CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Ca. ugyanaz

Jó ötletnek tartom, hogy a Régi Zenei Napok koncertsorozatának 26-i hangversenyén, melyen Barthold Kuijken fuvolán és Balog Zsolt fortepiano-n játszott a Szent Gyögy-templomban, a bejáratnál a fuvola-professzor műsorismertetését osztották egy A4-es lapon magyarul és angolul. A jelentéktelen költségtöbbletet jelentő ismertető minden zeneszerető számára tartalmazza azokat az ismereteket, melyek legalább a történeti körülményeket jelentik a teljes zeneelméleti megfontolás helyett. Aki ez utóbbiról is tájékozódni akart, az nyilván meghallgatta a tanár-korrepetítor előadását az adott témakörben.


Az írás rövid tartalma az, hogy az egy évben, kb.1790-ben született művek mennyire mások aszerint, hogy milyen körülmények között születtek, szerzőjük hol élt, és főleg, hogy az adott pillanatban, évben mennyi idős volt.

A hangverseny első felében a "keretező" korosztályok, személy szerint az akkor 72 éves C.Ph.E.Bach, az 58 éves Haydn ill. a 14(!) éves J.N. Hummel egy-egy darabját hallgathatta meg a közönség, a második félben műsoron az 1790-ben 35 éves J.C. Fischer és L.van Beethoven egy műve szerepelt.


A közvetlenül a kezdés előtt felhangolt fortepiano derekasan állta a sarat, és bár már évek óta bizonyos, hogy amennyiben a Szent György Templom apszisának nem megfelelő pontjára állítják, úgy "süket" marad a hangzás, a rendezők - talán esztétikai megfontolásból - mindig ragaszkodnak a rossz beállításhoz, s az "eredmény" évről évre nem marad el. Idén sem szóltak úgy a hangok, ahogyan ettől a "kis-teljesítményű" zongoraelődtől lehetséges lett volna.
Barthold Kuijken-t nem véletlenül választották a kurzus tanárának, és az első műsorfél darabjait meghallgatva mindenki előtt kétségtelen, hogy rendkívül tudatosan értelmezi a műveket és mindemellett a virtuozitás sem áll messze tőle. S ez a kettős erény még sokkal szebb gyümölcsöt is teremhetett volna, ha nem azokat a hangszereket választják, amiket. A fuvola ugyanis rendkívül "szárazan" szólt, még a lehetőségtől is távol állt, hogy egy lassú tételt, egy kitartott hangot szépen meg lehessen szólaltatni vele. Nyilván ez volt a kisegítő papíron leírt felfedezésnek, hogy a kor fafúvósai nem szívesen játszottak lassú tételt. A kezdet néhány megbicsaklott hangját még csak meg lehetett zabolázni, de ennél sokkalta többet nem. Lehetett piano vagy forte, de mindig gyorsan játszani.


Ezt feledtetni tudta időnként a nagyszerűen illesztett együtt-hangzás a fortepianoval, a mechanikusan, de metronomszerű pontossággal a teljesítőképesség határán elkövetett futamok, a csaknem egyenragú hangszerkezelés, de nem tudta elhessegetni az ifjúkorra utaló előadói stílus makacsul előbukkanó képét.
Nos, az előadás elérte a célját: megtudtuk, sőt meg is hallottuk, hogy mit lehetett elérni egy ilyen korban keletkezett mű előadásával a kor hangszerein. Bennem pedig hasonló makacs módon, bár változó szókészlettel most úgy fogalmazódik meg a kérdés: kell-e "veszteséggel" előadni műveket? Vajon a 14-72-ig terjedő korosztályú szerzői gárda ma mit választana a hangszerek közül? Ca. ugyenezt, amit mi hallottunk, vagy mást? Sokak szerencséje, hogy ez a felvetés csak az elmélet szintjén lehetséges.
- DI -



2003. június 27., péntek 14:17


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület