akkora volt, hogy az eredetileg
egy hetesre tervezett tárlat nyitvatartási idejét három hónapra hosszabbították
meg. Friedman később vándorkiállítást szervezett hazájában, majd 1984-től
87-ig a londoni Royal Albert Hallban láthatta a közönség a kollekciót.
A gyűjtő halála után a kiállítás anyagát széthordták, ám számos másik hasonló
kezdeményezés született, például a clevelandi Rock Pantheon, a londoni
Rock Cirkusz vagy a memphisi Elvis Presley Múzeum.
Bár hazánkban is lenne érdeklődés, és sokan gyűjtenek rock relikviákat,
keveseknek jutott eszükbe, hogy szélesebb közönségnek is megmutassák féltve
őrzött, pótolhatatlan kincseiket. Ennek köszönhetően mindeddig csupán néhány
időszaki kiállítást sikerült tető alá hozni a honi könnyűzene legendás
alakjairól. Ilyen volt néhány évvel ezelőtt az Illés-kiállítás vagy a kőbányai
Pataki Művelődési Házban rendezett könnyűzenei tárlat. Bár inkább klubként,
mint múzeumként üzemel, mindenképpen idesorolható a Zámbó testvérek alapította
Jimmy-emlékhely is a Köztársaság téren.
Az első állandó magyar rockzenei kiállítás, a magyar Zenész Múzeum létrehozása
az Old Man’s Pub vezetőjének, Jurca Ivánnak, valamint a kiállítás rendezőjének,
Zoltán Jánosnak köszönhető. Az ötletgazda és a szervező az élő zene tisztelete
jegyében kívánták összeállítani a tárlatot, így ide lényegében bárki bejuthatott
korra, nemre és stílusirányzatra való tekintet nélkül, amennyiben playbacket
nem használ, kizárólag élőben koncertezik.
Zoltán az Old Man'sben rendszeresen fellépő zenészek - például Török
Ádám, Tátrai Tibor és Takáts Tamás - rekvizitumainak begyűjtésével kezdte,
ezután következtek a többiek, akik mindannyian örömmel tettek eleget a
felkérésnek. Legtöbben koncert- és sztárfotókkal, valamint olyasmivel járultak
hozzá a kollekcióhoz, ami valamiképpen előadói tevékenységükhöz kötődik
(Dolly közismert napszemüvegét, Horváth Attila néhány dalszövegének kéziratát,
Laux József gravírozott dobverőjét, Fekete Jenő egyik gitárját, Vörös István
és Zoltán Erika fellépő ruháját ajánlotta fel), de akadnak olyan holmik
is (például Németh Lehel mobiltelefonja, Radics Béla öngyújtója, Tátrai
Tibor halászhálója, Solti János billiárddákója vagy Zeffer András reggeliző
bögréje), melyeket gazdájuk a magánéletben használt előszeretettel.
Sajnos a dicséretes, hiánypótló tárlatnak vannak gyermekbetegségei
is: a kiállított tárgyak elrendezése teljesen esetleges, a látottak alapján
igen keveset tudunk meg egy-egy előadóról, s a kollekció távolról sem ad
teljes képet a magyar rock történetéről. A tárlatból kimaradt, könnyűzenei
életünket meghatározó művészek, együttesek neveinek felsorolásához kevés
lenne e hely, annyi viszont még idefér, hogy például a hazai újhullámot,
az underground vonulatot vagy a punkot senkinek semmije nem képviseli.
Mint a szervezők elmondták, a kiállítás anyaga nem teljes, a gyűjteményt
a jövőben folyamatosan bővíteni fogják, reméljük, az ilyen "apróbb hiányosságokat"
is figyelembe véve. A későbbiekben pedig szükség lenne egy jóval nagyobb,
teljesebb, súlyozottabb, tudományosabban összeállított magyar könnyűzenei
múzeum berendezésére is.
- 30 -
2003. május 26., hétfő 12:17