A vasút, a vasutasság ünnepén
Ma tartották a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. központi
vasutasnapi ünnepségét.
A Hotel Sopron konferenciatermében dr. Józan Tibor
vasútigazgató köszöntötte a megjelenteket, a MÁV, az ÖBB, és az együttműködő
szervezetek, a határőrség, a rendőrség, az érdekvédelmi szervek, az igazgatóság
képviselőit, a vasút munkatársait.
A vasútról, a vasutasságról szólt a vasutasnap azokról,
akik egész éven át helyt álltak, becsülettel és jól végezték munkájukat,
ám, az idei vasutasnap az immár közismert deficites gazdálkodással zár
év okán az összes eddigitől abban különbözött leginkább, hogy az ünnepségen
felszólalók az 2003. év egyik legfontosabb feladataként határozták meg
a kedvezőtlen gazdasági helyzet megszüntetésének szükségességét, továbbá
kiemelték a vasúti reform végrehajtásának fontosságát, azokkal a rehabilitációs
és fejlesztési intézkedésekkel együtt, amelyek az európai felzárkózáshoz
vezetnek.
Ünnepi köszöntőt Szabó András, az igazgatóság
elnöke mondott. Dr. Réthy Imre, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
államtitkára ünnepi beszédét követően Dr. Fehérvári László vezérigazgató
szólt az egybegyűltekhez.
Szabó András elnök köszöntőjében szólt arról, hogy
a társaság az idei év eltelt időszakát időarányosan, a 2003. évi üzleti
tervben megfogalmazott célkitűzéseknek megfelelően teljesítette, sőt az
áru- és személyszállítási teljesítménye meg is haladják azokat.
Ugyanakkor emlékeztetett a vállalat nehéz gazdasági
helyzetére. Hangsúlyozta: a vállalatnak van intézkedési terve, amelynek
alapján egy három területre – a vállalati szervezet átalakítására, a költségtakarékos
gazdálkodás bevezetésére, valamint a vagyongazdálkodás hatékonyabbá tételére
– összpontosító átszervezési folyamatot indítottak meg. A vállalati szervezet
felülvizsgálata keretében a jelenlegi három lépcsős vezetői és döntési
szint két lépcsőssé alakítására, a párhuzamos feladatkörök megszüntetésére,
a humánerő-forrásokkal történő jobb gazdálkodásra fordítanak figyelmet.
Elhangzott: a létszámcsökkentés elsősorban az igazgatási területeket érinti
majd. Mértéke - a Vezérigazgatóságot, a soproni Vasútigazgatóságot és az
osztrák Üzemvezetőséget is beleértve - összességében 180-200 főre tehető,
2004. év végéig. A budapesti Vezérigazgatóság a tervek szerint kereskedelmi
képviseletként funkcionál majd, új székhellyel, alapvetően döntéshozó és
végrehajtást ellenőrző szervvé alakul át.
- A korszerű, költségtakarékos gazdálkodás bevezetésétől működési költségeink
csökkenését várjuk. - jelentette ki az elnök, aki az elmúlt fél év óriási
eredményeként említette az új számviteli információs controlling rendszer
bevezetését.
- A vagyongazdálkodás és a befektetések felülvizsgálatának célja, hogy
a vállalat ingatlanvagyonát és befektetéseit a leghatékonyabban működtessük.
A nem megfelelően működő vagy hozam nélküli befektetéseinktől meg kell
válni, mert a vállalat forráshiánnyal küzd - jelentette ki Szabó András,
hozzátéve: Az ingatlanhasznosításból befolyó bevételek segítséget jelentenek
a jelenlegi nehéz helyzet leküzdéséhez.
Az Európai Unióhoz való csatlakozással együttjáró
elvárásoknak való megfelelésről szólva jelentette ki az igazgatósági elnök:
A megnyíló vasúti pályákon új versenyhelyzetben, a közúttal folyamatosan
harcolva kell helytállnunk és biztosítani jövőnket a nyugat-magyarországi
és kelet-ausztriai EU-régióban. Bevételeink növelése érdekében, aktív piaci
munkával újfajta kapcsolatokat próbálunk kialakítani megbízóinkkal, közös
vállalat vagy hosszú távú együttműködések formájában.
A várhatóan ez év vége felé a Parlament elé kerülő
új Vasúti Törvényről szólva kifejtette: az egyértelműen szabályozza majd
az állam és a vasutak viszonyát, főbb feladatait, a közforgalmú vasút szervezetének
meghatározását.
- E kérdések tisztázása a GYSEV számára is létkérdés. A gazdálkodás
korszerűsítésére megfogalmazott terveinkben stratégiai elemként szerepel
az, hogy rendezzük a tulajdonosokkal való viszonyunkat. A mi feladatunk
az, hogy egy jól működő üzemeltető szervezetet alakítsunk ki, a tulajdonosainktól,
pedig azt kérjük, ismerjék el az infrastruktúrával és a személyszállítással
kapcsolatos ráfordításainkat. Az infrastruktúra hosszú távú finanszírozásában
a magyar és az osztrák államtól egyaránt segítséget várunk - mondta Szabó
András.
A magyar vasúti közlekedés megújításának – a vasúti
reform – szükségességét hangsúlyozta Dr. Réthy Imre,
a GKM államtitkára, amelyet – mint kifejtette – az EU szándékaival,
gazdasági és földrajzi adottságaival összhangban kell végrehajtani. A fejlesztés
fő céljaiként említette az EU-konform jogszabályi környezet kialakítását,
a vasúti teljesítmények növelését, a piaci részesedés megőrzését, a környezetvédelmi
és területfejlesztési szempontok érvényesítését, a pénzügyi helyzet stabilizálását,
valamint a tényleges társadalmi igényekre alapozott vasúthálozat és vasúti
szolgáltatások ésszerűsítését.
|
Réthy Imre államtitkár: A vasúti közlekedés
megújítása, szerepének megerősítése napjaink legfontosabb közlekedéspolitikai
kérdésévé vált.
|
A közlekedési igények és reális lehetőségek konszenzusa
társadalmi vitát, valami megnövekedett önkormányzati szerepvállalást
tesz szükségessé.
Réthy Imre kijelentette: tervezik két önálló regionális
vasúti szervezet kísérleti jellegű kialakítását is: a Vésztői és a Nógrád-vidéki
Regionális Vasutat, amelyektől viszonylagos önállóságuk révén a személyszállítás
és fuvaroztatás rugalmasabb kiszolgálását várják.
A vasútvonal-villamosítások előkészítése, az átfogó
járműfejlesztési terv elkészítésével egyidőben a szaktárca hangsúlyt helyez
a környezetbarát intermodásris szállítás fejlesztésére, amelyre EU-s forrásokra
is számíthat.
Az EU liberalizációs törekvéseire, valamint a csatlakozást
követő versenyhelyzetről szólva az államtitkár kijelentette: "A minőségi
tényezőknél elsősorban a vasúti szállítás kereskedelmi sebességének növelése,
a menetrendszerűség javítása, az átlátható díjszabási rendszer várható.
A biztonsági elemek közül a megbízható szolgáltatás, a felelősségvállalási,
valamint kártérítési rendszer továbbfejlesztésé emelhető ki."
Dr. Fehérvári László vezérigazgató az vasutasnap
által is jelképezett összetartozás erejéről szólt, amely a GySEV-nél külön
jelentőséggel bír.
A régió, valamint a cég nagyságrendje egyaránt a
gazdasági tevékenységek egy cégen belüli megtartását teszik szükségessé
– jelentette ki a vezérigazgató, aki a továbbiakban a cég előtt álló kihívások
sorozatát ismertette. A Pannon-régióként megjelenő Nyugat-Dunántúl és Kelet-Burgenland
együttes sajátosságainak figyelembevétele, az árufuvarozásnak a vasút számára
folyamatos további feladatként való megjelenése fontos tényezői lehetnek
a jövőbeni gazdálkodásnak. A gazdasági problémák többsége a cégnek a kihívásokra
való reagálásának módjára vezethető vissza. A vezérigazgató további kihívások
között említette a gazdasági környezetet, a személyszállításra való megfelelő,
és a lehetőségeket figyelembe vevő felkészülést, amely a járművek, a személyi
feltételek biztosítása mellett további összetett feltétel-rendszer megteremtését
jelenti.
|
Fehérvári László: A vonalátvételek százmilliós
költségnövekedést jelentettek
|
Az uniós régióban olyan stratégiára van szükség,
amely egyrészt a személyszállítás területén megjelenő kihívásokat, másrészt
a küzúti és vasúti fuvarozás közötti ,,konkurencia" kérdését megfelelően
kezeli, úgy, hogy egy partneri viszonyt kialakító gondolatváltást valósít
meg.
A stratégia próbája, pedig a piac maga, amelyen
a megmaradás kemény és kitartó munkával lehetséges.
Fehérvári László vezérigazgató beszédét követően
kitüntetéseket és elismeréseket adtak át a cég kiemelkedő teljesítményt
nyújtó dolgozóinak.
A GySEV Rt. szolgálatáért arany fokozat kitüntetést vehetett át:
Freisinger Mária, Néder Mihály, Szentes Ottó, Schmidt Ferenc.
Elnöki Dicséretben részesült : Krisch Aladár, Tóth Barnabás,
Gara Ildikó, Veér Ferenc.
Vezérigazgatói Dicséretet: Tóthné Cservári Éva, Nagy
Imréné, Gergely Edit, Nagy II. Károly, Cseh Zoltán, Szalay Zoltán, Bircher
Antal, Szammer Emil, Szabó Ernő, Szíjjártó János, Hubicsák Benjamin, Horváth
Jenő, Dergez István, Ferstl Róbert, Kapronczai Gyula kapott.
Igazgatói Dicséretben Boros Ernőné, Kovacsics Rozália, Parti
Miklós, Filló György, Baán Lajos, Szalay Nándor, Fenyvesi Gyula, Kátai
László, Balogh Gyula, Varga Géza, Bán Ferenc, Molnár Lívia, Timár
István, Németh Attila, Kheim Pálné, Kocsis György, Horváthné Kocsis Veronika,
Fülöp Lajosné, Lichtl Jánosné, Gősi István részsült.
GySEV Rt-vel együttműködő társszervek munkájának elismerésére
Igazgatói Dicséretet vett át: Várnoki Szaniszló, Ongai Zsolt, Farkas
Ferenc
Miniszteri elismerésekkel a következő dolgozók munkáját jutalmazták:
„A Közlekedésért Érdemérem” kitüntetés: Dr. Zentai Zoltán, Kerényi
Mátyás,
„Miniszteri Elismerés” kitüntetés: Czuppon Tibor
Vasutasnapon soron kívüli előléptetésben húszan részesültek, 161-en
törzsgárdai tagságot kaptak.
A rendezvényen, amelyen megemlékeztek a legutóbbi
vasutasnap óta elhunytakról, valamint a nyugdíjba vonultakról Kocsis
Zoltán versmondó Juhász Gyula: Baross Gábor emlékezete című versét
szavalta, a Soproni Zeneiskola tanárainak kvartettje Brahms-muzsikát játszott.
Kapcsolódó cikkek:
Vasutasünnepség
kitüntetésekkel - 2002.
A térséget érintő
GYSEV beruházásokról , fejlesztésekről - 2002.
Két ország határán
- Az ötvenedik vasutasnapot ünnepelték - 2000
A GySEV Rt. honlapja
2003. július 10., csütörtök 23:20
|