Forman rendezi a Márai-mű filmes adaptációját
MNO
Milos Forman rendezésében októberben kezdik forgatni Márai Sándor A
gyertyák csonkig égnek című regényének filmes adaptációját - írja az origo.hu.
Az alkotás főszerepeit - két egykori barátot, akik 41 év után találkoznak
újra - Sean Connery és Klaus Maria Brandauer alakítja majd, közös szerelmüket,
Krisztinát pedig Winona Ryder kelti életre. (FigyelőNet, origo.hu)
Leginkább az Audikat lopják
www.nol.hu
Itthon az Audi-tulajdonosok félthetik legjobban az autójukat - ismertette
az ORFK legfrissebb statisztikáját a Napi Online.
Magyarországon a forgalomban lévő mennyiséghez képest arányaiban az
Audikból lopják el a legtöbbet, minden 59-iket, a 43 ezer autóból. Második
a Mercedes lett, a harmadik hely a Volkswageneké, közülük minden 108-adikat
vitték el illetéktelenek. Lopják a volt szocialista ipar büszkeségeit is,
a listán a nyolcadik helyen a Trabantok, a kilencediken pedig a Ladák állnak
- derül ki az ORFK közleményéből.
Csak a lopások számát tekintve ugyanakkor továbbra is a Volkswagen a
listavezető, majd az Opel és a Suzuki következik. A negyedik helyen a Renault-k
állnak, az ötödiken pedig az Audik.
Idén július 8-ig az országban 4109 feljelentést tettek gépjármű-eltulajdonítással
kapcsolatban, ebből 3370 eset a fővárosban történt.
Forrás: Napi Online
Láttatni kívánom a kort, amelyben élek
http://www.hhrf.org/rmsz/
Szervátiusz Jenő születésének 100. évfordulóján az alkotóhoz méltó megemlékezést
rendezett Kolozsvár Római Katolikus Szent Mihály Egyháza. Dr. Czirják Árpád
érseki helynöknek, prelátusnak köszönhetően évekkel ezelőtt létrejött a
Szervátiusz Múzeum, melyben Szervátiusz Jenőnek és Tibornak – apának és
fiúnak – a szobrai méltó keretben állandó kiállításon megtekinthetők. Megépült
a Római Katolikus Nőszövetség székháza is, amely a XXI. századi legkényesebb
igényeknek is messzemenően megfelel. A csodálatos terem, a tökéletes hangosítás,
a légkondicionáló biztosította kellemes hőmérséklet hozzájárult ahhoz,
hogy a megemlékezésen jelenlevő nagyszámú közönség a legjobb feltételek
között emlékezzen a város nagy szülöttjére, Szervátiusz Jenőre, aki kitörülhetetlenül
beírta nevét nemcsak a magyar képzőművészetbe, de a világ jelentős képzőművészeinek
aranykönyvébe is.
Czirják Árpád ünnepi beszédében elmondta, hogy a szobrász ereklyekészítő.
Csak a legnagyobb mesterek tudták megoldani a szobrászat dilemmáját, művészet
és mesterség magas szintű találkozását. Az együttélés elemi szabálya egymás
értékeinek megbecsülése, s kegyelettel adózni a múlt nagyjainak. Az Isten
csodálatosan szép világot alkotott, s az embertől függ, hogy lerombolja
avagy megdicsőíti. A művészek azok, akik megdicsőítik Isten teremtett világát,
s az erdélyiek büszkék lehetnek arra, hogy ez a két Szervátiusz életművére
is érvényes.
Az ünnepi beszéd után Barabás Kásler Magda egy ősi egyházi éneket adott
elő, majd Csoóri Sándor Kossuth-díjas költő elmondta: el kell ismernünk,
hogy volt olyan két évtizednyi időszak, amikor megnyomorító évtizedek után
Szervátiusz Jenő is kitörhetett a rákényszeríttet politikai, kisebbségi
és művészeti illegalitásból, megmutatta magát, szobrait, a fia, Szervátiusz
Tibor világával együtt. Erdélyben, természetesen, addig is ismerték őket,
de művészetük ott csak véka alá rejtett gyertyaként világíthatott. Az anyaország
ocsúdása, döbbenete, rácsodálkozása, sőt akarata kellett hozzá, hogy a
lefojtottság csöndjében épülő két életmű megelevenedjen, és rangjához méltó
helyet kaphasson a magyar művészet világában. Kezdetben sok hazai képzőművész
ferde szemmel figyelte mindkét Szervátiusz sikerét, térhódítását. Népszerűségüket
mindenféle nemzeti mítosszal s az Erdélyben föltámadó történelmi romantikával
magyarázták.
Mítosz és romantika? Bárcsak ezek emelték volna őket! A romantikusnak
és magyarkodásnak gondolt képzetek mögött nem bearanyozott történetek izzottak,
hanem a trianoni és a párizsi béke utáni Erdély valóságosnál is valóságosabb
tragédiája. A magyartalanítás magabiztos eszméje.
Az Apa és Fiú testükben hordozták ezt a tragédiát. A tartásukban, a
mozgásban, az öltözetükben. És abban is, ahogyan fölnéztek a Hargitára,
a Kelemen-havasokra, a Nagyhagymásra, ahogyan megnéztek egy szekéren ülő
csíki embert, egy temetőt, egy földre döntött daliás fát. Műtermük volt
Erdély, a helyszíneivel és a sorsával együtt.
Többen mondtak méltató beszédet: dr. Demeter Ervin országgyűlési képviselő
a hajdani költő barátot, a marosvásárhelyi Székely Jánost idézte, aki az
egykori fogolytársnak, Szervátiusz Jenőnek írt versében mondja: “Teszi
a dolgát / Alkotó ember". Megemlékezett róla Hunyadi Sándor, Kós Károly,
László Gyula, Lyka Károly, Entz Géza. Szóba került a Püski Sándor által
kiadott emlékalbum is, mely Szervátiusz Jenő csodálatos munkásságát mutatja
be. Alkotásai az erdélyi szellemiséget hordozzák magukban; szellemi erejüket
mindnyájan érezhetjük, ha megtekintjük a Szervátiusz Múzeumot. Az erdélyi
magyar sors tudatos vállalását, az erdélyi népi életet fejezik ki. A művész
felhasználta a magyar népi díszítő és ábrázoló hagyományra épülő formákat
a modern művészi formanyelv kialakításához. Új hang volt ez a magyar szobrászatban,
ami népi, történelmi tudatunk mélyrétegeit jutatta kifejezésre. Visszanyúlt
a tiszta forráshoz, és ennek a csillapító erejével kívánt hatni a kultúrától
elzárt népi tömegekre, az egyszerű székely vagy kalotaszegi parasztokra
és a proletár sorsba taszított városi emberekre. Olyan kifejezési formára
törekedett, amely közérthető művészi megnyilatkozás, ugyanakkor sajátosan
magyar is. Megteremtette a XX. századi erdélyi magyar szobrászat legrangosabb
alkotásait. Alakjai erőteljes karakterűek, s a műveiből kisugárzó erő,
mely közérthetővé teszi jelképrendszerét, egyaránt fogva tartja az egyszerű
erdélyi székelyt, és a városi értelmiségit is. Témája az örök emberi sors:
születés, munka, halál, ez valamennyi alkotásában sajátosan, összetéveszthetetlenül
jelen van.
Ezután a Flauto Dolce együttes régizenei előadása következett, majd
Szervátiusz Klára felolvasta a Magyar Örökség-díjas dr. Feledy Balázs életrajzi
adatokkal megtűzdelt kisesszéjét, miután néhány keresetlen szóban megosztotta
gondolatait a jelenlevőkkel: az anyaország szeretetét hozta el hozzánk
és azt a figyelmeztetést, hogy július van, és az idő, ha lassan is, de
nekünk dolgozik. A megmaradásra biztató szavait a tömeg hálás tapssal köszönte
meg. Kulcsár Edit a Budapesti Vármegye Galéria igazgatója átadta Czirják
Árpád érseki helynöknek, prelátusnak a Magyar Örökség-díj oklevelének másolatát.
Ezután a Római Katolikus Nőszövetség kórusa következett – Magyary Zita
vezénylésével, Szervátiusz Klára szavalata pedig lenyűgözte a hallgatóságot.
Az ünnepség a Szervátiusz Múzeumban folytatódott, ahol Kallós Zoltán
Kossuth-díjas néprajzkutató és Kusztos Endre képzőművész elevenítették
fel a Jenő bácsival kapcsolatos emlékeiket. A Concordia Vonósnégyes színvonalas
előadása, valamint Magyary Zita kíséretében Borsos Edit népdalai zárták
az ünnepséget.
CSOMAFÁY FERENC
Nyugtával a Nap-keltét
Hargita Népe, Csíkszereda
http://www.hhrf.org/hargitanepe/
A Nívódíjhoz méltóan – mondja a hirdetésben a vastag betűs sor, és tulajdonképpen
miért is ne vehetnénk komolyan. A Nap-kelte komoly műsor, miniszterek és
színésznők, futballbírák és képviselők adják egymás kezébe a kilincset,
hogy a reggeli órákban kiöltözve, de táskás szemmel ott lehessenek.
Nyilván, a nézettség az egyik vonzerő, az ötven százalék körüli érdeklődés
a lakosság részéről, bár a reklám megint ravasz, azt nem mondja meg, hogy
minek az ötven százalékáról van szó, vagyis ez a szép arány összesen mégis
hány tévénézőt jelent. Vélhetőleg kiábrándító lenne a végösszeg.
Ennek ellenére valahányan mégis nézik a Nap-keltét, pedig a reggeli
műsorok lendülete helyett itt középkorú, izzadt arcok társalognak a politikáról,
minden adás nyilvánvalóan televízióellenes, “semmit a szemnek" alapon készül.
A magyarázat valószínűleg a profizmus. Csakhogy ma már azt is illik megmondani,
hogy a profi miben profi. Egy hetet, gyönyörű reggeleinket áldoztuk arra,
hogy kiderítsük: ha nem a televíziózásban, akkor vajon miben profi a Nap-kelte
nívódíjas stábja.
Hétfő
Bánó András igazi képernyős hivatalnok. Lelkiismeretes és precíz aktatologató,
akit balszerencséjére viszonylag sokan figyelhetnek meg munkavégzés közben.
Kedélyes és szorgalmas. A szerkesztők által rámért végtelenített interjúkat
meggyőző felkészültséggel bonyolítja le, de sajnos, ez még nem garancia
arra, hogy ébren is tudja tartani nézői figyelmét. Bánó András hamisítatlan
civil. Tud kérdezni, figyelni is képes interjúalanyára, csak ahhoz nem
ért, hogy miképpen váljon sokrétű, erőteljes képernyőssé. Összességében
óvatos ember benyomását kelti, aki szerénységből vagy egyéb megfontolásból
jobbnak látja szürkének maradni. Hétről hétre leül a kamerák elé, de mintha
ebből a tényből ő semmit sem érzékelne. Egyszerűen nem jött rá arra, hogy
milyen módon kell átfordítani a személyes érdeklődést, a magánemberi jelenlétet
televízióra. Így aztán nincsenek hangsúlyai, nem tudja irányítani nézői
figyelmét, amitől minden mindennel összeolvad. Bánó András persze ettől
még jól érezheti magát. Ez legalább látható. Bele-belekérdez egy-egy őt
érdeklő részletbe, mórikál, mosolyog, mélázik. Olyan, mintha magában beszélne.
Mintha anyagot gyűjtene saját használatra. Bármilyen ártatlan képet is
sugalmaz magáról Bánó András, ez azért nem elegáns dolog. Kihagyni a nézőket
a műsorból súlyos szerződésszegés. A néző azonban visszafizet: gyorsan
és nyom nélkül elfelejti Bánó műsorait. Harag nélkül, különösebb indulatok
nélkül, kissé lelassulva és elszürkülve kezdjük meg napunkat.
Kedd
Betlen János a civil elemet játssza, hamiskásan mosolyogva érdeklődik,
hogy akkor most hogyan is van ez? Azt olvastam az újságban, hogy rossz
a turisztikai mérleg. Igazán? Az ember azt várja, hogy készülnek a csapdák,
mert van az egész jelenségben valami hamiskás, mást mond a száj, és mást
mosolyog, de lehet, hogy Betlen tanult a múltból. Végül is neki volt egy
káprázatos éjszakája a választások napján, amikor két óra alatt a biztos
Fidesz-győzelem bejelentéséből kellett úgy átigazítania az arcát, hogy
szinte tapsikolt, amikor kiderült, hogy az SZDSZ is bent lesz a parlamentben.
Hatalmas munka volt, de nem lehet az ilyesmit gyakran megismételni. Marad
tehát a naivitás és a mindenkinek tetszeni vágyás. Az egész időnként túlzottnak
tűnik, amikor Betlen Répássy Róberttel beszélgetve képtelen fölfogni, hogy
miért baj, ha egy miniszter a minisztériummal szerződő cég pénzén utazik
Amerikába, hiszen ez lehet egyszerű takarékosság is, és anyagi hátrány
senkit nem ért, akkor alighanem a sulyok kissé el van vetve. Cserébe –
de ez sem nagy ajándék – Deutsch Tamást meglehetősen szabadjára engedi,
hosszú, monoton és fojtott hangú monológot kell végighallgatni a metrótervekről,
és a végén a volt miniszter kap egy barátságos hátbeveregetést, mert tetszik
a műsorvezetőnek, hogy Deutsch elismeri a korábbi kormányzat hibáját metróügyben.
Nem rossz a szerep, amit Betlen János játszik, ha nem viszi túlzásba. De
Csapody Miklóssal az urambátyám beszélgetés odáig fajul, hogy egyszerűen
képtelenség megérteni, hogy ezek ketten miről társalognak egyáltalán. Valami
táskavivőket emlegetnek, meg a hozzávaló táskákat, meg egy tévés kollégát,
aki már nem kolléga, így Betlent semmiféle etikai meggondolás nem köti...
Kiről beszélnek? És kinek? Mindegy, legalább ők jól érzik magukat.
Szerda
Aczél Endre klasszikus antiriporter. Vagy ha úgy tetszik, klasszikus
publicistaalkat. Egyszerűen túlságosan határozott véleménye van a dolgokról
ahhoz, hogy kíváncsi legyen a másokéra is. Tudja, milyen végkövetkeztetésig
akar eljutni, leplezetlenül elfogult, a kérdései többnyire költőiek, és
csak azért teszi föl őket, hogy az előre sejtett válasz is elhangozhasson.
Ami egyébként a pozitív oldalon azt jelenti, hogy általában fölkészült,
már jó előre beszerezte az információkat, de ilyen körülmények között Aczél
Endre számára a riport készítése fárasztó formaság, nem vár tőle semmit.
Többnyire nem is kap. Míg a másik beszél, ő nem nagyon figyel oda, emelgeti
a lábfejét, mintha közben zenét hallgatna, időnként belenéz a papírokba,
hogy azért a kérdés-felelet folyamatossága megmaradjon. A kész véleménnyel
járó biztonságban azonban benne maradnak a hibalehetőségek, Magyar Bálint
olyan könnyedséggel húzza ki a fejét a hurokból, olyan kényelmesen tud
saját hibái és felelőssége helyett a Fidesz aljasságáról és a tárgyalt
esettel semmilyen összefüggésben nem álló, bár sokkal súlyosabb vétkeiről
beszélni, hogy az szinte már gyanús. Pedig az is lehet, hogy Magyar Bálint
egyszerűen csak megtalálta a közös nevezőt abban az egyébként nem menthető
gondolatban, hogy ők még rosszabbak voltak. De az interjú így sem interjú.
Csütörtök
A rossz tanuló felel – ezt játssza Forró Tamás. Idegesen viselkedik,
rángatja a fejét, fölnéz beszéd közben az égre, az egész riporteri jelenléte
időnként megdöbbentő ellentétben van a riportalanyok nyugalmával, holott
általában éppen fordítva szokott lenni. Hosszú-hosszú kérdéseket tesz föl,
mint aki állandóan attól retteg, hogy baj lesz, nem pereg le a riportalanyra
szánt negyedóra, és ő ott marad kukán, kérdések nélkül. Beszélni kell,
mert különben jön az egyes. Álljon itt egy derék példa a Polt Péterrel
való beszélgetésből. Forró Tamás kérdése, szó szerint: “Az elmúlt egy évben
jó néhány alkalommal beszélgettünk itt a Nap-kelte műsorában, és különösen
a kezdeti időkben többször szóba került ez közöttünk, hogy mivel vádolja
önt a, vagy mit sugall a jelenlegi kormányzati politika, mennyire megalapozottak
ezek az állítások, majd egy idő után már én magam mondtam, hogy ígérem,
most már ez többé nem kerül szóba. Most meg nem tehetek mást, mint újra
és ismét erről kell hogy beszéljünk, merthogy túl a leszavazáson és az
elmarasztaláson azért meglehetősen súlyos politikai kijelentések elhangzottak,
koncepciós eljárás Polt Péter ellen, aztán az Országgyűlés szégyene, ami
történt a parlamentben, a másik oldal, tehát a kormányoldal pedig azt mondja,
hogy szó nincs politikai boszorkányüldözésről, tehát nyilvánvalóan oka
kell hogy legyen annak, hogy célkeresztben van immár egy éve." Mire a megkérdezett
így válaszol: “Valóban így van, de hát ezt nem tőlem kellene megkérdezni."
A nehezen követhető értelmen túl sehogy sem lehet meglelni az összefüggést
a megkérdezett válasza és a riporter kérdése között. Mondhatnak akármit,
Forró csak tétován fecseg. Még arról sincs szó, hogy a riporter egy előre
lefuttatott forgatókönyv szerint tenné föl a kérdéseit. Egyszerűen csak
nem gondol semmit, a hosszú körmondatokat azért futtatja végig, mert reméli,
hogy mire a végükre ér, neki is eszébe jut valami érdemi. Többnyire nem
ez történik. Gyakorlatilag nézhetetlen a műsor, azok is unják, akik vendégségbe
jöttek. Viszont Forró Tamás javára kell írni, hogy nem tesz különbséget
ellenzéki és kormánypárti vendégek között. Mindenkivel szemben egyformán
készületlen.
Péntek
Pallagi Ferenc többszörös hátránnyal indul, de ezek közül a legfontosabb,
hogy nem önálló médiaszemélyiség, az arca nem máshonnét ismerős, csak a
Nap-keltéből. Neki tehát itt kell megcsinálnia magát, ami azzal jár, hogy
a többieknél fölkészültebbnek tűnik, csak a műsor végén, a speciális olimpiáról
szóló beszélgetésnél érződik, hogy itt már hadova folyik, muszáj-anyag,
közügy, amely sajnos a riporter érdeklődését nem tudta lekötni. Egyébként
Pallagi csípősen kérdez. Az persze nem mindegy, hogy kit, mert a miniszter
kabinetfőnökét lemondásra szólítani föl mégsem egészen az, mint a minisztert
vonni felelősségre, így a néző nem tudja pontosan, hogy vajon nem csupán
a játszmát nézi, Magyar Bálint mosdatásának újabb szintjét, de hát az újságíró
csak azt szoríthatja sarokba, aki ott van. A miniszter úr egyébként is
már a szerdai műsorban megmondta, hogy ez egy műbalhé, csuda érti, hogy
akkor miért mondnak le annyian körülötte. Furcsa, hogy a riportok mindig
hirtelen érnek véget, mintha valaki odamutatná az órát, hogy “Ferikém,
azonnal hagyd abba", szinte modortalanul kurtán vágja el a műsorvezető
a szót, még akkor is, ha utána nincs mit mutatni, csak a szépséges Nap-kelte
feliratot. A felkészültség viszont Pallagi Ferencnél azzal a hátránnyal
jár, hogy nem tudja, a nézők nincsenek annyira otthon például a monetáris
politikában, mint ő, így elég nehéz követni a forint sáveltolásáról folytatott
eszmecserét. Persze untatásnak ez még mindig viszonylag nívós.
Szombat
Legnagyobb sajnálatunkra Verebes István, a megszokott szombati műsorvezető
még hétfőn, egy szellemesnek gondolt, végtelenül önhitt öninterjúban bejelentette,
hogy hetekre szabadságra vonul. Mondott még sok egyebet, de mindenből csak
az derült ki, hogy Verebes úr elhasználta minden szellemi tartalékát. Üressége
és felszínes okoskodása tarthatatlanná vált. Önmagát legalább ismeri –
tudta, mikor kell szabadságra mennie. Így aztán Aczél Endrének jutott ez
a bulvárosabb nap. Ő szombaton is éppen olyan lezser és bújtatottan agresszív,
mint hétköznap. Súlyos prekoncepciókkal ül le beszélgetni egy-egy interjúalannyal.
Hollós Jánossal, a Magyar Rádió alelnökével például olyan türelmetlen és
figyelmetlen volt, hogy igazán könnyen történhetett meg, hogy az egyébként
nem éppen bizalomkeltő Hollós jóval rokonszenvesebbnek tűnt a műsorvezetőnél.
(...)
Vasárnap
Lakat T. Károly riportalanyai arcán az első percekben mindig döbbenet
ül. Aztán ki-ki vérmérséklete szerint vált: elkerekedő tekintetek, megengedő
mosolyok vagy éppen enyhe sértődöttség látszik beszélgetőtársain. Mi tagadás,
Lakat T. Károly nem mindennapi teljesítményt nyújt a kamerák előtt. Ő elszerepli
a tévériportert. Saját értelmezésében egy lendületes, harsány és izgatott
figurát alakít. Csakhogy játéka annyira túlzó és annyira erőltetett, hogy
már-már alig elviselhető. Lakat T. túlhajszoltsága erős kezű rendezőért
kiált, aki megmondaná neki, hogy ezt így lehetetlen csinálni. Nemcsak azért,
mert végtelenül komikus, és számára nagyon előnytelen, hanem azért is,
mert lejátssza a beszélgetések témáit. Ha ő beszélget, akkor gyakorlatilag
lehetetlenség másra figyelni, mint az ő elragadtatottságára. Ami viszont
olyan tömény és olyan hiteltelen, hogy az ember inkább feladja, és nem
néz televíziót. Lakat T. rajongó. Egyszerűen le van nyűgözve mindenkitől,
akit elévezetnek. Csurkától, a Való világ Anikójától és a stúdióból dühkitörések
közepette kirohanó Kornis Mihálytól. Lakat T. mindenkit keblére ölelne,
nyomna egy puszit a buksijára, és elbabusgatná egy ideig. Talán még szeretni
is lehetne egy ilyen gyanútlanul kedves embert, csakhogy ebben a szeretetáradatban
nincs egyéb, mint éretlenség és megbocsáthatatlan infantilizmus. (...)
Gyárfás
A sport tematikájú interjúk erejéig be-beülő producer nem tudja a stúdió
ajtaján kívül hagyni posztjához tartozó eszközrendszert. Gyárfás Tamás
értelmezésében legalábbis a producer magas lóról beszél, türelmetlen, és
előszeretettel használ fenyegető hangsúlyokat. Ezzel a súlyos félreértéssel
foglalja el helyét időnként a riporteri székben, hogy felkorbácsolja mind
riportalanyai, mind nézői indulatait. Gyárfás azt az idejétmúlt és meglehetősen
egyszerű szellemiségű riporteri magatartást szereti, amikor a kérdező rövid
és agresszív kérdéseivel, a válaszra nem is figyelve sarokba szorítja riportalanyát.
Gyárfás egyszerre gőgös és pikírt, ami nemcsak azért baj, mert így nagyon
könnyű elveszteni a nézők rokonszenvét, de azért is, mert szétforgácsolják
az interjúkat. A raplis primadonnára figyelünk, ahelyett, hogy a történetet
és az előadás egészét követnénk. Gyárfás interjúiban van valami sértő és
sértődött. Mindenesetre elég mérgezett a levegő ahhoz, hogy az ember alig
várja, legyen már vége a beszélgetésnek. És nem azért, mert a sportvilág
igazságainak felderítése olyan drámai fájdalmakat okozna a nézőnek, hanem
azért, mert Gyárfás toporzékolása és alig palástolt hisztérikussága megviseli
az idegeket. Egy magába záródó, sok méreganyagot termelő ember látványa
nemcsak nem vonzó, de a nézőben bizalmatlanságot is kelt. Nem tudni, hogy
személyesen vesz-e revansot valami általunk ismeretlen ügyért, vagy valóban
az igazságot akarja tudni. Amint az ember őt nézi, nyilvánvalóvá válik,
hogy az első verziónak összehasonlíthatatlanul nagyobb az esélye.
*
Az ember hiába nézi órákon keresztül, álló héten át, fáradságot nem
kímélve akár hónapokig a Nap-keltét, mégsem lehet megszeretni. Nem lehet,
mert hemzseg a hibáktól, és ráadásul az egész műsorelképzelésen valami
riasztó konvencionalitás és gyámoltalanság ül. A Nap-kelte a Magyar Televízió
eminens tanulója, akit az osztályfőnöknő imád, mert kezes és kiszámítható,
de az osztály halálosan utál, mert pipogya és törleszkedő. A Nap-kelte
ráadásul a közszolgálati televízió egyik legrondább műsora. Maga az észvesztő
időutazás. A bútorok, a grafikai megoldások, a rovatkezdő képsorok, a hátterek,
a műsorvezetők ruhái, az időjárást előadó Pártai Lucia megbízhatóan divatjamúlt
kompléi letaglózzák az embert. Egy kispolgári miliő kispolgári nyakbehúzással.
Erre közszolgálati műsort alapozni csak egy ilyen öntudatlan országban
lehet, mint a miénk az utóbbi időkben. A Nap-kelte olyan rovatokkal büszkélkedhet,
mint a kulturális ajánló Rivalda, melynek narrátora magabiztosan ejti ki
Diderot nevének minden betűjét, ezzel is bizonyítva, hogy semmi köze ahhoz,
amiről megpróbál beszélni. Valamint itt látható reggelenként az a belföldi
turisztikai magazin, amit egy nagyközségi önkormányzat falutévéje sértődötten
visszadobna a műsorvezető leányka alkalmatlansága és az anyagok sutasága
okán. A Nap-kelte éppen olyan, mintha bekameráznák egy virágzó kisvállalkozás
irodáit. A titkárnő bepipiskedik az élő adásba egy kávéval, erre a drága
elnök úrnak szólított Csurka István és Lakat T. házigazda uracsos göcögéssel
hálálkodni kezd, mire a kisasszony zavartan kiszalad a képből. Jó emberek
egy kis televízióban szépen elvannak. Nekik legyen mondva.
FÁY MIKLÓS, KRAUSZ BARNABÁS
Kalapács alatt Elvis foga
www.gondola.hu
Elvis Presley rajongói elkéstek azzal, hogy megérintsék a rock and roll
királyát a maga testi valóságában, de az igazi híveknek még mindig juthat
belőle egy-egy darabka: például egy fog, vagy egy hajtincs.
A csillogó fehér fogat, amely állítólag valóban Elvisé volt, a hajfürtöt,
továbbá Elvis híres búgós- szerelmes dalának, a Love Me Tendernek aranyozott
lemezpéldányát az eBay internetes aukciós cég bocsátotta árverésre, 100
ezer dolláros kikiáltási áron.
Az ereklyék a Florida állambeli Fort Lauderdale-i Yellow Strawberry
nevű fodrászszalonban voltak 1992-től ezidáig kiállítva. A tulajdonos azért
adja el őket, mert - szóvivője szerint - túlságosan sokba kerül az Elvis-emlékek
biztosítása. A fog amúgy korábban Linda Thompson, Elvis egykori barátnőjének
tulajdonában volt és már egyszer elárverezték. A hajfürtöt, amit akkor
vágtak le, amikor a Király bevonult a hadseregbe, az énekes maga adta ajándékba
Joe Franklinnek, egy talk-show házigazdájának.
Az eBay szóvivője ugyan azt mondta, hogy a web-oldal általában tiltja
emberi testrészek árusítását, de a kivételes kínálatot nem indokolta meg.
A fog és a hajtincs eredetiségét az Elvis Presley hagyaték gondozói
sem zárják ki, de nem is állítanak ki róluk, mint valódi Elvis-ereklyékről,
bizonyítványt, és nem kívánnak harcba szállni megszerzésükért.
A jelenlegi tulajdonosról viszont kiderült, hogy már elutasította egy
meg nem nevezett európai cég ajánlatát, amely DNS-t akart kivonni a fogból
klónozási célokra. "Számára csak egyetlen Elvis létezik" - mondta a Reutersnek
képviselője.
(MTI nyomán)
Egy világváros, ahol a helybéliek is otthon vannak - DNP-interjú
Bécs polgármesterével, Helmut Zilkkel
Haas György DNP - Bécs
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DNP: Kedves Főpolgármester úr, Ön 10 esztendeig állt az osztrák főváros
élén, amely fontos világvárossá fejlődött. Ezt megelőzően egy évig Ausztria
kultuszminisztereként irányította az alpesi köztársaság kulturális életét.
Ezen túlmenően is a művészekkel mindig jó kapcsolatban állt. Azt hiszem,
nem csak azért, mert felesége, Dagmar Koller nem csak Ausztriában, hanem
az egész német nyelvterületen ismert operetténekes. Elmondaná-e, hogyan
vált Bécs ilyen jelentős várossá, és mennyiben járult Ön ehhez a sikerhez?
ZILK: Ez talán túlzás, hogy Bécs az én tevékenységem alatt emelkedett
volna ilyen rangra, ugyanis már az elődeim is sokat dolgoztak azon, hogy
Bécs nemzetközi rangot kapjon. Talán azzal kezdődött, hogy a második köztársaság
idején, a második világháború után, igyekeztünk azokat a negatívumokat
levetkőzni, amelyek a két világháború közötti időből maradtak ránk. Bécsnek
annyiból is szerencséje volt, hogy Ausztria volt az egyetlen ország, ahonnét
az oroszok 1955-ben maguktól kimentek. Ebből következett, hogy a vasfüggönytől
innen mi voltunk az utolsó nyugati támaszpont, amely magával hozta, hogy
keletről és nyugatról jöttek hozzánk diplomaták, üzletemberek, turisták
- vagyis a két világrendszer találkozási pontjává váltunk.
Közben mindent megtettünk, hogy a fővárost elsősorban az itt élők számára
tegyük otthonossá, amivel együtt járt egy sajátos bécsi öntudat kialakulása.
Így tulajdonképpen a külföldiek sem érezték magukat idegennek, mert mindenki
talált a maga igényeinek megfelelő kulturális vagy szórakozási lehetőséget.
Lényeges szerepet játszott, hogy sok gondot fordítottunk a környezetvédelemre,
így ma Bécs a milliós lakosságszámmal rendelkező városok között a negyedik
helyet foglalja el a levegő tisztasága szempontjából. Világviszonylatban
szinte a legjobbnak mondható. 700 km hosszú villamos-, metró- és gyorsvasút-hálózatunk
szintén az elsők között van.
A várostervezés olyan atmoszféra kialakítására törekedett, hogy Bécsben
mindenki otthon érezze magát. Vigyáztunk arra, hogy az első kerület, a
belváros, teljes mértékben megőrizze történelmi hangulatát. Ez azt jelenti,
hogy az öreg épületeket folyamatosan felújítjuk, ugyanakkor máshol, a külső
kerületekben, modernebb tendenciát hagyunk érvényesülni. De itt is kerültük
a hideg, rideg stílusú sokemeletes házak építését. A városban a lakbér
mellett bizonyos renoválási költséget is fizetnek a lakók, így bizonyos
időszakonként minden ház felújítása biztosítva van.
Polgármesterségem idején rendkívül sokat tett Bécsért Dr. Kurt Waldheim,
amikor az ENSZ főtitkára volt. Tudjuk, hogy kétszer választották meg erre
a magas posztra, és rendkívüli propagandatevékenységet fejtett ki, hogy
a néhai császárváros elnyerje mai rangját. Sajnos igazságtalanul megrágalmazták
az Egyesült Államokból, jóllehet kevés olyan politikus állt a világszervezet
élén, aki annyit tett a békéért, mint Kurt Waldheim. Tevékenységének köszönhető
például, hogy Bécs ma a világ hangverseny-fővárosának számít, az Operaházban
gyakran több japánt lehet látni, mint osztrákot. Érdekes módon 1990-ben,
amikor a vasfüggöny lehullott, több, addig Bécsbe telepedett vállalat,
képviselet tette át a székhelyét Prágába, nagyrészt amerikai tanácsra.
De Bécs vonzerejét mutatja, hogy ez nem tartott sokáig, néhány esztendő
múlva szépen lassan visszatértek hozzánk, mert ezt az atmoszférát, a heurigerek
vagy kávéházak sajátos, régi polgárvilágot idéző hangulatát csak itt, ebben
a városban tudták megtalálni.
Ami Bécs kulturális életét és a magyarokat illeti, nem új jelenségről
van szó, hiszen Lehártól Kálmán Imréig sok műnek a bemutatóját tűzte műsorára
ez a város. A magyar zsidóságnak ma is jelentős szerepe van a zenei kultúránkban.
Most is, de néhány évtizeddel előbb is, nem egy képviselőjük került az
Opera élére.
Én magam mindig kapcsolatban voltam magyar művészekkel. Aki élt ebben
a városban, úgy mint én is, az nem is tudta magát kivonni - Pozsony és
Budapest közelsége miatt - ennek a közép-európai világnak a sajátos hangulatából.
Sokan állítják, hogy az operett műfaj a monarchia terméke, és valóban,
ha Európa ezen részéről elmegyünk, akkor tapasztaljuk, mennyi igazság van
ebben a megállapításban. Remélem, hogy ezek a városok a jövőben még közelebb
fognak egymáshoz kerülni. Én még jól emlékszem, amikor - ha egyáltalán
- át lehetett jutni a vasfüggönyön, akkor Bécs és Budapest között 6 óráig
tartott az út, ami ma már két és fél órára csökkent. És talán megépül a
tervezett új vasúti pálya, amikor akár egy óra alatt Budapestre vonatozhatunk.
Ha az ember a belvárosban sétál, főleg vasárnap nagyon sok cseh, szlovák
vagy magyar turistával találkozik, éppen úgy, mint ahogy ez a régi időkben,
a szögesdrót előtti időkben volt jellemző.
- 30 -
2003. július 10., csütörtök 12:46