CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Naplegenda
Gondolatok a Magyar Állami Népi Együttes táncszínházi produkciója láttán

    Ha egy előadás sikere tapssal mérhető, akkor a Magyar Állami Népi Együttesnek a fertőrákosi Barlangszínházban bemutatott Naplegenda előadása hatalmas siker volt.
    Nem nagyon illene éppen egy "népi együttes" produkcióját ünneplő tapsvihar esetében a "standing ovation" kifejezést használni, de a Kárpát-medence népzenei hagyományból merített elemek, az alkalmazott színpad-, hangzás-, valamint fénytechnikai megoldások, a számítógép-vezérelt technikai eszközök tárháza – a "speciális effektek" –  a táncos-profizmussal és Parov Nikola zenéjével párosulva – aki maga "kihívásnak" titulálja a táncszínháznak is nevezhető world-music zenei alapon bemutatott népi motívumkincset felvonultató show-t, szóval mindezen idegen szavak mögött a sorban nyugodtan következhet a zajos ünneplés kifejezésére a "standing ovation" , ha már az előadást a közönség tényleg hosszan fennállva ünnepelte.

    Természetesen egy előadás sikere, azért, több más módon is mérhető. Például, hogy adott időpontban az ünnepi heti kínálatból hányan választják az adott előadást. Ebből a szempontból szintén ( a kezdetektől folyamatos) sikernek számít a Naplegenda; Sopronban a drasztikusan csökkent előadás-szám, valamint kínálat ellenére is akadt szimultán előadás, rendezvény a Naplegenda mindkét előadásának idejére. És lám, pótszékes-teltházas nézőtér várta a Magyar Állami Népegyüttest.
    A táncosok elképesztő  technikai felkészültsége és teljesítménye, a produkción belüli zene-koreográfia összhatás, az etnozene friss és kreatív prezentációja látvány-, fényeffektek tucatjaival párosítva elégítette ki a vizuális elemekkel túlzsúfolt világban szocializálódott nézők igényét.
    Merthogy, olvasom: : "Az előadás a XXI. század nézőinek minden igényét kielégítve ...a legkényesebb elvárásoknak is megfelelt."
    Ez az a pillanat, ahol a produkciót hatalmas munkával és tehetséggel, szakmai tudással bemutatókat illető minden elismerés mellett, fogalmazódik meg az autentikus népművészetet, a gyökereket ismerőkben a kérdés, hogy kell-e egy népi együttes előadásának "minden igényt kielégítenie?" Illetve, melyek azok az igények?
    "Maga a produkció már olyan kategória, ami elrugaszkodva a hagyományos népzenei világtól, azokat az embereket is magával ragadja, akik még csak nem is vonzódnak a folklór stílushoz." - írja az előadás egy másik méltatója, azt a megállapítást, amely újabb (természetesen szintén retorikus) kérdést szül. A folklór stílushoz nem vonzódóknak mégis mit mondhat, és őket a  hagyományos népzenei utalásokkal fogalmazó előadás mely eleme, és főleg hogyan ragadja meg?
    A népművészetnek, a néptáncnak, a népdalban besűrített élettapasztalat, életöröm, vagy bánat éppen természete lényegéből fakadóan van annyira szuggesztív, hogy semmilyen látványelem, vagy show nem sükségeltetne ahhoz, hogy egyértelműen és világosan kifejezze a legalapvetőbb emberi érzéseket. Máshogyan megközelítve: a népi elemekre építő előadás, átfogalmazásainak megefelelő értelmezéséhez mégiscsak az kerül a legközelebb, akinek a magyar népművészetet illetően vannak alapvető ismeretei.

    Ellenkező esetben tényleg egy szórakoztató show lesz (vagy inkább marad?) az előadás, amelynek technikai megoldásai, érzékszervekre külön-külön és együtt ható "effektjei" elkápráztatnak ugyan, csak éppen a lényeg marad a háttérben, (nem vagyok meggyőződve arról, hogy a kevés fanatikus autentista kivételével, bárkiben is hiányérzetet keltve).

    Természetesen, amikor lassan egy olvasni is alig tudó nemzedék nő fel, gyorsan rásütik az emberre a "túlbúzgó autentista" jelzőt, akkor, amikor egy sikeres táncszínházi produkció kapcsán a népzenei anyanyelv megértésének hiányáről (valamint annak időben és társadalmi vonulataiban is messzire ható következményeiről) szól, hiszen a Magyar Állami Népi Együttes Naplegendája a manapság igen divatos táncszínházi produkciók sorában " a hazai néptánc és népzene palettájára új színt hozott", "varázslatos és hátborzongató zenei világot teremtett, lélegzetelállítóan monumentálisat és ugyanakkor meghittet és bensőségeset" - mondja a szakma. Nem vitatható, hogy a produkció  világszínvonalú, és ha belegondolunk, természetesen az, hiszen atánc-show szereplői a Magyar Állami Nép Együttes művészei, valamint a legkiválóbb hazai zenészek és énekesek soraiból kerültek ki, a koreográfus, Mihályi Gábor ezért a munkájáért 2002-ben elnyerte "Az év legjobb alkotója" díjat.

    Nikola Parov dinamikus, ősi motívumokat megszólaltató populáris zenéje, a szaxofont, dobot és rézfúvósokat is felvonultató etnozenéje mellett a magyar néptánc legdinamikusabb, legkarakteresebb mozdulatai remélhetően nem csak a divatos műfaj révén, hanem tényleg az autentikus népzene- és-tánc kódolt üzenete által együtt hatásosak...majdnem annyira, – csak más eszközökkel – mint amilyen hatásos lenne egy eredeti népviseletben végigtáncolt széki, vagy kalotaszeki táncrend, amelyre viszont nem biztos, hogy pótszékes teltház jönne be, de ez nem a népművészet hiányossága, és nem a world-music napjaink hangzásvilágában megszólaltatott népzenéjének erénye.
    
     Ha pedig a etnomusic-os, táncszínházas jelenséget továbbra is konokul a néptánc és népzenei anyanyelv szemszögéből szeretnénk elemezni, ajánlom megfontolásra és továbbgondolásra  éppen Mihályi Gábor rendező-koreográfus, egy napilapnak tett kijelentését : " Bízunk abban, hogy ha munkánk nyomán később újabb Naplegendák születnek, kiderül, hogy a műfaj, melyet az Állami Népi Együttes létrehozott, az egyik lehetséges - ha nem is kizárólagos - útja a magyar néptáncművészet életben tartásának." - mondja a művész, vagyis a szakma...
T.É.



2003. június 23., hétfő 02:32


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület